Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI nykimis ym. ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TFSI nykimis ym. ongelma

    Ketjuja samantyyppisiin aiheisiin liittyen on varmasti monia mutta kirjoitan kuitenkin uuden. Viisaammat siirtäköön parempaan paikkaan jos aihetta.

    Eli autona 2007 A4 2.0 TFSI. Ongelmat ovat alkaneet talven tultua. Tasaisessa ajossa nykii, eli veto katkeaa ehkä vajaaksi sekunniksi. Ei välttämättä tee kuin kerran esim. 10 km ajon aikana. Useasti nykäys on sattunut lumisateen aikana. Kerran lämpimästä tallista käynnistettäessä ei meinannut lähteä käyntiin ja pienen sahaamisen jälkeen tuntui käyvän kolmella pytyllä. Samalla syttyi epc valo. Kone seis ja uudelleen käyntiin. Valo sammui ja auto kävi normaalisti. Tämän on siis tehnyt kerran, nykimistä useita kertoja.

    Kävin paikallisessa merkkihuollossa jossa lukivat vikamuistin. Antoi kolme virkakoodia joista aikakin yksi oli N75 liittyvä. Muita en valitettavasti muista.

    Onko kenelläkään mitään ideoita jottei merkkiliike korjaisi tapojensa mukaan, eli hyvin kalliisti :) ?

    #2
    Aika usein vikakoodit ja viat ovat yhteydessä toisiinsa ja moottoriin vikakoodeja harvoin generoituu ns. turhaan. Sytytyspuola voisi olla yksi vahva ehdokas. Ja kannattanee se N75 vaihtaa jos se koodia antaa, varsinkin jos ei ole ns. intermittent.

    Comment


    • #3
      Puolat on vaihdettu menneenä kesänä. Toki sehän ei tarkoita etteikö voisi taas olla sökönä...

      Comment


        #4
        Koodilista kyllä helpottaisi arvailua :). Jos on puola mennyt ja merkkiliikkeestä ostettu, niin takuuhan on 2v.

        Comment


        • #5
          Eli seuraavia koodeja antaa:

          00051 P0033 004, Turboahtimen kiertoventtiili -N249, sähkövika stunnainen

          00579 P0243 004, Ahtopainerajoittimen magneettiventtiili -N75, katkos /oikosulku maadoitukseen satunnainen

          01092 P0444 004, Polttonestesäiliön ilmausventtiili -N80, katkos satunnainen

          08852 P2294 004, Polttoainepaineen säätöventtiilin katkos, satunnainen

          Ja tänään taas lumisateen aikana pari nykäystä...

          Comment


          • #6
            Niin monta katkoskoodia pukkaa että ensimmäisenä tulisi mieleen johtosarja tai liitinvika.

            Comment


            • #7
              Eli tänään lumipyryn ollessa todella voimakasta, nykimistä esiintyi koko ajan. Eli vian (nykiminen) esiintyminen lisääntyy kun lumisade kovenee.

              Onko ehdotuksia? Vikakoodit lueteltu ylempänä...

              Comment


              • #8
                Nollattiinko ekalla kerralla viat pois ja sitten kävit lukemassa uudestaan ja sait nuo luettelemasi vikakoodit? Vai oletko käynyt vain kerran lukemassa? Jos vain kerran, niin olisi hyvä käydä vielä kerran lukemassa koodit, niin saisi varmuuden mitkä nuista voisivat liittyä kuvailemaasi vikaan. Tuo N80 venttiili ainakin voi aiheuttaa nuissa 2.0tfsi:ssä käyntiongelmia ja sittenhän niistä löytyy se surkea huohotusventtiili siitä koneen päältä, joka myös vaikuttaa auton kulkuun.

                Comment


                • #9
                  Nollattu vain kerran. Moottorin häiriövalo ei ole sen jälkeen syttynyt. Aiemmin ilmestyneet vikakoodit ovat ilmaantuneet samalla kilometrimäärällä.

                  Ihmetyttää vain miten nykiminen liittyy ainakin esiintymisen perusteella suoraan lumisateeseen...

                  Comment


                    #10
                    Täällä BGB näyttää satunnaisesti misfireä kolmos pyttyyn, puola ja tulppa vaihdettu. Mikäs muu voi ton misfire aiheuttaa? Oikein tarkasti kun seuraa niin nykäyksen saattaa tuntea, moottorijarrulla misfirejä tulee heti useampi.

                    Comment


                    • #11
                      oiskoha venakopan päällä oleva huohotinventtiilialipainepaketti tulemassa elämänsä loppuehtoolle, jos moottorista on mekaaninen vika (moottorivaurio, kantava venttiili, huonot ohjurin kumit jne) laskettu pois laskuista.v

                      Comment


                        #12
                        Onko reilipaineen anturi uusittu, ikinä?
                        Noissa on ollut vikaa anturissa, löytyy siitä huohotinventtiilin vierestä. Jos tiiviste on musta, on vanhaa mallia, uudessa on sininen tiiviste. Vaatii irroituksen jotta tiivarin värin näkee.

                        Tietysti jos virtapiirikaaviosta katsoisi, onko vikakoodin aiheuttaneilla antureilla yhteinen maapiste tms. niin voisi senkin tarkistaa.

                        Comment


                        • #13
                          2.0 TFSI nykimis ym. ongelma

                          Ja tänään ilman ollessa poutainen, nykimistä ei ilmaannu lainkaan.

                          Comment


                          • #14
                            Jaahans, löytyihän sitten kohtalotoveri. Minulla samaa nykymisongelmaa (2005 tfsi), nimenomaan lumipyryllä myös... ja varsinkin jos ajaa jonkun perässä pöllyssä, siis lumipöllyssä, ei kuski pöllyssä :-). Ei oikein vikakoodeja, joulun alla nykäisi myös niin rankasti että EPC valo syttyi.

                            Imusarja vaihdettu joku aika sitten sekä se imusarjan kupeessa oleva venttiili...
                            Jonkun aikaa googleteltua kävin tsekkaamassa imanputsarin, noh, kourallinen lunta putsarikotelossa ja pehmusteet + suodatin märkänä...

                            Huollossa eivät oikein osanneet sanoa mistä se lumi sinne olisi joutunut. Varsinkin kun se karkeasuodatin ilmaottoputkessa oli puhdas lumesta. Putsarikotelosta lähtee kuitenkin joku kanava myös sisälokasuojaan. Kuulemma sinne menee joku putki mutkitellen etupyörän etupuolelle alas, lokarin sisällä.
                            Itselläni oli vielä sellainen tilanne että pohja"panssarista" puuttui pala juuri siitä renkaan edestä, joten jos siellä joku putki on, se on aurannnut lunta melkolailla suoraan sinne. Paikkasin puuttuvan palan kuitenkin, kuivatin putsarikotelon ja suodattimen ja pitää nyt seurata loppuiko nykiminen tuolla. Ajallisesti tuo nykimisen alkaminen voisi täsmätä tuo pohjapanssarin palasen puuttumiseen, vaikea sanoa kun ei tarkkaa tietoa milloin pala irronnut, nykimistä esiintynyt jo viime talvenakin
                            100% varmuutta ei vielä ole ongelman korjaantumisesta kun ei kunnon pyrytystä ole vielä ollut... mutta toistaiseksi nykiminen kuitenkin loppu...
                            Melkolailla varma veikkaus kuitenkin että kyllä nykii jos imuilmassa tulee mukana vettä...
                            Viimeksi muokannut rautoak1; 22.1.2013, 20:52. Perustelu: edit

                            Comment


                            • #15
                              Tuo sisälokasuoaan lähtevä kanava on nimetty ETKAssa ainakin 1,8T koneisissa näin "intake pipe for vehicles use in cold climates" samoin kuin suodatin keulalle tulevassa kanavassa.
                              En tiedä mitä tällä hommalla on merkitystä kun yhteys nokalle kummiskin on olemassa - vai onko haettu sitä että tuon nokalta tulevan sihdin tukkeentumisen varalta on toinenkin yhteys - joskus kun kuullut juttua että olis ollut tuo sihti aivan jäästä tukossa.
                              Kannattaisikohan teidän kokeilla poistaa tuo nokalle menevä kanavan pätkä pois niin että edestä tuleva lumipöly ei pääsisi suoraan ilmanottoon vaan imisi konehuoneen puolelta ilman, kun ennemminkin uskoisin kosteuden täältä tulevan -näin olen tehnyt aina talveksi, mutta siitä syystä että saisin minimoitua turborikon vaaran jään takia. -tämä siis sillä olettamuksella että rakenne sama kuin 1,8T BFB koneessa.

                              Comment


                              • #16
                                Niin, siis minulla ei ole ongelmana tuo sihdin tukkeutuminen, siinä ei näkynyt merkkiäkään lumesta. Epäilisin sen lumen tulevan nimenomaan tuon "intake pipen" kautta... yhdistettynä siihen pohjamuovin palan puuttumiseen eturenkaan edestä? Joku muistaakseni puhui että siellä intake putkessa voisi olla joku alipaineella toimiva läppä, mutta tiedä häntä...

                                Anyway, tänään jo hieman ripotteli lunta Tsadista tullessa ja tiellä pöllysi, ei paljon mutta kuitenkin ja ei merkkiäkään nykimisestä...

                                Jos vielä jatkossa nykii, niin pitää kokeilla tuota kanavanpätkän poistamista keulalta... mutta nyt toistaiseksi elän uskossa että homma korjaantui :-)

                                Comment


                                • #17
                                  Vika korjattu.

                                  Eli minulla siis ilmanottoputkessa karkeasuodatin tukossa ja sen seurauksena alkoi imeä sisälokasuojassa olevasta kanavasta korvaavaa ilmaa. Ja lumen pöllytessä ja pohjamuovin ollessa palasina, alkoi nykiminen.

                                  Kiitoksia erityisesti rautoak1:lle vertaistuesta ;) Säästyi luultavasti iso kasa euroja koska viedä autoa huoltoon viedessä olivat merkkiliikkeessä sitä mieltä että kannattaisi tutkia huomattavasti enemmän...

                                  Mutta nyt siis toimii, suodattimet siis uusittuina.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos kuten B6 BFB koneella tuo ilmanotto tuotu etumaskiin niin neuvoisin kyllä ottamaan tuon pätkän pois kuten yllä kerroin aina talvisin tekeväni koska jos tuo jäätymis/tukkeutumis ongelma ollut kerran niin eiköhän se toistukkin...
                                    Mitään muuta haitaa tuossa en keksi kuin että imee vähän lämpimämpää ilmaa koneeseen ja tehot tippuu jotakin, mutta talvella nyt on yleensä sen verran kylmää ettei se ilma varmaan konehuoneenkaan puolella hirveesti lämpene...
                                    Jos tuon yhteyden antaa kummiskin olla paikallaan niin kannattaa ainakin puhdistaa lumet ennen liikkeelle lähtöä tarkasti maskista tuolta kohtaa pois.

                                    Comment


                                      #19
                                      Taas testailtu ja BGB tekee misfiree kolmospyttyyn puolilämpösenä mutta loppunee lähes täysin kun kone on yli 80°C lämmin. Mutta mikä tekee sen että vain kolmos pyttyyn tulee misfireä? Huohotinventtiili on vaihdettu, bensanpaineen anturia ei eikä lämpöanturia. Puolan liitin näyttää olevan ok. Tulpat on kaikki samannäköisiä.

                                      Edit. Parin lenkin jälkeen näyttäs että kun lämmöt laskee alle 80°c esim sopiva alamäki risteykseen tullessa niin heti tulee misfireä kun ajaa pintakaasulla. Kun kone lämpenee taas yli 80°c niin misfiret loppuu. Lämpöanturin vois seuraavaksi vaihtaa
                                      Viimeksi muokannut pipo_esa; 27.1.2013, 19:43.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuleeko imusarjaan juuri kolmospytyn kohdalle jotain letkuja? - voisko olla imuvuoto jossain tommosessa ja saisi juuri 3-pytylle laihimman seoksen joka ei ota sitten oikein syttyäkseen.
                                        Kolmospytyn tulppa ja puola vaihtoon toisen pytyn kanssa ja katsomaan siirtyykö vika -suutinkin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos suuttimen menet vaihtamaan, niin ennen vaihtoa hommaa tiivistesarja. Suuttimen päässä oleva valkoinen tiiviste pitää uusia aina kun avataan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Lämpöanturi ja railipaineanturi vaihdettu jo aikaisemmin ja nyt testailin että nykiikö, niin ainakin näin kevät kelillä kone pysyy lämpösenä eikä tule misfiree, oli sen verran kiire etten kerinnyt logata kylmällä koneella miten pelaa

                                            Comment


                                              #23
                                              Sama homma jatkuu, ihmettelin että kone käy ilmastointi päällä siinä 80 asteen kohdilla ja kun pistää ilmastoinnin pois niin flekti käynnistyy vasta 102 asteen kohdalla. Kuinkas lämpösenä näiden pitäisi käydä? Uuden termarin vaihdan ja käytän imusarjan ja suuttimet irti kun kerkeen.

                                              Mikäköhän raja tuo koneen 80 asteen lämmöt on näille misfireille?

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt on käytetty imusarja ja suuttimet irti ja putsattu pahimmat paskat imukanavasta. Suuttimien tiivisteiden uusiminen oli aika hirveä homma mutta näyttää onnistuneen. Ainakaan ekalla koeajolla ei nykinyt enää mutta pitänee testata uudestaan kunnolla

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Nyt on taas lenkki ajettu eikä misfiree näkynyt, koneen lämmöt on 93 - 95 astetta ajossa eli käy selvästi lämpösempänäkin. Kannessa oli parhaimmillaan 10mm karstakerros kanavan katossa ja ne putsailin pois. Nyt löytyy jopa alavääntöä eli pystyy kakkosella ajaa 1000rpm kierroksilla ilman että puutuu

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Aiheeseen liittyen a3 2.0tfsi (AXX) -05 ja nykiminen. Kylmänä liikkeelle lähtiessä tekee aaltomaisen "nykimisen" ja aina tasan 3 kertaa. Eeberillä esilämmittämällä saa vian kierrettyä, joten tuon kanssa periaatteessa pärjää.

                                                    Vika jonka kanssa kuitenkin palaa hermot ja loppuu järki, eli kesken ajon nykäisee terävästi, aivankuin auto sammuisi alle sekunniksi. Esiintyy vain yli -10 asteen pakkasella, sekä saattaa tehdä kilometrin aikana nykäistä 0-10 kertaa ja kun on riittävästi ajellut nykimisestä piittaamatta (viimeksi meni noin 5km) auton kaasuvaste katoaa täysin, sekä EPC ja ESP valo syttyy. Tässä vaiheessa kutosella pääsee 40km/h, mutta virrat käyttämällä pois palaa tehot ja kaasuvaste. Moottorinohjaimelle ilmestyy koodi 004917 - Engine torque monitor 2 - P1335 - 008 - Control Limit Exceeded - Intermitten.
                                                    Tuota olen nyt koittanut googletella ja eniten tuloksia tähän mennessä on tullut softaan liittyen -> paska softa. Softasta ei ole tietoa, mutta vahva epäilys on olemassa että sielä joku on. Miten saisin parhaiten selvyyden onko tuota softattu vaiko pitäisikö vikaa etsiä jostain muualta?

                                                    Imusarja, kaasuläpät ja imukanavat venttiileineen on puhdistettu, venttiilikopan pvc-venttiili on vaihdettu uuteen, ahtovuotoja ei ole, imusarjaläpät ja kaasuläppä menee sopeutuksesta läpi ongelmitta, sekä myös polttoainepumppu on sopeutettu(?)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Katso mikä on ahtopainepyynti ja ruiskutusmäärä 3 tai 4 vaihteella, täyskaasukiihdytys.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viesti
                                                        koodi 004917 - Engine torque monitor 2 - P1335 - 008 - Control Limit Exceeded - Intermitten.
                                                        Käy nuo ensin läpi: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17743/P1335
                                                        Toivottavasti asiantuntijat suomentaa/selittää sulle, jos tarvitsee.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Autoa koitettu logitella, mutta ei ole vieläkään syytä nykimiselle löytynyt. Ruiskutusmäärää en oikein ymmärtänyt, että mistä kanavalta sellaisen saisi logiteltua?

                                                          Ahtopainetta pyyti noin 2400mbar, eli 1.4bar? ja se myös toteutui ilman sen suurempia ylityksiä. Polttoainesuodatin oli vaihdettu huoltokirjan mukaan pari vuotta takaperin, mutta auton alle katsoessa suodattimen leiman mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Uusi suodatin on ostettuna ja odottaa huomista asennusta. Myös ilmamassanmittarin signaali ja signaalimaa olivat lähes poikki ja ne korjattiin, mutta ei mitään vaikutusta nykimiseen.

                                                          edit. pitänee tutustua linkin loggausohjeisiin ja koittaa uudelleen
                                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 10.2.2018, 20:47.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Paska softa jota ilmiselvästi ei ole Suomen oloihin tehty

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X