Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kumpi viritykseen AEB vai APU (~300hv)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kumpi viritykseen AEB vai APU (~300hv)?

    Nyt tarvisi asiantuntijoilta apuja! Tarkoitus olisi rakentaa n.300hv 1.8t kone.

    Lähtötilanne:
    Audissa piti olla koodien mukaan APU kone ja hankin viritystä varten toisen 70tkm ajetun APU moottorin. Uutta konetta tutkaillessa totesin että siinähän on sähkökaasu (silloin en ollut vielä perehtynyt juurikaan näihin konevariaatioihin…) ja paikallaan olevassa koneessa vaijerikaasu?! Suojamuovi pois ja sehän olikin AEB kone! Auto on -99 A6 ja tuotu joskus Ruotsista. Oliskohan tehty koneenvaihto jossakin välissä kun konetilan tarrassa ja auton papereissa APU ja kone kuitenkin AEB : )

    Kummasta koneesta nyt sitten lähtis liikkeelle?!
    Paikallaan olevalla koneella ajettu 250tkm – vuotaa ja syö öljyä jonkinverran, mutta kansi korjattu (mm. venttiilit&seetit vaihdettu) 10tkm sitten. AEB koneessa ilmeisesti myös suuremmat imukanavat ja vahvemmat veivit – vai olenko ymmärtänyt oikein?

    APU koneella (-2000 Passatista) ajettu se 70tkm ja kaikinpuolin hyvässä kunnossa. Onko APU kone sisuskaluiltaan vastaava kuin AEB (mm. veivit?).

    Saako/saahan APU koneen toimimaan suoraan käyttämällä AEB koneen sähköt, ruiskut , anturit vaijerikaasun (vai onko antureissa edes eroja?).

    Kaikki hilppeet: turbo, pakosarja, suuttimet, pumppu ja putket vielä hankkimatta… tarjouksia otetaan vastaan :)

    Mietinnässä myös ohjelmoitava ruisku (jos tämä viritys lähtee taas lapasesta...) Kokemusta aiempien projektien kautta on Haltacista ja MegaSquirtista, mutta kokemukset näistä ja muista 1.8t ympäristössä kiinnostaa myös.

    -kalle

  • #2
    APU on AEB johon on vaihettu sähkökaasu ja pikkukanava kansi. Hyvähän siitä APU koneesta tulee AEB:n yläkerralla ja sähköillä. Alakerta on sama.

    Comment


    • #3
      Kiitos tiedosta! Tuota vähän mietinkin, mutta en ollut varma APU:n alakerrasta ja kannen sopivuudesta googlauksesta huolimatta. ... nyt etsimään loput kamat..

      Comment


      • #4
        Ostoslistaa

        -veivit (vakio männillä pärjää)
        -männät jos haluaa isompaa takokamaa
        -laakerit
        -ö-pumppu yms
        -suuttimet
        -b-pumppu
        -turbo
        -kunnon pakosarja
        -holset/garret ahdin
        -nokat (jos haluu saada irti yli 350hv niin muutakin yläkertakamaa joutuu vaihtamaan)
        -kytkin/vauhtipyörä paketti
        -koneistukset
        -venttiilien nostimet
        -laajakaista lambda
        -tiivisteet

        Tossa nyt jotain mitä tulis hankkia jos meinaa viritellä
        1.8t ja yli 300 hevosvoimaa vie todennäkösesti tukun rahaa jos siitä haluu luotettavan...
        Viimeksi muokannut Eskobar; 31.8.2011, 19:55. Perustelu: Typot pois...

        Comment


        • #5
          Pienireikäinen on olennaisesti mukavampi ajella kuin isoreikäinen kansi, joten pidä vaan se apu:n oma hattu paikoillaan. 300 heppaa tulee yrittämättäkin vaikka onkin pienet reijät.

          Comment


          • #6
            Minkä takia pitää +350hv koneen yläkertaan vaihtaa muutakin ku nokat?

            Comment


            • #7
              Ja halvimmillaan tohon 300 hv pääsee
              ahdin
              suuttimet
              pakosarja
              putkisto mahdollisesti ja tietenkin softa. Tosin toi sovellettu aikanaan apx koneeseen, jossa toimi ok.

              Comment


              • #8
                Totta ei oo pakko mut jos haluu et sitä jerkkua on isommalla kierrosalueella -> rajottimen nosto yli 7500rpm...

                Comment


                • #9
                  Mulla on 7700 rajoitin AEB:ssä eikä vaikuttais venat leijuvan. Nokat vaihdettu, mutta ei muuta.

                  Comment


                  • #10
                    Tännehän on tullut elämää:) Päivitystä: Nyt on löytynyt melkein kaikki mekaniikka:
                    Turbo, pakosarja, putkisto ja katti, isompi maf, 550cc suuttimet, kytkin jne.
                    Alkuun vakioveiveillä ja APU kannella - ehkä jonnekkin 300hv/400nm pintaan. AEB:n ympärille rakennellaan sitten seuraava versio...

                    Ajattelin alkuun mennä vakio motronicilla (uudella ohjelmalla), mutta eipä taidakkaan onnistua "vaijerikaasulliseen". Kysytty on...


                    Nyt täytyy sitten miettiä sähköt uusiksi. Vaihtoehtona ainakin Haltec PS 1000, mutta ideoita tälle puolelle kaivataan. Haluaisin kuitenkin säilyttää mittariston perustoiminnallisuuden ja ilmastoinnin.

                    -k

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä mä ainakin sulle ohjelman osaan tehdä. Niin vaijeri- kuin sähkökaasuiseen.

                      Comment


                      • #12
                        Minkä puhaltimen kootee hommasit?

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Kootee Näytä viesti
                          Tännehän on tullut elämää:) Päivitystä: Nyt on löytynyt melkein kaikki mekaniikka:
                          Turbo, pakosarja, putkisto ja katti, isompi maf, 550cc suuttimet, kytkin jne.
                          Alkuun vakioveiveillä ja APU kannella - ehkä jonnekkin 300hv/400nm pintaan. AEB:n ympärille rakennellaan sitten seuraava versio...

                          Ajattelin alkuun mennä vakio motronicilla (uudella ohjelmalla), mutta eipä taidakkaan onnistua "vaijerikaasulliseen". Kysytty on...


                          Nyt täytyy sitten miettiä sähköt uusiksi. Vaihtoehtona ainakin Haltec PS 1000, mutta ideoita tälle puolelle kaivataan. Haluaisin kuitenkin säilyttää mittariston perustoiminnallisuuden ja ilmastoinnin.

                          -k
                          Minkä kokosta cooleria sinne meinasit? Jos ilmastoinnin haluu pitää niin mitää järkkyisoa sinne ei saa mahtumaan ainakaan ihan bolt on meiningillä...

                          Softan saat Hankittua varmasti porkkikselta (niinkuin se jo tuossa ilmaisikin)...
                          Niin ja comppaan edellistä, mikä Ahdin määrää tahdin?

                          Comment


                          • #14
                            Tähän tulee [COLOR=black]näillä näkymin Holset he221w[/COLOR] ja suuttimet [COLOR=black]RC SL4-550 (kunhan vapautuvat edelliseltä käytöstä.) Laitahan porkkis vaikka viestiä miten tuon ohjelman kanssa toimittaisiin? [/COLOR]

                            Niin ja coolereita olen sovitellut muutamiakin, kun sattuu olemaan hyllyssä. Yksi vaihtoehto kaksi pienempää molempiin nurkkiin tai sitten yksi isompi keulaan alas... kovin isoa ei leikkelemättä saa soviteltua...

                            Comment


                            • #15
                              Tahdon kyllä lähtökohtaisesti aina vaikuttaa suutinvalintaan, jos teen säädöt. Ota yhteyttä, kun ajankontaista.

                              Comment


                              • #16
                                Pienireikäinen on olennaisesti mukavampi ajella kuin isoreikäinen kansi, joten pidä vaan se apu:n oma hattu paikoillaan. 300 heppaa tulee yrittämättäkin vaikka onkin pienet reijät.
                                Repo, mitäs eroa noilla pieni- ja isoreikäisillä kansilla käytännössä, siis viritystä ajatellessa? Tietenkin läpikuleva ilmamassa on suurempi ja samalla saa soppaa työntää lisää, mutta mihinkäs se loppupeleissä vaikutti, kun ei ole isoreikäisistä kansista kokemusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse ainakin kuvittelisin, että pikkukanavakansi toimii paremmin pienemmillä ilmamäärillä ajellessa, koska virtausnopeus pysyy parempana kannessa vrt. isokanavaiseen. Isommilla ilmamäärillä sitten taas virtausvastus kasvaa niin paljon, että joutuisi ajamaan turhan isoilla paineilla saatuun tehoon nähden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    300hv vaatii esim discopotulla ja pikkureikäkannella kilon boostia, että ei nyt vielä ihan astronomisista lukemista puhuta. Ja jos pitäs 600hv saada, niin tuskin sittenkään lähtisin vielä isoreikäistä ekana etsimään.

                                    En usko ensinkään esim siihen, että 2.7T:n kannet eivät virtaisi 700 heppaa.

                                    Isoreikäkannella herääminen on huonompaa, joten kannattaa käyttää pientä kantta. Koko vaparialueen ajettavuus on olennaisesti parempi juuri virtausnopeuden takia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      OT

                                      Sain juuri vastauksen siihen miksi nuo "uudemmat" vajaa 200 heppaset 1.8t tuntuu jotenkin kireemmiltä kuin mun AEB:llä varustettu berttafemma.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jaa... mulla C5:ssa APU kone ja vaijerikaasu. Voiko olla mahdollista että syksyllä '99 eli vm 2000 tullut se sähkökaasu??
                                        Samaa mieltä rehton kanssa että alakerta sama.

                                        EDIT: jälkikäteen selvisi että autossani olikin AEB ja tietysti vaijerikaasu. Varustetarrassa lukee kuitenkin APU.
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 26.6.2016, 17:40. Perustelu: Lisäselvitys.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ainakin 3/99 apu moottori ja sähkökaasu löytyy eräästä 1.8t:sta...
                                          Tosin koppana b5...
                                          Viimeksi muokannut Eskobar; 4.9.2011, 20:13. Perustelu: Speksejä

                                          Comment


                                          • #22
                                            Avaamattomasta apx moottorista 440hv/550nm. Muutoksia pelkästään omavalmiste pakosarja, 3" putkisto, isompi turbo, kiina cooleri. Siitä voi sit miettiä kuinka paljon upottaa rahaa turhiin palikoihin :D

                                            Kokemuksia iso ja pikkukanava kannesta. Huomattavasti miellyttävämpi moottori tulee pikkukanavilla. Eikä omassa käytössä tyssänny vielä 500hv nurkillakaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Noista menee kyllä aina ne veivit :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo aeb motin veivit katkee jo tyhjäkäynnillä...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sopiiko AEB:n alakerta heittämällä B6-koppaisten 1.8t koneiden tilalle? Tai onko männissä, veiveissä, kampurassa tai laakereissa eroa uudempien koneiden osalta?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei sovi. AEB/APU on apuakselilohkossa vielä. Kyllähän se siis askiin istuu jne, mutta on ihan erilainen muuten.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Dodii... kone kasattu APU kannella keulille.. vielä kun löytyis flashattava versio AEB ecusta, niin homma etenisi (tuolla sähköpuolella avaus tuosta...).
                                                      -kalle

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tatech ei vielä säädöissä, mutta väittäisin että pikkukanavakannen paremman alaväännön huomaa jo persdynolla. Ja vielä kun tällä setupilla mennään positiivisille paineille jo alle 2500, niin tästähän tulee käyttökone... Huomenissa säätöä ja ensviikolla rullille. Sitte vois kasailla jotain tuon AEB:n ympärille... alakerta jo auki ja nokat hakusalla.
                                                        Viimeksi muokannut Kootee; 23.9.2011, 23:10.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sullahan tapahtuu vauhdilla. Melkein olisit voinut projektipuolelle jotain tarinoida kuvien kera.

                                                          Myyntipalstalla ollut aika pitkään jo myynnissä rajuhko catcams -nokkapari, joka omassakin aeb:ssä on ja olen tykännyt. Vähäpäästöiseen eivät kyllä sovellu, mutta sopivan vanhaan koriin mainio valinta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            paljon ahtopaineita?? mikä turbo tuli??

                                                            Comment

                                                            Working...