Teenpä suuren huollon tuohon 100 2,3 Q -87:aan ja vaihdan kaikki litkut, jäähdytysjärjestelmässä on jotain vihreää nestettä tällähetkellä, pesen tuon järjestelmän ja laitan uudet nesteet vaan mitkä, motonetistäkö vaan nesteen vihreää vai mikä olisi järkevintä??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Oikea jäähdytinneste Audiin?
Collapse
X
-
erga
Eikös hyvä nyrkkisääntö ole että samanväristä tilalle, eli sinulla vihreää, vihreän tilalle. Punainen on tietääkseni vain uudemmille alumiinikoneille (huomauttakaa jos olen väärässä). Nestettä hankkiessa kannattaa tutustua nesteen pakkasominaisuuksiin ja landraussuhteisiin (löytyypi kannun kyljestä). Itse 'vaihdatin' omaani nesteet kun Moottorin läpötilaanturista petti muovisokka ja tuli pientä nestevajausta.
On tiedä satasen jäähdytyksestä, mutta omaani ainakin piti nesteet vaihtaa imemällä koko järjestelmästä ilmat ja uudet sisään alipaineella. Syy siihen on että B6:ssa ainakin lämppärin kenno sijaitsee paisuntasäiliötä korkeammalla.
-
-
Näin talven ollessa tulollaan kannattaa tarkistaa, että siellä on yleensäkin jonkinväristä nestettä, eikä pelkkää vettä!
Pikku vuoto-ongelmista selvittyäni tuli tarkastettua seoksen pakkasen kestävyys, kun kesällä sinne systeemiin tuli lisättyä milloin mitäkin (joskus muutakin kuin vettä). Pakkasenkesto seoksella oli huimat -8C! Kyllä täällä Turussakin talvella tulee kylmempää...
Comment
-
1.9 afn, ajeleeko kaikki vw:n punaisella jäähdytyslitkulla?
Tarviiko oikeasti tuota punaista? Tuli hommattu tuollainen 1.9 110hv passatti ja ajattelin vaihtaa kaikki litkut, no ilmastointi sentään oli jo huollettu... :-)
Eli tomaatin vaihtoväli 60tkm, kelpaisko joku budjettilitku?
Ei viitsisi investoida muuta kuin riittävän hyvään. 5W-50 Mobil öljyksi ja sitten muut jääkin avoimeksi.
Comment
-
Eli onko melko suuren hintaeron väärti, erityisesti jo x sataatuhatta ajetussa nokivasarassa....
Varmasti parempi, mutta onko joku ajellut ilmankin? ..ja jopa kestänyt ainakin sen pari vuotta....
Comment
-
Motonetti sitten saanut vastaavan nesteen litkun myyntiin ja oli vaivaiset 15 rahaa/3L. Eli nuukuus ei ongelma... :-)
Comment
-
Jäähdytinnesteiden väristä
Alkaa olemaan nesteet alarajalla ja uutta pitäisi pikkuhiljaa lisäilemään, mutta minkä väristä?
Tähän asti olen luullut, että nesteitä on vain kahta väriä, vihreää ja punaista, mutta Motonet ainakin kauppaa '96 ja vanhempiin A4:siin sinistä nestettä ja kun katson paisuntasäiliöstä niin neste näyttää vaalean ruskealta ja jostain luin, että sellaistakin nestettä on olemassa.
Eli uskallanko laittaa tavallista vihreää pakkasnestettä sekaan vai pitääkö alkaa etsimään jostain ruskeaa pakkasnestettä?
Comment
-
Comment
-
Alfamerin oppaasta luettua:
6/1996 asti: Mobil Antifreeze Extra tai VW G11
7/1996 alkaen Mobil Antifreeze Advanced tai VW G12
Kysymys kuuluukin voiko sinistä ja vihreää sotkea keskenään, kun Mobilinkaan sivuilta ei selviä mitä tuo Antifreeze Extra pitää sisällään, muutakuin, että siinä on jotain alumiinin suoja-ainetta.
Onko varmin ratkaisu vain hakea Motonetistä tuota sinistä vaikka autossa oleva neste ei tällä hetkellä näytä siniseltä kuin sinisten lasien läpi katsottuna?
Comment
-
Muistaakseni Korrekilla on myös sinistä nestettä.
Meillä on ainakin muutamassa autossa laitettu sinistä ja vihreää sekaisin, eikä niissä ole ilmennyt mitään ongelmia.
Järjestys oli omassani (Typ 44) se, että vihreät vaihdettiin jakopääremontissa sinisiin ja myöhemmin lisäsin vihreää joukkoon, eli enempää noita ei voi varmaankaan sekoittaa, koska jäihän sinne jo ensimmäisessä vaihdossa vihreää lohkoon, niin ongelmia olisi jo ilmennyt, jos niitä olisi odotettavissa.
Comment
-
"Kysymys kuuluukin voiko sinistä ja vihreää sotkea keskenään,"
Ainakin minä olen laittanut nesteiden vaihdon yhteydessä sekä sinistä ja vihreää. Ei mitään ongelmaa.
Viimeksi kun vaihdatin termarin/ samalla jäähdytysnesteet niin ostin paikallisesta Fixus- liikkeestä 10 L pöntön hieman sinertävää nestettä.
Piruko noista tietää, koska väri on hieman erilainen riippuen valmistajasta. Kannattaa muuten mitata pakkaskestävyys uusien nesteiden vaihdon yhteydessä.
Viimeisen vaihdon yhteydessä laitettiin raakaa puolet ja vettä puolet. Mittauksen tulos oli -22! En sitä uskonut, mutta tarkistusmittaukset toisella mittarilla ilmoitti samaa.
Sitten imettiin paisuntasäiliöstä nesteet pois ja raakaa tilalle.
Minä olen ymmärtänyt asian niin, että vuosimalli määrää jäähdytysnesteen värin Meikäläisen autoon käy kaikki pl punainen ellei koko järjestelmää putsata vanhasta.
Comment
-
No niin, tuolla Korrekin nesteistä ja minulla on tuota ylimmäistä, joka täyttää BS 6580-normin, eli samaa kuin vihreä, mutta Korrekilla väri oli sininen.
Tuo ed. mainitsemani G48 on eri tavaraa ja sen väristä ei ole minulla varmuutta, mutta nettikeskusteluista sai sen kuvan, että sekin olisi sinistä.
Ja kuten tuolla luki, niin G48 ei ole sekoitettavissa perinteisten jäähdytinnesteiden kanssa.
Ottaa näistä sitten selvää... :)
Comment
-
Nesteiden värit vaihtelevat eri valmistajilla.
Tärkein asia on selvittää onko neste Ethylen Glygol- vaiko Probylen Glygol-pohjaista. Näitä eri laatuja ei saa sekoittaa keskenään, sillä korroosiosuoja häviää. Samoin käy myös jos nesteet pääsee "keittämään".
Probylenin sekoittaminen veteen on tehtävä huolellisesti mittaamalla ja kunnolla sekoittamalla.
Sekoittuu veteen kohtuullisen huonosti, mutta kun saa sekaisin niin pysyy kyllä, vaikka seisoisi astiassa pitempäänkin. Huonosti sekoitettua seosta ei voi luotettavasti mitata, kun sekä laiha- että rikas "kohta" nesteestä antaa vähäisen pakkaskestävyyden. Myöskin "lutraamalla" tehtyyn seokseen on vaikea päättää veden tai nesteen lisäämisestä.
Probyleeninseoksen pakkaskestävyyden mittaaminen onnistuu parhaiten optisella mittarilla. Neste tulee mitata noin +20 C asteen lämpöisenä, sillä kuuma neste antaa väärän, liian vähäisen pakkaskestävyyden.
Kyllä ennen oli homma paljon yksinkertaisempaa, mutta onhan tuo Probyleeni (ainakin puhtaana) paljon vähemmän vaarallista käyttäjälle kuin "vanhan ajan" Ethyleeninesteet.
Comment
-
Nesteen väri on ihan siitä kiinni mitä väriainetta siihen ovat tehtaalla laittaneet. Väri on suuntaa-antava juttu, mutta siihen ei kannata ihan sokeasti luottaa.
Itse olen sekoittanut hyvällä menestyksellä sinistä, vihreätä ja väritöntä keskenään. Punaiseen en ole arvannut muuta sekoittaa kuin punaista.
Comment
-
Jäähdytinnesteistä
Kirjoittelin tuossa aikaisemmin jäähdytinnestevuodosta ja viaksi ilmeni rikkoutunut vesipumppu joka vaihdettiin uuteen. Nyt tuon remontin jälkeen olen ollut huomaavani että paisuntasäiliön nesteen väri olisi hieman tummentunut. Onko tämä normaalia vai pitäisikö alkaa jännitämään kansipahvin puolesta?(kansiremppa on muuten tehty edellisen omistajan toimesta n. 2kk sitten)
Nesteen pinta paisuntasäiliössä ei ole laskenut enkä nähnyt sen pinnalla öljyä kun kurkistin korkin alle taskulampulla. Myöskään öljytikussa ei ole merkkejä vaahdosta kuten täällä foorumillakin on käsketty tarkistamaan eikä pakokaasussa ole vesihöyryä...
Comment
Comment