Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oikea jäähdytinneste Audiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jotain sai sekoittaa, mutta silti ei järkeä lisäillä vaikkapa G12+:ssaa vanhoihin vihreisiin. Laittaa sitä, mitä siellä jo on ollut, jos ei huuhtele välillä. Jos neste on ruman väristä, kannattaa liruttaa pois, huuhdella ja laittaa uudet.

    Siinä mielessähän tuo ruskea väri ei ole mikään vakavuus indikaattori, kun punainen+vihreä on aina ruskeaa.

    Comment


    • #32
      Erityyppisten jäähdytysnesteiden sekoittaminen?

      Mitä tapahtuu jos autossa on punainen jäähdytysneste ja sinne lisätään 0.5l sinistä?
      Viimeksi muokannut okkim; 7.1.2009, 10:07. Perustelu: Otsikko korjattu

      Comment


      • #33
        Bad things will happen. Nyt vähän riippuen laaduista niin voi käydän niin että erilaiset
        nesteet reagoivat keskenään ja muodostavat jotain geelia tjms. joka vuorostaan
        tukkii ahtaat paikat, kuten kennojen kanavat.

        Comment


        • #34
          Hyytelöksi menee.
          (ainankin jos vähänkin enemmän laittaa)

          Ikävä putsata saa huuhdella moneen kertaan.

          Comment


          • #35
            Riippuu nesteistä. Jos siellä sininen on ihan perinteistä glykolia ja punainen sitä normipunaista G12:sta, menee puuroksi. Jos taas punainen on spesiaalimpaa paremmin sekoituksia sietävää punaista kamaa, menee vain ruskeaksi.

            Comment


            • #36
              Mutta tuskin kuitenkaan kannattaa kokeilla että miten käy, parempi kun lisää ainoastaan saman väristä nestettä niin ei tarvitse menettää yöuniaan.

              Comment


              • #37
                on myös semmosta nestettä mikä käy noitten kaikkien kaa ristiin..

                Comment


                • #38
                  kaverin selitys oli et se säiliö oli tyrhjä eikä se tienny et siinä oli sitä punaista jäähdytysnestettä . Hän näki vasta kun se tuli maxi alueelle.

                  Comment


                  • #39
                    Lukeehan korkissa kuitenkin G12 huutomerkin kera. Moni vain ei tiedä mitä se tarkoittaa.

                    Comment


                    • #40
                      G12+ merkinnällä varustettu (VAG specification TL 774-F) TOIMII kaikkien kanssa väristä riippumatta, mut toisaalta olis fiksua vaihtaa jäähyneste samalle merkinnälle. VW/Audi G12 ja G12+ -jäähdytysnesteitä voi sekoittaa kaikkien G30-, G33 / Procor 3000- ja G34 litkujen kanssa.

                      kuitenkin sillä varauksella että G12 ja G11 nesteitä EI pidä sekoittaa keskenään!

                      Comment


                      • #41
                        nythän on vielä semmoistakin kuin G12++ ilmeisesti uusimpia koneita varten mutta voi laittaa tavallisen G12 tilalle ja sekaan

                        Comment


                        • #42
                          Vaihdoin tossa termarin ABC koneeseen ja siinä tuli tyhjennettyä suurin osa jäähdytinnesteistä sivussa.

                          Havaitsin termarin takaata sisältä selvää ruostetta. Myös alumiininen termarin kotelo oli kai hapettunut (röpelöinen). Sisällä oli ennestään vihreätä G11:sta, mikä oli kyllä tummunut jonkin verran.

                          Tuolle ruosteelle ei ilmeisesti voi kuitenkaan mitään, vaan laittaa uudet nesteet sisään. Miten tuolta sais huuhdeltua loputkin vanhat nesteet, kun uus on G12+:aa, ja mielellään noi ruosteiset nesteet haluaisin pois.

                          Comment


                          • #43
                            Termari irti ja vaikka puutarhaletkulla liruttaa vettä järjestelmän lävitse. Molempiin suuntiin. Termari irti siksi, ettei se ole siellä kierron tulppana.

                            Comment


                            • #44
                              Onko se varmasti ruostettta? Vihree ja punanen neste tekee just tuota keskenään. Ruskeeta kuraa. Mutta ei ilmeisesti ilman painetta ku on koemieles ollu jo pari kuukautta purkki hyllys mihinkä sekotin molempia keskenään.

                              Comment


                              • #45
                                Kyllä se ruosteelta näytti. Ei lähtenyt hinkkaamalla mihinkään. Ootteko laittanut jäähdytinnesteen sekaan 50/50 hanavettä vai "de-ionized water", niinkuin tuolla neuvotaan:http://www.12v.org/maintenance/index...ection=ss&ss=9

                                En löytänyt jäähdytysjärjestelmän tilavuutta mistään, tietääkös paljon pitää varata glykolia ilmaukseen?
                                Viimeksi muokannut hildebad; 2.9.2009, 18:18.

                                Comment


                                • #46
                                  Kraanasta mä oon aina vettä ottanu. 3-4 litraa nestettä varaisin, ja tietysti sekotus ennen ku kaadetaan moottoriin ja vielä mieluiten mittaus jos omaa mittarin.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Muistaakseni g12plussaa voi sekotella kaikkien kanssa, jolloinka siitä tulee sellaista ruskeata, g12 taas ei voi. Pitänee vielä tarkistaa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Juurikin noin.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kraanavettä on aina tullut laitettua. En sanoisi, että vaikuttaisi suuntaan tai toiseen hapettumiseen tai kestävyyteen. Kaupasta saa valmiiksi lantrattua nestettäkin, jos huolettaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          En sanoisi, että vaikuttaisi suuntaan tai toiseen hapettumiseen tai kestävyyteen.
                                          Hapettumiseen/ kestävyyteenhän vaikuttaa se klykolin määrä. Eli ei klykolia -> hapettuu...

                                          Comment


                                          • #51
                                            + glykolin seassa olevat lisäaineet.

                                            Comment


                                            • #52
                                              "Miten tuolta sais huuhdeltua loputkin vanhat nesteet, kun ..."

                                              Suosittelen: laita puhdistusainetta jäähdytysjärjestelmään. Anna olla aikansa. Poista kaikki ja huuhtele kuten esim Anton sanoi ja kraanavesi käy laimentamiseen.

                                              Itse olen tapellut ruosteen kanssa jäähdytysjärjestelmässä.

                                              Syy oli uuden (vanhan) lohkon asennus aikoinaan. Ei auta muu kuin puhdistusaine, huuhtelu tarpeeksi monta kertaa ja lopputuloksena on väritön jäähdytysneste:) Eli ostin syylarin vaihdon yhteydessä väritöntä nestettä, jota ei huomannut kannuissa. Ei haittaa. Pinnan näkee paisuntasäiliöstä.

                                              Palstalla on keskustelua eri väreistä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Oikea jäähdytinneste Audiin?

                                                Profiilin auto on menossa letkulämmittimen asennukseen, ja samallahan tulee nuo jäähdytinnesteet vaihdettua. Tällä hetkellä autossa on luultavammin audin alkuperäistä punaista g12 jäähdytinnestettä

                                                Varastosta löytyisi riittävä määrä kuitenkin Polaric punaista jäähdytinnestettä, jonka kehutaan olevan silikaattivapaa jne ja täyttävän super (?) jäähdytinneste vaatimukset. Voikohan tätä käyttää autoon, kun kuitenkin on tuota punaista nestettä, vaikkei puhutakaan mitään, että täyttääkö audin/vw vaatimukset?

                                                Kyseessä on siis tämä neste:http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1814

                                                Voinkohan laittaa tuota huolletta autoon? Tarvitaanko tuon kanssa välttämättä järjestelmää huuhdella, kun ei aina liikkeestäkään tiedä tekeevätkö ilman eri käskyä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Motonetistä löytyi ainakin G12 nestettä kun hain, sitä mä laitoin kun ohjekirjassa ja paisuntasäiliössä oli merkinnät sille.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    lukeeko tuon pullon päällä mitään minkälaisia vaatimuksia tuo jäähdytinneste täyttää?
                                                    yleensähän jäähdytinnesteitä valitaan värin perusteella, mutta ei se väri kuitenkaan ole mikään laadun tae. Enemmänkin se että mitä enemmän jäähdytinnesteellä on autonvalmistajien hyväksyntöjä sitä korkeampilaatuisesta tuotteesta on kyse..

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eipä lue juuri kovinkaan paljoa kylessä, vain että ylittää uusimmat bs6580 normit, mitä ne nyt sitten ovatkaan...

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        BSxxxx taitaa olla bull shit eli British Standard.
                                                        Kunhan on punaista G12, G12+ tai G30

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Jep, laitetaan sitten ihan varmasti g12 olevaa jäähdytinnestettä, niin ei tarvii yöunia menettää :)

                                                          Toisaalta tämä ongelma jäi aamulla toissijaiseksi, kun auto ei suostunut lähtemään käyntiin.
                                                          Auto oli seissyt perjantain jälkeen kylmässä tallissa ja oli nyt lähdössä juuri tuon lämmittimen asennukseen, mut eihän se luvannukaan. Virtaa kyllä riitti, kun boosterillakii autoin, mut ei mitään. Piti sitten hinata korjaamolle, kun omat keinot loppuivat kesken. Saa nähdä mitä sieltä paljastuu. Tais ensimmäiset kovemmat pakkaset auton pelästyttää.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ihan mielenkiinnosta, tarviiko sen ruskeen töhnän muodostuminen painetta tai kuumuutta? Kokeilin aiva mielenkiinnosta sekottaa vääriä nesteitä keskenään ja lorautin vähä vettä joukkoon ja jätin kuukaudeks hyllylle. Aina sillon tällön ravistelin kannua. Mitää töhnää ei kumminkaa ollu syntyny.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Nykyään melkein kaikki litkut taitaa käydä yhteen ilman suurempia katastroofeja. Olen kokeillut useinkin itse samaa, enkä ole mitään erityistä saanut aikaiseksi. Lähinnä ne kait voi ruveta vaahtoamaan, kun oikein vispaa? Ehkä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X