vaatii alakerran tasapainotuksen ja silmälaakerin kampuraan.
Paljonkohan tuo tasapainoitus maksaa? tekeekö kukaan keski-suomessa?
Silmälaakeri on kampiakselin päähän? Mitä kustantaa? Olisiko jotain kokoa? Käykö perus skf laakeri?
Itse saattaisin jättää painotuksen tekemättä ellei olla nyt sitten hieromassa ihan viimeisen päälle. Taisi loppupään 016 kanssa olla eri laakeria jopa kun alkupään. Valitse askin mukaan. Ei ole kallis, joten ei tarvii metsästää mistään muualta kuin autotarvikeliikkeestä.
JariN help! Mikä laatikko?
Tietenkin huomenna voin käydä vilkaisemassa/mittaamassa kytkinakselin ja hommata tuon laakerin valmiiksi...
En ole ottanut vanhaa alakertaa auki, mutta voisihan siihen tutustua miten laakerit sielä ovat niin osaa arpoa tuon toisen alakerran kanssa=)
Onko jotain Spesiali työkaluja mitä tarvitsen?
Momentti avain jne?
Sitten gallup...
Ajatellen tulevaisuutta missä tehoissa tuo tasapainoitus kannattaa tehdä?
Mitenkäs tuon alakerran laakerointi?
Männän renkaiden vaihto?
Vauhtiksen pultit arp? vai vakiot?
Tiivisteet samat?->
Kannen tiiviste vakio 2 kerros? Onko AAN ja 3b identtinen yläpään tiivisteiden osalta?
Öljypohjat ovat samat?!
Pakosarja sama?!
Imusarja sama?!
Lötkön vakiolaatikko, en nyt enää muista silmälaakerin kokoa mutta ihan normitarvikeliikkeestä aikoinaan löytyi.
Kampuran hihnapyörän lukitsin varmaakii kannattaa hankkia/nikkaroida, mut eiköhän tuossa muutoin pärjää ihan normaaleilla harrastajan välineillä.
Eikös se samalla kannattais laakeroida ja rengastaa jos veivit vaihtuu?
Pakosarjat samat, imusarjat ei. AAN öljypohja siellä mun jäljiltä oli, en muista onko identtinen mutta käy.
Muuta mitä mulla tulee mieleen:
Vaihda molemmat kytkinsylinterit, lienee helpointa silloin kun kone on pois paikaltaan.
Kannen vesijakotukissa oli joku ero jossain päässä, eli kato onko tarvetta ottaa vanhasta.
Turbon öljyputki tulee erimalleissa eri paikkaan, mut ei liene ongelma kun öljylinjoja joutuu kuitenkin modaamaan uudelle ahtimelle.
Hihnapyörät, apulaitteet kannakkeineen, venakoppa, koneenkorvat ym vanhasta.
Lähdetään liikentees ihan tyhjältä pöydältä:
Vanhasta koneesta ei tule muuta uuteen, kuin kansi täydellisenä eli imusarja ja suuttimien bansa kisko. Sekä vauhtipyörä ja kytkin paketti.
Eli tuo uusi kone minkä hain, niin siitä otan alkerran täydellisenä vaihdan vain nuo veivit ja laakeroin mahdollisesti?
Sekä pakosarjan, ahtimen, suuttimet...
Vai vaihdan vain tuon imusarjan tuosta vanhasta tuohon AAN koneeseen?
Mitä ogelmia tulee?
Jakopään rakennus millä osilla?
vanhasta imusarja,vesiharava,vauhtipyörä + kytkin,imunokka(aan nokassa väärä ratas pyörittämään 3b jakajaa),virranjakaja,dampperi,apulaitteet, nuo ainakin mieleen tuli.
Soittelin tuossa lähi kylän putiikkiin ja seuraava ohjeistusta tuli:
Männän renkaat n.100e - 120e (sis. 5 sarjaa)
Alapään kaikki laakerit n.150e
Kampuran tasapainoitus vauhtiksen ja kytkimenn kanssa n.70-100e
Sylintereiden hoonaus 16.5e reikä eli yht. n.80e
Alakerran kasaus n.200e
Silmälaakeri n. 20e
Kuulostaako liian pahalta?
Kyllä kuulostais tasapainotukselle ilman vastapainoja tuohon hintaan. Kesällä etsiskelin noita vitosen tasapainottajia ja moni sanoi pystyvänsä tekemään, mutta kun kysyi miten he sen tekee niin keskustelu päättyi yleensä nopeasti. Loppujen lopuksi sellaisiksi "varmoiksi" tasapainottajiksi karsiutui R-koneistus, GT-motor ja Racer's Place. Eli käytännössä paikat jotka painottelee kasien kampuroita. Racer's Placessa on huhun mukaan uusimmat ja parhaat vehkeet tasapainotukseen ja myös asenne kohdallaan siihen hommaan. Ja hintaakin sitten kertyy, romujen käynti Keravalla tuli kustantamaan 400e + rahdit.
R-koneistuksen ja GT-motorin tekotapaa en siis itse kysynyt/tarkistanut mutta heidän pitäisi pystyä homma tekemään vastapainojen kanssa. Muitakin paikkoja varmasti löytynee.
Sellaisen kuvan sain, että jotain tietävät?
Muutamia Audin 5Cyl koneita kasanneet...
Sitten mikä kannentiiviste?
AAN:ssä on vakiona massatiiviste?
Tarvitaanko säädettävää nokkapyörää? Vai saako sytkän kohdalleen vakio merkeillä?
Sitten vielä semmoinen että tuossa AAN koneessahan on kaksoismassa vauhtis ja siinä on hall-anturi ja jokin muu anturi, mutta mikä?
Otanko irti vai jätetään paikalleen?
Sitten osaako joku viisas kertoa jotain hintoja seuraaville tuotteille:
kkk k24 hyvä kuntoinen ahdin
S4:sen vauhtipyörä sachsin race asetelma ja sintterillä ajettu n.3000 Km uskoakseni ehjä
AAN imusarja se missä kaasuläppä on oikella alhaalla koneen edestä katsottuna
AAN kansi? vai jätänkö itselle varalla ja vien kairaajalle jossakin välissä edellyttäen, että on ehjä...
Onko muuten noilla koneistamoilla mitään takuita jos he kasaavat tuon alakerran?
Periaatteessa kaikella työllä josta laskutetaan / kirjoitetaan kuitti, on jonkinlainen takuu. Jos / kun tuota viritetään / on viritetty, takuu saattaa olla hyvinkin rajallinen.
Vielä jos viet sinne itse hankkimasi osat, "saattaa" mahdollisen takuutapauksen sattuessa olla käsittely "mielenkiintoista"
No niin alkaisi olemaan kaikki osat kasassa ja palapelin kasaus alkaa kohta...
Periaatteessa kaikella työllä josta laskutetaan / kirjoitetaan kuitti, on jonkinlainen takuu. Jos / kun tuota viritetään / on viritetty, takuu saattaa olla hyvinkin rajallinen.
Vielä jos viet sinne itse hankkimasi osat, "saattaa" mahdollisen takuutapauksen sattuessa olla käsittely "mielenkiintoista"
Niinhän tuo taitaa olla...
Kytkimenä sachs race asetelma sekä vakiolevy
Noilla päästään kuinka pitkälle?
Mietin että tuossa AAN mukana tuli kanssa racen asetelma ja sintteri levy, niin käykö tuo sintteri tuohon omaan pakettiin vai pitääkö pistää tilaus/tehdä itse?
No niin alkaisi olemaan kaikki osat kasassa ja palapelin kasaus alkaa kohta...
Noilla päästään kuinka pitkälle?
Mietin että tuossa AAN mukana tuli kanssa racen asetelma ja sintteri levy, niin käykö tuo sintteri tuohon omaan pakettiin vai pitääkö pistää tilaus/tehdä itse?
Sitten ei niin aiheeseen liittyvää, mutta onko 3b,AAN ja Aby:n pakosarjat samanlaisia?
Projekti alkaa hieman etenemään.
Kampura ja vauhtis + kytkimen vien keski-suomen koneistamoon.
Lohko menee hoonaukseen Kantasille ja alakerran kasaus tapahtuu näillä näkymin sielä (jos jostain syystä joutuu kankia hiomaan tms)
Saakos tuota öljypohjan tiivistettä kuinka halvalla yleensä vai massalla kasaan?
1.Sitten mitä mieltä olette siitä vakio coolerista, jos tekisi siihen Al päädyt?
Riittääkö miten "pitkälle"
2. Jokin kiinajäähy?
3. Toimiiko tuossa "3b" (yleensäkkään missään) että coolerin lähtö ja paluu samassa päädyssä?
Menin "tyhmänä" hukkaamaan jonkin aikaa sitten 600x300x75mm kennon se olisi ollut sitten aika sopiva tuohon no uutta etsimään...
Eli tuo orkinelli ei ole hyvä Al päädyillä?
Tepolta tilasin tuossa osia ja taitaa olla matkahuollossa tulossa.
Teräksinen alahihna pyörä, 1.8t puolakonversio vermeet,tiivisteitä ja laakerit tarttui matkaan
Pikku hiljaa voisi viedä koneistamoon osasia...
Mitenkäs tuo kampuran tasapainoitus nyt todellisuudessa menee?
tuli mieleen, että vauhtipyörähän ei käy kuin yhdellä tapaa tuohon kampuraan pulttijaon vuoksi...
Kiitokset muuten Tepolle tavaran toimituksesta!
Comment