Vitosen kampuran tasapainotus pitäisi tehdä aina vauhtipyörän, kytkinlevyn, asetelman ja lisäpainojen (simuloimaan veivejä, mäntiä, tappeja ym) avulla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kanki kaikkonen poikki 200:sta
Collapse
X
-
Tuotanoin, vauhtis ja asetelma on pyörähdyssymmetrisiä kappaleita, en näe että mitä lisäarvoa ne tuovat tuohon tasapainotushommaan?
Comment
-
Tuo tasapainoitus tehdään yleensä ensin kampiakseliin, sen jälkeen pultataan vp kiinni ja lopuksi paineasetelma. Kytkinlevyä ei tuossa yhteydessä tasapainoiteta, ja jos painotetaan, niin erikseen. Levyhän pyörii eritahtiin noiden pultattavien osien kanssa.
Kolmosen, vitosen ja v-koneiden tasapainoitus tehdään vastapainoilla, ja painottajalla PITÄÄ olaa tieto käytettävästä kierroslukualueesta, koska tuo vaikuttaa vastapainojen määrään.
Niin ja mukaan tietenkin käytettävät mäntä täydellisenä, kiertokanki ja kk.laakeripari.
Jos joku tuon tekee satasella tai alle, olisin kiinnostunut tietämään kuka.
Comment
-
Tänään soittelin tuonne koneistamolle ja sanottiin että ei tarvitse mäntiä/veivejä mukaan ollenkaan... Ainoastaan kampura, vauhtis, asetelma ja hihnapyörän mukaan ja saa kuulemma "tarpeeksi" tasapainoon...
koneistamo
Tuollainen olisi pulju... Jos jollain kokemuksia saa kommentoida.
Comment
-
Nin, minä mistään tiedä. Kaippa nuo tuolla ovat ammmattimiehiä? Olen vaan antanut itseni ymmärtää, että vitosen painotus on erilaista kuin suoran nelosen / kutosen, joihin hinta viittaa. Mutta kiinnostaisi tietää miten paljon siinä on ollut epätasapainoa ennen tasapainoitusta ja kuinka tarkkaan saavat painoitettua?
Comment
-
Paineasetelman tasapainottaminen on hölmöläisen hommaa.
Muuten kaikki kieppuva ja eestaas kulkeva pitää olla tasapainotuksessa läsnä. Kokeiltu tasapainotusta vastapunttien kanssa ja ilman. Eron huomaa. Puntteja on käytettävä.
Comment
-
Hv lukema ei vaikuta tasapainotuksen tarpeeseen. Paineasetelma vaan ei kuitenkaan pysy siinä, missä se on tasapainotuksessa, vaan keskittyy mieleiseensä paikkaan ja on siinä, joten voi aiheuttaa epätasapainoa sen takia.
Jos haluaa pitkäikäisen koneen, teki sit pelkkää remppaa tai isompaa viriä, niin dynaaminen tasapainotus on paikallaan.
Comment
-
R-Koneistukseen soittelin ja sanoivat, että 5cyl "ei" välttämättä tarvitse dynaamista tasapainoitusta, koska ei ole V kone.
Kampurat ovat järjestäin tasapainossa toisin kuin vauhtis ja asetelma eli mennäänkö pers eellä puuhun, jos painoitan vain kampuran, vauhtiksen ja asetelman?
Eaglet on varmaankin jo tehtaalta vakio mäntien kanssa balansissa...
n.300e sanoivat koko hoidolle hintaa, mutta tuo välimatka on 300Km niin ei houkuttaisi hirveästi ajella...
2g sisään, jos saa on todella hyvä niin sillä ajattelin, jos mittautan nuo veivit ja mänttät keskenään ja jos on tuon 2g alle niin riittänee vai mitenkä noiden suhde lasketaan??
Sekaisin menee kun osa sanoo, että kannattaa ja osa hieman empii...
PS. jos joku on R-koneistukselle viemässä osia voisi miettiä kimppa kyytiä?
Comment
-
Eaglet ei todellakaan ole sellasenaan painossa. TODELLAKAAN.
Kuten sanoin, molemmilla tavoilla on vitosia puntitettu, vastapapainoilla ja ilman, vastapainoilla painotettu kone on merkittävästi herkempi, eikä syö laakeria samalla tavalla kuin ilman puntteja painotettu. Eli mun käsityksen mukaan kannattaa ko. lystistä se pikku ekstra maksaa.
Kokemusta tässä vaiheessa yhteensä reilu kolmenkymmenen +500hv vitoskoneen sielunelämästä, joista kymmenkunta itse kasattua ja loput vähän lähempää kuin vierestä seurattuna.
Comment
-
Olisko vinkkiä sellaisista pajoista suomessa joilta onnistuu tuo vitosen kampuran oikeaoppinen tasapainotus?
Comment
-
-
http://www.ihalines.fi/r/
http://www.gtmotor.fi
http://www.racersplace.fi/home.php
2 ylintä on semmoinen missä varmasti onnistuu ja 3 taitaa myös onnistua hinnasta sen verran, että molemmissa paikoissa n.250e taitaa olla tasapainoituksen hinta koko paketille...
Comment
-
racersplacen itse valititsisin jos hinta ei ole esteenä.uusimmat vehkeet siellä,pystyy muistaakseni 0,01g tarkuudella painottamaan,se on enemmän kuin tarpeeksi tarkasti.380eur seisoi lapussa + rahdit
gtmotorssilla poistivat multa dampperin vastapainon,mukava pitää nyt vastaan, kun kiristää dampperin pulttia.
Comment
-
Mielenkiintoinen homma tuo "mulk" kuvassa kun viereiseen(?) vastapainoon on pitänyt hitsata monta kymmentä grammaa lisää ja sitten taas viereisestä painosta on kairattu aika paljon pois. Luulisi jos mäntä kanki setti on painavampi kuin vakio silloin jokaiseen punttiin lisättäisiin ainetta suht tasaisesti? Ei kai se tehtaan jäljiltä niin pielessä voi olla?
Comment
-
http://www.sporttiauto.com
Tuonnekkin soittelin ja kone on vasta rantautumassa Suomeen.
Tämän kuun lopussa saavat koneet toimimaan ja hintaa paketille tulee n.400e riippuen joutukoo lisämään tavaraa kuinka paljon tai sitten alle jos on helppo "tapaus"... 0.01g tarkkuuteen myös tuola. Taitaa olla Suomin uusin laite sielä kohta?
Rasersplace tiedä mitä teke ja teke varmasti vähintään hyvän, 250?
Mistäs saa Suomen maalta laakereita (veivien ja runkolaakerit)? Ja sitten tarvitsisin männän renkaat myös...
Glycoa varmaan kannattaa ainoastaan laittaa?
Comment
-
Laakeri asiaa:
Kyseiset varaosanumerot Arwidsonilta ja koivuselta AAN (3b adu aby ng jne) kampuraan...?
Arwidsonilta:
Kiertokangen laakeri osanumero 063566G-000 sarja sisältää 4 laakeri paria
Runkolaakerit 07981G6-000
Välilevyt 08124/4-000
Koivuselta -> GOETZE 81mm Männänrengas sarja 034-40850-000
Sitten kampuran kiertokangen kaulan halkaisia 47,756mm ja veivin alasilmä 50,6mm vakio mittoja siis..
Niin ja G tarkoittaa Glycoa ja -000 koko onko vakiokoossa tai -025 -050 alikoossa
Tuollaisen paketin löysin ja hintaa paketille jää 300 euroa riippuen mistä halvimmalla saa, Jos on jotain "puutteita" kertokaa pois...Viimeksi muokannut GTI 2.0; 11.3.2010, 20:52.
Comment
-
Saako marmorilta vielä rs2:n laakereita? Joku vuosi sitten ostin ~300 euron hintaan suomen marmorilta veivi- ja kampuralaakerit välilevyineen ADU koneeseen.
Mutta eikös nuo Rissan laakerit ole myös vakiona Glycoa?
Seuraavaksi pitäisi tilata hieman silikoni letkuja ja pientä kivaa...
Mites tuollainen laajakaista lambda? Olisiko innovate varteen otettava vaihtoehto?. Ajattelin sillä, että tuolla saisi ainakin vakio lambdan korvattua.
Comment
Comment