Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tietäisikö kukaan kemi-tornio-oulu-rovaniemi akselilla ketään joka osaisi purkaa ja kasata ton ässäläisen laatikon kohtuu hintaan.
Vein viikko sitten laatikon pörhölle niin tännää soitti ja sano että meillä ei saa korjata sitä irtolaatikkoa xD
Miten se taas niin otassa tuo suoni pullistuu :)
Oisko kellään laittaa kuvaa tosta vioittuneesta siirtopakasta, niin että näkis miten se vaurioituu. Ilmeisesti ne poorin päät lerstautuvat niin ettei enää mene vaihde päälle? Kiinnostaa koska itellä ois 01E jossa siirtopakka vika. En oo vielä purkanu sitä, koska sillä ei oo ollu kiirettä. Eikä vielä pitkään aikaan olekaan. Meinasin että, jos sais hiomalla kuntoon.
Kyllä niitä voi viilaamalla parantaa, mutta en tiedä miten pitkäikäinen korjaus se on. Periaatteessa kai se voisi kestää hyvinkin jos ei tee vaihtovirheitä. Joskus se on jumittunut kokonaan yhteen, syytä en tiedä.
Tuli tossa pari vuotta sitten ostettua S2 laatikko(01E), tarkoitus olisi se nyt talvella vaihtaa. Laatikko on edellisellä omistajalla ollut varastossa n.6 vuotta ja kuulemma n.120tkm ajettu. Eli nyt on ainakin 8 vuotta seissyt.
Mitä tosta kannattaa tarkistaa/huoltaa ennen kun sen paikalleen laittaa?
"Lohkojen" välisiä tiivisteitä ei varmaan tarvitse uusia? Mutta miten stefat? Öljyt tottakai.
Etuvetareiden laippojen ja kytkinakselin stefat varmaan kohtuu helppo vaihtaa, mutta miten tuo kardaanin laipan stefa?
Löytyykö stefat jostain laakeriliikkeestä vai onko hankalia kokoja?
Kaikki stefat on helppo vaihtaa ja tottakai kannattaa vaihtaa, koneeseen kampuran stefa uusiks myös. Ainakin kardaanin stefa taitaa löytyä varaosaliikkeestä, mitoilla pyydettäessä varmaan muutkin.
Muista mitata miten syvällä stefat on, jottei lupsaha liian syvälle.
No en nyt sanoisi että kardaanin laipan stefa on helppo vaihtaa koska se laippa laakereineen pitää ottaa pakettina irti ja prässätä se laippa pois että pääsee stefan kimppuun. Tai no eihän se ole hankalaa jos on pelit ja vehkeet ;)
Muissa tuskin on ongelmaa, mutta kardaanin laipanstefaa katselin etkasta niin ilmeisesti laipan ympärillä oleva kumijuttu ja laatikon takimmainen "lohko" irti?
Siinä laipassa on näköjään sokka, onko se laippa niin tiukasti laakerissa että tarvii prässin irrotukseen? Jos tarvii prässiä, niin se homma ulkoistetaan keneltä löytyy pelit ja vehkeet.
Ja kun siinä näkyy olevan torsenin päässä jousi ja shimmilevyjä, niin onko mahdollista kusta homma, voiko ne luiskauttaa laatikon sisään vahingossa? :)
Ja varmaankin tuo kannattaa tehdä laatikko pysty asennossa?
Kyselen sitä mukaan lisää tyhmiä kun tulee mieleen...
Osaakos kukaan sanoa mitä on laatikossa rikki? Veto päällä ei kuulu mitään ihmeellisempää ääntä ja vaihteet menee hyvin paikoilleen, heti kun löysää kaasun alkaa voimakas rallatus laatikosta. Onko helpompi metästää toinen ehjä laatikko ja onko laatikon remontointi yleensä miten tuskallista ja kallista, mikä ikinä lie vikanakaan.
Vaihteiden vaihto toimii joka tilanteessa ihan normaalisti, rallattava ääni alkaa vasta noin 50kmh vauhdissa ja loppuu kun painaa reippaammin kaasua, heti kun löysää vedon alkaa taas ääntämään.
Onko taaempi öljyproppu jakolaatikon, vai miksi sitä kutsutaan? Ja pystyykö sen purkamaan ottamatta laatikkoa kokonaan pois, jos haluaa laakereita uusia? En ole oikein ikinä vaihdelaatikoiden sielunelämään perehtynyt.
Itse epäilin laakerivikaa, oli myös kyseisestä autosta molemmat kardaanin nivelet väljät ja tukikumi rikki.
Öljyt oli puhtaat eikä mitään ylimääräistä tullut seassa. Laipat joihin etuvetarit tulevat kiinni 6kpl pulteilla, lähteekö laippa irti keskellä olevan pienen pultin irroituksella? Ei ainakaan pulttipyssy suostunut aukaisemaan kyseistä pulttia. Vai lähtevätkö ne isomman kehikon mukana jotka ovat kiinni noin 10kpl torx pulteilla?
Kyllä laipat lähtee sen keskellä olevan kuusiokolopultin irroituksella. Ja pitäisi aueta helposti pulttipyssyllä. Laita silti ennemmin meisseli vetarin pultinreiästä niin että laippa ei pääse pyörimään ja avaa sitten käsipelillä se pultti. Mutta et sinä niiden irroituksella mitään näe.
Entinen omistaja arveli että jakolaatikko rikki. Kardaaniin vaihdoin jo tukilaakerin/kumin ja molemmat päät.
Ääni tulee kyllä voimakkaasti laatikon tietämiltä että ihan vaihdekeppiä täristää, eikä vaikutusta jos laittaa vauhdissa kytkimen pohjaan ja vapaalle.
Missä hinnoissa pinionin laakeri on?
Oletko katsonut sisempien vetonivelien kunnon? Minulla hajonnut sisänivel aiheutti ropinaa/naksutusta ja loppuvaiheessa alkoi täristää pirusti. Ja veto päällä ääni hävisi.
Puhutko nyt siitä pinion akselista? Omassa remontissa meni se pinionin laakeri uusiksi, eipä ollut kovin halpa.
Siellä on kartiorullalaakeri, joka shimmataan tiukaksi, välyksen tuntee jos liikuttaa niiden sisäkkäisten akselien sisimmäistä päittäissuuntaan. Eli se akseli joka tulee torseniin kiinni.
Comment