Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
En tarkemmin katsonut, aikas samanlaisilta ne nopeasti katsottuna näytti. Tuo siirtäjä näytti ehjältä mutta liikuteltaessa takkuilee todella pahasti ja uusi siirtäjä on liukas kuin mikä.
Tuossa kuvassa olevassa siirtäjässä sisempi rataskehä menee siis kokonaan sisälle, kuvassa se on äärilaidassa ulkona. Tuo liike oli tuskaa ja pitä avittaa vasaralla :)
Täytyy jättää malliksi tallin seinille :)
Edit:
No niin, auto tuli liikenteeseen tämän illan aikana. Ei pahemmin jaksanut testailla enää mutta vaihteet menee päälle eikä rusahda, joten joku on tehty ainakin oikein :)
Koeajorasituksia on nyt tehty ja tosiaan 1-2 vaihto rajoittajan tuntumassa menee sisään ilman rutinoita. Kovasti on vaan epävarmuutta kuskissa, kun takaraivossa koko ajan pyörii varovasti vaihto ja nopeaa vaihtoa ei millään uskalla kokeilla :)
Täytyy vielä vaihtaa kunnon öljyt, kun en älynnyt ostaa uusia öljyjä asennuspäiväksi valmiiksi.
Ei siihen voimaa tarvi mutta ei tuo kuitenkaan ole nopein laatikko markkinoilla ;)
Menee ihan samalla lailla napakasti paikoilleen, kun muutkin vaihteet on mennyt tähän mennessä. Mielellään vähän napakammin yrittää vaihtaa, niin ei lipsu pilalle enää tuo siirtäjä.
Mitä etkaa tutkiskelin niin kyllä nuo parannetut romut pitäis vanhempiinkin askeihin sopia. Itse ainakin nuo rapeen askiin meinaan ens talvella laitattaa.
Kommenttina oman laatikon toiminnasta. Itse vaihdan 1-2 ja myös muut vaihteet esim vartilla niin nopeasti kuin vain käsi-jalka liikkuu yhteisymmärryksessä, toisinsanoen en pysyisi enää nopeammin vaihtamaan.
Ei tahmi lainkaan, liekö minulla jokin taikalaatikko, kuskista kiinni vai mikä? Täytyisi päästä ajamaan ns. hitaammalla laatikolla, jotta voisi tehdä vertailua.
Kellään kokemusta pidemmästä 6-vaihteesta .60 tai .56 välityksellä? Jos tuohon laatikon huoltoon ryhtyy niin onko rahan arvoinen sijoitus jos pidentäisi 6:n samalla? maantienopeuksillahan tuo 6-vaihde on aika lyhyt mutta onko teoreettinen huippunopeus todella 189mph? .60 välityksellä sitten jotain saavuttamatonta..
Toki riippuu renkaista mutta tuo 189 mph vakiolla välityksellä saavutetaan kyllä ja isommalla renkaalla ylikin. Melko hidasta tuo loppujen kerääminen 250 km/h jälkeen on, joten pitkä välitys huutaa tehoa, ihan näin lentokenttä tai saksan ajo mielessä.
Matkakäyttöön varmaan ihan ok nuo pitkät välitykset, tosin suomen nopeuksissa ei tuo niin haittaa ja 6-vaihteen ohitukset hidastuu :)
Riippuu vähän siitä mitä haluaa. Itse olen miettinyt pidempää kutosta matka-ajon takia, nykyisellään se on kyllä vähän liian lyhyt esim satasen vauhdissa. Tuskinpa sitä kukaan huippunopeuden takia tarvitsee :)
En miekään tuon huippunopeuden takia tuota harkitse, ei tuo 300kmh tule kuitenkaan vastaan vaan tuon maantiemukavuuden takia. Muistelisin vaan että täällä olis joku laittanut pidemmän kutosen? Linkki JHM sivulle, josta löytyy kaikkien vaihteiden välitykset niin siinä alemmassa listassa on erivälitykset 6-vaihteelle (189 vs 182) kuin tuossa pelkän 6-v vertailussa??
Mitenköhän paljon kiihtyvyys hidastuisi .60 välityksellä kun ollaan kuitenkin ehkä paremmin teho(vääntö)alueella esim. 280kmh kierrokset olisi 6600rpm vs 5800rpm.
Maahan välittyvä momentti ratkasee, eli pienehköillä turboilla voi vetää jopa paremmin pidemmällä välityksellä noissa nopeuksissa ja noilla kierroksilla.
Kustannus on vain liian iso perustellakseen vaihtoa järkisyillä. Eikös viberlkin ottanut aluksi liian pitkän kutosen ja joutu vaihtaa lyhempään kun ei jaksanutkaan ottaa huippuja edes autobahnalla vaikka löylyäkin löytyi jotain 600?
Löytyi tuo viperbl kommentti ja tosiaan kutosesta hävisi voima .60 välityksellä. Sopii kruisailuun, ei huippunopeuden hakuun. MRC tekee custom 6:sta ja on vakion .68 ja .60 välillä .64. 200mph saavutetaan ~7040rpm ja muut nopeudet tällä välityksellä:
60mph = 2100
70mph = 2450
80mph = 2800
90mph = 3150
100mph = 3500
130mph = 4550
Varmaana paras vaihtoehto huippujen/käytettävyyden välillä.
Hintaa en tiedä mutta taidan jäädä vakioon kun ei tuota voi millään perustella miksi vaihtaa ellei tavoitteena ole 200mph rajan rikkominen ja ei ole.
Toi 0.56 on v6 tdi 6.vaihde, jos ei halua "viri"osasta ekstraa maksaa. 0.67 5. vaihde, jos vähä lyhyemmän haluu. :)
Löytyy ainaki DQT ja DQS laatikoista.
3-vaihde alkoi pitämään kovempaa ulinaa niin nyt kysymys onkin, että onko vaivan väärti purkaa ja korjata tuo vanha vai hommata suoraan ehjä vaihdelaatikko. Jos nuo 3:n rattaat on purua niin mitä kaikkea mahdollisesti menee vaihtoon ja hintaa niille kertyy..?
Jos löytää varmasti ehjän vaihtolaatikon, niin ehkäpä itse ottaisin sen. Toisaalta jos remontoi vanhan, niin sittenhän sen pitäisi taas kestää "isaltä pojalle".
Tuurilla jos vain kolmonen on paskana eikä sen hampaan palasia ole mennyt muualle, niin sitten sen kanssa voisi olla toiveita korjatakin. Äkkiä vaan osien hinnasta tulee tonni. Pelkät synkrot ja siirtäjäpakka sekä tiivisteet taitavat olla noin 800€.
Onkos kolmosen kytkinakselin puoleinen hammaspyörä kiinteästi akselilla vai vaihdettavissa? Ei varmaan kovin helposti irtoava vaikka olisikin vaihdettava?
No miten ajattelee mikä on helposti vaihdettavissa, kyllä kädet likastuu kun kolmosen kytkiakselin rattaan vaihtaa. En laatikkoremonttia ihan ensimmäiseksi remontiksi suosittelisi. Kytkinakselin ratas on vaihdettavissa erikseen, mutta ulostuloakselilla ei ole, josta sitten tulee vähän rahallista kustannusta lisää. 2ke helposti uppoaa remonttiin.
Toisaalta kun kerralla rempauttaa lodjun, niin ainakin tietää siellä olevan uudet kamat sisällä. Käytetyn kun ostaa, niin sekin on aina hiukan arpapeliä.
Onko nuo siirtäjäongelmat korjattu myöhemmissä (2001->) versioissa missä ikinä 2,7t versioissa noita nyt on? Kun esim. A6 2,7t autoissa samaa laatikkoa on vuoteen 2005 asti ja mulla olisi kiikarissa FRQ koodilla oleva loota -04 A6:sta. Mitä nyt olen yrittänyt maailmalta selvittää ja ETKAa tavannut niin olen tullut siihen tulokseen etteivät Audillakaan tiedä mitä hiluja missäkin autossa/laatikossa on.
S4 B5 alkuperäinen vaihdelaatikon koodi on DSY ja myöhemmin tulleeseen (?) FZV-versioon on päivitetty synkrot/siirtäjät. Tuota FRQ:n laatikkoa mun käsityksen mukaan saanut 2.7t A6:ssa vasta 02-> ja vaihtoehdoksi antaa FZV. Tiedä sitten mikä on totuus kun "samaa" laatikkoa löytyy varmaan kymmenellä eri koodilla.
Remppaaminen on sinänsä hyvä että tietää hilujen olevan kunnossa mutta kun muisti palailee pätkittäin niin viime talvena -25C pakkasella 2-vaihde ulisi kiihdytyksessä siihen malliin, että luulin että laatikko poiki jo silloin. 3 ja 5-vaihde pitänyt enemmin tai vähemmin ulinaa varmaan 5 vuotta ja nyt kun 3-vaihde näyttää antautuvan niin pelkään ettei ole rahallisesti järkeä korjata koko laatikkoa.
edit: Peruskorjaus siirtäjät/synkrot ~800€ + työt ~300€ ja muut osat. Näytti 3-vaihteen rattaalla olevan hintaa vajaa 300€ ja tiedä mitä muuta menee siinä samalla.
Viimeksi muokannut Mikse; 30.11.2011, 22:02.
Perustelu: lisäys
Jaahas olisikohan mulla sama siirtäjä nyt rikki 1 ei mene päälle ollenkaan seinä vastassa 2 mennee kun laittaa mutta pois vaihtaessa jää kanittamaan jotenkin ihmeellisesti keppiä kun heiluttaa niin palautuu tavalliseksi.
Muut vaihteet toimii moitteetta ja mitn ulinoita/rohinoita ei kuulu !
Comment