Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 1,8T Quattro tehoton

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 1,8T Quattro tehoton

    Specsit:
    A4 1,8T Avant Quattro vm.2003.
    Revon softa, Forgen by-pass, BSR Opti-Flow.

    Ohjelmoinnin jälkeen tehoa oli luvatusti, sitten hajosivat sytytyspuolat - jokainen, mutta yksitellen ja tiheässä tahdissa. Puolat uusiksi ja tehot olivat edelleen tallella. Sitten alkoi tehohävikki... :( Välillä oli tehoa, välillä taas ei. Nyt ei enää ole lainkaan yläkierrosalueella, alhaallakin vain vaillinaisesti. Ahdot nousevat kyllä, sen verran Forge pihahtelee pellin alla. Ihmettelen vaan tuleeko imuäänen suhista koko ajan kaasua painettaessa, eli ei kuulosta ihan normaalilta? Kuitenkin kaasuläpän sulkeutuessa alipaine imaisee bypass-venan auki ja suhahtaa oikein kunnolla.

    Vedätettäessä ei kiihtyvyyttä juurikaan vakiota enempää ole, joskaan edes vakion verran. Ei väännä kuten pitäisi, meinaa lumisilla teillä jopa kakkosella alakierroksilla hyytyä.

    Netistä lueskeltuani mietin että voisiko katalysaattori olla hajalla noiden sytytyspuolien takia? Tuli kuitenkin ajettua joitain kymmeniä kilometrejä vajailla sytytyksillä - tien päällä kun olin.

    Mikä neuvoksi? Vikakoodeja ei tule, ilmamassamittari vaihdettiin uuteen 2 päivää sitten, ei mitään vaikutusta.

  • #2
    Voihan se kattikärpänen olla päässyt iskemään.

    Comment


    • #3
      Mutta miten tämän voi todeta, antaako Lambda-anturi mitään vikakoodeja vai säätääkö ecu lambdan haistamien pakokaasuarvojen mukaan vaan seosta laihemmalle ja yläkierroksilla soppa sitten loppuu tyystin? Harinen kertoi että ahdot eivät nouse jos katti on siirtynyt rajan tuolle puolen ja lambdat kertovat tästä syystä mitä sattuu...

      Auto-Berner ei löydä vikaa, enkä aio kuluttaa sinne yhtään enempää euroja.
      Pitääkö tässä vaan raahata Audi jonnekin special-pajalle ja työntää muutama tonni heti käteen ja sanoa että auto kuntoon kiitos?

      Comment


        #4
        Onko siis varmaa ettei ole ahtovuotoja?

        Comment


        • #5
          Huomenna käydään taas kaikki läpi ja sitten aletaan mittailemaan ahtoja jos ei "näkyvää" vikaa löydy. Kokeneemmat kertokaa mitkä paikat ovat kaikkein alttiimpia vuodoille, eli onko jokin paikka "tyyppivika" missä ahtovuotoja on muilla esiintynyt?

          Eli vastaus kysymykseen, ei ole täysin satavarmaa. Onko nämä oireet yhteensopivia ahtovuodon kanssa?

          Comment


            #6
            Eipä tässä minkään sortin asiantuntija olla, mutta suhina ja tehon puute usein liittyvät paineiden karkaamiseen ennen imusarjaa :). Ainakin kannattaa toivoa, sattuvat olemaan kattia mukavasti halvempia korjata.

            Ahtovuodon voi aiheuttaa esim. By-pass, ahtoputket, cooleri(t), tiivisteet (esim. ahtopaineanturi), lukuisat alipaineletkut jne. Painetestillähän nuo voisi poissulkea.

            Comment


            • #7
              Dumon kanssa samoilla linjoilla, eli ahtovuotoa tai osittaista bypassin toimimattomuutta voipi hyvinkin olla.

              Comment


              • #8
                Voi olla että olen nyt moniongelmaisen Audin "uhri".
                Tehot kun hävisivät, vaihdoin bypass-venttiilin. Sitten kun ei apua siitä ollut, niin mitattiin oskilloskoopilla ilmamassamittari. Siellä oli n.0,5V alenema ja sekin meni vaihtoon. Massamittarin vaihto ei vaikuttanut asioihin, mutta nyt mietin että olisiko ahtovuoto tullut bypassin vaihdon yhteydessä, vaikka alkuperäinen vika olisikin ollut ilmamassamittari. Nyt massamittari on kunnossa mutta ahtopuoli vuotaa.... Huomenna rakentelen paineistusvehkeen ja sitten testataan tiiviydet.

                Forgen bypass-venttiilihän pitää asentaa "väärinpäin" alkuperäiseen verrattuna, mutta luin jostain että se toimii molemmin päin?
                Pitää varmaan ruuvata se sokeointitulppa siihen runkoon ja käyttää venttiiliä alkuperäisen tavoin, suhinat hiljenee kun ei blow-off huutele konehuoneessa paineita ulkoilmaan... ..niin, eihän tämä vika nyt voi johtua tuosta bypassista? :?

                Comment


                • #9
                  710N tilalle

                  Comment


                  • #10
                    Syystä että? Mikäs vika Forgessa on?

                    Comment


                    • #11
                      No kun se forge on mekaaninen niin se jumittaa. Jäästä, paskasta, voitelun puutteesta jne. 710N toimii. tuossa ketjussa noin viestistä 25 eteenpäin jotain juttua noista forgen bypasseista.

                      Comment


                      • #12
                        Mutta ei poista alkuperäistä vikaa, eli tehottomuutta.
                        Forgen venttiili on 4 päivää vanha, joten on varmasti toimintakuntoinen. Huomenna paineistelen ahtopuolen ja sitten voidaan ihmetellä taas lisää mikäli vuotovikaa ei löydy.

                        Comment


                        • #13
                          Oletko imenyt bypassin pikkuletkua, jos vuotaa niin se on jumissa. Kuulemma pikkupakkasilla todennäköisempää.

                          jos bypass vuotaa niin se kyllä suhisee ja vaikuttaa tehoihin.

                          Comment


                          • #14
                            Enpä ole imenyt, luottanut vaan siihen että uusi osa toimii. Mutta tehottomuus oli jo läsnä ennen passin vaihtoa, bypassin vaihto ainoastaan kovensi suhina-ääntä.. Tietty voihan uusikin osa jumia heti käyttöönotossa.
                            Huomenna tutkitaan lisää... :)

                            Comment


                            • #15
                              Siis onko se nyt bypassina vai blowoffina? Jos jälkimmäistä, vika on sinussa.

                              Comment


                              • #16
                                Bypass. Forgen ohjeet aika selkeät asentamista varten. Eikä muutenkaan tuon Split-R venan toiminnan tajuamiseen insinöörin tutkintoa vaadita.

                                Comment


                                • #17
                                  Luulenpa, että paineistamisella alkaa jostai suhista. Yleisiä paikkoja n75 letkut, imusarjan päässä suction jet pump tjsp+ omat letkuviritykset. Ahtopainemittari on muuten lähes pakollinen turboautoissa. Ota vielä fairya suihkupulloon josta ruikit letkuille, näin löytyy suhisemattomatkin vuodot selvästi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bypass. Forgen ohjeet aika selkeät asentamista varten. Eikä muutenkaan tuon Split-R venan toiminnan tajuamiseen insinöörin tutkintoa vaadita.
                                    Split-R = Forgen blowoff versio bypassista eli onko sulla sellainen? Jos on, niin ei ihme jos suhisee.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös tuo split R osan kierrätä takaisin ja osan puske ulos, jotta saa ne suhinat kuulumaan :) Eli se juurikin voipi olla syyllinen. Pistäpä vanha takaisin, tai tulppaa bypass väliaikaisesti kokonaan pois. Pieni hetkellinen kikattelu ei mitään haittaa ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Split-R:ssä pitäs tulla mukana umpilaippa, jolla sen saa toimimaan normaalina by-passina.

                                        Comment


                                        • #21
                                          710N nyt tilalla, tehot edelleen hävyksissä. Ei juurikaan eroa Forgen split-ärrään. Napakka on kyllä toi 710, mutta ei tuonut tehoja takaisin. Tuntuu kuin ahtopaineita olisi ihan hitosti liikaa, huomenna vaihtuu N75, voikohan olla osittain jumissa tjsp ja siksi nostaa ahdot tappiin. Ja sen vielä puuttuvan ahtopainemittarin ajattelin tilata, suositteluja?

                                          Ei vielä ehditty työkiireiden takia paineistamaan ahtovuotojen selvittämiseksi, sekin on huomenna edessä. Mutta konetta väännättämällä tuhisee ja suhisee aika reilusti, johtunee tuosta (hyvinkin turhasta) opti-flow:sta. Alhaalla pelaa aika hyvin, yläkierroksilla tehoton - edelleen. Mutta alakierroksilla tuntuu että ahdot nousevat reippaasti, kaasua vapautettaessa by-pass lataa aika voimalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tilattu varmuuden vuoksi N75 Lpr Auto-Berneriltä... toimitusaika 5-6vrk, tulee Ruotsista asti... :/

                                            Comment


                                            • #23
                                              otappas katit pois ni saattaapi kulkia.. itse ihmettelin samaa kun ahtaa ja ahtaa mut mitään ei tapahdu.... oireet aika samanlaisia kuin miulla oli.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Edelleen tehot hukassa.

                                                Vaihdettu nyt by-pass, N75, ahdot mitattu (1.3bar)... Bernerillä Lpr tarkistettu kaikki alipaine ja ylipaineletkut vuotojen varalta.
                                                Ei vedä, ei lähde... alakierroksilla ehkä jotain eloa, sitten meno hyytyy ja kiihtyy melkein vakion tavoin. (Ehkä jopa huonomminkin) :/ Bernerin mukaan kuitenkin pirteämpi kuin vakio, mutta ei TODELLAKAAN sitä luokkaa mitä oli ohjelmoinnin jälkeen, ennenkuin ongelmat alkoivat.

                                                Katalysaattoria kun ei voi noin vain poistaa, autossa on kaksi lambda-anturia jotka vertailevat katalysaattoriin menevää ja sieltä poistuvaa pakokaasua.

                                                Noista ahtovuodoista vielä sen verran, että kun itse paineistan järjestelmän, niin en saa paineita pysymään vaan ne suhisevat jonnekin. (Ilmeisesti sisälle moottoriin jostain huohotinletkusta? Onko tämä normaalia?) Bernerin mukaan ahtovuotoja ei kuitenkaan ole.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tarkistappa n75 johdot. Jossain ollut johtopoikki heti siitä liittimen juuresta..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Johdot mitattu ja ok.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Heliseekö katti? Jos kissa helisee, voipi olla yksinkertaisesti niin tukossa, ettei enää sysää, vaikka ahtaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Voisin tätä vaikka joskus vilkaista, jos haluat.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Audi 1,8T Quattro tehoton

                                                          Minulla myös oma A4Q 1.8t B6 -01 (revotettu) on tehoton. Olen vaihtanut autoon Miltekin high-flow katin ja Miltekin down-pipen, tämä siksi koska minulla tuli katin heikentynyt toiminta vikakoodi tuossa taannoin ja otin kirjaimmellisesti kissan pöydälle. Katin kenno oli irti eli katti paskana, syy hajoamiseen ei kuitenkaan koskaan selvinnyt. Tuolloin hakkasin kennon irti katista ja laitoin tyhjänä takaisin ja voi kettu että sysäs hyvin :)
                                                          - vikavalo paloi kokoajan -

                                                          Tästä kuitenkin innostuneena tilasin DOC Powerilta mainitsemani Miltekin putkisto-osat ja kun uusi katti ja db olivat paikallaan taas oli tehot menetetty :(

                                                          Minulla autossa TT bypass ja myös kaikki puolat vaihdettu ja ilmamäärämittari, mutta ei vaan sysää. Mietin jo, että pitäisikö softaa hieman modata jotta näistä vapaammin hengittävistä pako-osista saisi kaiken hyödyn irti? Vai onko vika jossain muualla?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Audifinns-otoskoolla tuntuisi että näissä revotetuissa olisi enemmänkin näitä ongelmia. Ei sen katin pitäisi noin vain hajota.

                                                            Putkisto ei ole ensimmäinen asia jota itse lähtisin päivittämään (toki sinun kohdallasi järkevää kun katti rikki), jos puhutaan vakio-osilla varustetusta kokoonpanosta. Toki siitä voidaan jokunen hevosvoima saada vapautettua, mutta silti. Ja kyllä, todellisen hyödyn saaminen "rautapäivityksistä" vaatii myös uusien säätöjen hakemisen. Ihmettelen kovasti, jos ns. persdynolla huomaa eron high-flow katin + virtaavampi DP:n vs. ei kattia + vakioDP välillä, eli ei tuollainen tehojen katoaminen normaalia ole.

                                                            Autostasi on varmasti vikakoodit luettu? Mitä tarkoitat sillä ettei sysää? Onko tukkoinen läpi kierrosalueen vai kuinka? Esim. ahtojen huojunta on usein N75:sta kiinni.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X