Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 kytkin prkl...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 kytkin prkl...

    Erikoinen yllätys aamulla. Ehkä ensimmäisiä pakkasen puolella käyneitä aamuja ja kytkin on puolikuollut. En tiedä johtuiko pakkasesta. Alkuun lähes 10cm tyhjää ja sitten erittäin lyhytliikkeinen kytkin. Toimi eikä luistanut mutta efekti oli mielenkiintoinen. Jonkun km ajettuaan tuo tasoittui normaaliksi. Ottaa normisti melko pinnassa mutta tuossa kohtaa melkein lattiassa.

    Mistähän tuommoinen voi johtua?

  • #2
    Veikkaanpa että työsylinteri vuotaa. Seuraa jarrunestesäiliön pintaa.

    Comment


    • #3
      ja ihan täsmälleen sama vika B5 A4 avantissa, poljin jäi vielä "tyhjän loppuun" lähelle lattiaa. Hetki ajoa tuskailun kera ja sitten kädellä nostin polkimen ylös ja kytkin toimii normaalisti.
      Tosin vaihelaatikkokin tuntuu nyt hieman jäykemmältä kuin normaalisti, ja vaihteet tavallaan "loksahtavat" kun keppi on jo lovessa.

      Comment


      • #4
        Jarrunestesäiliö tosiaan vajuu. Työsylinteri eli jarrutyösylinteri ilmeisesti? Miten se kytkimeen vaikuttaa?

        Plus missä tuo mööpeli on plus miten kinky juttu vaihtaa/korjata? :P

        Comment


        • #5
          Kytkimen työsylinteri luonnollisesti. Kinkyä on.

          Comment


          • #6
            Uuh. Jarrut ja kykä samalla nesteellä. Missäpäin lienee työsylinteri? Motti irti ja siitä vai onnistuisiko paikoiltaan? Uusi sylinteri vai onko noita kunnostettavissa?

            Comment


            • #7
              laatikon päällä,onnistuu paikoillaan,mutta ahdasta on.

              Comment


              • #8
                No sijainti viittaa ainakin siihen että laatikon irrotus olisi noista kahdesta murkulasta viisaampi jos jotain purkamaan alkaa. Uudella sylinterillä tietysti selviää, liekkö vanhoille mitään tehtävissä? Missä hintaluokissa syltyt pyörinee?

                Comment


                • #9
                  Voikos tuossa olla vika jossain muualla kuin tuossa työsylinterissä? Kun kytkin kerran menee pehmeäksi. Yhteinen öljy sallisi myös vuodon jarrujärjestelmään mutta oirehtisiko se ensin ja kytkin vasta sitten jos vuoto siellä olisi?

                  Comment


                  • #10
                    Motonetistä näkyy saavan 25 eurolla pää- ja työsylinterien tiivistesatsit. Niillä päässee alkuun. Sijainti on kyllä mielenkiintoinen.

                    Comment


                    • #11
                      En tiedä kuinka paljon urssi eroaa 200 10vt:stä, mutta siihen oli ihan näppärä toi vaihtaa, kun vain rennosti meni mahalleen makaamaan moottorin päälle ja kurkotti kädet vaihdelaatikkoa kohden, siinä se oli ainakin näkyvilla asti.

                      Comment


                      • #12
                        Osathan noihin paikkauksiin ei maksa juuri mitään mutta mikä olisi hyvä tapa analysoida missä vika oikeasti on? Aika apteekin hyllyltä työsylinteri putosi mutta miksi, onko se tuon järjestelmän heikoin lenkki ja yleisin mehumaija?

                        Comment


                        • #13
                          No jompikumpi sylinteri se on. Vemputa kytkintä aikasi ja anna autolle hetki aikaa, tekeekö lätäkköä alle vai ei? Lätäkkö -> työ, ei lätäkköä -> pää. Pääsylinteri tavallisesti vaan "sutii ohi" eikä vuoda ulos.
                          Ja voihan se vika olla muuallakin tai voihan se pääsylinterikin vuotaa ulos, mutta epätodennäiköistä.

                          Tullut joskus vähän työsylkyn kanssa taisteltua, josta apteekkityyli. Pikkukorissa melko kelju vaihdettava. Ei olisi kannattanut ostaa tilalle italialaista :)

                          Comment


                          • #14
                            Eli toisinsanoen tuo kytkimen kuoliintuminen nesteen puutteeseen viittaa suoraan siihen että nimenomaan kytkimen puolella on jossain vuotoa? Samat kurat kuitenkin jarrujenkin puolella.

                            Comment


                            • #15
                              Minulla on ollut kytkinremontista lähtien samanlaista vikaa..
                              Levy, asetelma ja työsylinterin tiiviste vaihdettu.

                              Kylminä aamuina poljin on huomattavasti alempana kuin kuuluisi ja tuntumakin on kovin alhaalla. Polkimen ylös vetämällä saadaan taas normaali liikerata/tuntuma takaisin.
                              Lämpimänä päivänä poljin on ylhäällä.

                              Polkimessa on vielä kaikenlisäksi tuo ylimääräinen pykälä ylöspäin, jolla saadaan vakionopeuden säädin toimimaan. Tämä johtuu korjaajan mukaan kuluneesta polkimen mekanismista.

                              Comment


                              • #16
                                Pekan ongelma kuulostaisi äkkiseltään pääsylinterin ongelmalta jos polkimen saa vedettyä takaisin ylös. Fuskaisiko mäntä lientä väärälle puolelle?

                                Omassa tuo poljin nousi omin voimin ylös, kai siellä jousimekanismi on, mutta ensimmäiset 5cm oli ihan tunnotonta eikä se nostelemalla kummentunut.

                                Jarru- ja kytkinsysteemi käyttää siis yhteisiä liemiä mutta miten paljon nuo on yhteydessä toisiinsa? Siis muuten kuin yhteisen täyttöpurnukan kautta. Ajattelin vain että jos nuo on selvästi omissa piireissään, kuten voisi olettaa, tuo kytkimen kuoliintuminen meinaisi sitä että vika on juuri siellä kytkimen puolella eikä jarruissa?

                                Comment


                                • #17
                                  Ei ole muuta yhteistä kuin tuo sama säiliö.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Korjaaja sanoi, että poljin on aluksi tuollainen, mutta muuttuu kuulemma ajan myötä normaaliksi. Remontista nyt aikaa about 3 viikkoa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on samanlaisesti ihan tunnotonta se ekat sentit, mutta toimii kyllä ihan hienosti. En ole ainakaan vielä jaksanut paneutua ongelmaan, mutta joskus sekin aika vielä tulee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt ei poljin enää ole ollu aamuisin alhaalla. On siinä hieman jarrupoljinta alempana.
                                        Ehkäpä korjaaja oli oikeassa, kytkin piti ajaa sisään. Tosin tuossa poljin mekanismissa on edelleen siis vikaa - se täytynee uusia. Mitähän mahtaa maksaa uusi kytkinpoljin ja se jousihässäkkä siihen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt ollaan kyllä melkoisen hakoteillä jos kytkinpolkimen uusinnalla luulet korjausta saavasi.
                                          Lue Porkkiksen viesti tuolta ylempää uudestaan. Isokorisessa työsylkyn vaihto ei ole nii vaikeaa, vaikkakin aika mielenkiintoista jokatapauksessa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Polkimen vaihdolla tarkoitus saada tuo vakkari toimimaan normaalisti. Polkimen liikeradan yläpäässä pykälä, eli pykälän jälkeen toimii vasta vakkari. Korjaaja tutki asiaa ja totesi vian johtuvan polkimesta - ei suinkaan pääsylinteristä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              työsylinterin tiiviste siis vaihdettu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siellä on sellainen kevennysjousihelvetti ainakin pikkukorissa. Jos on varma ettei ole ilmaa systeemissä, voit pidentää vähän polkimen ja pääsylkyn välistä tankoa niin pullahtaa helpommin ylös asti yli kevennysjousen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Työsylkkyhän se vuotaa. Mitenkähän tuo jutikka on kiinni tuolla? Sylinterin päässä kierteet jolla se on suoraan kytkinkopassa kiinni? Ei tuntunut pultteja millään puolella. Ei tuo mahdottoman pahassa paikassa ollut.

                                                  Apropoo pitääkö tuonne kytkinkoppaan olla läpireikiä avoinna? Ainakin kaksi näkyy olevan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    on sinne läpiä

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nonni. Se sitten kuoliintui koko poljin. Tiivistesarja kyydissä mutta ei kerennyt tiivistelemään asti. Löpsähtää suoraan lattiaan ilman että edes aiemman tapaan tarjosi ihan alhaalla sitä kytkintä.

                                                      Voiko tuolle tehdä paikanpäällä jotain? Ainetta laitoin maksimiin ja pyörittelin tovin mutta ei tuo ainakaan noin lähtenyt toimimaan. Ilmaa mennyt järjestelmään asti?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        kyykähti sitten poljin, päiväseltään toimi ongelmitta eikä ennestäänkään ole mitään ongelmaa ollut, nyt iltasella lähdössä poljin jäikin pohjaan. saa käsin vetämällä takaisin vedettyä ylös, jos taas painaa poljinta yläasennossa niin vetää itekseen polkimen takaisin pohjaan. mitään läikkiä ei ole alle jättänyt ja jarrunestesäiliö ei vajaannu.

                                                        voiko tuota päällisin puolin mistään tutkia enempää, jäi sen verran hankalaan paikkaan ettei tuota ilman hinaamista juuri liikutella tai saa nosteltua.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No jos akku on hyvä, niin startilla pykälän kanssa vaan käyntiin ja siirtelet?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nosta poljin ylös(laita alle jotain tukea tms.) ja jos yletyt ilmausruuville niin avaa se ja anna valua hetken, joku 15min. Tarkkaile samalla ettei jarrunesteet pääse loppumaan. Päähän ois hyvä saada joku letku joka menee auton alle kippoon jottei valu pitkin kytkinkoppaa. Ite sain noin lötkön taas liikenteeseen ja tais toimia ihan ok muutaman päivän kunnes teki saman tempun. Todennäköisesti imaisee ilmaa polkimen sylinterin stefan välistä järjestelmään vaikkei se muuten vuoda ulospäin.

                                                            Comment

                                                            Working...