Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Ei ajanut rullille mullakaan Lempäälässä.

    Comment


      #92
      Mulla on hyvinkin vakuuttavia kokemuksia eräästä katsastusasemasta josta oon täälläkin varmaan avautunu jonkun muun asian yhteydessä. Anyways... 2010 ei katsastusinssi ajanut dynoon jolloin kysyin että miksi ei. Vastaus oli ettei nelivetoja ajeta koska ovat korvausvelvollisia jos joku ajaa jonkun hajoamispisteessä olevan nelivetoisen katsastukseen ja sattuu hajoamaan siihen dynoon. Vuonna 2011 sitten samalla asemalla eri inssi ajoi auton dynoon ja kysyin tuosta nelivetoisten dynoon ajamisesta, ja samalla kerroin miten edellisenä vuotena oli menetelty. Vastaus oli ettei ollut kuullutkaan sellaisista jutuista mitä edellisenä vuonna eri katsastusmies mulle jutteli.

      Comment


      • #93
        Haldexin ajoi Joensuussa rullille, mutta käsijarrun testasi pihalla. Käsittääkseni Haldexin kuitenkin saa ajaa rullilla koska sehän kytkeytyy pois päältä jarruttaessa.

        Comment


          #94
          Miten toi EDS vaikuttaa Torsenin rullilla testaamiseen? A8:ssa sellanen ainakin on?
          C4 q:sta en ole varma, ei se ole vielä koskaan rutissut samaan tapaan kun A8 teki.

          Comment


            #95
            Ei mitenkään, koska samalla akselilla olevat renkaat ei pyöri eri nopeutta.

            Comment


            • #96
              Mitä vaikuttaa nelivetoon kun jää kii hankeen ,ja pyörät pyörii toisella puolella ,ja toisella ei? Oliko kysymys sittenkin aiheeton? Tietämätön utelias.

              Comment


                #97
                Ei mitenkään, koska samalla akselilla olevat renkaat ei pyöri eri nopeutta.
                Mutta toi EDS on A8:ssa keskellä? En kyllä enään muista miten se pelas, eli olikos se etu/takapään välillä oleva lukko.

                Onhan näissä esim C4 q:ssa ja A8:n nelivedossa eroa, eli ei ihan samasta ole kyse vaikka Torsen molemmista jostain löytyykin.

                Comment


                  #98
                  Ei EDS ole mikään oikea lukko tai ylipäätään fyysinen komponentti. Se ihan yksinkertaisesti jarruttaa sutivaa pyörää, havaiten sutimisen käyttämällä ABS:n sensoreita (käytännössä osa ESP:tä/ABS:ää, kuten myös ASR).

                  Ideana on estää täydellinen voiman karkaaminen (avoimella tasurilla) sutivalle pyörälle: Kun jarrutat järkevällä tavalla sutivaa pyörää, saat edes hieman voimaa siirrettyä toiselle puolelle. Nelivetomalleissa EDS vaikuttaa edessä ja takana. Keskellähän ei mitään jarruja ole. Torsen siirtää määritelmän mukaisesti voimaa paremmin pitävälle akselille. Jos toinen akseli menettää pidon täydellisesti, auto ei lähtökohtaisesti liiku koska tällöin Torsen käyttäytyy avoimen tasurin tavoin. Käsittääkseni EDS osaa tällöin jarruttaa molempia ko. akselin pyöriä ainakin jos kaasua annostellaan riittämiin (korjatkaa jos olen väärässä). Rullilla tämä ei vaikuta mitenkään.

                  Comment


                    #99
                    Juu no kyllä muistaaksen oma A8 rullilla ekan kerran testattiin. Ei hajonnut mitään.

                    Mä olen yrittäny keksiä, että onko omassa C4 Q:ssa toi EDL/S ollenkaan toiminnassa, kun mitään ääniä ei kuulu vaikka kuinka polkee. Luulisi tuon vanhan ABS:n ruksuttavan sillon. Tai onko siinä edes moista :)
                    A8 rutisi vastalausetta kyllä selkeesti.

                    Comment


                      En minäkään mitään ääntä ole omassa C4 S6:ssa koskaan kuullut mutta jos ottaa ABS sulakkeen pois niin siinä vaiheessa huomaa eron vetopidossa.

                      Comment


                        C5 ainakin rutisee kun tarpeeksi q-huvittelee.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                          Ei EDS ole mikään oikea lukko tai ylipäätään fyysinen komponentti. Se ihan yksinkertaisesti jarruttaa sutivaa pyörää, havaiten sutimisen käyttämällä ABS:n sensoreita (käytännössä osa ESP:tä/ABS:ää, kuten myös ASR).

                          Ideana on estää täydellinen voiman karkaaminen (avoimella tasurilla) sutivalle pyörälle: Kun jarrutat järkevällä tavalla sutivaa pyörää, saat edes hieman voimaa siirrettyä toiselle puolelle. Nelivetomalleissa EDS vaikuttaa edessä ja takana. Keskellähän ei mitään jarruja ole. Torsen siirtää määritelmän mukaisesti voimaa paremmin pitävälle akselille. Jos toinen akseli menettää pidon täydellisesti, auto ei lähtökohtaisesti liiku koska tällöin Torsen käyttäytyy avoimen tasurin tavoin. Käsittääkseni EDS osaa tällöin jarruttaa molempia ko. akselin pyöriä ainakin jos kaasua annostellaan riittämiin (korjatkaa jos olen väärässä). Rullilla tämä ei vaikuta mitenkään.
                          Mitenkäs tämä EDS noissa nelikoissa oikeastaan on? Itse ollut aina siinä luulossa(?), että kun viimeinenkin mekaaninen lukko poistui, tuli EDS molemmille akseleille erikseen. Eli toimii akselikohtaisesti muttei niiden välillä. Torsen hoitaa pitkittäis"lukituksen". Foorumilla jotkut on kuitenkin sanoneet EDS:n olevan vain toisella akselilla. Selailin SSP:ista nelivetoon liittyviä juttuja ja sieltä pomppasi esille ettei ABS-yksiköllä ole EDS-venttiileitä nelivedossakaan kuin eteen! Ensimmäinen jossa mainitaan 4-pyörä EDS on 2nd gen Haldex Golf V ja T5 (sekä varmaankin muut Golfiin pohjautuvat mallit). Joissain TM:n jutussa olin näkevinäni, että C6 S6:ssa olisi myös akseleiden välillä elektroninen lukko (Torsenin rinnalla), mutta sitä en pidä yksinään riittävän luotettavana lähteenä.

                          Mä olen yrittäny keksiä, että onko omassa C4 Q:ssa toi EDL/S ollenkaan toiminnassa, kun mitään ääniä ei kuulu vaikka kuinka polkee.
                          Aja auto sopivaan mäkeen, jossa toisen puolen etu- ja takapyörä jäällä ja toisella puolella mahd. pitävä pinta (mielellään sula). Luulisi siinä vaiheessa jotain huomaavan.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                            C5 ainakin rutisee kun tarpeeksi q-huvittelee.
                            Niin rutisee mutta C4 S6 ei.

                            Comment


                            • Ei ole ainakaan C4 vajaavetoisessa edl:ää

                              Comment


                                Tuon ikäisissä vajaavetoisissa saattanut olla lisävarustelistalta ruksattavissa ja sekin vain tehokkaampiin malleihin.

                                Tuon mukaan C4 quattrossa EDS kaikissa pyörissä, etuveto V6 lisävaruste ja 30V vakio.

                                Ja C4 S6

                                Comment


                                  C4 2,5 tdi quattrossa EDS jarruttaa aika miedosti sutivaa pyörää, mutta jarrujen hajusta voi päätellä niiden toiminnan. Aikansa kun ajaa umpihangessa tai jääradalla, niin ABS kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä merkkivalon ja piippauksen kera. Absit ovat jälleen käytössä, kun auton käyttää sammuksissa ja käynnistää uudelleen.
                                  -98 C5 quattrossa en ole saanut abseja kytkeytymään pois, vaikka yritys on ollut kova. Siinä myös sutivan pyörän jarruttelu hyvin mietoa verrattuna moniin uudempiin autoihin. Kummassakaan ei rutise EDS kovin kuuluvasti.

                                  Comment


                                    Mitenkähön tuon EDS:n toimivuuden voisi testata luotettavasti C4q:ssa? Varuste listauksen mukaan kun tuollainen löytyy mutta olemassa oloa en ole huomannu vaikka on tullut kokeiltua jos jollakin tapaa.

                                    Comment


                                      Eipä sen olemassoloa juuri huomaakaan. Itsellä ainoa havainto on siitä, kun hurvittelee jääradalla niin, että pitää vasemmalla jalalla jarrua kevyesti painettuna. EDL potkii polkimesta kevyesti vastaan, kun reippaammin sudittaa.

                                      Comment


                                        Kaasupolkimella. Jos paikallaan pyörittelyn jälkeen takajarrut on kuumat vaikka et ite oo jarrupolkimeen koskenut niin siinä on aika selkeä todiste ko. varusteen toiminnasta.

                                        Comment


                                        • Kesärenkailla jos ei huomaa lumella EDS:ään niin pitää olla kuuromykkäsokea ja vielä tuntokin pois, ainakin b5:sessa lyö esim. kallellaan olevalla tiellä keulan "lukkoon" ja vetää keulan alaspäin ainakin alle 40 vauhdissa vielä..pirullenen kesärenkailla tosi liukkaalla :)

                                          Comment


                                          • mulla on tommonen a6 c5 Q automaatti. maanantaina auto kävi katsastuksessa, kävi jarru-rullilla, ajettu sen jälkeen noin max.500km. äskön pakittelin, niin pakki on aika voimaton. onko se nyt sitten laatikon menoa? onko syyllinen tuo jarru-rullilla käynti? laatikon öljyn-vaihto on kyllä kanssa menny pitkäki 61tkm/3v. uskaltaako siihen nyt lähtee vaihtamaan öljyjä? katsastus-asema vastuuseen?

                                            Comment


                                            • Jos auto hajoaa rullilla niin jotain on ollut pahasti pielessä jo aiemminkin, eihän se silloin olisi kestänyt rivakampaa liikkumista q-keleillä.

                                              Comment


                                              • jeps, eli se kestää rullilla ajelun. kannattaa varmaan vaan vaihtaa öljyt äkkiä. pakki lähinnä ylämäessä tuntuu heikolta. eikö se voi johtua öljyn vähyydestäkin?

                                                Comment


                                                  Tai sitten laatikosta on pakin kitkapinnat mennyttä.

                                                  Comment


                                                  • Tänään kävin katsastamassa oman Audin tattarisuon autokatsastuksessa ja katsastaja sanoi, että saavat rullat pyörimään siten, että pystyy testaamaan nelivedot.

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Petri1 Näytä viesti
                                                      Tänään kävin katsastamassa oman Audin tattarisuon autokatsastuksessa ja katsastaja sanoi, että saavat rullat pyörimään siten, että pystyy testaamaan nelivedot.
                                                      Ainakin niillä konttoreilla missä olen nelikkoa käyttänyt on toinen rengas pyörinyt erisuuntaan, eli jos ei ole tasayspyörästönlukkoa ei torseni tiedä renkaiden pyörimisestä mitään.

                                                      Comment


                                                      • Niinpä, olen jokusen kerran käyttänyt nelivetoa katsastuksessa ja joka kerta on katsastaja todennut notta mitäpä sitä sitten rullille, kun olen maininnut 4-vedosta.
                                                        Oikeastaan en jummarra miksi sinne rullille olisi välttämättä ängettävä kun se lopultakin on sen katsastajan päätettävissä. Ja näytti tuo läpi menevän 2-vetokin kun viime syksynä käytin pojan autoa katsastuksessa ja heidän "dynamonsa" oli kuulemma rikki, eivät käskeneet menemään naapuriin katsastettavaksi vaan ilmeisesti ajoi kiekan jossain rakennuksen takana, jos ajoi..., en ole yleensä ängennyt "valvomaan" katsastamista ellei pyydetä. Niinkin on käynyt, liekö nykyisenlainen kulkine ollut ensimmäistä kertaa heidän käsissän kun alkoi aikaa mennä niin että ajatteli heidän ottavan rekkarit pois ja käskevät viemään Kuusakoskelle, no, heppu ilmestyi eteeni ja loihe kysymään että missäköhän mahta olla ne tehtaan speksit kun ei löydy edes netistä spesifistä tietoa moisesta, ja minähän autoin miestä mäessä ja pyysin katsastamaan varapyörän kotelon etuseinästä...

                                                        Eikös se moottorin "huudattaminen" ole paljon tärkeämpi suorittaa maailman pelastamisen kannalta, tiedä sitten ihmisistä...

                                                        Comment


                                                        • Täällä Kotkassa katsastus kinnunen ei ainakaan dynota quattroja, perheen autoja kun ollaan käytetty niin ne jättää sanomattakin tekemättä tuon rääkin. Ajelevat pienen lenkin pihalla ja testaavat jarruja :)

                                                          Comment


                                                            K1:ssä ajoi torsenin rullille, kun annoin luvan. Inssi tiesi hyvin itsekin, että auton voi rullilla ajaa ja testerissä on nelivedolle oma ohjelma, jolla keskitasuri ei rasitu millään lailla. Mukavahan ne numerot on saada lapulle.

                                                            Nelikkoja ei oletuksena kuulemma ajeta rullille jottei tarvitse alkaa sanaharkkaan asiakkaan kanssa, joka saattaa olla vakaasti sitä mieltä että voimansiirto hajoaa rullilla ;)

                                                            Comment


                                                              Niin, tuo neliveto jarrudynoon on aina merkki/mallikohtainen juttu. Audit ei kärsi mitenkään dynolle laitosta, mutta sitten on muissa merkeissä esim levylukkoa jollain akselilla tai keskellä jne.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X