Ei ajanut rullille mullakaan Lempäälässä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastus ja neliveto jarrudynossa?
Collapse
X
-
Mulla on hyvinkin vakuuttavia kokemuksia eräästä katsastusasemasta josta oon täälläkin varmaan avautunu jonkun muun asian yhteydessä. Anyways... 2010 ei katsastusinssi ajanut dynoon jolloin kysyin että miksi ei. Vastaus oli ettei nelivetoja ajeta koska ovat korvausvelvollisia jos joku ajaa jonkun hajoamispisteessä olevan nelivetoisen katsastukseen ja sattuu hajoamaan siihen dynoon. Vuonna 2011 sitten samalla asemalla eri inssi ajoi auton dynoon ja kysyin tuosta nelivetoisten dynoon ajamisesta, ja samalla kerroin miten edellisenä vuotena oli menetelty. Vastaus oli ettei ollut kuullutkaan sellaisista jutuista mitä edellisenä vuonna eri katsastusmies mulle jutteli.
Comment
-
Haldexin ajoi Joensuussa rullille, mutta käsijarrun testasi pihalla. Käsittääkseni Haldexin kuitenkin saa ajaa rullilla koska sehän kytkeytyy pois päältä jarruttaessa.
Comment
-
Ei mitenkään, koska samalla akselilla olevat renkaat ei pyöri eri nopeutta.
Onhan näissä esim C4 q:ssa ja A8:n nelivedossa eroa, eli ei ihan samasta ole kyse vaikka Torsen molemmista jostain löytyykin.
Comment
-
Vieras
Ei EDS ole mikään oikea lukko tai ylipäätään fyysinen komponentti. Se ihan yksinkertaisesti jarruttaa sutivaa pyörää, havaiten sutimisen käyttämällä ABS:n sensoreita (käytännössä osa ESP:tä/ABS:ää, kuten myös ASR).
Ideana on estää täydellinen voiman karkaaminen (avoimella tasurilla) sutivalle pyörälle: Kun jarrutat järkevällä tavalla sutivaa pyörää, saat edes hieman voimaa siirrettyä toiselle puolelle. Nelivetomalleissa EDS vaikuttaa edessä ja takana. Keskellähän ei mitään jarruja ole. Torsen siirtää määritelmän mukaisesti voimaa paremmin pitävälle akselille. Jos toinen akseli menettää pidon täydellisesti, auto ei lähtökohtaisesti liiku koska tällöin Torsen käyttäytyy avoimen tasurin tavoin. Käsittääkseni EDS osaa tällöin jarruttaa molempia ko. akselin pyöriä ainakin jos kaasua annostellaan riittämiin (korjatkaa jos olen väärässä). Rullilla tämä ei vaikuta mitenkään.
Comment
-
Juu no kyllä muistaaksen oma A8 rullilla ekan kerran testattiin. Ei hajonnut mitään.
Mä olen yrittäny keksiä, että onko omassa C4 Q:ssa toi EDL/S ollenkaan toiminnassa, kun mitään ääniä ei kuulu vaikka kuinka polkee. Luulisi tuon vanhan ABS:n ruksuttavan sillon. Tai onko siinä edes moista :)
A8 rutisi vastalausetta kyllä selkeesti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viestiEi EDS ole mikään oikea lukko tai ylipäätään fyysinen komponentti. Se ihan yksinkertaisesti jarruttaa sutivaa pyörää, havaiten sutimisen käyttämällä ABS:n sensoreita (käytännössä osa ESP:tä/ABS:ää, kuten myös ASR).
Ideana on estää täydellinen voiman karkaaminen (avoimella tasurilla) sutivalle pyörälle: Kun jarrutat järkevällä tavalla sutivaa pyörää, saat edes hieman voimaa siirrettyä toiselle puolelle. Nelivetomalleissa EDS vaikuttaa edessä ja takana. Keskellähän ei mitään jarruja ole. Torsen siirtää määritelmän mukaisesti voimaa paremmin pitävälle akselille. Jos toinen akseli menettää pidon täydellisesti, auto ei lähtökohtaisesti liiku koska tällöin Torsen käyttäytyy avoimen tasurin tavoin. Käsittääkseni EDS osaa tällöin jarruttaa molempia ko. akselin pyöriä ainakin jos kaasua annostellaan riittämiin (korjatkaa jos olen väärässä). Rullilla tämä ei vaikuta mitenkään.
Mä olen yrittäny keksiä, että onko omassa C4 Q:ssa toi EDL/S ollenkaan toiminnassa, kun mitään ääniä ei kuulu vaikka kuinka polkee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viestiC5 ainakin rutisee kun tarpeeksi q-huvittelee.
Comment
-
Tuon ikäisissä vajaavetoisissa saattanut olla lisävarustelistalta ruksattavissa ja sekin vain tehokkaampiin malleihin.
Tuon mukaan C4 quattrossa EDS kaikissa pyörissä, etuveto V6 lisävaruste ja 30V vakio.
Ja C4 S6
Comment
-
C4 2,5 tdi quattrossa EDS jarruttaa aika miedosti sutivaa pyörää, mutta jarrujen hajusta voi päätellä niiden toiminnan. Aikansa kun ajaa umpihangessa tai jääradalla, niin ABS kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä merkkivalon ja piippauksen kera. Absit ovat jälleen käytössä, kun auton käyttää sammuksissa ja käynnistää uudelleen.
-98 C5 quattrossa en ole saanut abseja kytkeytymään pois, vaikka yritys on ollut kova. Siinä myös sutivan pyörän jarruttelu hyvin mietoa verrattuna moniin uudempiin autoihin. Kummassakaan ei rutise EDS kovin kuuluvasti.
Comment
-
Mitenkähön tuon EDS:n toimivuuden voisi testata luotettavasti C4q:ssa? Varuste listauksen mukaan kun tuollainen löytyy mutta olemassa oloa en ole huomannu vaikka on tullut kokeiltua jos jollakin tapaa.
Comment
-
mulla on tommonen a6 c5 Q automaatti. maanantaina auto kävi katsastuksessa, kävi jarru-rullilla, ajettu sen jälkeen noin max.500km. äskön pakittelin, niin pakki on aika voimaton. onko se nyt sitten laatikon menoa? onko syyllinen tuo jarru-rullilla käynti? laatikon öljyn-vaihto on kyllä kanssa menny pitkäki 61tkm/3v. uskaltaako siihen nyt lähtee vaihtamaan öljyjä? katsastus-asema vastuuseen?
Comment
-
jeps, eli se kestää rullilla ajelun. kannattaa varmaan vaan vaihtaa öljyt äkkiä. pakki lähinnä ylämäessä tuntuu heikolta. eikö se voi johtua öljyn vähyydestäkin?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri1 Näytä viestiTänään kävin katsastamassa oman Audin tattarisuon autokatsastuksessa ja katsastaja sanoi, että saavat rullat pyörimään siten, että pystyy testaamaan nelivedot.
Comment
-
Niinpä, olen jokusen kerran käyttänyt nelivetoa katsastuksessa ja joka kerta on katsastaja todennut notta mitäpä sitä sitten rullille, kun olen maininnut 4-vedosta.
Oikeastaan en jummarra miksi sinne rullille olisi välttämättä ängettävä kun se lopultakin on sen katsastajan päätettävissä. Ja näytti tuo läpi menevän 2-vetokin kun viime syksynä käytin pojan autoa katsastuksessa ja heidän "dynamonsa" oli kuulemma rikki, eivät käskeneet menemään naapuriin katsastettavaksi vaan ilmeisesti ajoi kiekan jossain rakennuksen takana, jos ajoi..., en ole yleensä ängennyt "valvomaan" katsastamista ellei pyydetä. Niinkin on käynyt, liekö nykyisenlainen kulkine ollut ensimmäistä kertaa heidän käsissän kun alkoi aikaa mennä niin että ajatteli heidän ottavan rekkarit pois ja käskevät viemään Kuusakoskelle, no, heppu ilmestyi eteeni ja loihe kysymään että missäköhän mahta olla ne tehtaan speksit kun ei löydy edes netistä spesifistä tietoa moisesta, ja minähän autoin miestä mäessä ja pyysin katsastamaan varapyörän kotelon etuseinästä...
Eikös se moottorin "huudattaminen" ole paljon tärkeämpi suorittaa maailman pelastamisen kannalta, tiedä sitten ihmisistä...
Comment
-
K1:ssä ajoi torsenin rullille, kun annoin luvan. Inssi tiesi hyvin itsekin, että auton voi rullilla ajaa ja testerissä on nelivedolle oma ohjelma, jolla keskitasuri ei rasitu millään lailla. Mukavahan ne numerot on saada lapulle.
Nelikkoja ei oletuksena kuulemma ajeta rullille jottei tarvitse alkaa sanaharkkaan asiakkaan kanssa, joka saattaa olla vakaasti sitä mieltä että voimansiirto hajoaa rullilla ;)
Comment
Comment