Audit ei kärsi mitenkään dynolle laitosta
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastus ja neliveto jarrudynossa?
Collapse
X
-
Omassa pihassa on erilaisia nelivetoaudeja ollut yhtäjaksoisesti noin vuodesta -93 lähtien, nyt vasta taidettiin ensimmäistä kertaa ajaa katsastuksessa jarrut rullien päällä. Katsastusmies puhui uudesta laitteesta ja on kuulemma tulossa vuoden alusta jotain määräyksiä että nämä nelivetoisetkin pitää saada mitattua. Onhan se ollut aika outoa että periaatteessa vaikka ilman takajarruja olisi saanut auton läpi katsastuksesta kun katsastuksessa kokeillaan pihalla kävelyvauhdissa. No itsellä ei RS2:ssa muuten mitään ongelmaa mutta kun tuo Porschen käsijarru on aika surkea vaikka mitä tekisi, turhan tehotonhan se on aina ollut eikä yllättäen täyttänytkään vaatimuksia. Pihalla kokeiltaessa olisi luultavasti riittänyt kuten ennenkin mutta oikeastaan ihan hyvä että vaatimukset kasvavat ja mittaustavat kehittyvät. Silti vähän ontuu kun on kuitenkin katsastusmiehen käsivoimistakin kiinni tuo jarruvoima käsijarrulle.
Comment
-
Katsuri otti rullilla virrat pois aina jarruttaessaan. Siis Haldex. Kuulemma uusi ohje?
Nollasin moottorivikavalon juuri ennen katsastusta ( toisen kakkoslamdan lämmitysvirtapiiri auki ) ja kesti 5 starttausta ennenkuin syttyy uudestaan. Päättelin tämän riittävän mutta toisin kävi kun sammutteli autoa rullilla monta kertaa ;)
Comment
-
Vieras
Käytin Hakuksella Hertsikassa 4kpl Toyotan nelikkoja, Land Cruiser 120, Hiace x 2 vanha ja uusi ja uusi Hilux. Kaikki ajoivat rullille ja jurnuttivat. Eikä rullat liikkuneet erisuuntaan.
Ei ne ainakaan väkisin punkeneet rullilta ylös.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viestiViikko sitten käytin asemalla eikä käytetty rullilla. Tuli siinä puheeksi katsastajan kanssa niin totesi että kyllä Audi sen kestäisi, volskista ja volvosta sanoi ettei niitä uskalla rullille viedä, ei kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi dynottaa...
Comment
-
Kertoo inssin tietämättömyydestä. No hyvä ettei vie mitään nelikkoa rullille, kun ei tiedä onko dyno nelikolle sopiva ja mitä sinne saa viedä.
Comment
-
Voiko olla, että haldexiksi olisi voinu dynon jälkeen heti hajota ja alkaa vuotaa öljyä, tosin erittäin vähän? Siitä ainakin tuli merkintä, että korjattava. Olen nyt kysellyt audilta, miten sen saisi tukittua ja eivät ole keksineet ratkaisua. Tosin audi olisi halunnut ottaa haldexin irti ja tutkia tarkemmin, mutta en ole vielä sitä halunnut tehdä, kun se vuoto on aika pieni.
Tästä keskustelusta herää epäilys, että mahdollisesti katsurilta korvauksia. Voiko enää edes vaatia, kun aikaakin on kohta kulunut kuukausi?
Haldexille Ruotsiin haluais laittaa sähköpostilla kyselyä vuodon tukkimiseksi, mutta en millään löydä sähköpostiosoitetta, johon voisi lähettää. Ainoastaan jotain myynnin ja vastaavien sähköpostit löytää. :0Viimeksi muokannut pellepoliisi; 8.10.2012, 10:09.
Comment
-
Kahdesti käynyt oma A4 B7 quattrokin rullilla, viimeksi istuin jopa kyydissä. Vieläkin toimii. Pääasia oli, että jututin katsurin niin hyväksi, että "unohti" laittaa etulasien kalvoista maininnan otteeseen. Mursu oli helppo tapaus. Katsastusmies kysyi ensin, että eikös tämä ole nelivetoinen. Kysyin kumpi vetotapa parempi, ja takavedolla mentiin rullille. Tiedä sitten olisiko sillä ollut mitään merkitystä. Saipahan ainakin katsuri mielenrauhan. :)
Comment
-
Omat tiedot ja kokemus on gen1 haldex ja mk2 golffin visko nelikoista.
Haldexin saa dynottaa auto sammuksissa ilman virtoja max 5s, tieto löytyy myös trafilta. Sitä en tiedä mitä mahdollisesti saa rikki jos käynnissä olevaa menee dynottaa perinteisesti, enkä halua edes selvittää.
Viskoa ei kai dynoteta ollenkaan. Rikki sen kyllä saa dynossa, koittaa väkisin hypätä rullilta pois ja kun ei pääse, niin heikoin paikka antaa periksi ja tuho on iso ja kallis.
Comment
-
Mut taitaa suurin osa insseistä vältellä tota nelikon jarruttamista dynossa, ettei vaan satu mitään. Ainakaan allekirjoittaneen kaunokaista ei testattu dynossa viime kesänä, vaan inssi teki kunnon jarrutuksen siinä pihas ja totes kyllähän tää pysähtyy, mut varo peräänajajia ;)
Comment
-
Yhtä jarrua kerrallaan mittaamalla ei jarrujen balanssista saada tietoa, jos samalla ei käytetä erillistä poljinvoima-anturia.
Ainakin yhden katsurin mielestä (Oulussa) helpompaa ja nopeampaa testata jarrut ulkona ajamalla, kuin alkaa virittelemään poljinvoima-anturia ja mittailemaan yksittäisiä jarruja...
Comment
-
Yhtä jarrua kerrallaan mittaamalla ei jarrujen balanssista saada tietoa, jos samalla ei käytetä erillistä poljinvoima-anturia.
Koeajo jarrutuksella ei taas ole mitään tekemistä jarrutusvoimien tarkan arvioinnin kanssa, vaan on enemmänkin arpapeliä.
Comment
-
Kun tuota Passattia (torsen nelikko tuokin) käytin leimalla niin ajoivat jarrut rullilla.
Laitteistona oli tuollainen nelikolle soveltuva dyno, joka jarrutti yhtä pyörää kerrallaan. Tarkastuksen tehnyt inssi oli vasta taloon tullut ja tuo oli hänelle eka nelikko jota jarrutti. Toinen kokeneempi kaveri neuvoi viereltä. Paljon en heidän juttelujaan kuullut mutta takajarrujen kohdalla kuulemma poljinvoima oli liiallinen toisen renkaan ohdalla. Tämän siis näki juurikin tuollaisella poljin voima-anturilla.
Comment
Comment