Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audit ei kärsi mitenkään dynolle laitosta
    Haldex?

    Comment


      Haldex voi kärsiä jos testataan virrat päällä. Avoimet tasurit siinäkin on akseleilla.

      Comment


        Miten uudet härpättimet? Jos on crown gear keskellä ja mahdollisesti sport diff taka-akselilla? Onko näistä varmaa tietoa saatavilla, jos kestää vai eikö?

        Comment


        • Omassa pihassa on erilaisia nelivetoaudeja ollut yhtäjaksoisesti noin vuodesta -93 lähtien, nyt vasta taidettiin ensimmäistä kertaa ajaa katsastuksessa jarrut rullien päällä. Katsastusmies puhui uudesta laitteesta ja on kuulemma tulossa vuoden alusta jotain määräyksiä että nämä nelivetoisetkin pitää saada mitattua. Onhan se ollut aika outoa että periaatteessa vaikka ilman takajarruja olisi saanut auton läpi katsastuksesta kun katsastuksessa kokeillaan pihalla kävelyvauhdissa. No itsellä ei RS2:ssa muuten mitään ongelmaa mutta kun tuo Porschen käsijarru on aika surkea vaikka mitä tekisi, turhan tehotonhan se on aina ollut eikä yllättäen täyttänytkään vaatimuksia. Pihalla kokeiltaessa olisi luultavasti riittänyt kuten ennenkin mutta oikeastaan ihan hyvä että vaatimukset kasvavat ja mittaustavat kehittyvät. Silti vähän ontuu kun on kuitenkin katsastusmiehen käsivoimistakin kiinni tuo jarruvoima käsijarrulle.

          Comment


            Miten uudet härpättimet? Jos on crown gear keskellä ja mahdollisesti sport diff taka-akselilla?
            Kellään tietoa tästä?

            Comment


              Katsuri otti rullilla virrat pois aina jarruttaessaan. Siis Haldex. Kuulemma uusi ohje?
              Nollasin moottorivikavalon juuri ennen katsastusta ( toisen kakkoslamdan lämmitysvirtapiiri auki ) ja kesti 5 starttausta ennenkuin syttyy uudestaan. Päättelin tämän riittävän mutta toisin kävi kun sammutteli autoa rullilla monta kertaa ;)

              Comment


                Ekaa kertaa joutui omakin nelikko tänä vuonna rullien päälle. Aikaisemmin ovat pihalla testanneet jarrut.

                Comment


                  Käytin Hakuksella Hertsikassa 4kpl Toyotan nelikkoja, Land Cruiser 120, Hiace x 2 vanha ja uusi ja uusi Hilux. Kaikki ajoivat rullille ja jurnuttivat. Eikä rullat liikkuneet erisuuntaan.
                  Ei ne ainakaan väkisin punkeneet rullilta ylös.

                  Comment


                  • Ei tuo virrat pois ole kovin uusi juttu, haldex järjestelemästä. Näin ainakin mitattiin jo v.2006 omasta S3 8l. Yhtään torsenilla omistamaani autoa, ei ole rullilla testattu.

                    Comment


                    • Molemmat kasit on aina testattu rullilla käsijarrua myöten
                      Automaatti ja manuaali.

                      Comment


                      • Pari viikoa sit käytin S6 leimalla (vammalassa) siellä leima mies kysyi heti onko 4 veto ja piti hetken vaan rullilla. Eikä mitään hajonnu :D

                        Comment


                        • Kuukausi sitten Lappeenrannan K1 katsastuksessa katsuri testas jarrut pihalla. Ei kyselly mitään. Sanoi vaan että kyllä nuo tuntui pitävän.:D Auto siis A6 C5 nelikko.

                          Comment


                          • Viikko sitten käytin asemalla eikä käytetty rullilla. Tuli siinä puheeksi katsastajan kanssa niin totesi että kyllä Audi sen kestäisi, volskista ja volvosta sanoi ettei niitä uskalla rullille viedä, ei kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi dynottaa...

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                              Viikko sitten käytin asemalla eikä käytetty rullilla. Tuli siinä puheeksi katsastajan kanssa niin totesi että kyllä Audi sen kestäisi, volskista ja volvosta sanoi ettei niitä uskalla rullille viedä, ei kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi dynottaa...
                              Kertoo inssin tietämättömyydestä. No hyvä ettei vie mitään nelikkoa rullille, kun ei tiedä onko dyno nelikolle sopiva ja mitä sinne saa viedä.

                              Comment


                                Oma talvivolkkari on erehtynyt rullille, ja tuloksena oli konttorille noin 800e lasku osista ja töistä.
                                Kardaanin molemmista päistä se kumilimppu paskana ja edestä pultit poikki. ja inssille opetus että kysyy ensin, tekee sitten kun ei kerran viskoa tuntenut.

                                Comment


                                • Kertoo inssin tietämättömyydestä. No hyvä ettei vie mitään nelikkoa rullille, kun ei tiedä onko dyno nelikolle sopiva ja mitä sinne saa viedä.
                                  En nyt ihan tietämättömänä pitäisi, yli keski-ikäinen mies ja varmään monta nelivetoa olisi rikkonut ellei jotain tietäisi ja ihan nelivetoja myyvän liikkeen pihassa katsasteli, sitä en tiedä kenelle sopiva se dyno oli, ihan uudet vehkeet kuitenkin. Ymmärsin että olisi siinä dynossakin käyttänyt ellen olisi maininnut ettei vielä tähän tullessa ole dynotettu, eli jopa otti asiakkaan näkemyksen huomioon...

                                  Comment


                                    Visko on siitä paskamainen että vaikkei se nyt noin pahasti olisi siihen rullille hajonnut niin varmasti ottaa kipeää joka saattaa näkyä vasta myöhemmin.

                                    Comment


                                    • Voiko olla, että haldexiksi olisi voinu dynon jälkeen heti hajota ja alkaa vuotaa öljyä, tosin erittäin vähän? Siitä ainakin tuli merkintä, että korjattava. Olen nyt kysellyt audilta, miten sen saisi tukittua ja eivät ole keksineet ratkaisua. Tosin audi olisi halunnut ottaa haldexin irti ja tutkia tarkemmin, mutta en ole vielä sitä halunnut tehdä, kun se vuoto on aika pieni.
                                      Tästä keskustelusta herää epäilys, että mahdollisesti katsurilta korvauksia. Voiko enää edes vaatia, kun aikaakin on kohta kulunut kuukausi?

                                      Haldexille Ruotsiin haluais laittaa sähköpostilla kyselyä vuodon tukkimiseksi, mutta en millään löydä sähköpostiosoitetta, johon voisi lähettää. Ainoastaan jotain myynnin ja vastaavien sähköpostit löytää. :0
                                      Viimeksi muokannut pellepoliisi; 8.10.2012, 10:09.

                                      Comment


                                        Tämä oma A4 B7 quattro viimeksi rullille meni vain. Kerennyt itse kissaa edes sanoa, no pari kuvaa otin muistutukseks puhelimeen silloin. Siitä kyllä aikaa jo yli puoli vuotta ja normaalisti toimii.

                                        Comment


                                        • Kahdesti käynyt oma A4 B7 quattrokin rullilla, viimeksi istuin jopa kyydissä. Vieläkin toimii. Pääasia oli, että jututin katsurin niin hyväksi, että "unohti" laittaa etulasien kalvoista maininnan otteeseen. Mursu oli helppo tapaus. Katsastusmies kysyi ensin, että eikös tämä ole nelivetoinen. Kysyin kumpi vetotapa parempi, ja takavedolla mentiin rullille. Tiedä sitten olisiko sillä ollut mitään merkitystä. Saipahan ainakin katsuri mielenrauhan. :)

                                          Comment


                                            Oman ässän kohdalla leimamies oli sitä mieltä, että rullille vaan. Jos hajoaa niin siellä on jo sitten jotain vikaa.
                                            Kuulemma ajavat kaikki rullille. Selvisipä ainakin tuo toinen takajarru kun oli nollilla.

                                            Comment


                                            • Niin siis miksei muka nelikkoa sais ajaa jarrudynoon?
                                              Oman ainakin kaikki on ajanu eikä siinä ole vielä mitään erikoista tullu 5kertaa ne ainakin sinne on päästelly meneen nyt tulee 6kerta.

                                              Lähinnä kiva tietää mitä menee hajalle jos menee ja miks?

                                              Comment


                                                Omat tiedot ja kokemus on gen1 haldex ja mk2 golffin visko nelikoista.
                                                Haldexin saa dynottaa auto sammuksissa ilman virtoja max 5s, tieto löytyy myös trafilta. Sitä en tiedä mitä mahdollisesti saa rikki jos käynnissä olevaa menee dynottaa perinteisesti, enkä halua edes selvittää.
                                                Viskoa ei kai dynoteta ollenkaan. Rikki sen kyllä saa dynossa, koittaa väkisin hypätä rullilta pois ja kun ei pääse, niin heikoin paikka antaa periksi ja tuho on iso ja kallis.

                                                Comment


                                                • Mut taitaa suurin osa insseistä vältellä tota nelikon jarruttamista dynossa, ettei vaan satu mitään. Ainakaan allekirjoittaneen kaunokaista ei testattu dynossa viime kesänä, vaan inssi teki kunnon jarrutuksen siinä pihas ja totes kyllähän tää pysähtyy, mut varo peräänajajia ;)
                                                  Toin juuri A4 Avant quattron Saksasta ja ihmettelin Suomi-katsastuksen jälkeen kun rekisteriotteessa luki että jarrut testattu ajamalla. Elikkäis ei testattu dynossa. Asiahan selvisi nyt. Inssi oli nuori tyttö (=nainen).

                                                  Comment


                                                    Joo ei omaa ässää viimeksi dynoon katsastuksessa ajettu, toisessa paikassa ajoivat aina.

                                                    Comment


                                                    • Ei ole minun nelikkoja ainakaan koskaan dynotettu, Lappeenranta kyseessä. Nykyään siis torsen ja ennen oli jakolaatikolla toteutettu chryslerin nelikko.

                                                      Comment


                                                      • Otin asian puheeksi heti kun katsuri istui autoon. Meinasi että uusilla dynoilla ei tule ongelmaa, koska niissä on oma ohjelma nelikoille. Dynossa siis mittasivat jarrut, yhtä rengasta kerrallaan pyöritettiin.

                                                        Comment


                                                          Yhtä jarrua kerrallaan mittaamalla ei jarrujen balanssista saada tietoa, jos samalla ei käytetä erillistä poljinvoima-anturia.

                                                          Ainakin yhden katsurin mielestä (Oulussa) helpompaa ja nopeampaa testata jarrut ulkona ajamalla, kuin alkaa virittelemään poljinvoima-anturia ja mittailemaan yksittäisiä jarruja...

                                                          Comment


                                                          • Yhtä jarrua kerrallaan mittaamalla ei jarrujen balanssista saada tietoa, jos samalla ei käytetä erillistä poljinvoima-anturia.
                                                            Eiköhän kaikilla insseillä ole sen verran poljinvoima-anturia jalassa että tietää kuinka kovaa sitä jarrua tulee painettua kummallakin kerralla? Kuitenkin lukkorajaan asti tuota jarrutetaan.

                                                            Koeajo jarrutuksella ei taas ole mitään tekemistä jarrutusvoimien tarkan arvioinnin kanssa, vaan on enemmänkin arpapeliä.

                                                            Comment


                                                              Kun tuota Passattia (torsen nelikko tuokin) käytin leimalla niin ajoivat jarrut rullilla.
                                                              Laitteistona oli tuollainen nelikolle soveltuva dyno, joka jarrutti yhtä pyörää kerrallaan. Tarkastuksen tehnyt inssi oli vasta taloon tullut ja tuo oli hänelle eka nelikko jota jarrutti. Toinen kokeneempi kaveri neuvoi viereltä. Paljon en heidän juttelujaan kuullut mutta takajarrujen kohdalla kuulemma poljinvoima oli liiallinen toisen renkaan ohdalla. Tämän siis näki juurikin tuollaisella poljin voima-anturilla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X