Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastuskonttorin iskarimittauksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kyllä muuten parantaa, tuli mieleen. Joskus aikoinaan ku ysikymppisen omistin ni moitiin lujaa että ku ei pysy suunnassansa. Olin sillon JAKKis koulus ja sinne tuli aiva tuliterä jarrudynamometri ja iskaritesti. Iskaritesti väitti lujaa et hyvät on. Paskat ollu. Siinä oli pelkät madallusjouset ja tavalliset iskarit.

    Comment


      #32
      Vaimon Volvossa meinaa tulla merisairaaksi, mutta iskaritestissä tulee aina hyvät arvosanat. Viimeiset vuodet olen konttorilla jopa kysynyt, että joko nyt saan vaihtaa tähän iskarit, kun tuntuu alusta niin vellovan, mutta vastaus on ollut, että "turhaan vaihdat jos vaihdat".

      Iskarit ovat siis reilusti täysi-ikäiset (20 vuotta täyttäneet) ja yli 300 Mm maailmaa nähneet.

      Comment


      • #33
        Jäykällä korkeussäädettävällä kun menee 2,8 bar renkaissa niin on aika kovaa kyytiä iskarivatkaimessa...

        Comment


          #34
          Sporttialusta

          Mulla aikoinaan firman oopelli tehtaan madallussarjalla ekassa katsastuksessa meni alle raja-arvojen . Inssi kuitenkin katso että jouset ehjät ja totesi että tätä tää on madalletuilla alustoilla. Auto oli myöskin ajettaessa mielestäni kunnossa.
          Nytkin C4:sessa oli nähdäkseni 60-80 luvut iskareille- vaikea noista oli kysyä kun inssi veti herneet totaalisesti nenään kun ei tyhjäkäynti ollut alle 1000 kierrosta - reaktiosta olis voinut kuvitella että olin raiskannut hänen vaimonsa ja tappanut lapset + lemmikit. Kuinka monessa 16 vuotta vanhassa autossa ei ole mitään huomautettavaa ( päästömittauskin siis uusilla kateilla olis pitänyt olla kunnossa mutta tyhjäkäyntikierrokset noin 1200)
          No joo ensi kerralla jaksan ajaa hieman pidemmälle ja käyttää asiallista katsastusasemaa (joka siis neuvoo mitä kannattaa pitää silmällä)

          Comment


            #35
            Paikallisessa AD-itsepalvelumyymälässä oli pihalla siirettävä Monroen iskaritestipenkki. Ajelin testiin 650tkm ajetulla 32b passattivainaalla, joka ulkoisesti oli täysin paalikypsä (tekniikka oli ~140tkm ajettu, kaikki alustan puslat vaihdettuna ml. iskarien puslat, lisäksi edellisellä viikolla pakasta vedetty lesjöfors + koni sarja alle vaihdettuna).

            Testimies rupesi jo ennen testiä kauppaamaan monroen sarjaa, testitulos vielä varmisti äijän puheet, että auton vaimentimet ihan loppu. Nyökyttelin ja kuuntelin. Sitten kun pitkä paatospuhe oli pidettu, vieressä oli lauma muita testiin tulleita kuuntelemassa, kyselin että mikä on laitteen luotettavuus ja kerroin mikä tilanne alustan suhteen oli, pyysin vielä katsomaan auton alle.

            Niin punaista ukkoa en ollut vähään aikaan nähnytkään. Se ihan aikuisten oikeasti veti mutterit sieraimiinsa ja suuttui, muka työtä tekevien ihmisten aikaa hukataan ja liiketoimintaa häiritään. No, hulluilla halvat huvit... :)

            Comment


              #36
              No joo ensi kerralla jaksan ajaa hieman pidemmälle ja käyttää asiallista katsastusasemaa (joka siis neuvoo mitä kannattaa pitää silmällä)
              Mistä asemasta kyse?

              Comment


              • #37
                Joskus vuosikymmeniä sitten maata kiersi iskarivalmistajan testilaite joka muistutti siltanosturia joka pudotettiin 10cm. Rysäyksen jälkeen kulmapainovaa'at kertoivat heiluttelun määrää ja kestoa, se laite sentään toimi.
                Vanha mutta sanonpa silti, esim. turkuamkin testirata osaa tiputtaa päädyn kerrallaan, tosin eihän sitä katsastuksessa käytetä mutta labroja tehdessä tipautellaan ja skoopilta kurkitaan vaimennusta. Tiedä sitten miten moni testirata tuon osaa, tosin käyttö katsastustilanteessa voisi olla vähän arvelluttavaa.

                Ok, sillä vaan meinasin että vanhalla vm. -90 Accordilla olen menneinä vuosina saanut parempia arvoja, oletettavasti alkuperäisiskareilla. Luokkaa 75/75 muistaakseni. Ilmeisesti A4:n arvot eivät ole Accordin kanssa vertailukelpoiset :-P
                Kuten tosiaan on jo todettu, ei ole mitään "hyviä" arvoja, on vain lukemia joita ei voi vertailla oikeastaan mitenkään muuten kuin saman akselin välillä. Kaksi autoa voi antaa samat lukemat mutta ei se tarkoita että ne olisivat yhtä hyviä tai huonoja.

                Ja tosiaan rengaspaineita vekslaamalla prosentit saa toisesta laidasta toiseen ääripäätyyn...

                Comment


                  #38
                  Ilkka, Tammisaaren asemalla olen saanut mielestäni hyvää palvelua. Viimeksi vaimon 300 tkm ajetun pösön osalta. Paukkasin mukaan auton alle, katsastusmies näytti toista käsijarruvaijeria- totesi että vielä toimii mutta kuori rikki. Pakoputken osalta näytti että oli putkea hitsattu Katin jälkeen ja pari muuta saumaa jo heikossa hapessa. Huomasi että jonkimoisesta turbon tuesta puuttui yksi pultti sekä ilmamassamittarin liitin roikkui irtonaisena (meni kuitenkin päästöistä hyvillä arvoilla läpi, kone siis 2,0 hdi)
                  Renkaiden osalta totesi että älä tule noiden kanssa enää toiste ja takajarrulevyjen/palojen paksuudesta totesi että kannatta varautua uusimaan lähiaikoina.

                  Audin osalta sain taas tuolla säätää vasemman puolikkaan kohdilleen (säätöruuvi oli hypännyt irti ja huollossa olivat yrittäneet säätää. Linkin kun pisti kiinni oli valo ihan päin p..tä.
                  Lisäksi ovat kertoilleet autokohtaisista "tyyppiongelmista" ja näyttäneet mitä pitää seurata. Tullut sellainen fiilis että tuolla saa katsastuksesta enemmän irti kuin vain leiman paperiin.
                  Eivät kuitenkaan ole missään nimessä lepsuja - audin osalta tuli hylsy kun sisätilan flekti ei toiminut ja korjauskehoitus kiveniskemästä/halkeamasta lasissa

                  Comment


                    #39
                    Jukka, tiedätkö jonkun, joka haluaisi tehdä labran mun Ässän iskarien testaamisesta? :-)

                    Comment


                    • #40
                      Käy labrassa ja kysy :) Taitaa olla tokaluokkalaiset ketkä tuosta iskaritestiä käyttää, vai olikos kolmannen alkupuolen opiskelijat.

                      Comment


                      • #41
                        Nostetaanpa vanhaa aihetta, kun se nyt tuli omalle kohdalle ajankohtaiseksi. Vaihdoin profiilin evoon Motonetin nesteiskarit (taakse Sachs ja eteen jokin muu) kun olivat jo parhaat päivänsä nähneet. Sitten kulkine saman tien leimalle ja läpi meni huomautuksitta.

                        Iskaritestin antamat lukemat vaan jäivät ihmetyttämään; edessä muistaakseni 32/34 ja takana 21/24. Luulisi uusilla pumpuilla saatavan hieman paremmat arvot vai onko tuo testi todellakin noin summittainen? Alla h*lvetin vanhat Michelin Ivalo nastat syksyllä asetetuin painein.

                        Vai onko testereitä kenties erilaisia eli ilmoittavat vaimennuksen kunnon eri lukemilla? Kyseessä Meidän katsastus Jyväskylässä, jos jollakulla paikallisveljistä on ollut samankaltainen tilanne.

                        Comment


                        • #42
                          Olen nyt 3 kertaa leimannut oman urssin, vuosina 2008, 2009, ja 2010. Jokaisella kerralla sama asema ja 2009-2010 sama katsastusmies. Vuonna 2008 katsastusmiehen suusta: "Etuiskarit on ihan hyvät mutta takaiskarit on siinä ja siinä, menee läpi mutta ei varmasti ensi vuonna"

                          Vuosi 2009: " Takaiskarit on kunnossa mutta edessä hieman huonommat" Leima tuli silti.
                          Vuosi 2010: " Iskarit on asiallisessa kunnossa" Vuosien 2008-2010 välillä kilometrejä tuli noin 60 000 ja sinä aikana iskareita tai jousia ei vaihdettu. Katsastusaika on loppusyksyä, ei kuitenkaan pakkasia vielä mitkä saattaisi vaikuttaa tulokseen.

                          Muistaakseni kaverini myös sai hieman outoja lukemia uudella KW alustalla, en siitä niin tarkkaa muista joten en kommentoi sitä. Itse olen sitä mieltä että koko iskaritesti on höpöhöpö juttuja.

                          EDIT: Kyseinen asema on perustettu muistaakseni 2007 joten ei myöskään luulisi tulosten olevan kiinni laitteiden iästä.

                          Comment


                            #43
                            Mullekkin tuli kerran hylsy tuosta testistä ja tilasinkin jo uuden sarjan kw3:sta varalle, mutta sitten päätin säätää vielä noita tolppia ja läpihän se meni. Siitä on jo pari vuotta ja sen jälkeen ei ole tullut huomautuksia.

                            Eli jos ne näyttää oikein niin voi säätää sen mukaan palautusta.

                            Comment


                              #44
                              Eikös tämä testi perustunut siihen että jos näkyy huomattavia eroja akseleiden kesken niin antaisi viitettä siihen että iskarit vaihto kunnossa?

                              Comment


                                #45
                                Toi iskaritesti on ihan paskaa. Ite kävin syksyllä emännän S2 näyttämässä sattuneesta syystä kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla ajettiin testi -> iskarit ok kunnossa. Ihmettelin katsurille että kun kuitenkin kolisee. Eipä se siihen mitään osannut kommentoida oikein, niin otin sitten omatoimisesti etutolpat auki ja totesin että toinen iskari oli ihan loppu, kaikki nesteet pihalla ja varsi vääntynyt. Iskari ei siis antanut minkäänlaista vastusta kun sitä käsin pumppasin eestaas.

                                Comment


                                  #46
                                  Eikös tämä testi perustunut siihen että jos näkyy huomattavia eroja akseleiden kesken niin antaisi viitettä siihen että iskarit vaihto kunnossa?
                                  Näin myös olen ymmärtänyt. Myös jos lukemat on alle jonkun xx-arvon, niin silloin jokin (esim. ulosvaimennuksen säätö) ei ole kohdallaan.

                                  Comment


                                    #47
                                    Olen saanut kuulla että jo rengaspaineita säätämällä voi saada aikaiseksi hyvinkin erilaisia lukemia ko. testissä. Ihan höpöhöpö-laite, hatunnosto niitten myyjälle :)

                                    Comment


                                      #48
                                      Korkeaprofiilinen löysärunkoinen rengas ja paineet minimiin. Jo paranee arvot.

                                      Comment


                                        #49
                                        Eipä ole ollut ongelmia iskaritestissä, H&R jouset + Bilstein Sprint tolpat. Renkaina 225/40R18 ja 3-3.2bar paineita renkaissa :D

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuo laitehan mittaan tiekosketusta, eli pompotteleen sitä rengasta eri taajuuksilla ja samalla kattelee miten hyvin se kumi pysyy kiinni siinä levyssä. Todella jämäkällä alustalla ja kovilla matalaprofiilisilla renkailla tuosta saa helposti huonot tulokset, varsinkin jos ulosjouston vaimennus on säädetty ihan tappiin. Samoin luonnollisesti tulee huono tulos jos vaimentimet ovat ihan loppu.

                                          Moni katsastusmieshän valitettavasti katsastaa autoja täysin teoriapohjalta ilman mitään sen suurempaa käsitystä/tietoa autoista, sen johdosta luonnollisesti löytyy aika lailla niitä ketkä määrittelevät alustan kuntoa tuon testerin tuloksien pohjalta. Todellisuudessa sen kanssa ei saa pois kuin aivan loppu olevat alustat (eikä niitäkään lähellekkään aina, järkyttävä lulla-alusta voi antaa ihan hyvätkin tulokset), sekä eriparia olevat iskarit (valitettavasti myös eriparia olevat rengaspaineet hämäävät joskus tulosta paljon). Ei ihan höpöhöpö-laite, kunhan vain sen tuloksia katselee oikein.

                                          Comment


                                            #51
                                            Juurikin tuossa käytin Passatin katsastuksessa. 325tkm kilometrejä, autolla ikää 12 vuotta ja lienee alkuperäiset Monroen Refleksit. No, katsatuksessa taakse arvot 68/32 ja kehoitus vaihtaa vaimentimet. Ostin Motonetista TRW:n vaimetimet ja vaihdoin ne alle. Kun painelin käsin noita TRW:n vaimentimia, niin ei mitään ongelmaa painella käsin pohjaan saakka. Sitten vanhat Monroet irti, ja sama kokeilu. Ei saanut painumaan pohjaan kuin laittamalla koko äijän paino päälle (ne jotka ovat äijän nähneet, osaavat suhteuttaa painon). Sitten konttorille, tulos uusilla vaimentimilla 40/42 ja läpi meni. Ajokäytös sen sijaan muttui todella radikaalisti. Nyt perä irtoaa täysin arvaamatta luisuun pienessäkin mutkassa, etenkin jos on vähänkään pomppua.

                                            Noista Monroen vaimentimista vielä sen verran, että autolla oli ajettu meille tullessa noin 100tkm ja auto oli noin 4 vuotta vanha. Että noilla Monroeilla on ajettu koko sen ajan mitä auto on meillä ollut, eli vähintään 225tkm ja 8 vuotta. Autossa on myös vetokoukku, joten epäilen että sen takia autoon on myös jäpäkämmät vaimentimet taakse laitettu. Oli oikeastaan aivan sama millainen paino perässä oli, stanssi ei juuri muuttunut eikä myöskään käytöksessä ollut tyhjään autoon juuri eroja. Nyt mietin uskallanko enää laittaa tyhjää kärryä perään, saatika kuormaa siihen.

                                            Comment


                                            • #52
                                              A6q avant 2001 iskaritestissä

                                              Nostetaan aihetta hieman. Tänään tuli leima Helppokatsastuksesta Lahdessa. Suositteli katsuri kuitenkin uusimaan iskarit. Laakkosen asentamat orkkikset olleet alla 130 tkm.
                                              Vuosi ja 30 tkm sitten K1-asema sai arvot: etu 79/83% - taka 76/75%.
                                              Tänään näytti arvoja: etu 46/44% - taka 57/45%.

                                              Koska eri asema ja mittarit niin lukuarvoja ei kannat edes yrittää vertailla tai ymmärtää - vai ?

                                              Tuo takapään epätasapaino kai kuitenkin kertoo jotain ? Onko viisaita faktoja tai mutuja noista lukemista ?

                                              Comment


                                                #53
                                                Mulla oli Katsastajankadun asemalla tilanne että vein auton sinne alle 100km (huom. ei tkm) ajetulla alustasarjalla ja katsastaja aikoi hylätä katsastuksen iskaritestin perusteella, toinen takaheilahduksenvaimennin rikki. Ensin kyselin ja kyseenalaistin heidän mittalaitteensa tarkkuutta ja oikeellisuutta. Kun katsastusinssi ei tästä tuntunut ottavan kuuleviin korviinsa niin aloitin lievän vittuilin ja uhkailun sillä että vien asian hänen esimiehelleen tms ylemmälle portaalle. Sitte ajettiin toinen kierros iskaritestin kautta ja "ihanteelliset" lukemat, syy tähän oli ensimmäisellä kerralla vinosti iskaritestiin ajettu auto. Ei kyllä ennen uhkailuja kyseinen katsastusinssi ollut taipuvainen uusintamittaukseen. Tuonne en kyllä enää ikinä vie autoani.

                                                Summa summarum: käyttäjän virhe?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Mulla noin 1,5v vanhoilla Bilsteinillä samanlaisia lukemia, inssi tuumasi että matalat renkaat ja jäykähkö alusta tekevät tuloksista tollaisia. Ei maininnutkaan mistään hylkäämisestä tai ehdottanut uusia iskareita.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Pohtiva kysymys. Tänään oli lukemat edessä 80/44 ja takana 62/54, eli toispuoleisesti vaimennus huonompi. Pitäiskö nyt sit säätää sisään/ulosjoustoa tiukemmalle kyseisissä iskareissa ?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Joo melko arpajaisia nämä, duuniauton aivan loppu olevat etuiskarit antoi hyvät tulokset. Käytännössä ei vaimentanut yhtään enää, vaan melkoisia joustoliikkeitä teki, hidastetöyssyissä saattoi pohjata kenguruna jousitus.

                                                      Nyt uusilla iskareilla autosta tuli taas ajettava, olihan iskareilla 440 tkm takana eli juu hyvät oli, kuten testi antoi myötä :) Sinänsä hyvin kestivät, viimeisen vuoden aikana vasta heikentyivät radikaalisti.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Pohtiva kysymys. Tänään oli lukemat edessä 80/44 ja takana 62/54, eli toispuoleisesti vaimennus huonompi. Pitäiskö nyt sit säätää sisään/ulosjoustoa tiukemmalle kyseisissä iskareissa ?
                                                        Mitä todennäköisemmin tuota puolta missä on huonompi tulos, niin pitäisi säätöjä löysätä. Tämä sillä oletuksella että ne iskarit ovat jämäkät. Tuo lukuhan on tiekosketusprosentti, eli 44 meinaa sitä että rengas on testissä vajaa puolet ajasta testerin pinnassa. Varsinkin liian jäykällä ulosvaimennuksella saa renkaan leijumaa.

                                                        Ei se testi ole mikään arpajainen, vaan ihan faktaan perustuvaa touhua. Sillä ei vaan voi oikeen löytää muita kuin täysin korkanneita iskareita, tai sitten puolikuntoisen parin kun on toinen puoli vertailuarvona. Esim tuo 80/44 alkaa olemaan sellainen että voisi olla hylky ihan perusteltua. Mutta jos tulos olisi 44/44 niin se voisi olla ihan priima. Uudet "sportti-iskarit", jäykät jouset ja matalaprofiilirenkaat voivat hyvinkin antaa 30-40 lukemia.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Mulla (katsastajankadun konttorilla) katsastusinsinööri oli hylkäämässä uusia H&R-iskareita iskaritestin perusteella kunnes hetken suostuttelun jälkeen testattiin uusiksi ja sitten oli tasaiset lukemat. Joten siis itse ainakin olisin hyvin skeptinen tuon testauksen tulosten suhteen jos olisi alustan säädöstä kyse. Ilmeisesti oli auto vinossa testeriin nähden ekalla testikerralla.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Toki kaikki testit vaatii että se tehdään oikein, ei jarrutestikään näytä jarruja vasemmalle pyörälle jos se ei ole rullalla. Iskaritesterin kanssa vaan valitettavasti on miljardi kertaa helpompi tehdä se virhe, mutta kyllä ammattitaitoisen katsastajan pitäisi ilman uhkailua tehdä uusintatesti. Samoin kuin tosiaan jotkut katsurit ovat hylkäämässä autoa jos iskaritesti näyttää tasaisestikkin alle 50 lukuja, se saattaa kieliä vain ylikireästä alustasta.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                                                              Mitä todennäköisemmin tuota puolta missä on huonompi tulos, niin pitäisi säätöjä löysätä. Tämä sillä oletuksella että ne iskarit ovat jämäkät.
                                                              Jos nurinpäin ajattelee, niin kerta iskarit on molemmat säädetty samaan jäykkyyteen, että esijäykistäisikin tuon "44%" puolen jousta enemmän?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X