Renkaanpaineet kannattaa tsekata kanssa, epätasaiset paineet aiheuttaa epätasaisia tuloksia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastuskonttorin iskarimittauksista
Collapse
X
-
Korkeussäädettävän alustan jousen esikiristys ei vaikuta mitään muuta kuin alustan korkeuteen. Jousien ominaisuudet on varmasti todellä lähellä toisiaan, joten niistä se ero ei varmasti tule (jos meinasit laittaa ihan jäykempää jousta). Ainoat vaihtoehdot ovat erot iskareissa, rengkaiden ilmanpaineessa tai sitten että akseli on ollut huonosti testerissä.
Ilmapaineella saa isoa eroa, varsinkin matalissa renkaissa jäykällä alustalla. Mikäli nämä on ollut oikein (kuten myös auto kunnolla testerissä), niin sitten epäilen vahvasti että ne iskarin säädöt eivät ole identtiset, vaikka nappulat olisivatkin samassa kohdassa. Asiasta saisi ainoastaan täyden varmuuden kun pudotetaan akseli painoantureiden päälle ja tarkastellaan heiladuskäyrää. Toinen vaihtoehto on pultata iskarit irti ja laittaa ne iskaripenkkiin. Ongelma vaan että laitteistoja ei paljon ole olemassa. Huonoin vaihtoehto on säätää tommoisella katsastuskonttoreillakin olevalla eri taajuuksilla ravistavalla testerillä. Yleensä ne ei vaan näytä kuin kokonaistuloksen, jolla ei oikeen pysty pääsemään siihen varmuuteen että sisään/ulosvaimennus on sama kummankin puolen. Voi saada identtiset luvut ihan päinvastaisillä säädöillä, minkä sitten ajossa jo tuntee omituisena käytöksenä. Insinööripornoa juu, mutta sitä se säädettävien iskareiden tuunaaminen juuri onkin. Pudotustestaus laitteilla joskus muinoin itse sääsin kilpurista iskareita, helppoa kun suoraan näytöstä näkee miten vaimennin vaimentaa sisään ja ulos.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viestiKorkeussäädettävän alustan jousen esikiristys ei vaikuta mitään muuta kuin alustan korkeuteen. Jousien ominaisuudet on varmasti todellä lähellä toisiaan, joten niistä se ero ei varmasti tule (jos meinasit laittaa ihan jäykempää jousta). Ainoat vaihtoehdot ovat erot iskareissa, rengkaiden ilmanpaineessa tai sitten että akseli on ollut huonosti testerissä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viestiMiten se jousen jäykkyyssäätö sitten toimii? Ajattelin että puhutaan ihan perus kierrejousista.
(alla on siis tämä)
Comment
-
Niin noissahan on korkeudensäätö, se kyllä nostaa esijännitystä kun auto on tunkattu ylös (tai noissa on vielä sitten tuo jousijalan kiinnitys säädettävä, mikä ei nosta esijännitystä vain pelkästään ajokorkeutta). Mitään vaikutusta sillä ei ole jousen jäykkyyteen kun lasket auton takaisin renkailleen. Jos kierrät sitä säätöä 10mm ylöspäin, niin auton ajoasento nousee 10mm ylöspäin mutta jousen puristuspituus on ihan sama kummassakin tapauksessa kun auto on pyörillään.
Comment
-
Se on jännä kun jotkut kuvittelee että uudet iskarit on "100", niin ja ilmeisesti noin isoa arvoa testeri ei edes voi antaa? Ja kaikki tämän alle osoittaa väsymisen.
Omalla autolla tulee aina jotain 30-40 välisiä arvoja. Bilstein/H&R alusta ja 18" pallot alla.
Sehän on tuo puolten välinen vertailu josta tuossa on kysymys.
Comment
-
Oma kärry hylättiin viime vko:lla etupään luvuista 15 / 68 = ero 78%.
Mikä on muuten eron hylkäysraja? 40% oli yhdellä foorumilla...
FK alustasarja ja 225/45-17 rengastus, hylsy tuli myös tuon heikomman puolen alapallonivelen pystyvälyksestä (n.3mm luokkaa). Aloin vaan miettimään että pitäisikö auto käyttää tuon etummaisen tukivarren vaihdon jälkeen kylmästi uudessa testissä -> eli voiko tuo ero johtua/kuinka paljon mahtaa vaikuttaa alapallonivelen välys? Jotain outoa testissä oli kun katsuri mumisi jtn että ensimmäisellä kerralla kone ei antanut mitään lukemaan tuonne kuskin puolelle...
Vanha ja kärsineen näköinenhän tuo alustasarja jo on, mutta heikompi puoli on täysin kuiva, paremmalla puolella jtn kosteutta männänvarressa oli havaittavissa.
Ja mitenhän mahtaisi vaikuttaa talvirengastuksen 205/55-16 asennus alle...
Comment
-
-
Mä käytin ex-clioa (vm.1993) katsastuksessa kesällä, ja voin kyllä sanoa että täysin turha on tuo iskaritesti. Jouduin käyttämään sitä jälkitarkastuksessa, kun ekassa huomattiin, että edestä oli toiselta puolelta jousi poikki. No uusia jousia vaihtaessa huomasin (sen lisäksi että myös toinen jousi oli katki), että toinen etuiskareista oli ok, mutta toisessa varsi liikku lähes ilman vastusta, tais olla enää tiivisteen aiheuttamaa kitka jäljellä.
No, kasasin pakettiin ja konttorille (kun ei ekassakaan testissä ollut iskaritestissä mitään ongelmaa).
Tulos: >90 / >90, eli täydet pisteet tuli. Siinä meni mun usko noihin testeihin ihan täysin.
Comment
-
Mulla oli bemussa kolme kk vanhat sachs:It alla samanikäisten eibachien kanssa. Väitti, että toinen etuiskari on huono. Meni kuitenkin läpi... Lankomiehen corollassa oli 4 vuotta sitten testin mukaan iskarit aika lopussa, sen jälkeen eivät ole maininneet katsastuksessa asiasta mitään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiMulla (katsastajankadun konttorilla) katsastusinsinööri oli hylkäämässä uusia H&R-iskareita iskaritestin perusteella kunnes hetken suostuttelun jälkeen testattiin uusiksi ja sitten oli tasaiset lukemat. Joten siis itse ainakin olisin hyvin skeptinen tuon testauksen tulosten suhteen jos olisi alustan säädöstä kyse. Ilmeisesti oli auto vinossa testeriin nähden ekalla testikerralla.
Comment
-
Alustasarjan vaikutus Iskaritestiin
Viime katsastuskerralla etuakselin iskariarvot: vasen 27% ja oikea 35%, normaalisti vissiin pitäs olla jossain 40% yläpuolella. Katsuri pisti hylsyä ja ilmotti että oikeen puolen ylätukivarsi välyksellinen.
Voiko alustasarja vaikuttaa tohon iskunvaimennustestiin:?
omassa autossahan on vanhan omistajan väkertämä korkeussäädettävä.
Comment
-
Kohta olis taas iskariarpajaiset tiedossa. Viime vuonna tuli taakse oikealle puolelle huono lukema, mutta vasen oli katsurin mielestä aivan ok. En nyt tähän hätään löydä lappua, mutta olisko ollut 28 vs 42. Ja nyt kun ei saanut mistään hankittua toimivia käytettyjä takaiskareita, niin samoilla mennään testille. Eli onko tuosta rengaspainekikkailusta olemassa ihan faktatietoa? Mitä luulette takana olevan kuorman vaikuttavan tulokseen, jos on esim. tankki täynnä ja painava subbarilaatikko kontissa + varapyörä?
Comment
-
Mitäs jos kuitenkin laittaisit samat paineet takarenkaisiin ja vaihtaisit ne iskarit jos noinkin iso ero on tälläkin kertaa? Itse lukemahan ei absoluuttisesti kerro mitään iskarien kunnosta, mutta jos ne heittää lähes 100% kertoo se että toinen on paskana (mikäli nivelet ja rengaspaineet on kohdallaan, niin ja auto ajettu testiin kunnolla).
Kontin paino ei vaikuta mitään, puolien eroja kun vain katsotaan eikä itse luvun suuruutta niinkään.
Comment
-
Joo, kyllähän ne iskarit menee vaihtoon, mutta nyt ei tosiaan tähän hätään saanut iskareita mistään. Uutta alustasarjaa ei pysty just nyt investoimaan, ja vakio takaiskarien hinta syletyttää. Yhdet purkuauton iskarit hommasin, vaan ne vaikuttaa hengettömiltä, niin aika turha niitä vaihtaa alle.
Kontin painolla tarkoitin, että mitä se noin niinku yleisesti ottaen vaikuttaa, parantaako vai huonontaako tulosta?
Comment
-
Noniin, kävin sitten tänään siellä katsastuksessa, ja taas tuli todistettua että tuolla testillä ei tee yhtään mitään. Siitä ei ole edes puolierojen mittaamiseen. Vuosi sitten oli siis takana arvot jotain 42-28, ja tänään lähes 70, eikä puolieroa juurikaan. Mitään kikkailuja en harrastanut, vaan menin sillä asenteella, että nytpä nähdään totuus tästä laitteesta. Eli tämän jälkeen on yhdenkään katsurin aivan turha yrittää vaihdattaa mun iskareita tuon mittauksen perusteella. Tulen vaatimaan koeajon ja uusintamittauksen.
Lisätään tähän vielä, että mun aiempi negatiivinen kokemus oli 520 farkkubemarin kans, jossa oli huippuhyvä ja jämäkkä m-sport alusta. No tämähän antoi katsastuksessa alle 40:n lukemat (olisko ollut jossain 35:n paikkeilla), ja katsuri pompautti siitä. Kun vein auton uusintakatsastukseen tuliterillä tolpilla, niin lukemat oli muutaman pykälän heikommat. Hyvityksenä sain katsastuslahjakortin.Viimeksi muokannut op76; 30.10.2015, 19:44.
Comment
-
-
Jostain olen lukenut, että alle 40% lukemat tulkitaan huonoiksi. Ja akselin sisäinen ero saa olla tyyliin samaa luokkaa kuin jarrujen prosentit eli 20-30%.
Yritin päästää selvyyteen, mitä se mittarin lukema nyt oikeasti on. Ilmeisesti se on renkaan alta mitatun dynaamisen painon minimin prosentuaalinen osuus staattisesta painosta. Eli siis laitetaan kulma vispaamaan ja mitataan painoa vapaan vaimenememisen aikana ja katsotaan paljonko se on prosentteina siitä, mitä vaaka näyttää kulma paikallaan. Ominaistaajuudella saadaan kevein kosketus ja dynaaminen minimipaino, joka periaattessa on yhtä kuin renkaan tiekosketuksen säilyminen.
Comment
-
http://www.trafi.fi/filebank/a/13249...uperusteet.pdf
Tuolta voi katsella perusteita katsastuksen arvosteluun. Jättää paljonkin tulkinnanvaraa katsastusmiehelle
Comment
-
Olen tietoinen noista testeistä ja aina kun menen leimalle, niin käyn pudottamassa rengaspaineet n. 1,5. Ja aina tasaiset tulokset.
Vaikka olisikin heittoa.. Siis sillain kokeillen että, painelee nurkista ja katsoo jääkö vaaputteleen.
Noilla pikkupaineilla on aina mennyt läpi. Kun tiedossa on ollut joissakin autoissa että, heittoa on hiukan.
Onkos kukaan käyttänyt iskaritestissä reilulla ylipaineella.. Kyllä pompottaa vaikka olisi uudet iskarit alla.
Ja on havaittu että, monet rengaspainemittarit näyttävät omiaan.
Siis en mene koskaan leimalle normaali paineilla, vaikka olisi uudet iskarit.!!!
Comment
Comment