Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pieni talvirengasgallup

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pieni talvirengasgallup

    Jotta taasen ei talvi pääsisi yllättämään autoilijaa, päätin tänä vuonna kerrankin laittaa talvikumit ajoissa alle, ehkäpä jo ensi viikolla. Nyt kun talvesta (ei toistaiseksi) ole tietoakaan, niin pitäisi olla ajoissa...

    Olen päättänyt hankkia kitkat, kyllä quattrolla pitäis pärjätä ilman nastoja.

    Onko jo palstalaisilla kokemuksia uusista Nokialaisista (NRi), miten pelaa?
    Entäpä muita kitkarengaskokemuksia ?

    Ittellä oli satkussa aikanaan kax talvee Yokohama -merkkiset renkaat alla, joilla oppi ajamaan HYVIN varovaisesti...

  • #2
    ite ajoin viime syksyn ja talven nokian Q-renkailla (kitkat) jotka ovat alla vieläkin. pito on ainakin tomaattilootassa järkyttävä. menee perse eellä vaikka petäjään. 195/65/15. poisluetaan kelit, jotka olivat sivuteillä luokkaa peilijää. ominaisuudet samat kuin veskelkalla. kesäajossa kuluvat luvattoman nopeasti noin painavassa autossa. (raskaalla kaasujalalla)
    esim: ajoin kaverin mökille talvella urat, jotta pääsi mersulla perille asti. lunta oli (kahvoja myöten) mutta perille mentiin että heilahti. (ei kaveri uskonu ennenkuin näki ;) eläköön 4wd

    Comment


    • #3
      Nokia Q ja quattro oli viime talvena mulla ainakin pistämätön yhdistelmä! Pokkitörmän mäessä, noppakivillä, Mese edessä jauhaa kipinät sinkoillen, pieni töötti ja oikealta ohi eikä edes sudi.

      Comment


      • #4
        Nokia Rsi kitkat juuri ostettu.

        Comment


        • #5
          thats what i mean----> quattro kicks ass :))

          Comment


          • #6
            Bridgestone Blizzak 205/55/16. Ensimmäistä kertaaa kitkarenkaat. Saa nähdä miten käy;)?

            Comment


            • #7
              ei voi pettyä ainaskaan pakkaskeleillä. PITO tulee olemaan järkyttävä. niinkuin joku sanoo:
              kuskin usko loppuu ennenkuin etenemiskyky.

              Comment


              • #8
                tietysti kannattaa varoa, ettei auto jää pohjastaan kiinni, muuten etsitään ISOA hinauskalustoa peliin. varovasti niiataan edestakas, että polanne tasottuu, ja sitten vaan hanaa. pitoa EI saa menettää, muuten tulee "noutaja" ;)

                Comment


                • #9
                  Kymmeneisen vuotta sitten oli cq:ssa Continental-Viking kitkat ja jo silloin vannoin, että jos ikinä on quattro, nastoja en käytä. Sittemmin on ollut vain kaksivetoisia ja hieman mietitytti että uskataisikohan kitkoja kokeilla. Kokeilin sitten GT Passatissa -hieman huonolaatuiset Continentalit tosin. Kuitenkin sen jälkeen olen käyttänyt vain kitkoja kaksivetoisissakin.
                  Sitten Audissa oli Bridgestonen Blizzakit ja edellisen sukupolven Michelin Maxi-Icet -ihan OK renkaat, mutta vasta viime talveksi hankkimani uudemmat Misukat todella vakuuttivat -erittäin hiljaiset ja älyttömän paljon parempi pito kuin edellisessä vastaavassa mallissa. Nyt on sellaiset Kädissäkin. Jokainen tietty tekee rengasvalintansa itse, mutta kyllä rako kitkojen ja nastojen välillä on kaventunut.
                  Lisäksi kitkat opettavat ajamaan ennakoiden, mikä on kokonaisturvallisuutta.

                  Comment


                  • #10
                    225/45-17" Contin winterviking nastakumi = todella hyvä rengas quattron alla. Parempi olla nastat ku parempikin puolisko on välillä ratissa! ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Joteski mua arveluttaa toi "kitkarengas on loistava talvirengas, kunhan ei ole liukasta". Pitäis varmaan kokeilla joskus, luulo ei ole tiedon väärti.

                      Comment


                      • #12
                        Ei kai aloiteta ikivanhaa keskustelua vs kitkat/nastat. Itse nastoilla:)

                        Comment


                        • #13
                          225/45 17" marangonin meteo esc kitkat, eikä ole tarvinnut katua valintaa...

                          Comment


                          • #14
                            Ajoin viime talven Misukan Maxi Ice -kitkoilla (16" - oisko ollut 205-55-16?). Hyvin pelasivat, ei oikein talvea meinannut huomatakaan :) Oli myös eka talvi Quattrolla joten sekin auttoi fiilistä. Misukoissa on muuten erikoisen syvät lamellit ja idiksenä se, että toimisivat hyvin vielä kuluneinakin.

                            Kerran viime talvena kahlasin kaverin auraamattomalle mökkitielle suojakelillä ja silloin eteneminen loppui jossain välissä. Lunta pakkaantui senverran auton alle, että renkaat menettivät pidon. Aikani siinä vemppasin autoa ees-taas niin sitten irtosi. Ilman nelikkoa olis ollut siinä kesään asti ;)

                            Taitaa olla 7 talvea kitkoilla takana. Aikaisemmin muissa autoissa 17" Pirellin Winter 320 Asymmetricot ja jotkut 16" Blizzakit.

                            Comment


                            • #15
                              Ostin viime talveksi uudet Conti3 kitkat 205/55-16 ja olin positiivisesti erittäin yllättynyt. Ensimmäiset kitkat ja toki myös ensimmäinen talvi nelivetoisella autolla. Lähinnä q-kivan ajattelin tappavan nastarenkaat, joten päädyin nastattomiin. Lisäksi aiemmassa autossani ei ollut ABS:ää enkä pitänyt siihenastisista kitkakokemuksista kun ei kuullut menikö pyörä lukkoon esim pakkautuneella lumella tai jäällä kuten nastarenkaiden kanssa kuulee.
                              Luultavasti tähän autoon en osta nastarenkaita koskaan vaikka aiemmin olin kovasti nasta-only-mies.

                              Pitää kuitenkin muistaa, että nastattomien kanssa riittävän tiheä uusimisväli on kriittinen, koska kumin kovettuminen tärvää kaiken pidon. Yli kahta talvea en nastattomilla aio ajaa enkä suosittele muillekaan.

                              Comment


                              • #16
                                Edellisen quattron mukanana tuli alle vuodenvanhat marangotin nasta renkaat,mutta kun en lumisella kylä tiellä pysynyt kaverin etuveto aanelkun perässä jossa oli misukan maksi icet ,niin auttanut kun hakee samanlaiset.Niin hyvät että kun auto vaihtui pyörät jäi.

                                Comment


                                • #17
                                  mitähän razur kommentoi tähän asiaan, mutta ainakin ite mitä viime talvena ajelin sillä 90:llä, niin tuntui siltä että nokian Q tarjoaa pitoa jopa niin paljon, että se on tylsää. kitkoilla olen ajellut jo kauan, ja niin on vaimokin. ei mun mielestä nastarenkaat ole mikään edellytys, jos nainen ajaa autoa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    itse myin auton mukana tulleet kitkat pois ja ostan nastat tilalle. merkkiä en ole vielä päättänyt, mutta kyllä merkki löytyy TM rengastestin kärkikolmikosta. otan mielummin nastat ku on tommonen vajaavetoinen lotja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Viime talvena ostin elämäni ensimmäiset kitkarenkaat, vieläpä pinnoitetut. Green Diamond 205x55x16. Ei mitään ongelmia pidon eikä suuntavakauden suhteen, erittäin hiljaiset ja mukavat. Viimeisessä Tuulilasissa olivat mukana testissä ja todettiin surkeiksi. Kuinkahan hyviä ne paremmin testissä menestyneet mahtavatkaan olla??

                                      Comment


                                        #20
                                        make80: Mun valinta oli TM:n testin nelonen, Goodyear: Pitää lumella ja jäällä, nastarenkaiden hiljaisimpia ja vieläpä kohtuuhintainen. Ostaa sitten Continentalit, Gisladevit, Nokianlaiset tai Goodyearit, niin aivan hyvän päätöksen tekee. Käytännössä kärkipään renkaiden erot ei keskenään kovin suuria ole. Mikä taas on paras C4:n alla, niin sitä ei TM valitettavasti kerro...

                                        Comment


                                        • #21
                                          mulla vielä iänikuiset hakkapeliitta 1:set, vaikka kuinka revittelee ja kylkimyyryä ajelee, ei ne näytä loppuvan. Nastatkin säilyy. Mitkä lie erikoisvalmisteet, jonkun Nokian-renkaiden pomon entiset, käytettynä ostin. Quattrossa tietysti renkaat kuormittuu tasaisemmin

                                          yksi syksy tuli ajeltua pitkään nastattomilla = good year eagle ventura - kesärenkailla :) niissä oli melko lailla hyvä pito lumella, (TM: "huonojen kitkarenkaiden pitäisi ottaa näistä mallia")

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kuronen, pitoa renkaat kyllä tarjosi enemmän kuin odotin.. paljon enemmän, jollain keleillä jopa liikaa :) Ainoa missä nastoista olisi varmasti iloa, olisi puhdas jää. Sen totesi kun oli ajelemassa viimevuonna pertunmaalla jääradalla, siellä pitoa olisi eturenkailla voinut olla enemmän. Mutta liikenteessä erittäin hyvin toiminu nuo Hakka Q kitkat. Saa nähdä onko pitoa hukkunut kesän aikana, pari talvea ilmeisesti ollu liikenteessä jo, pintaa riittää, mutta saa nähdä onko kovettunut. Täytyy ainakin kokeilla, jos ei enää pitoa ole, tulee RSi:t alle :) Nastoja en enää itselle ole ajatellut hommatal.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla on saksankitkat ja kyllä tuli nastoja ikävä. Suomen ja Manner-euroopassa myytävät kitkat on aiva eri renkaita. En ole kyllä koskaan ns "suomi"kitkoilla ajellut, mutta nehän on käytännössä nykyään samoja kuin nastalliset talvirenkaat. Lamelleja on enemmän kuin saksan kitkoissa.

                                              Eteenpäin pääsi kyllä hienosti, mutta jarrutuksissa piti ottaa reilusti ennakkoa. Uudet olis hakusessa, varastosta löytyy yhdet ajamattomat 225/65/16 Nokian NRW:t, mutta pitää nyt kattoa. Ovat turhan korkeat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Puoli talvea (2003-04) 15" peltivanteilla ja 195/65 Falken saksankitkoilla. Toinen puoli 16" aluilla ja Pirellin Snowsport 205/55 H-luokan kitkoilla. Ei ongelmia kunhan muistaa, että vain kiihtyvyys on nelivedolla omaa luokkaansa. Ekaa vuotta sekä neliveto, että kitkat ja noilla mennään jatkossakin, en aio vaihtaa nastoille. Paitsi ehkä jääratapäivän ajaksi, mutta silloinkin tars saada rallipiikilliset alle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olen ajanut Nokian Q:lla viimeiset 7 vuotta 4:llä eri autolla yhteensä noin 150-200 tkm enkä osta enää ikinä ABS:lliseen autoon nastarenkaita.

                                                  Q:n ainoa "huono" puoli on liikennevaloista lähtö, mutta toisaalta se on aika terveellinen muistutus kelistä, sama juttu "kehno" etenemiskyky sohjossa (tosin arvosteluperusteet puuttuivat). Totta on, että kitka on "huonompi" joissain asioissa, mutta mukavudeltaan täysin ylivoimainen eikä millään tavalla mahdoton hallittava.

                                                  En muista kertaakaan joutuneeni hallitsemattomaan tilanteeseen kitkoilla, joskus on tosin vauhtia vähän pitänyt hillitä tai jopa nostaa kaasujalkaa ennen kiperää mutkaa, mutta eipä niistä nastoillakaan olisi kesänopeuksilla läpi päässyt.

                                                  Viime talvena lainassa oli edellisen Passatin (Q) jälkeen samanlainen Passat Nokian nastarenkailla ja lomareissulla pelotti ihan oikeasti ohitella autolla ketään. Jostain syystä nastarenkaat tuntuivat tosi liukkailta, vaikka eivät olleet edes kovinkaan lopussa.

                                                  TM:n testissä kitkarengas häviää sileällä jäällä noin 13m (38--->51m) 50 kmh:sta. Prosentteina ero on iso, mutta pitää muistaa, että loppunopeus tässä jarrutuksessa on enää todella pieni "samalla kohtaa kuin nastarengas on jo pysähtynyt". Tilanne on ihan eri kuin jos kesärenkailla 100 kmh:sta tehtäisiin täysjarrutus, jossa pysähtymismatka on samaa suuruusluokkaa 40 m.

                                                  Vähän jos käyttää malttia ja järkeä päässä kaikkein jäisimmillä keleillä, niin kitkoilla pärjää hienosti.
                                                  Tarkoitan tässä nyt oikeita kitkoja kuten NokianQ:ta eikä mitään hel----in Bridgestoneja tai Saksan kitkoja, joihin näitä usein verrataan, niistähän kumpikaan ei ole tarlvirengas.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vajaavetoisella olen ajanut yhden talven hakkiksen 4:lla. Ikinä ei ole ollut niin hyviä talvirenkaita autojeni alla:)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Risaan meinaan liukkaiden Nokian WR:ien tilalle hankkia piikkineloset koossa 205/50/17.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mulla on piikkipyörät (eka talvi Hakkis 1 @ 185/65-15 ja toka talvi Hakkis 4 @ 195/65-15) ja tyytyväinen oon ollu. Piikit tasoittaa just sopivasti kelin vaihteluja mitä täällä syrjäisessä rannikkokaupungissa aina väistämättä välillä on. Q kyllä lähtee ilman nastojakin liikkeelle kivasti mutta pysähtyminen ja kääntyminen ei parannu käytännössä ollenkaan verrattuna vajaavetoiseen. Jos taas ajo olisi enimmäkseen lumipintaisilla teillä, niin varmaan tulisi hankittua jotkut testissä hyvin pärjännet kitkat.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Räntäkelit ovat kai tulevana vkl:na jo ainakin pohjoisessa...

                                                          Itsellä talvirenkaina ½ talvea ajetut Nokian Q:t, 195/60-15. En vaihda näillä näkymin aivan heti. Multa puuttuu vaan kaks vetävää pyörää, mutta jospa tilanne korjaantuu jossain vaiheessa...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Joo...
                                                            Kajaanissa nyt yöllä -4?
                                                            päivällä ei pahemmin varmaan nouse yli nollan (ehkä +1)
                                                            Itsellä viime talven alla olleet Hakkapeliitan kakkoset...hyvät ja tarpeeksi hiljaiset.
                                                            Ja valintaan vaikuttaa sama seikka kun Tonilla..parempi puolisko (ei liikenteessä :O) ) ratissa aina välillä. Joskus varmaan täytyisi kokeilla tuolle "mammalle" jääketjuja, meinaa luistella niin että alkaa hiljaisempaakin miestä hirvittämään. Risteykseen aletaan jarruttamaan aivan liian myöhään, ja jos aletaan jarruttamaan, niin sitten vasta kun ollaan aivan varmoja että pysähtyy (yleensä matka riittää, onneksi). ABS:t huutaa leipää ja jos olen kyydissä niin minä pelsepubia tms. herra jumalia. Muuten työnnetään risteyksen läpi säkällä... kumma kyllä ei kolareita tähän saakka sattunut (koputan päätäni).

                                                            asiasta kolmanteentoista.
                                                            Joku muuten väitti,että mitä kapeampi kumi sen parempi pito tiehen?
                                                            Perustelukin oli, että senttimetriä kohti kohdistuu suurempi paino => kumi pitää paremmin.
                                                            Puppua? kuulostaa järkevältä?

                                                            Comment

                                                            Working...