Vrt. rallilaitteiden nastalliset "CD-levyt". Leveä tassu taitaa nousta herkemmin siihen lumi/sohjopatjan päälle ja ote lipsuu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pieni talvirengasgallup
Collapse
X
-
Anonyymi
Nastat tulee alle. Hakkapeliitti 4 harkinnassa.
Viime talvi meni kitkoilla. Hyvää oli se, että pystyi olemaan varma koko talven, että pito on huono. Ärsyttävintä oli liikkeelle lähtö noilla kitkoilla. Kyllähän niillä lumelta lähtee, mutta jäältä ja varsinkin märällä jäällä se olikin sitten "kaasu pannaan" periaatteella.
Näin siis kun ajelen tuollaisella vetovammaisella...
Comment
-
Pahin virhe mitä talvirengasvalinnassa voi tehdä, on laittaa liian leveät (kitkat tai nastat) pulkat alle. Tällöin pitopaine ei ole hyvä, koska massa jakaantuu liian isolle alueelle ja plaanaa helpommin sohjon päälle.
Olen käyttänyt Nokian 205 55 16" Q:ta ja sitä ennen Michelin maxi ice kitkoja enkä osta ABS:lliseen autoon nastarenkaita. Voi laittaa kitkat alle ajoissa ja ei mene herne korvaan kun ajaa kuivalla asvaltilla.
Q:n hauska puoli nimenomaan on liikennevaloista lähtö lumessa tai sohjossa QUATTROLLA ja se on samalla muistutus liukkaudesta. Ainoa harvoin tuleva piirre on etelässä peilijääkeli ruuhkassa. Silloin ei kyllä pysähdy nastoillakaan kunnolla ja maltti valttia ja kunnon välimatkat.
Lumikelillä kitkoilla pärjää Q aina.
Comment
-
Täältä ääni nastoille!
Mun ääni ei mene teorioiden pohjalta vaan iha puhtaan kokemuksen vuoksi. Kertaalleen olen "poikkeusellisissa" olosuhteissa kitkoilla (+ABS +Urat) romuttanut kävelyvauhdista yhden auton lähes lunastus kuntoon. Nastat olisivat pelastaneet tilanteen, ja sitä riskiä että tilanne toistuu en aio kokeilla toista kertaa...
http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ghlight=#10841
Comment
-
Toivottavasti tästä nyt ei tule kitka vs. nasta väittelyä, mutta Timi millä perusteella nastat olisivat pelastaneet tilanteen? Itsellä nimittäin on ollut toisessa autossa kitkat ja toisessa nastat ja molemmilla tulee ihan samanlainen liukuefekti pienestä vauhdista kun on kunnon jää, nykyiset nastat kun eivät pure kunnolla. Itse asiassa jossain talvirengasvertailussa sanottiin jopa, että jo -10 asteinen jää on niin kovaa, että kitka voi pitää jopa paremmin isommistakin nopeuksista jarruttaessa.
Melkein väittäisin normaalikäytössä, että nastan etu on lähinnä selkeämpi käyttäytyminen.
Comment
-
Voit lukea tuosta toisesta topikista tarkemmin mitä tapahtui, ja itse en henkilökohtaisesti ala riskeeraamaan toista kertaa. Tämä on vain oma mielipide ja kukin tekee niin kuin parhaaksi itselleen näkee.
Itsellä mittariin on tullut vuosittain kilometrejä parhaina vuosina yli 50tkm joten tien päällä on paljon vietetty, raskaammallakin kalustolla, jossa siis ei nastoja tunneta. Jos "kitkoista" pito loppuu niin laitetaan ketjut.. : )) Eli ei ne kitkat aina toimi... yleensä kyllä, mutta...
Comment
-
Heh, mulla ihan mikä vaan siinä polanteen ja renkaan välissä olisi auttanut, vauhtia oli niin vähän (alle 30km/h) ja matkaa paljon (yli 50m). Asiaa tutkittiin moneen otteeseen jälkeen päin... Nastat olisivat osuneet juuri siihen kohtaan minkä pisteen päällä auton koko paino lepäsi... ABS lisäksi pahensi tilannetta...
Mutta kuten sanottu tämä tapaus oli hyvin poikkeuksellinen, ja sitä ei voi yleistää.
Comment
-
Anonyymi
Kyllä ite totesin viime talvena, että vajaavetoisella nastat auttaa liikkeelle lähdössä paljon, ainakin näillä Etelä- Suomen taajamien olosuhteissa -> vettä ja jäätä, tai sitten melkeinpä jääksi tahkottua lunta.
Huomasinpa eilen, kun eukon autoon renkaat jouduin vaihtamaan, että oli noissa talven ajetuissa hakkis kakkosissa käytännössä kaikki nastat tallessa.
Comment
-
Itse olen suorittanut huonoilla nastarenkailla yhden peräänajon. Alkunopeus n. 30 km/h. jarrutusmatka n. 120 m (!). Peilikirkkaiksi jarrutetut märät urat, jotka olivat niin syvät, ettei autoa saanut millään ohjaamalla pois niistä, alamäkeä vain muutama aste, ei ABSää. Aivan sama, mitä teki, jarruttiko vai ei. mihin ohjasi jne.
Kun vielä juoppokuskimme teurasti pääkallokelillä. GTD- golffini, jossa todella huonot nastarenkaat, tein päätöksen, että talvirenkaissa en enää säästä.
Uskon, että kitkat ja nastat molemmat menettelevät, jos ovat uudehkot, laadukkaat ja hyvässä kunnossa.
Comment
-
Kävin viime kesänä katsomassa -88 100 AQ:ta, jossa piti olla kahdet hyvät renkaat mukana. Oli alkuperäiset nastarenkaat oikein, kun "ei kato quattrolla oo mitään välii, millaset talvirenkaat"... sanoin sedälle päivää ja hyvästi.
Comment
-
Olen ajanu nyt jotain 5 vuottaa "saksankitkoilla" kahdella eri autolla. Hyvin on pärjännyt ja sen verran hyvin piti viime talvena kitkat, että eräs tuli nastoilla varustetuna takaloosteriin kiinni.
2 kertaa on ollut sellainen keli, että pitoa ei ole ollu yhtään. Molemmilla kerroilla oli nolla keli, peilijää ja vesisade. Porukka ajeli sellasta 30-40km/h Pori-Vaasa tiellä.
Nyt tulee kuitenkin nastalliset kitkarenkaat alle.
Comment
-
Onko kukaan vertaillut kitkojen ja nastarenkaiden eroja todella kovalla pakkasella? Toissa talvena oli pakkasta muutamina päivinä lähes 40 astetta. Kun auto oli jonkin aikaa parkissa, niin tuntui, että risteyksistä ei pääse mitenkään liikkeelle. Kitkarenkaan pito perustuu renkaan pehmeyteen, joten kai se kovenee todella "kuivalla" kelillä. Toisaalta ajaessa kai ne hiukan lämpeävät, joten parantanee tilannetta.
Tuo risteyksien huono liikkeellelähtö jäi vaan niin pysyvästi mieleen..
Eilen vaihdoin kitkat alle ja nyt on kesävanteet pesty ja kiillotettu.
Comment
-
Eikohän autolehtien vertailut ole ammattilaisten tekemiä, joten kannattaa (jos asia kiinostaa) ottaa yhteyttä ko lehtien testaajiin ja kysyä ko asiaa. Ilman tutkittua tietoa kaikki mielipiteet ovat mutu:)
Comment
Comment