Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pieni talvirengasgallup

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Vrt. rallilaitteiden nastalliset "CD-levyt". Leveä tassu taitaa nousta herkemmin siihen lumi/sohjopatjan päälle ja ote lipsuu?

    Comment


    • #32
      viime talvena ja täksi talveksi jo alle laitettu dunlopin kitkat 225/40/18 .ei niiku tee yhtään mitään näillä renkailla.ovat melkein kuin kesärenkaat.no eipä hintakaan kyl ollu ku 600e/srj.eivät ole pohjolan talveen suunnitellut.

      Comment


      • #33
        Piikkipyörillä ajelen ja kitkoja ei mulle ihan äkkiä tule. Viime syksynä ostin Contin/Gislavedin Nord Frost kolmoset ja olin erittäin tyytyväinen niihin ja voin suositella moisia muillekin.

        Comment


          #34
          Nastat tulee alle. Hakkapeliitti 4 harkinnassa.
          Viime talvi meni kitkoilla. Hyvää oli se, että pystyi olemaan varma koko talven, että pito on huono. Ärsyttävintä oli liikkeelle lähtö noilla kitkoilla. Kyllähän niillä lumelta lähtee, mutta jäältä ja varsinkin märällä jäällä se olikin sitten "kaasu pannaan" periaatteella.
          Näin siis kun ajelen tuollaisella vetovammaisella...

          Comment


          • #35
            Nonni!
            Nyt on alla sitten misukat X-ice 215/55-16" kitkat, sen puoleen talvi saa tulla, muuten ei ole niin väliksi. Tänäänkin Turussa melkein +10C ja aurinko paistaa, eli lisää tällaisia syyspäiviä...

            Comment


            • #36
              Itsellä Gislavedin Nord Frost 3:et 185/65R15, tuntuu olevan oikein mainio kumi minun autooni, ainakin verrattuna edellisiin Hakkapeliitta1 195/65, niitä ei tule ikävä.

              Comment


              • #37
                Eilen laitettiin alle Continentalin ContiVikingContakt 3 koossa 225/45/17, TM testivoittaja 03. Arvelluttaa vähän toi leveys (tosin onhan autokin tuollanen laiva) ei pito. Nastoja en itelle hommaa ihan heti, ehkä paremman puoliskon autoon. Nyt vain tulisi se talvi...

                Comment


                • #38
                  Pahin virhe mitä talvirengasvalinnassa voi tehdä, on laittaa liian leveät (kitkat tai nastat) pulkat alle. Tällöin pitopaine ei ole hyvä, koska massa jakaantuu liian isolle alueelle ja plaanaa helpommin sohjon päälle.

                  Olen käyttänyt Nokian 205 55 16" Q:ta ja sitä ennen Michelin maxi ice kitkoja enkä osta ABS:lliseen autoon nastarenkaita. Voi laittaa kitkat alle ajoissa ja ei mene herne korvaan kun ajaa kuivalla asvaltilla.

                  Q:n hauska puoli nimenomaan on liikennevaloista lähtö lumessa tai sohjossa QUATTROLLA ja se on samalla muistutus liukkaudesta. Ainoa harvoin tuleva piirre on etelässä peilijääkeli ruuhkassa. Silloin ei kyllä pysähdy nastoillakaan kunnolla ja maltti valttia ja kunnon välimatkat.
                  Lumikelillä kitkoilla pärjää Q aina.

                  Comment


                  • #39
                    Ässän alla 225 oli ihan hyväntuntuinen rengas... pitoa riitti, mutta juurikin nuo sohjokelit ovat kaikista pahimpia. Mutta silloin kun järki loppuu liikenteessä niin ei ne renkaatkaan pelasta.

                    Comment


                    • #40
                      tuli viikonloppuna ostettua Pirellin Winter Carving nastat. saapas nähdä miten toimii audin alla. tulis vaan talvi ni tietäs tekikö hyvän ostoksen. koko oli maltilliset 195/65/15.

                      Comment


                      • #41
                        Täältä ääni nastoille!

                        Mun ääni ei mene teorioiden pohjalta vaan iha puhtaan kokemuksen vuoksi. Kertaalleen olen "poikkeusellisissa" olosuhteissa kitkoilla (+ABS +Urat) romuttanut kävelyvauhdista yhden auton lähes lunastus kuntoon. Nastat olisivat pelastaneet tilanteen, ja sitä riskiä että tilanne toistuu en aio kokeilla toista kertaa...

                        http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ghlight=#10841

                        Comment


                        • #42
                          Toivottavasti tästä nyt ei tule kitka vs. nasta väittelyä, mutta Timi millä perusteella nastat olisivat pelastaneet tilanteen? Itsellä nimittäin on ollut toisessa autossa kitkat ja toisessa nastat ja molemmilla tulee ihan samanlainen liukuefekti pienestä vauhdista kun on kunnon jää, nykyiset nastat kun eivät pure kunnolla. Itse asiassa jossain talvirengasvertailussa sanottiin jopa, että jo -10 asteinen jää on niin kovaa, että kitka voi pitää jopa paremmin isommistakin nopeuksista jarruttaessa.

                          Melkein väittäisin normaalikäytössä, että nastan etu on lähinnä selkeämpi käyttäytyminen.

                          Comment


                          • #43
                            Voit lukea tuosta toisesta topikista tarkemmin mitä tapahtui, ja itse en henkilökohtaisesti ala riskeeraamaan toista kertaa. Tämä on vain oma mielipide ja kukin tekee niin kuin parhaaksi itselleen näkee.

                            Itsellä mittariin on tullut vuosittain kilometrejä parhaina vuosina yli 50tkm joten tien päällä on paljon vietetty, raskaammallakin kalustolla, jossa siis ei nastoja tunneta. Jos "kitkoista" pito loppuu niin laitetaan ketjut.. : )) Eli ei ne kitkat aina toimi... yleensä kyllä, mutta...

                            Comment


                            • #44
                              Tarkoitin vain sitä, että nastoilla voi joutua ihan samanlaiseen tilanteeseen. Nimim. kokemusta on. Onnekseni liuin risteyksen läpi parkkipaikalle ilman että kolahti. Tilanne oli loiva alamäki risteykseen ja tulin varmaan puolesta välistä mäkeä jarrut pohjassa.

                              Comment


                              • #45
                                Heh, mulla ihan mikä vaan siinä polanteen ja renkaan välissä olisi auttanut, vauhtia oli niin vähän (alle 30km/h) ja matkaa paljon (yli 50m). Asiaa tutkittiin moneen otteeseen jälkeen päin... Nastat olisivat osuneet juuri siihen kohtaan minkä pisteen päällä auton koko paino lepäsi... ABS lisäksi pahensi tilannetta...

                                Mutta kuten sanottu tämä tapaus oli hyvin poikkeuksellinen, ja sitä ei voi yleistää.

                                Comment


                                  #46
                                  Kyllä ite totesin viime talvena, että vajaavetoisella nastat auttaa liikkeelle lähdössä paljon, ainakin näillä Etelä- Suomen taajamien olosuhteissa -> vettä ja jäätä, tai sitten melkeinpä jääksi tahkottua lunta.

                                  Huomasinpa eilen, kun eukon autoon renkaat jouduin vaihtamaan, että oli noissa talven ajetuissa hakkis kakkosissa käytännössä kaikki nastat tallessa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itse olen suorittanut huonoilla nastarenkailla yhden peräänajon. Alkunopeus n. 30 km/h. jarrutusmatka n. 120 m (!). Peilikirkkaiksi jarrutetut märät urat, jotka olivat niin syvät, ettei autoa saanut millään ohjaamalla pois niistä, alamäkeä vain muutama aste, ei ABSää. Aivan sama, mitä teki, jarruttiko vai ei. mihin ohjasi jne.

                                    Kun vielä juoppokuskimme teurasti pääkallokelillä. GTD- golffini, jossa todella huonot nastarenkaat, tein päätöksen, että talvirenkaissa en enää säästä.

                                    Uskon, että kitkat ja nastat molemmat menettelevät, jos ovat uudehkot, laadukkaat ja hyvässä kunnossa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Aivan. Ja kitkarenkailla tämä vielä korostuu. Ässässä meni kitkat vaihtoo sen vuoksi, että kolmannen talvenkin jälkeen kuviota oli kuin uudessa renkaassa, pitoa vaan ei yhtään. Eli rengas oli kovettunut.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kävin viime kesänä katsomassa -88 100 AQ:ta, jossa piti olla kahdet hyvät renkaat mukana. Oli alkuperäiset nastarenkaat oikein, kun "ei kato quattrolla oo mitään välii, millaset talvirenkaat"... sanoin sedälle päivää ja hyvästi.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Olen ajanu nyt jotain 5 vuottaa "saksankitkoilla" kahdella eri autolla. Hyvin on pärjännyt ja sen verran hyvin piti viime talvena kitkat, että eräs tuli nastoilla varustetuna takaloosteriin kiinni.

                                          2 kertaa on ollut sellainen keli, että pitoa ei ole ollu yhtään. Molemmilla kerroilla oli nolla keli, peilijää ja vesisade. Porukka ajeli sellasta 30-40km/h Pori-Vaasa tiellä.

                                          Nyt tulee kuitenkin nastalliset kitkarenkaat alle.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Viime talven Pertunmaan suurajoissa sain sen vaikutelman, että nastarenkaat on aika ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, ainaskin jäällä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Onko kukaan vertaillut kitkojen ja nastarenkaiden eroja todella kovalla pakkasella? Toissa talvena oli pakkasta muutamina päivinä lähes 40 astetta. Kun auto oli jonkin aikaa parkissa, niin tuntui, että risteyksistä ei pääse mitenkään liikkeelle. Kitkarenkaan pito perustuu renkaan pehmeyteen, joten kai se kovenee todella "kuivalla" kelillä. Toisaalta ajaessa kai ne hiukan lämpeävät, joten parantanee tilannetta.

                                              Tuo risteyksien huono liikkeellelähtö jäi vaan niin pysyvästi mieleen..

                                              Eilen vaihdoin kitkat alle ja nyt on kesävanteet pesty ja kiillotettu.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eikohän autolehtien vertailut ole ammattilaisten tekemiä, joten kannattaa (jos asia kiinostaa) ottaa yhteyttä ko lehtien testaajiin ja kysyä ko asiaa. Ilman tutkittua tietoa kaikki mielipiteet ovat mutu:)

                                                Comment

                                                Working...
                                                X