Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden sorvaus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
    Ei ainakaan tollasella jeesuksen aikaisella jyrsimellä :)
    Vanhassa vara parempi =) Monesti nuo vanhat manuaalikoneet on oikeasti todella hyviä vehkeitä.

    Ei tuo paha homma ole, josson vehkeet jotka tuohon yltää. Oli kyse sitten sorvista tai jyrsimestä, niin ammattitaitoinen koneistaja tuon hoitaa helposti.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
      Ei kai juuri kukaan laita isompaa vannetta alle alkuperäisellä ET:llä. Ainahan noissa se ET pienenee (vai onko se tässä tapauksessa suurenee) ainakin sen 10-15mm, että saa paremmin kaaren tasalle. Eli onko tuossa edes tarvetta sorvata?
      Olen yksi harvoista, eli alk.p. oli 7,5" et 43 ja nykyinen 7,5" ja et 30, enskesänä 8" ja et 32 joskin yhtälöä sekoittaa renkaanleveys, olen siinä ottanut 'takapakkia' eli alkuperäisen 235 sijaan 205.

      Olen kyllä samaa mieltä tuosta sorvaamisesta, ei välttämättä tarpeen riippuen auton korkeudesta ja käytettävästä rengastuksesta, toki itse vanteen lippa tulee varsin ulos.

      Comment


      • #33
        Paljonko tuossa A3:ssa siis on vakio ET, 56? Ymmärsin ensin, että 50, mutta nähtävästi ei pidä paikkaansa.

        Comment


        • #34
          En ole vielä vanteita ostanut. BBS ch blackit myin vasta pois. Joten se siitä. :)

          Kovasti tuolla maailmalla väittävät, että A3seen ei mahtuisi 19" vanne et35. Ostaisin 18", mutta jäi sopivat 19" kumit itelle, 225\35\19.

          Millipeliähän tämä monesti on. :)

          Norjan poika ajelee 19" joissa et edessä 42 ja takana 48. Edessä 8,5" ja takana 9,5". Nuohan on ne interaction B9. Näyttää hyvältä. Eikä kuulemma raavi.

          Pitää kysellä tuota sorvausta paikallisista pajoista. Tosin häätyy vielä harkita, että kannattaako uusia vanteita alkaa räpeltään. Ostaa semmoset jotka soppii suoraan paikalleen.

          Comment


          • #35
            Vakio et on tosiaan 56.

            Comment


            • #36
              16x6.5" vanteella ET50, 7.5x17" vanteella ET56. ET45 8" vanteella tulee tasan kaarelle. 8" ET35 tulee jo kymmenisen milliä ulos, eli vaatii kapeammat kumit. Speksit on samat kuin Golf V:ssä.

              Mitä joskus kyselin vanteiden sorvausta niin Lappeenrannassa kuka noita tekee oli sitä mieltä, että yleensä max. 5mm voi ottaa pois. Riippuu toki paljon vanteesta. 8.5" vanteella pitäisi periaatteessa päästä >ET45:een, eli saisi ottaa melkosen siivun pois ennen kuin istuu.

              Jenkeissähän nuo on lyöneet vaikka mitä alle, mm. 17x9" ET30, mutta niille onkin tyypillistä kääntää camberit takaa päin persettä, että saa leveämpää vannetta alle. Renkaatkin ovat sitten tyyliin 215 tai jopa 205 venytettynä.

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja JouniH Näytä viesti
                Norjan poika ajelee 19" joissa et edessä 42 ja takana 48. Edessä 8,5" ja takana 9,5".
                Norjan pojan etupää on kyllä kliinisti siisti, takapää tulee sitten jo hieman liikaa ulos (imho), eli jos tuohon korreloidaan omia vanteitasi niin se 5-6-7 m siivu pitäis sorvata pois ?!

                Comment


                • #38
                  8,5x19" ET35 vaatii A3:ssa 215/35 kumin ja tiukkaa tekee silti. 9x19" ET41 pöyrii todistetusti A3:ssa 215/35 renkaalla, mutta kaikki tuosta ulospäin tekee tiukkaa. 8,5x19" ET35 225/35 tulee jo useita millejä ulommaksi kuin tuo 9x19" ET41 215/35. Tämä kaikki sillä oletuksella, että autoa madalletaan reilusti. Vakioalustalla mennee vaikka 10x19" :)
                  E: 8,5x19" ET45 on aikalailla kaaren tasalla.
                  Viimeksi muokannut Tuom@s; 2.3.2012, 19:11. Perustelu: unohdus

                  Comment


                  • #39
                    Yhdet vanteet jyrsimellä pilanneena ja pari sarjaa sorvissa pyöräyttäneenä ehdoton ei jyrsinnälle. Vaikka tekijä oli suomen huippuja tällä sektorilla niin ei tullut suorat. Sorvaten ei kummallakaan kerralla tullut ongelmia lopputuloksen suhteen.

                    Comment


                    • #40
                      kaikkea sitä. ei sielä ole sellaisia materiaali vahvuuksia koneistukselle. Keskiö reiän suurennus on ihan eri asia kun ET:n muuttaminen !

                      Comment


                      • #41
                        Esim amg mesen vanteet mitkä joskus omistin niin "laippa" oli 15mm paksumpi kuin muissa omistamissani vanteissa. Luultavasti semmoisessa on kyllä materiaalivahvuutta koneistamiselle.

                        Comment


                        • #42
                          RS010 sai kivasti 10mm sorvattua pois paksuudesta. Tiedä sitten miten tuo keskiöreikä siinä muuttuu..

                          Comment


                          • #43
                            Maailmalla tuli vastaan A3:nen mis oli edessä 9" leveä ET 20, eikä kuulema raavi. Mä yritän mahduttaa vielä leveempää...mutta taitaa olla RS:ssä jonku verran leveämmät lokarit. Vakio ET:hän nois on 50. Mulla on JouniH myynnis RS3 vanteet ET 50. Väitän kyllä että nuo ei raavi, tässä kuva
                            Viimeksi muokannut Peke78; 14.3.2012, 02:45.

                            Comment


                            • #44
                              Kaikkeahan ne maailmalla väittää. :) Omalla kokemuksella ei ainakaan minun A3 alle mahtuis millään. Ostin itelle bbs ck 8x18" et44. Kumit on 225\40\18. Tuolla paketilla kumi tulee yli etulokarista?! Takana ei ongelmaa.

                              Madallan autoa ja voin sitten ottaa kuvia miltä rengastus näyttää.

                              Comment


                              • #45
                                Mulla on omassa 8,5x19" et45, välissä sentin spacerit joka nurkassa(jolloin et 35) ja kyllä ne raapii, kun tarpeeksi alas laskee KW:n ja pokaa kyydissä. Kumeina 225/35-19.Takaata etenkin otti sisäloksuihin kiinni. Raapiminen kyllä loppuu, sitten kun sisälokarin reuna antautuu päreiksi :).

                                Eli mahollista on tolla setillä ajella ja lookki on aika hyvä, eikä tarvii vielä ryhtyä nykyvillitykseen ja venytellä kapeeta nakkia vanteelle.

                                Comment


                                • #46
                                  Mulla on omassa 8,5x19" et45, välissä sentin spacerit joka nurkassa(jolloin et 35) ja kyllä ne raapii, kun tarpeeksi alas laskee KW:n ja pokaa kyydissä. Kumeina 225/35-19.Takaata etenkin otti sisäloksuihin kiinni. Raapiminen kyllä loppuu, sitten kun sisälokarin reuna antautuu päreiksi :).
                                  Kuvia? :)
                                  Toi maailmalla vastaan tulevien "ei raavi" on aina vähän suhteellista. Jos on pussit alla, niin ei takuulla raavi ku säätää korkeuden yläasentoon. Järkevä ajokorkeus voikin jo olla toinen juttu...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Koneistustöitä, kaikkea tehdään mitä osataan www.takmill.com

                                    Comment


                                    • #48
                                      Se olisikin ikävää kun tehtäisiin kaikkea mitä ei osata ;)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Niin kyllä tuonne A3 8P:n etupäähän on laitettu maailmalla ihan 9.5" leveetäkin vannetta 215 kumin kanssa. Yleensä kuitenkin noi etutassut jätetään 9" leveiksi ja ET sinne 40 paikkeille.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tossa Peken kuvassa lie "jonkin verran" muokattu tota kaarta...

                                          Comment


                                          • #51
                                            Kaverilla vastaava ongelma.
                                            Kuinkahan paljon keskiöstä uskaltaa niistää? tavaraa on nyt 9mm ja ajatus oli napata 5mm pois. Mahtaakohan tuo kannattaa?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kuulostaa aika ohuelta omaan korvaan..

                                              Comment


                                              • #53
                                                ei kyllä meikäläiselläkään riittäis pokka lähteä poistamaan 55% ainevahvuudesta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Suhteellinen osuus ei tuossa kerro mitään. Oma näkemykseni mekaniikkasuunnittelijana on se, että 4mm materiaalia ko. paikassa on liian vähän. Varsinkaan kun ei ole tämän enempää tietoa vanteista ja niissä käytetystä materiaalista. Alumiinia toki varmaan, mutta alumiineja ja niiden valajia on monenlaisia.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    rohkenisin arvata, että tuo 9mm on ihan syystä juuri 9mm, eikä esim. 4mm. joku ne kiinantinatkin suunnittelee, ja harvemmin niissäkään käytetään turhaan kalliita raaka-aineita.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Vanteiden sorvauksessa suurin ongelma on keskittäminen ja sorvin leuat. Vaatii aika ison sorvin, että vanne mahtuu pyörimään ja leuat täytyy olla sorvattu kyseisen kokoiselle vanteelle. Moni konepaja noita ei siksi ala tekemään, eli kannattaa keskittyä vanteiden muutoksiin erikoistuneisiin firmoihin.

                                                      9mm => 4mm kavennus on mielestäni liikaa.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Moso,

                                                        Ei ehkä suoraan aiheeseen, mutta sorvaukseen liittyen.

                                                        Suoristutin vanteet sunilassa ja pojat sorvas ja työ näyttää hyvältä. Kävin kysymäs kumien päälle laittoa ja nämä sanoivat että, jos sorvaus pintaa ei tasota(hio tasaseksi), saattaa olla että rengas alkaa vuotamaan jonkun ajan päästä. Eli onko jollain tämmösestä kokemusta, että alkaako vai ei? Ja millähän noi ois fiksuinta/helpointa hioa tasaseksi?Vanteet siis suoristettiin!

                                                        vanne koko on 19" ja renkaaksi on tulossa falkenin 255/35-19 kumit!

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kyllä se voi alkaa vuotamaan, mutta ei välttämättä heti. Itsellä on Sunilalla oikaistut vanteet, ja nyt viiden vuoden päästä piti ottaa kumi pois ja hioa sorvauspinta. Kyllä ne kuitenkin kannattaa hioa heti, ja lakata. Rengas voi myös vuotaa vain vähän, ja sitä saa täytellä muutaman viikon välein. Ei sekään ole hauskaa, BTDT okso.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Olikos niitä paikkoja jäsenillä tiedossa, jotka suorittaa sorvauksia?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Sunila?

                                                              Ja mitenhän hienolla ja miten tasaseks noi pitäs hioa ennen kun maalauttaa ne? Tekis mieli laittaa alle kesävannetta mah.pian. Lähinnä sen takia kysyn koska deadlinet koulussa ens viikolla niin aika muutenkin melko kortilla ny =D

                                                              Comment

                                                              Working...