Taitaa talvella vaikuttaa aika paljon tuo lämpötilakin, selvästi huomaa miten paljon "helpommin" liikkuu verrattuna +20 kesäkeliin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rengaskoosta..
Collapse
X
-
Samaa mieltä. Tuntuu, et talvella auto liikkuu huomattavasti paremmin kuin kesällä eli varmaan on vaikutusta lämpötilalla.
Mittasin renkaat: Kesäkummit 4 cm korkeemmat ja ympärysmitta 6 cm pidempi. Siit sit miettimmään miten vaikuttaa :-)
Jep, kiitti Jari :-)Viimeksi muokannut jukrav; 13.12.2008, 19:23.
Comment
-
Kesällä kokeilin kehitysmaamoottorilla varustettuun T4-pakuun 17" vanteita ja renkaita, joilla oli jokseenkin täsmälleen sama vierintäkehä kuin 15" vastaavilla. Rengasmassaa 15":en hyväksi oli kuitenkin melkein 10 kg/kpl. Auto muuttui isommalla renkaalla tavattoman laiskaksi ja kiihdytys sen myötä oli yhtä tuskaa. Tasaisella hitausmomentti tjsp. piti tasaisen vauhdin toki hyvin yllä.
Kannattaa siis katsoa se rengas-vanneyhdistelmän massa, jos haluaa herkästi liikkuvan yhdistemän.
Comment
-
Noiden renkaiden välinen korkeusero on noin 6% joka tarkoittaa että renkaalla vaikuttava voima on vastaavan määrän pienempi kesäkumeilla. (vääntömomentti = voima x etäisyys, vääntömomentti pysyy samana, vaikutusmatka kasvaa, voima pienenee)
Kun ajetaan samaa nopeutta kesä ja talvikumeilla niin korkeammilla renkailla moottori käy pienemmillä kierroksilla ja siten myös tehoa on vähemmän käytettävissä samassa nopeudessa.
Muita tekijöitä on sitten tuo massan sijoittuminen kehällä jne. Vanteiden paino taas ei vaikuta huippunopeuteen oleellisesti, mutta hidastaa kiihtyvyyttä.
Comment
-
Jos kasvattaa renkaan halkaisijaa niin se on sama asia kuin välitysten muuttaminen harvemmaksi. Pienillä vaihteilla kulkee(siis ei välttämättä kiihdy) kovempaa mutta isommilla auto puutuu koska moottorin tehot ei enää riitä auton kiihdyttämiseen kuten pienemmillä kumeilla. Teoreettinen huippunopeus voi kasvaa mutta käytännössä näin ei tapahdu jos moottorin tehot pysyvät samana.
Comment
-
Laskin mielivaltaisella matematiikalla päissäni että teoreettisesti noilla kesäkiekoilla 0-100kmh voisi olla noin 0,5s hitaampi kuin talvisetillä.
Teoreettinen lasku oletti että kesävanteet painaa 10kg enemmän, ovat pyörivää massaa, auton massa huomioiden voimansiirron hitausmomentin on noin 2000kg ja pyörivä kilogramma vastaa 4 kiloa kuollutta painoa :) Sitten tietysti vielä kompensoidaan suurempaa renkaan halkaisijaa lukemalla 6% ottaen huomioon kitkan suomat rajoitukset paikoiltaan kiihdytyksessä...
Teoriani muuttuu hieman kun nopeudet kasvavat ja täten oletan että 100-xxxkmh väli kulkee kesäkumeilla 14% hitaammin.
Ole hyvä :)
Comment
-
Jep kiitti jjj84
Äkäsee laskin, et olisin päässy noin 266 km/h ja sitä luokkaa kyl odotin itsekin :-)
Mut tästä seuraa vaan hyvää, sillä ens kesänä tauluun tulee ihan uudet lukemat ja sen takaan ;-)
Nyt pannaan tehot ja vääntö kohilleen ja VANTEET JA RENKAAT :-))Viimeksi muokannut jukrav; 13.12.2008, 22:23.
Comment
-
Itse meinasin kokeilla 205/55 16 aluilla tai jos löytyy rahkeita ostaa orkkis 17":set kesään mennessä niin sit niillä, mut kevät näyttää mitä se tuo tullessaan :-) Sit jos viel sais aikaseks rakentaa uudet downpipet alle ja vähän piristää putkistoa kans samalla, jos sit alkas koht kulkee.
Comment
-
Joo lappeenrannassa meni aikoinaan K03:lla 222 km/h ja renkaat oli ja on edelleen 235/35 19. Ja kyllä, nuo vaikuttaa melko paljon noissa hommissa.
Mulla ensi kesän ainoa uusi viritys noihin karkelohin voisi olla rengaskoko, vaikkapa sama mikä Jukalla on talvella ;)
Tosin ei saa mennä liian pieneksi, ettei vauhti lopu kesken :) Leveys pitäisi ainakin saada tippumaan ja ehkä 17" vanteella riittävä korkealla kumilla...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jukrav Näytä viestiJep kiitti jjj84
Äkäsee laskin, et olisin päässy noin 266 km/h ja sitä luokkaa kyl odotin itsekin :-)
Tuo loppunopeus menee jo sitten vähän korkeamman matimatiikan luokkaan että en edes jaksa kuvitella sitä laskevani, mutta hatusta vedettynä vaikutus loppunopeuteen voisi olla luokkaa 10kmh, jos sitäkään.
Leikitään että kiihdytyssuora on 2000m mittainen ja huiput 230kmh.
Kun nopeus on luokkaa 200kmh niin kiihtyvyys on jo aivan mitättömän hidasta, eli auto kulkee 55m sekunnissa. Raskailla vanteilla 200kmh saavutetaan 1300m kohdalla ja loppu 700m käytetään tuohon viimeiseen 30kmh kiihdyttämiseen. Viimeiseen 700 metriin kuluu aikaa noin 10s.
Kun alle laitetaan kevyemmät vanteet niin 200kmh voitasiin saavuttaa kenties 1200m kohdalla jolloin jää 800m kiihdyttää, tuo puolestaan kääntyy siihen että sulla on noin 2s enemmän kiihdytysaikaa.
Eli paljonko huippunopeus nousee tuon 2s aikana, se on määrä jonka huippunopeus kasvaa..
Eli jos 240kmh pääset niin saat olla iloinen.
Comment
-
Jeps äkkiseltä laskeskelin, että joku 17" vanne ja 205 leveys olisi hyvä. Tuo leveys sen tuomineen vastuksineen tuntuu syövän menoja aika paljon. Joskus reilusti alle 200 hv autolla huipuissa ainakin ero oli oleellinen 195 vs 215 leveillä kumeilla eli paljon jaksoi kelata. Rajoittajaan asti ei noilla tehoilla muutenkaan menty :)
En tiedä miten kantavuus riittää mutta jos Oz 17" vanteet ja 205 kumit, olisko siinä hyvä ;)
Comment
-
Eli miulla renkaan vaikutus oli seuraavaa: 19" <=> 16"
11 % nopeutta lisää 16" hyväksi.
Eli renkaan vaikutus on todella suuri kiihtyvyyteen ja nopeuteen. Tuntu on, et jaksaisi vääntää paremmin ja toisaalta siinähän muuttuu ns. välityssuhde.
Kun saan laitettua uuden lambdan ja kattien tilalle Simonsin pöntöt, niin vaikutus varmaan paranee entisestään ja Downpipet hakusessa myös :-)
Comment
-
Kyllähän se näin on että vanteen+renkaan paino syö suorituskykyä huomattavasti, lisäksi jarrutusmatka pitenee painavalla vanteella(Ei huomaa katuajossa)...
Eli pitää ostaa kevyet laatuvanteet ja jättää ne painavat blingblingit hyllyyn:) Tai sitten pitää tyytyä hieman pudonneeseen suorituskykyyn...Kumpa on tärkeämpää???
Omasta mielestä mielummin tuumaa pienempi ja laadukas kevyt vanne, kuin painava ja sen tuumaa isompi.Eli mielummin laadukkaat 18" vanteet kuin halpis 19".
Comment
-
Jotkut valmistajat ilmoittavat renkaidensa vierintävastukset. Karkeasti ottaen kuitenkin renkaat, joissa on voimakas nuolikuvio vierivät raskaammin kuin esimerkiksi pitkittäin uritettu rengas. Ilmanvastusta voi miettiä pinta-alan mukaan; Miten paljon renkaan etupinnasta ottaa ilmaa vastaan.
Comment
-
Tuossa lainausta aiheeseen liittyen: Kumpi tekijä tuossa Jukan suorituskyvyn paranemisessa on oleellisempi tekijä; Vanteen painon pudotus vai renkaan halkaisijan pieneneminen? Vierintävastus on tosiaan helpompi mitata mutta tuon leveyden vaikutus ilmanvastukseen taitaa mennä jo "Butterfly effect" kategoriaan...
Sitten hieman OT. Olen etsinyt Oikeasti kevyitä vanteita (8-9kg/18"), jotka vielä olisivat silmiä miellyttävät niin on valikoima todella kapea ja kapenee entisestään suomivalikoimassa. Ja sanotaan että BBS tyyliset härdellivanteet ei innosta..
Comment
-
Miusta alkaa tuntua, et alla tulee pyörimään 16" niin kesällä kuin talvella ja jääköön tuo nökö sit ihan toissijaiselle ;-)
Itse haluan enemmin kiihtyvyttä kuin ulkonäköä ;-)
Nyt lähden täs just laittaa Simonsin pöntöt alle ;-) Palailen kun pöntöt alla.Viimeksi muokannut jukrav; 16.12.2008, 17:44.
Comment
-
On tullut jostain luettua, että vierintävastus kasvaa lineaarisesti mutta ilmanvastus nopeuden kuutiossa eli jos nopeus kasvaa x2 niin ilmavastus syö x8 enemmän tehoa ?
Noissa lentokenttä ajoissa vaan pisti moinen lause mietityttämään eli syökö renkaan leveys oikeasti jotain vai marginaalisesti jotain mitätöntä ? :)
Comment
Comment