Onko kellään kokemusta Motonetin jarrusatuloista? Luultavasti toimii siinä missä muualtakin ostetut.. Tartteis uusia kaikki jarrulevyt ja taakse satulat+palat. Nuo Motonetin satulat oli 118€ ilman liukutappeja ja Fixuksen vastaavat 150€ joten suht iso ero tulis jos molemmat uusii.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
takajarrut jumissa
Collapse
X
-
Jos ostat Motonetista, niin tarkista jo tiskillä, että satulat on peilikuvia toisistaan. Ainakin vajaa pari vuotta sitten passattiin satuloita ostaessa oli molemmissa paketeissa täsmälleen samanlainen satula. Sama juttu oli kaikissa hyllyssä olevissa paketeissa. Liittynee kenties siihen, että sama satula käy eri puolille autoa, riippuen siitä onko satula levyn etu- vai takapuolella.
Comment
-
Itsellä b5 takajarru viime kesänä purettu ja huollettu korjaussarjoilla ja uusilla rasvoilla juuri ennen katsastusta, nyt taas katsastus edessä ja jumittaa uudelleen, ei vaan palaudu käsijarrumekanismi.
Comment
-
Tuli haettua nyt tuo koko satsi Motonetistä, tietokone näytti ainoastaan Lucasin satulat tohon. Rupesi nyt vain mietityttään kun kotiin pääsi ja pyöritteli satulaa kourassa, että näyttävät hieman oudoilta.
En ole vanhoja satuloita irroittanut aiemmin, joten ei mitään tietoa onko ne Lucasin vai girlingin, mutta uudet näyttivät erilaisilta. Audin korjausopas puhuu myös ATE/Tevesin satuloista. Täytyy kattoa tarkemmin kun saa aikaiseksi jotain, mutta mitä noissa yleensä on käytetty?
Edit. Ilmeisesti Lucas=girling? Eli ennen ollut Lucas/girling nimellä? Eli autossa on joko Lucasit tai ATE/Tevesit.
Comment
-
satula uusiksi,
Mielenkiinto loppui satulan purkamisessa muutaman kerran jälkeen, kun toimi ilman paineella täysin oikein, puhaltamalla otti kiinni ja vapautti palautumalla n. 1mm takaisin ja ilman estettä välissä "kehi" itsensä lähemmäksi niin kuin pitää. MUTTA kun nestepaineella teki samaa niin "kehi" liian lähelle... Tepolta tilasin uuden satulan ja homma toimii.
http://www.20v.org/brakere.htm linkin takaa löytyvästä kuvasta päättelin tuota toimintaa, että jouset siinä on mitkä väsyy ja yhdessä rasvojen liukastavan vaikutuksen(erityisesti männän sisältä) hävitessä sitten jumivat. Saako missään korjaussarjassa uusia jousia? FFP:n käsijarrumekanismin rasvanipalla on varmaan vaikutusta, mutta ainakin itsellä uuden satulan jousi tuntui jäykemmältä.
Huomio tuosta puristustyökalun käytöstä - tuo mäntää sisäänpainava voima estää männän kierrettä pyörimästä mukana eikä siis vapauta mitään mekanismia eli ei kannata puristaa liian kovaa, koska silloin on käsijarrumekanismin kierrekara melko kovilla. Eli mäntä pyörii vapaasti, jos puristusta ei ole.
Comment
-
-
Nyt menee jo jännäksi, ei saanut polinta normaaliksi vaikka vianorilla käytin ja yritettiin paineilma vehkeillä ja normaalilla pumppaus tavalla joka nurkka.. Mikähän tuolta ois voinut korkata nuin yhtäkkiä.? Vaihtoehtonahan tietenki on pääsylinterin tiivisteet tai ehkä joku jarruletku.. Tuskinpa tuossa satulan kokoamisvaiheessa mitään virhettä on tapahtunut että tuolleen tekis, ainut vissiin on se akselin o-rengas jos huonosti meni sinne, niin sieltä vähän vuotaa, vai?
Comment
-
Mikähän mahtaa omaa S3 vaivata.
Vaihdoin taakse levyt ja palat, samalla puhalsin puhtaaksi satulat. Mäntä jumitti toisella puolella aika pahasti ja sai metrin varrella vääntää sen irti, kunnes männän seger-rengas petti ja mäntä irtos. Taivutin männän sisäset osat suoraan ja kasasin männän. Näytti ulkosinpuolin olevan ok. No jarrut kasaan uusilla tiivisteillä.
Nyt vikana on sellainen, että käsijarru ottaa aivan lopusta vasta kiinni, eikä pidä oikein nimeksiään. Tuntuu myös, että jarrupolkimessa on paljon ilmaa.
Ilmattu on kompuralla ja ilmaa ei tule pois.
Voiko ilma estää käsijarrun räikkäsysteemin säätymisen?
Satulaa kun vilkaisee käsijarrua vedettäessä, mekanismi menee rajoittajasta rajoittajaan. Eli jossain satuloiden päässä vika.
Mutta vaikka toinen satula olisi viallinen, niin miksi käsijarru menee vetämällä tappiin asti, jos toinen olisi kunnossa? Eikä pidä ollenkaan.
Meinaa palaa käämi, kun jotain huoltaa, niin samalla hajoo lisää.
Comment
-
Kun riittävän isoilla työkaluilla vääntää niin paskaksihan jotain yleensä menee ;)
Mäntä lähtee pääsääntöisesti irti kun ottaa satulan pois paikaltaan ja painaa polkimella painetta, harvemmin on mäntä niin kiinnikasvanut satulaan ettei sillä konstilla irtoa.
Katso ihan ensimmäiseksi liikkuuko mäntä ollenkaan kun painat jarrua, ellei liiku niin ilmaa on edelleen jossain tai olet kasannut jotain väärin.
Comment
-
Niinhän sitä yleensä hajoo...
Mut juu, liikkuu se sen verran että levy ainakin on kulunut. Ihmettelen vain, että voiko ilma oikeasti olla niin jumissa jossain, että se ilma antaa periksi ja tämän takia palojen säätö ei toimi kunnolla. Pitää varmaan ottaa jarrut uudelleen auki ja alkaa tutkaileen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JiipeeH Näytä viestijees.. ei pysty.. ja aika persmäinen laittaa mäntä paikalleen sen kortsun kanssa...
tai siis kortsu eka siihen uraan ja sitte mäntä paikoilleen..
omassa oli männät ruostuneet, koulun sorviin kiinni ja hiekkapaperilla hionta -> taas toimii..
Kortsu uraansa satulassa OK, mutta miten on, sujahtaako tuo mäntä pakostakin tuohon kortsuun sisälle, vai miten tuo tässä menee ?? onko tiiviste jollakin keinolla pakko saada männän ympärille ensin (venyttämällä/vetämällä..) ja sitten kiertämään mäntää tappiin?
Tuntuu tuossa kokeillessa, että tiiviste ei sujahtaisi itsekseen vaan vaatisi apuja (tuntuu että se sisinrinkula ei sieltä itsekseen muljahda männän ympärille. (vai muljahtaako??)
ja eipä tuo mäntäkään tuossa kierry iisisti, mutta ehkä vaan vaatii enemmän tarkkuuttaa ja lievästi enemmän voimaa. mutta nyt täytyy hakea nuo männän kierto/paino työkalut motonetistä.
Comment
-
Onnistui ;) yyeeaahh.
tein juurikin noin että ensin kumisuoja männän ympärille. (kuten on vastauksessa #107 kerrottu)
Suojan jätin männän alas huulille ja mantä satulan huulille ja siitä kun mäntä on siinä kieretangon yllä, niin sujautin varovasti ruuvarilla avittaen tuon suojakumin myös sinne satulan uraan.
Näin on suojakumi männän ympärillä ja myös on satulan urassa.
Seuraavaksi motonetin kierretyökalulla mäntää sisään kääntäen.
Meni sisään ja kiertelin veilä siinä jokusen tovin, että pysyy kumit kasassa,
Kumivaseliinia laittelin silleen reippaasti jotta tiivistää/pyörii kumit.
Osat kiinni autoon ja ilmaus testiajoa.
Toimii.
(harmikseni vaan tänään hokasin että myös vasenpuoli taitaa olla kumistaan sökö. kun vanne lämpiää ja jarrupalat haissoo.
hhmm kas kummaa kun 2kk välein tuli sama ongelma molemmin puolin.
Mutta nyt kun tuon on kertaalleen tehnyt, niin on kyllä silleen helpppo homma. että voisis vaikka työkseen noita vaihdella.
kumisetin otin motonetista 19,90 kaikkilla kumeilla
männän väännin työkalu 14,90
jarrukumirasvaa 2,50
Mut juu huomenna täytyy vaihtaa sitten tuo toinenpuoli.
Comment
-
Itsekin neloskorin Golfiin harkitsin täydellisempää satularemonttia, mutta tulin siihen tulokseen, että herkistely riittää. Jos alkaa jumimaan enemmän niin tilaan Saksasta uudet satulat n. 50e / kpl. mielummin kuin turhaan monta tuntia ja vaihtan vanhaan ruostuneeseen satulaan kahden kympin tiivistesarjan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viestiItsekin neloskorin Golfiin harkitsin täydellisempää satularemonttia, mutta tulin siihen tulokseen, että herkistely riittää. Jos alkaa jumimaan enemmän niin tilaan Saksasta uudet satulat n. 50e / kpl. mielummin kuin turhaan monta tuntia ja vaihtan vanhaan ruostuneeseen satulaan kahden kympin tiivistesarjan.
vaihtosatulat ois jäänyt maksamaan olikos 68eur, Myyjä kyllä kävi tutkaisemassa, voisiko sittenkin sopia, mutta on kyllä niin erilainen kiinnityksiltaan yms. että eipä nuo etuvetoisen sovi.
eli jos tuolla hinnalla saa valmiiksi työstetyt ja silleen takuuosan, niin ei kyllä maksa vaivaa lähtyeä itse uusimaan tiivisteitä, ellei ihan muuten vaan tykkää tutustua auton jokaiseen nippeliin.
Kokonaan jos ois lähtenyt uusiuttamaan satulat uusiin oli hinta osille + työlle 500 euroa. (LMS serviceTurku)
Mutta säästipä tuossa muutaman taalan, ja kun ajalla ei tässä voi laskea kustannusta. niin pakko olla todella tyytyväinen.
Comment
Comment