Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

takajarrut jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Onko kellään kokemusta Motonetin jarrusatuloista? Luultavasti toimii siinä missä muualtakin ostetut.. Tartteis uusia kaikki jarrulevyt ja taakse satulat+palat. Nuo Motonetin satulat oli 118€ ilman liukutappeja ja Fixuksen vastaavat 150€ joten suht iso ero tulis jos molemmat uusii.

    Comment


      #92
      Jos ostat Motonetista, niin tarkista jo tiskillä, että satulat on peilikuvia toisistaan. Ainakin vajaa pari vuotta sitten passattiin satuloita ostaessa oli molemmissa paketeissa täsmälleen samanlainen satula. Sama juttu oli kaikissa hyllyssä olevissa paketeissa. Liittynee kenties siihen, että sama satula käy eri puolille autoa, riippuen siitä onko satula levyn etu- vai takapuolella.

      Comment


        #93
        Itsellä b5 takajarru viime kesänä purettu ja huollettu korjaussarjoilla ja uusilla rasvoilla juuri ennen katsastusta, nyt taas katsastus edessä ja jumittaa uudelleen, ei vaan palaudu käsijarrumekanismi.
        Siinä on syy miksi korjaajat usein väittävät ettei onnistu purku, itsekkin mielummin vaihdan satulan kokonaisuudessaan.

        Comment


        • #94
          Millainen tuo Motonetin korjaus-sarja on?
          Ja käy siis quattron satulalle?

          Comment


          • #95
            Tuli haettua nyt tuo koko satsi Motonetistä, tietokone näytti ainoastaan Lucasin satulat tohon. Rupesi nyt vain mietityttään kun kotiin pääsi ja pyöritteli satulaa kourassa, että näyttävät hieman oudoilta.
            En ole vanhoja satuloita irroittanut aiemmin, joten ei mitään tietoa onko ne Lucasin vai girlingin, mutta uudet näyttivät erilaisilta. Audin korjausopas puhuu myös ATE/Tevesin satuloista. Täytyy kattoa tarkemmin kun saa aikaiseksi jotain, mutta mitä noissa yleensä on käytetty?

            Edit. Ilmeisesti Lucas=girling? Eli ennen ollut Lucas/girling nimellä? Eli autossa on joko Lucasit tai ATE/Tevesit.
            Viimeksi muokannut Rayban; 26.5.2010, 19:21. Perustelu: Typo.

            Comment


            • #96
              Mitä nimitystä takajarrulevyn sisällä olevasta kehästä käytetään, sisempi laakeri on sen sisällä. Onko kyseessä ABS-kehä, laakerikehä, hammaskehä, nämä kaikki yhdessä vai mikä piru se on?

              Comment


                #97
                Kyllä ne vissii nuo Budweg:in tiivistesarjat näyttäs ainakin hinnan perusteella olevan parempaa sorttia kun jotkut muut merkit. Täällä pyytivät tarvikeliikkeessä 30 euroa sarja per puoli ja joku muu merkki oli 15 ekua srj.

                Comment


                  #98
                  Eikö se oo ABS anturirengas, jos nyt tarkotit tätä asiaa. Muistaakseni tuommosella termillä mulle möivät Pörhöllä.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut bonus; 1.6.2010, 21:38.

                  Comment


                  • #99
                    Tuommonenhan se. Oli tarkotus aluksi ottaa tuo vanhoista levyistä uusin, mutta sama uusia ne ja laakerit samalla vaivalla. toinen noista oli ainakin halki, joten vaihtoon olis menny muutenkin.

                    Comment


                      satula uusiksi,

                      Mielenkiinto loppui satulan purkamisessa muutaman kerran jälkeen, kun toimi ilman paineella täysin oikein, puhaltamalla otti kiinni ja vapautti palautumalla n. 1mm takaisin ja ilman estettä välissä "kehi" itsensä lähemmäksi niin kuin pitää. MUTTA kun nestepaineella teki samaa niin "kehi" liian lähelle... Tepolta tilasin uuden satulan ja homma toimii.

                      http://www.20v.org/brakere.htm linkin takaa löytyvästä kuvasta päättelin tuota toimintaa, että jouset siinä on mitkä väsyy ja yhdessä rasvojen liukastavan vaikutuksen(erityisesti männän sisältä) hävitessä sitten jumivat. Saako missään korjaussarjassa uusia jousia? FFP:n käsijarrumekanismin rasvanipalla on varmaan vaikutusta, mutta ainakin itsellä uuden satulan jousi tuntui jäykemmältä.

                      Huomio tuosta puristustyökalun käytöstä - tuo mäntää sisäänpainava voima estää männän kierrettä pyörimästä mukana eikä siis vapauta mitään mekanismia eli ei kannata puristaa liian kovaa, koska silloin on käsijarrumekanismin kierrekara melko kovilla. Eli mäntä pyörii vapaasti, jos puristusta ei ole.

                      Comment


                        Voi juhamieto, olipahan tiivisteen vaihtoa kerrakseen tuohon toiseen jarrusatulaan.. Se sokka koetteli hermoja oikein rotan lailla.. Millä vippaskonstilla ootte estänyt jarrunesteen tulon letkusta? Ei varmaan kestä lyttyyn puristaa?
                        Viimeksi muokannut bonus; 12.6.2010, 14:11.

                        Comment


                          Kuinka ison työmaan takana teillä oli saada ilmat pois jarruista kun vaihdoitte tiivistesarjan satuloihin? Ei saatana oikein tahdo saada kaikkia ilmoja pois, poljin pysyy pehmeänä.. Täytyykö nuo etupään ilmausnipat vielä käydä läpi kun takaa on rojut käyttäny auki?

                          Comment


                            ...

                            Kyllähän se on etupääkin ilmattava, kun takaä on ollut auki. Kytkintä ei tartte ilmata, jos ei ole poljeskellut kytkintä, kun säiliö on tyhjä..

                            Kaukaisimmasta lähimpään, eli taka oikee ekaks ja etu vasen viimeks.

                            Comment


                              Nyt menee jo jännäksi, ei saanut polinta normaaliksi vaikka vianorilla käytin ja yritettiin paineilma vehkeillä ja normaalilla pumppaus tavalla joka nurkka.. Mikähän tuolta ois voinut korkata nuin yhtäkkiä.? Vaihtoehtonahan tietenki on pääsylinterin tiivisteet tai ehkä joku jarruletku.. Tuskinpa tuossa satulan kokoamisvaiheessa mitään virhettä on tapahtunut että tuolleen tekis, ainut vissiin on se akselin o-rengas jos huonosti meni sinne, niin sieltä vähän vuotaa, vai?

                              Comment


                              • Tuskin mikää on hajonnu. Itellä aivan sama homma takajarruremontin jälkeen. Nyt ku männät pelaa niin ne myös liikkuu jollonka tietysti poljin on erilainen.

                                Comment


                                • C5:ssa takajarrut ei jumiudu, voit vaikka 30 asteen pakkasella huoletta heitää kässäriä.
                                  Kyllä mulla jumii audissa kuskin puolen takajarru ja ei vaikuttaisi käsijarrujumivan vaan epäilen että mäntä jumii.

                                  Comment


                                  • laitetaan tähän samaan syssyyn..
                                    saako jarrusatulan mäntiä mistään erikseen ostettua?
                                    aika syöpyneen oloiset ovat omat takajarrusatuloiden männät...
                                    38mm ulkomitta ja lucas? kai merkki

                                    Comment


                                    • Kyllähän niitä jokunen vuosi sitten sai ainakin. Viimesin muistikuva olis, että joku sanoi motonetistä ostaneensa.

                                      Comment


                                      • Pystyykö sitä jarrusatulan männän "pölysuojaa" vaihtamaan ilman että ottaa männän ulos?
                                        Muuten toimii mainiosti nii mutta kumi rikki.



                                        EDIT: Itse itselle vastaten. Ei pysty.
                                        Viimeksi muokannut LilJon; 23.7.2011, 17:57.

                                        Comment


                                        • jees.. ei pysty.. ja aika persmäinen laittaa mäntä paikalleen sen kortsun kanssa...
                                          tai siis kortsu eka siihen uraan ja sitte mäntä paikoilleen..
                                          omassa oli männät ruostuneet, koulun sorviin kiinni ja hiekkapaperilla hionta -> taas toimii..

                                          Comment


                                          • Mikähän mahtaa omaa S3 vaivata.

                                            Vaihdoin taakse levyt ja palat, samalla puhalsin puhtaaksi satulat. Mäntä jumitti toisella puolella aika pahasti ja sai metrin varrella vääntää sen irti, kunnes männän seger-rengas petti ja mäntä irtos. Taivutin männän sisäset osat suoraan ja kasasin männän. Näytti ulkosinpuolin olevan ok. No jarrut kasaan uusilla tiivisteillä.

                                            Nyt vikana on sellainen, että käsijarru ottaa aivan lopusta vasta kiinni, eikä pidä oikein nimeksiään. Tuntuu myös, että jarrupolkimessa on paljon ilmaa.

                                            Ilmattu on kompuralla ja ilmaa ei tule pois.
                                            Voiko ilma estää käsijarrun räikkäsysteemin säätymisen?
                                            Satulaa kun vilkaisee käsijarrua vedettäessä, mekanismi menee rajoittajasta rajoittajaan. Eli jossain satuloiden päässä vika.
                                            Mutta vaikka toinen satula olisi viallinen, niin miksi käsijarru menee vetämällä tappiin asti, jos toinen olisi kunnossa? Eikä pidä ollenkaan.

                                            Meinaa palaa käämi, kun jotain huoltaa, niin samalla hajoo lisää.

                                            Comment


                                              Kun riittävän isoilla työkaluilla vääntää niin paskaksihan jotain yleensä menee ;)

                                              Mäntä lähtee pääsääntöisesti irti kun ottaa satulan pois paikaltaan ja painaa polkimella painetta, harvemmin on mäntä niin kiinnikasvanut satulaan ettei sillä konstilla irtoa.

                                              Katso ihan ensimmäiseksi liikkuuko mäntä ollenkaan kun painat jarrua, ellei liiku niin ilmaa on edelleen jossain tai olet kasannut jotain väärin.

                                              Comment


                                              • Niinhän sitä yleensä hajoo...

                                                Mut juu, liikkuu se sen verran että levy ainakin on kulunut. Ihmettelen vain, että voiko ilma oikeasti olla niin jumissa jossain, että se ilma antaa periksi ja tämän takia palojen säätö ei toimi kunnolla. Pitää varmaan ottaa jarrut uudelleen auki ja alkaa tutkaileen.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja JiipeeH Näytä viesti
                                                  jees.. ei pysty.. ja aika persmäinen laittaa mäntä paikalleen sen kortsun kanssa...
                                                  tai siis kortsu eka siihen uraan ja sitte mäntä paikoilleen..
                                                  omassa oli männät ruostuneet, koulun sorviin kiinni ja hiekkapaperilla hionta -> taas toimii..
                                                  Mites tuo männän kortsu, niin asennus../..järjestys..
                                                  Kortsu uraansa satulassa OK, mutta miten on, sujahtaako tuo mäntä pakostakin tuohon kortsuun sisälle, vai miten tuo tässä menee ?? onko tiiviste jollakin keinolla pakko saada männän ympärille ensin (venyttämällä/vetämällä..) ja sitten kiertämään mäntää tappiin?

                                                  Tuntuu tuossa kokeillessa, että tiiviste ei sujahtaisi itsekseen vaan vaatisi apuja (tuntuu että se sisinrinkula ei sieltä itsekseen muljahda männän ympärille. (vai muljahtaako??)


                                                  ja eipä tuo mäntäkään tuossa kierry iisisti, mutta ehkä vaan vaatii enemmän tarkkuuttaa ja lievästi enemmän voimaa. mutta nyt täytyy hakea nuo männän kierto/paino työkalut motonetistä.

                                                  Comment


                                                  • Pölysuojasta ilmeisesti kyse. Ensin suoja männän ympärille ja sitten satulaan.

                                                    Comment


                                                      Eikö se ole juuri toisinpäin, sillä mäntä sulkee sen satulan uran? Vai muistanko väärin?

                                                      Comment


                                                      • Öö mistä lienee kyse ? Jos tuosta satulan kaasamisesta ja pölysuojan asentamisesta, niin tuolleen olen sen itse aina kasannut.

                                                        Comment


                                                        • Onnistui ;) yyeeaahh.

                                                          tein juurikin noin että ensin kumisuoja männän ympärille. (kuten on vastauksessa #107 kerrottu)
                                                          Suojan jätin männän alas huulille ja mantä satulan huulille ja siitä kun mäntä on siinä kieretangon yllä, niin sujautin varovasti ruuvarilla avittaen tuon suojakumin myös sinne satulan uraan.

                                                          Näin on suojakumi männän ympärillä ja myös on satulan urassa.

                                                          Seuraavaksi motonetin kierretyökalulla mäntää sisään kääntäen.


                                                          Meni sisään ja kiertelin veilä siinä jokusen tovin, että pysyy kumit kasassa,
                                                          Kumivaseliinia laittelin silleen reippaasti jotta tiivistää/pyörii kumit.

                                                          Osat kiinni autoon ja ilmaus testiajoa.
                                                          Toimii.

                                                          (harmikseni vaan tänään hokasin että myös vasenpuoli taitaa olla kumistaan sökö. kun vanne lämpiää ja jarrupalat haissoo.

                                                          hhmm kas kummaa kun 2kk välein tuli sama ongelma molemmin puolin.

                                                          Mutta nyt kun tuon on kertaalleen tehnyt, niin on kyllä silleen helpppo homma. että voisis vaikka työkseen noita vaihdella.
                                                          kumisetin otin motonetista 19,90 kaikkilla kumeilla
                                                          männän väännin työkalu 14,90
                                                          jarrukumirasvaa 2,50

                                                          Mut juu huomenna täytyy vaihtaa sitten tuo toinenpuoli.

                                                          Comment


                                                          • Itsekin neloskorin Golfiin harkitsin täydellisempää satularemonttia, mutta tulin siihen tulokseen, että herkistely riittää. Jos alkaa jumimaan enemmän niin tilaan Saksasta uudet satulat n. 50e / kpl. mielummin kuin turhaan monta tuntia ja vaihtan vanhaan ruostuneeseen satulaan kahden kympin tiivistesarjan.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                                              Itsekin neloskorin Golfiin harkitsin täydellisempää satularemonttia, mutta tulin siihen tulokseen, että herkistely riittää. Jos alkaa jumimaan enemmän niin tilaan Saksasta uudet satulat n. 50e / kpl. mielummin kuin turhaan monta tuntia ja vaihtan vanhaan ruostuneeseen satulaan kahden kympin tiivistesarjan.
                                                              Itsekin tuohon uusimiseen melkein lähdin, mutta motonet ei tunnekkaan Quattroa ;(
                                                              vaihtosatulat ois jäänyt maksamaan olikos 68eur, Myyjä kyllä kävi tutkaisemassa, voisiko sittenkin sopia, mutta on kyllä niin erilainen kiinnityksiltaan yms. että eipä nuo etuvetoisen sovi.

                                                              eli jos tuolla hinnalla saa valmiiksi työstetyt ja silleen takuuosan, niin ei kyllä maksa vaivaa lähtyeä itse uusimaan tiivisteitä, ellei ihan muuten vaan tykkää tutustua auton jokaiseen nippeliin.

                                                              Kokonaan jos ois lähtenyt uusiuttamaan satulat uusiin oli hinta osille + työlle 500 euroa. (LMS serviceTurku)

                                                              Mutta säästipä tuossa muutaman taalan, ja kun ajalla ei tässä voi laskea kustannusta. niin pakko olla todella tyytyväinen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X