Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cabriolet ABS ei toimi (ratkaistu!)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Cabriolet ABS ei toimi (ratkaistu!)

    Eli tuli hommattua ulkomailta Audi Cabriolet 2.3 -91.
    Rekisteröinti katsastuksessa sanottiin että ABS järjestelmä ei toimi, olin toki huomannutkin tuon puutteen mutta ajattelin kai ettei tässä semmoisia edes ole.
    Mittaristossa ABS valo ei pala missään tilanteessa, ei ennen käynnistystä eikä sen jälkeen.
    Sen verran sain tutkittua että sulakeboksista ABS sulake puuttui yllättäen kokonaan. Lisäksi katsoin kojelaudan alla, kuskin jalkojen yläpuolella olevan releen(?), sen kyljessä oleva 10A sulake oli palanut.
    Laitoin noihin molempiin uudet sulakkeet, mutta ei mitään vaikutusta. Eivät kyllä myöskään kummatkaan palaneet uudestaan.
    Avasin myös sen konehuoneessa olevan ABS pumpun(?) mustan kannen, siellä näytti olevan kyllä molemmat releet paikallaan, ulkoisesti kunnossa.

    Mitähän seuraavaksi? Ilmeisesti pitäisi olla vielä erikseen jossakin se ABS ohjausboksi? Ei ollut ainakaan takapenkin alla, missähän mahtaa Cabriossa olla, ei oikein löytynyt netistä tietoa?
    Voisiko olla että jos se ohjausboksi sökö, niin ei se mittariston varoitusvalokaan pala missään tilanteessa?
    Viimeksi muokannut Winter; 23.2.2011, 00:36.

  • #2
    Kannattaa tarkistaa, että poltin on paikoillaan. Tuontiautoissa tuntuu olevan yleensä polttimo poistettu kilometrien päivityksen yhteydessä.

    ABS:n merkkivalon sammuttaminen vaatii yleensä useammankin liittimen, releen tai sulakkeen poistamisen tai sitten sen polttimon poiston.

    Comment


    • #3
      Moi. Mulla kanssa sama homma -92 cabriossa, ettei valo pala lainkaan. Tosin mun auto on rekisteröity ja rek.otteessa ei lue ollenkaan abs jarruista mitään. Tarviikohan silloin toimia lainkaan, vaikka on kaikki abs hilut paikoillaan?

      Comment


        #4
        Jos ei ole merkintää, niin miksi tarvitsisi?

        Comment


        • #5
          Vähän päivitystä aloituspostin tilanteeseen.
          Eli kuten epäiltiin, niin mittaristosta oli yllättävästi ABS varoitusvalon polttimo otettu pois.
          Polttimon laiton jälkeen tilanne tämmöinen: valo palaa toki ennen käynnistystä virrat päällä, mutta käynnistyksen jälkeen ei jää palamaan, kuten kuuluukin. Ajoon lähdettäessä kun nopeus nousee yli n.10km/h, syttyy varoitusvalo.
          ABS siis myös toimii tuossa alle 10km/h nopeudessa, kunnes valo syttyy.

          Kojelaudan ABS napista jos koittaa kytkeä järjestelmän uudestaan päälle, niin nopeuksissa n. 10-70km/h valo sammuu puoleksi sekunniksi, mutta syttyy heti uudestaan. Vastaavasti ajaessa yli 70km/h napista saa ABS valon sammutettua, ja ABS myös toimii kunnes nopeus taas laskee alle sen 70 km/h.
          Eli jos jarruttaa täysiä esim. 90km/h nopeudesta, ABS aluksi toimii, mutta nopeuden laskiessa alle 70km/h kesken jarrutuksen menee pyörät lukkoon.

          Lyhyesti sanottuna näyttäisi siis että ABS toimisi nopeuksissa n. 0-10 ja 70+km/h mutta ei siinä välissä.
          Joku anturivika, vai voisiko silti johtua jostain ohjausboksista?

          Comment


            #6
            Vikakoodit sen kertoo, arvailu aika vaikeata.

            Comment


            • #7
              Jotenkin vaan ymmärsin että juurikaan ABS:stä ei vielä -91 vuotisessa saisi vikakoodeja.

              Comment


                #8
                Kyllä sieltä saa.

                Comment


                • #9
                  Anturivikaa veikkaisin. Vastusmittaus antureille ja jos ei sillä vikaa löydy, niin antureiden säätöjen ja hammaskehien tarkistus. Antureiden säädöt voi myös mitata yleismittarilla, vaihtojännite-mittauksena.

                  Jos jokin napamutteri näyttää uudelta, niin aloittaisin tutkimisen sen navan anturista. -Vertailuarvona voi käyttää toisen puolen anturia.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on käyty kahdessa eri korjaamossa, kolmella laitteella yritetty saada yhteys vikamuistiin, ilman tulosta. Ei siis saa yhteyttä mihinkään.

                    Eli tässä täytyy ilmeisesti jarrusatulat(?) purkaa että pääsee niihin antureihin käsiksi?
                    Täytyy katsoa jos löytäisi jostakin ne johtojen liittimet, jos audiq:n ohjeilla niistä saisi jotain arvoja. Hankalaa vaan kun ei ole kunnon tilaa missä värkätä.

                    Onkos joku muutoskatsastanut näitä absillisia ei-absillisiksi?
                    Ei löytynyt vastausta mistään, vaikka oli ennekin kyseltä samaa jossakin triidissä.
                    Kyselin jo konttorilta asiaa, sanoivat että tarvii maahantuojalta lapun, jossa ikään kuin todetaan että ABS-järjestelmä on poistettu käytöstä heidän hyväksymällään tavalla, mikäli siis Cabrio on tavallisilla jarruilla koskaan uutena tullut.
                    En vaan saanut vielä VV-autolta oikeaa henkilöä kiinni.

                    Comment


                      #11
                      Ei tarvii satuloita purkaa, rengas pois ni ne anturit on siellä takana. Onnistuu parkkipaikallakin. Noihin vanhoihin ei tahdo laitteet päästä sisälle, pitää ledillä vilkutella vikakoodit, tosin en ole varma vilkutteleeko se samalla abs purkin vikakoodit.

                      Comment


                      • #12
                        100:ssa on liittimet edessä, konehuoneessa jousitornin sivuilla ja takana takapenkin alla. Vastusarvot voit mitata auto pyörillään. Muistaakseni hieman syvällä ne nastat liittimissä.

                        Taisi olla noin 1kO mittaamani 100:n antureiden vastusarvot. Tuollainen pyöreä, pitkä liitin oli minun autossani, paitsi eri värinen.

                        Comment


                        • #13
                          Terppa

                          Mittaa ihan ensiksi virran tulo abs yksikölle. Eli tuleeko abs ohjaimelle 12v jännite joka kantena hydrauli puolelle. Eli mittaat jännitteen yksikkön tulevalta liittimeltä.

                          Sitten vikakoodit jos mahdollista.

                          Ulkoisesti voit tarkastaa, että johdot ehjät. Abs kehät kiinni ja paikallaan. Anturit n 0.5mm anturi kehältä.

                          Comment


                          • #14
                            Löysin nuo kaikki antureiden liittimet, takapenkin alta ja konehuoneesta.
                            Yleismittarilla 20k ohmia asetuksella näytti takana molemmat 1,15 ja edessä 0,85. Ilmeisesti ihan normaalilta kuulostaisi?

                            Eli jos ymmärsin oikein niin anturien säätöjä saa tutkittua samoista liittimistä. Täytyy siis pyörittää rengasta ja samalla mitata vaihtovirta mittauksella liittimestä? Toisessa triidissä mainittiin että pienimmällä vaihtovirta-alueella pitäisi olla öbaut 2-3mv.
                            Viimeksi muokannut Winter; 14.1.2011, 16:51.

                            Comment


                            • #15
                              Minulla oli yksi viallinen anturi ja vastusarvo oli aivan toista luokkaa kuin muissa (lähes ääretön vastus ja ABS:t toimivat silti vielä jotenkin). Uskoisin, että kertomasi arvot ovat ihan normaalit.

                              Itse tutkin säädöt jännitemittauksena samoista liittimistä. Rengasta pyörittelin porakoneella, siihen laitetun teräsharjapään avulla. Sillä sain pyörintänopeuden pysymään samana ja arvot vertailukelpoisina.

                              Kai sitä voisi jatkaa johtoja sisälle ja ajossa mitata anturi kerrallaan jännitteen, jos korjauspaikalla on ikävä alkaa tunkin kanssa touhuamaan.

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=170
                              Viimeksi muokannut audiq; 14.1.2011, 19:10. Perustelu: Lisätty linkki

                              Comment


                                #16
                                Kannattaa tarkistaa, että poltin on paikoillaan. Tuontiautoissa tuntuu olevan yleensä polttimo poistettu kilometrien päivityksen yhteydessä.
                                Meillä teki volkkarilla sähkömiehet aina saman mittariston vaihdon yhteydessä kun piti kilometrit rukata oikeiksi. Uudemmissa mittaristoissa hommaa vaikeutti piirilevyyn kolvattu poltin, mutta näppärästi se saatiin silti pois sieltä.

                                Comment


                                • #17
                                  Pakkasessa koitettiin renkaita pyöritellä ja katsoa mittarilla jännitteitä anturin johdoista.
                                  ACV 200 asennossa käsin pyörittämällä toisesta takapyörästä ja toisesta edestä sai 0,07.
                                  Toisesta takaa 0,02 ja edestä 0,01 tai ei ehkä mitään.
                                  Eli ikään kuin nuo isompaa arvoa antavat toimisivat paremmin, toinen takapyörä selvästi heikommin ja edestä toinen ei ehkä antanut mitään signaalia.
                                  Ota näistä nyt sitten selvää. Ei tuolla pakkasessa oikein saa avattua paikkoja enempää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Käsin pyörittämällä ei saa oikein vauhtia ja pyöritys on niin katkonaista, ettei yleismittari pysy mukana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko ne kehät auki? Meinaan että kerääntyy jöötiä aika paljon niihin uriin.
                                      Iteltä putsasin ja nyt palaa valo kokoajan. Pitää säätää etäisyys kohdalleen kun pääsee taas tallille.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pistetääs tänne vähän taas raporttia.

                                        Nyt alkoi joku aika sitten ABS valo palaa jatkuvasti, jää palamaan käynnistyksen jälkeen eikä saa kytkettyä pois enää missään vaiheessa.

                                        Myös toisesta takasatulasta alkoi vuotaa viime viikolla nesteet, laitatin tuon korjaamolla ja samalla yrittivät selvittää ABS-vikaakin, eivät löytäneet. Sanoi ettei tule kuulemma virtaa pumpulle. Olivat myös mitanneet anturit, en itse asiassa tiedä tarkemmin millä tavalla, mutta sanoivat että olisivat kunnossa.

                                        Että tämmöistä.
                                        Sain nyt kuitenkin tilattua maahantuojalta lapun jossa todetaan että ABS on ollut näissä lisävaruste, eli tuon avulla pitäsi saada muutoskatsastettua. Nyt vaan kysymykseksi jää että mitä kaikkea autosta pitää poistaa että menee katsastus läpi. Konttorilta sanoi puhelimessa että pitäisi olla maahantuojalta myös joku osanumeroluettelo missä näkyisi ABS jarrullisen ja ilman niitä olevan mallit erot, ja sen mukaan tehdä muutokset.
                                        Hankalaksi taas menee tuokin, toivoin toki että olisi riittänyt vain että poistaa kaikki merkinnät ja jättää romut paikalleen.

                                        Noh, katsotaan nyt jos se huomenna tulee se paperi maahantuojalta, niin näkee mitä siinä tarkemmin ottaen lukee.


                                        Jotenkin alkaa kypsyttää koko auto. Jos tämä vielä joskus saadaan kilpiin niin eipähän tarvi taas vähään aikaan tämmöisiä romuja ostella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Viittä vaille toimivaa systeemiä tuskin kannattaa lähteä irti repimään. Mutta ei se vika myöskään korjaannu viiden minuutin pintaraapaisulla, vaikka niitä tekisi kuinka monta eri korjaajaa.
                                          Sinun tai jonkun pitää järjestelmällisesti käydä ABS:t läpi, niin eiköhän ne siitä ala toimimaan. Ei se kovin monimutkainen järjestelmä kuitenkaan ole.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin kyllähän sitä voisi itsekin vielä koittaa käydä läpi, mutta kun pitäisi olla edes jonkinlaista kaavakuvaa miten tuo järjestelmä toimii, ja osata oikeasti mittailla sähköjä mittarilla. Mutta kun ei tuommoista ole koskaan tehnyt niin hiukan hakuammuntaa kaikki.
                                            Ja ei tunnu nuo paikalliset korjaamot ymmärtävän näistä mitään, eikä nyt kannata kovin monen päivän töitä teettääkään tämän hintaiseen autoon.

                                            Parempihan se tietty olisi jos nuo toimimaan saisi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Etsi ensin sähkökaaviot ja mittaa perusjutut, että tarvittavat jännitteet tulee. Ei siellä kovin montaa virtapiuhaa voi olla.
                                              Huomioi myös releet, että ei mikään viallinen rele pysty pimentämään ABS-järjestelmää.

                                              Mitä teetkin, niin tee se kunnolla. Siten sinä voit välttää tarpeettoman kehän kiertämisen. Nythän siellä on jo tehty jonkinlaisia mittauksia ja rahaakin on kulunut, mutta ymmärtääkseni mitään hommaa ei ole ihan loppuun asti viety.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onnistuukohan noiden releiden mittaaminen tolloltakin yleismittarilla? Tätä kyselty eri ketjuissa mutta vastausta en löytänyt. Näitä on siis käsittääkseni ne kaksi ABS-yksikön mustan muovikannen alla konehuoneessa, ja ainakin se yksi kojelaudan alla kuskin jalkojen yläpuolella, jossa sulake kyljessä.

                                                Mitä muuta oikeastaan mitata?
                                                Takaselkänojan takana on ne kaksi boksia, ainakin toinen näistä ilmeisesti ABS:ään liittyvä. Voihan noista mitata tuleeko edes johonkin jännite, mutta eipä paljon muuta. Tietty jos avaa boksin niin voi katsoa ettei mitään ihan silmin nähden ole palanut.

                                                Eniten oikeastaan hämmentää se että aluksi tosiaan ABS toimi tietyissä tilanteissa johdonmukaisesti, mutta nyt ei ollenkaan. Eli vika käsittääkseni ei ainakaan voi olla pelkästään anturipuolella, kun jo käynnistäessä paikallaan syttyy valo palamaan.
                                                Eli nyt on vika ainakin jossain sähköpuolella, sekä ehkä myös kuitenkin antureissa.

                                                Mutta kiitokset kuitenkin jo audiq ja muut vastauksista!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ABS:t on tehty niin, että se vikavalo palaa melkeinpä vielä siinä vaiheessa, kun sinulle ei ole enää muita johtoja boksissa kiinnikään kuin se vikavalon johto.

                                                  Jos sinulla on anturissa katkos, niin vikavalo voi ymmärtääkseni syttyä heti. Antureiden väärät säädöt sytyttävät valoa sitten vasta liikkeellä. -Näinhän autossasi aiemmin tapahtui.

                                                  Kaava voisi olla sellainen, että ensin varmistat boksin kaikki tulevat jännitteet. Selvität ne kytkentäkaavioista. Linkkejä kytkentäkaavioihin voi löytyä haulla täältäkin foorumilta.

                                                  Sitten kun boksilla on jännitteet ok, niin sen jälkeen tarkistat, että boksille tulevat anturitiedot ovat järkeviä. Se asia on täällä jo hyvin käsiteltykin ja ohjeet siihen olemassa.

                                                  Kannattaa ensin perehtyä niiden releiden toimintaan, niin eiköhän niidenkin mittaaminen sinulta suju. Ja aina muutenkin perehtyä tekemäänsä hommaan. Ei auta mittailut, jos sinulla ei ole käsitystä siitä, mitä mittarin pitää näyttää.

                                                  Kyllä se siitä vielä kuntoon tulee!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Laitetaanpa nyt taas viestiä jos joku haulla näitä joskus etsii.

                                                    Eli vika/viat löytyi.
                                                    Se kojelaudan alla kuskin jalkojen päällä oleva rele oli kuitenkin sökö. Ihan oikeasti asiansa osaava kaveri paikansi vian alle 30min. Hieno homma!
                                                    Tuo kuitenkin oli todennäköisesti hajonnut vasta kuukausi sitten kun ABS valo alkoi palaa koko ajan. Alkuperäinen vika oli tod.näk. yhden pyörän anturin säätö, joka hoidettiin kuntoon jo ennen relevian todentamista. Huonoa säkääkin siis, mutta nyt joka tapauksessa ne iki-ihanat ABSit toimii ja katsastus-setä tykkää.

                                                    Niin ja se muutoskatsastus näihin vaatii listauksen osien eroavaisuuksista Abs-jarrullisen ja ilman niitä olevan mallin välillä. Eli käytännössä kaikkien ABSiin liittyvien osien poiston, ja tuon vertailun maahantuojalta. Näin ainakin Seinäjoella, konttorikohtaisia eroja luultavasti on.
                                                    Viimeksi muokannut Winter; 23.2.2011, 00:49.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Töttöröö. Sama vika täällä suunnassa. Onneksi täällä on heti hyvä lirpake olemassa asiasta.
                                                      Löytyyköhän tuosta jotain osanumeroita jostain helposti noille releille yms.?
                                                      Pitää varmaan ensiviikolla käyttää ekana tuo mittaristo auki ja katsoa onko siellä poltinta ollenkaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Väittäisin hatusta ABS releen osanumeron olevan 8A0927826.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Katsoin tästä en löytänyt eriteltynä ABS-releetä, mutta kaikki muut :).

                                                          8A0927826 double relay. double relay; for models with airbag; relay location:; 9 ??
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 15.5.2014, 16:37. Perustelu: lisäys

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kiitoksia. Aika suolainen hinta tuolla "orkkiksena" kun päälle 80 euroa.
                                                            Pitänee nyt kuitenkin alottaa vikakoodeista. Typerä kysymys, mutta onkos tässä 2 x 2 pistoke ja missä se sijaitsee?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X