Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valojen suuntauksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Valojen suuntauksesta

    Eli jos linssillä olevat xenonit (en tiedä onko noilla asioilla täs asias merkitystä verrattuna halogeeniin) suunnataan sillä pyörillä kulkevalla suuntausvehkeellä niin onko sillon valoista otettu paras mahdollinen näyttämä irti vai onko vain huolehdittu siitä ettei valot häikäse vastaantulevia?

    Itte oon nyt talvella ruuvaallu valoja oman mielen mukaan eikä ainakaa kukaa oo vielä räpsytelly valoja et häikäsis. Ku näis linssixenoneis ei sitä hajavaloa tunnu tulevan ni oon aatellu et saa säätää ylemmäs mitä suuntausvehje näyttää. Tämä siis vain mun mietelmä, en tiä pitääkö paikkaansa.

    #2
    Sen suuntausvehkeen toleranssithan on noin näyttämän metreissä aika isot. Sillähän ne katsastuksessa tosin katsoo, että näyttääkö liian ylös vai ei, joten siinä mielessä pitää kait osua sen hökötyksen rajoihin.

    Xenonithan (olettaes originaaliasennus) vakaa itse, joten ei voi käsinkään säätää jonossa pienemmäksi ja tyhjällä tiellä vähän ylemmäs. Eli siinä mielessä pakko laittaa säätö kaupunki/jonoajon mukaan.

    Comment


    • #3
      Ku näis linssixenoneis ei sitä hajavaloa tunnu tulevan ni oon aatellu et saa säätää ylemmäs mitä suuntausvehje näyttää. Tämä siis vain mun mietelmä, en tiä pitääkö paikkaansa.
      Ai, minulla on sellainen tuntu, että hajavaloa (ainakin minun) xenoneissa on, mutta se terävä kantava keila puuttuu... tai ei puutu, mutta on huomattavasti kehnompi kuin Saabin xenoneissa. Toisaalta valojen suuntausprosessi on vielä kesken ja ne ei nyt ihan parhaalla tavalla vielä valaise. Varmasti mallikohtaisia ominaisuuksia...

      Comment


        #4
        Huomasin ainaki sillon ku hommasin nuo valot ja kävin suuntauttaas et kovin näyttää lähelle. Siitä sit aloinki itte ruuvaamaan niitä. Jotenki vain jäi sellanen kuva ettei paljo kiinnostusta ollu säätää valoja kunnolla. Sinnepäin vain. Ehkä yksityisillä firmoilla riittäs mielenkiintoa.

        Comment


          #5
          Säädät itse vain sopivalla pimeällä suoralla. Nostaa hyvältä näyttävän ylös ja sitten käy edestä päin katsomassa etteivät häikäise normaalia enempää, mihin on itse liikenteessä tottunut.

          Comment


            #6
            Edessäajavien rekisterikilpien heijastukset on toiminut hyvänä indikaattorina korolle omasta mielestäni. Kaikissa omistamissa audeissani on valot olleet alunperin säädetty kosketusetäisyydelle, rasittavinta oli ajaa lumituiskussa 600 km väsyneenä kotiin tämän uusimman kanssa kun tätä periaatetta oli noudatettu vielä kirjaimellisesti.

            Koroa voi vag-comilla säätää joissakin autoissa (automaattisäädöllisissä):

            http://www.audiclub.fi/forum/showpos...5&postcount=24

            Comment


              #7
              Kertokaa ny viisaammat mistä tietää et se valojen suuntausvehje on oikees kohdas sivusuunnas ku valoja suunnataan? Voihan se olla 5 cm vääräs kohdas ja valoja ruuvataan sivusuunnas niin kauan et se nouseva kohta on oikees kohdas :) Nuota vehkeitä en oikeestaan koskaa oo käyttäny enkä oo hiffannu miten sivusuunnan voi kattoa tarkasti.

              Comment


              • #8
                Mietin joskus samaa kun valoja säätelin, oisko niin että sillä katotaan vaan ylä-alasuuntaus, koska jos näyttää sivuun ni se on lähinnä oma ongelma eikä häiritse muita? Pelkkää arvailua siis tämä.

                Comment


                • #9
                  Paras ja tarkin valojen suuntauslaite on tasainen alusta seinä ja mitta...

                  Comment


                    #10
                    Sitä en ny ymmärrä miten sillä sais sivusuunnan kohdalleen.

                    Comment


                    • #11
                      Valojen suuntaus seinän avulla:

                      Ajetaan auto aivan seinän viereen merkataan vaikka tussilla tai teipillä pisteet seinään umpioiden keskipisteen kohdalle peruutetaan autoa vaikkapa 5m kohtisuoraan seinästä poispäin, säädetään pisteet mistä valokuvio alkaa nousemaan merkkien kohdille sitten säädetään kuvion tasainen osuus 1%:n verran matkasta alemmaksi kuin merkit eli 5cm / 5m.

                      Tässä hommassa on tärkeätä että alusta seinän edessä on vaakatasossa ja se että peruutetaan kohtisuoraan poispäin seinästä. - onnistuuhan toi tietysti niinkin että auto valmiiksi 5m päässä seinästä ensin mitataan umpioiden keskipisteen korkeus ja sitten yritetään tähdätä sivusuunnassa seinään mihin merkit laitetaan, no tossakin voi tietysti vaikka linjalankaaakin käyttää apuna...

                      Eli sivusuuntakin tulee kohdalleen jos peruutetaan kohtisuoraan pois seinästä tai on mitattu joku auton pituusakselin piste tuonne seinälle jonka perusteella osataan umpioiden paikat sitten merkitä

                      Comment


                      • #12
                        Joo tuo on vanha kunnon ohje, löytyy esim. ValittujenPalojen toimittamasta kirjasta "huolla, korjaa, säästä" joskus vuodelta 1975 just. Ihan totta.

                        Ei hyvät ohjeet minnekkään häviä, vaikka tekniikka muuttuu:)
                        ...ele mullahan löytyy tuo kirjakin vielä;)
                        Viimeksi muokannut kapaz; 20.11.2010, 14:25. Perustelu: tarkistimpa tuossa ilmestymisvuoden ja hämmästyin

                        Comment


                        • #13
                          Uudemmissa sitten on omat kommervenkit automaattisen korkeuden säädön osalta. Pitää ennen säätöä ohjelmalla asettaa keskiasento, jolloin korkeudensäätömoottorille riittää säätövaraa riittävästi ja automaattinen säätö menee oikein.

                          Comment


                            #14
                            Eli tuo seinän avulla suuntaus menis niin että merkitään seinään se kohta missä kuvio lähtee nouseen? Ja tätä verrataan sitte linssin keskikohtaan vai yläreunaan?

                            e: tuollanen ohje löyty pösövoorumilta. Eli kuvion tasasta osaa verrataan ilmeisesti linssin keskiosaan? Tuo kahen prosentin lasku tuntuu aika paljolta jos se kertaa saa olla yhen prosentin.

                            - tasamaalla aja auto ajovalot seinään suunnattuna noin 5 metrin päähän seinästä.
                            - aseta seinälle vaikkapa pahvi tmv.
                            - mittaa ajovaloumpion keskikohdasta vaakasuuntaisen kuviorajan korkeus maahan.
                            - vähennä em. mitasta 1-2 cm jokaista ajoneuvon keulan/seinä-etäisyyden metriä kohden.
                            - piirrä näin lasketulle korkeudelle pahviin vaakaviiva.
                            Viimeksi muokannut horch; 23.11.2010, 15:25.

                            Comment


                            • #15
                              Yhden prosentin alenemaan vähentämällä 1cm/etäisyys metreinä. Viidelä metrillä siis 5cm, kuten ylempänä jo mainittiin. Minusta joissain umpioissa on oikein mainintakin siitä, että aleneman pitää olla 1%.

                              Kun mitaa korkeuden valoaukon yläreunasta, niin ei voi kovin paljon mennä pieleen...

                              Comment


                                #16
                                Kuviorajan vaakaosaahan tuossa olis tarkoitus käyttää mittailussa.

                                Comment


                                  #17
                                  Aika monella sivulla käskettiin keskeltä linssiä/heijastinta mitata. Aattelin ny kokeilla niin enste ja pitää sit ruuvaalla lisää jos vastaantulijat rupee valoja vilkuttaan. Mun mielestä depolaisis on kans maininta yhestä prosentista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mietin kyllä tuota omaa sepustustani kirjoittaessa että onkohan kaikissa umpioissa tuo valokuvion vaakataso keskellä lasia, mutta niissä mitä minä olen katsellut niin on ollut.
                                    Auton ollessa aivan siinä seinän vieressä sen kuvion vaakatason saattaa kyllä nähdäkkin seinästä jolloin merkkaa siihen, mutta muistelisin kyllä että joillain entisistä autoistani kuviota ei nähnyt jos ei ollut tarpeeksi matkaa seinään.
                                    Viimeksi muokannut J.S.P; 23.11.2010, 21:23.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eihän sitä oikeestaan tarvi seinäs kiinni mitatakkaa. Mitta linssin/heijastimen korkeuden ja piirtää heti pahville vaikka sen 5 cm alemmas viivan ja kattoo viiden metrin päästä. Näin aattelin itte tehdä. Sen verran terävä kuvio tuloo noista ettei varmaan tarvi suunnata ku toinen, toisen saa luullakseni laitettua sit vertaamalla toiseen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuon sivusuunnan säädön saa suoraan kun menee jonnekin missä on tämän tyylinen http://www.finntest.fi/index.taf?_page=73&pg_id=91 pyörillä työnneltävä suuntauslaite, joka antaa tuolta ylhäältä varren päästä viivamaisen valon jolla kohdistetaan laite suoraan autoon nähden.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sivusuunnan(kin) saa helposti säädettyä kun ajaa lähelle seinää ja teippaa n. 30 x 30 cm ristit niin että pysty teippi on siinä kohdin mistä kuvio taittuu yläviistoon ja vaaka luonnollisesti kuvion vaakaosan tasolla. Siitä sitten peruuttaa suoraan vaikka 10 m taakse ja säätää sivusuunnassa kuvion samaan kohtaan. Viimeksi tänään säädin valot noin ja hyvin onnistui, eikä edes autom. korkeussäätö aiheuta mitään toimenpiteitä ainakaan baijerilaisessa. Kävin vielä tarkistamassa pilkkopimeällä maantiellä ja ne on nyt just eikä melkein kohillaan.
                                          Viimeksi muokannut sonikk; 24.11.2010, 00:47.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuli tuos vielä mieleen et oiskohan niin että ku linssivaloa suunnataan ni mitta pitää ottaakki linssin yläreunasta koska koko linssiähän käytetään valon tuottamiseen, eikä niin ku H4:ssa jossa umpiosta käytetään lyhkäsillä vain puolet jollonka sillon mitta pitäs ottaa puolivälistä. Voisko tuos olla perää? Tämä siis vain oma päätelmä :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Otappa ihan siitä umpioon heijastuvasta kuviosta se korkeus... kyllä se siinä näkyy projektorivalolla... Ei sitä koko linssiä saada käytettyä lähivalon tuottamisessa.

                                              Freeform heijastimilla (kirkaslasiset) saadaan sitten aika tavalla enempi sitä valoa hyödynnettyä tiehen :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Voi perkele. Huomasin nyt ku vaihdoin pitkiin polttimoita et nehän antaa erilaisen kuvion. Ollu varmaan sit koko ajan ku on Depot ollu ku polttimot on aiva varmasti paikoillaan. Huomaa kyllä ku ajaa jonku liikkeen ikkunaa vasten ja panee pitkät ni vasen puoli on huomattavasti kirkkaampi mitä oikee. On tehny vanhoilla polttimoillaki saman mut aattelin vain et auto ei oo ihan kohtisuoras ikkunaa vasten. Seinääkin vasten kuviot on erilaiset. Vittu ku ny ei tosiaan olisi rahaa hommata uusia umpiota.. Perkele. Miten muilla Depolaisten omistajilla näyttää pitkät?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Näyttääkö kuitenkin yhtä korkeelle molemmat? Noissa tarvikeumpioissa on usein vikana että kun lyhyet on säädetty oikein niin pitkät näyttää mihin sattuu. Pitäis säätää niiden keskinäistä suuntausta, vaatii umpion purkamisen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Lähivalot näyttää aiva samaan kohtaan mut kuskin puolen pitkä näyttää ylemmäs mitä toinen. Sitä en ny sitte tiedä kumpiko näyttää oikein, vasen vai oikee pitkä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No pitkissä lasku on varmaan 0% eli keilan ei pitäis laskea eikä nousta kun peruuttelee kauemmas seinästä. Jos innostut noita purkamaan niin siellä on tod näk 3 ruuvia per umpio millä lyhyt säädetään pitkän suhteen kohilleen. Välissä kumiset prikat ainakin orkkisumpioissa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Facelift-umpiossa noihin pitkän valon ruuveihin pääsee käsiksi umpion takaakin. Itselläkin näyttävät orkkisumpioissa pitkät mielestäni liian ylös, joutuu lyhyet suuntaamaan turhan alas että pitkilläkin näkisi. Mielestäni noilla ruuveilla ei sinänsä voi säätöä tehdä, jos ei laita prikkoja ruuvien alle lisää?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pitää ny tutkia tarkemmin tuota varaosa Depoa ku sellanenki on tuos siunaantunu. Eli tää viittais et apukuskin umpios on jotaki hämärää jos pitkien lasku on sen 0%. Sinne jouduin kyllä jostain syystä vaihtaan täs hiljan lähivalon heijastimen tuosta varaosaumpioista ku polttimo ei yhtäkkiä enää istunukkaa niin ku piti. Näki kuviostaki heti. Polttimoa ku heilutteli pikkusen kannasta niin kuvio parani. Vaihto autto mutta mitää selkeetä vikaa en irrotetusta löytäny.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Täällä pitkät on kyllä yhtä kirkkaat ja kuviotkin aikalailla samanlaiset. Mutta lyhyet taas on erinlaiset.. tähän tapaan.. http://www.audiclub.fi/audifinns/att...4&d=1288285975 kirkkausero ei ihan nuin huima ole..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X