Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ostin B6 S4 xenon umpiot ilman ballasteja = Ongelma(ko)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ostin B6 S4 xenon umpiot ilman ballasteja = Ongelma(ko)

    Tämä on sitten eka askel A4:en ulkonäölliseen ehostamiseen...taitaa mennä projektit osioon koko homma jossain vaiheessa.

    Tässä tuli hommattua B6 S4:en normaalit xenonumpiot (eli ei bi-xenonit/xenon+), kun tummaoptiikkaan ajattelin vaihtaa ja samalla xenoniin päivittää. Umpioissa ei tullut mukana ballasteja ja meinasin noin vain heittää sinne jonku xenon jälkiasennussarjan..siitäpä ne ongelmat alkoi.

    Koska noissa onkin tekniikkana D1S eikä D2S, niin soppa on valmis, koska siihen ei sovi suoraan mikään jälkiasennussarja eikä adapteripiuhojakaan tiettävästi ole. Kyselin noilta xenon jälkiasennussarjojen myyjiltäkin, että löytyykö tarvikeballasteja täyttämään tehtävää tai joku muu ratkaisu ja sitä hommaa nyt pari xenonpuljua miettii.

    Helpoin ratkaisu olisi ostaa orkkis ballastit, mutta hinta +300?/kpl ei hirveästi houkuta. Ebaysta toki saisi tuohon hintaan melkein kummatkin kotiin kuljetettuna.

    Ongelmana siis ballastin saanti...polttimoita kyllä saa. Onkohan tuohon olemassa joku ratkaisu esim.D1S tarvikeballasti? Pystyyköhän jollain ilveellä tekemään D1S --> D2S swäpin, jolloin voisi hommata jonkun jälkiasennussarjan?

    Yksi aihe asiaa hieman käsitteli, mutta siitä ei vastausta saanut eikä aiheeseen suoraan sopivaa vanhaa aihettakaan löytynyt.

    #2
    Muistaakseni D1S ja D2S kannat on hyvin pitkälle samanlaiset, ja myös polttimon "polttopiste". Tuohon omaani joskus niitä suunnittelin, ja vertailin D2S:ään. Ihan tarkasti en tuota kuitekaan muista.

    Eli jos siihen saisi D2S polttimon kiinni helposti, niin homma olisi sitä myöten selvä. Netistä löysin molempien polttimoiden mitat.

    Comment


    • #3
      Mulla löytyy D1S polttimot, niihin ballastit välijohtoineen. Ne on siis ylimääräisenä. Ballastit Valeo merkkiset. Ne on ollut saab 9-5 kiinni joten pitäis selvittää sopiiko audin johtosarja noihin.

      http://www.lagabasen.se/bilder/delar/1014189548vy1.jpg

      Katselin purkaamo kuvaa audin ballastista ja polttimosta niin ovat ihan samanlaisia kuin minun. Voin kyllä näpätä kuvat noista niin voit vertailla liittimiä.

      Comment


      • #4
        Mulla löytyy D1S polttimot, niihin ballastit välijohtoineen. Ne on siis ylimääräisenä. Ballastit Valeo merkkiset. Ne on ollut saab 9-5 kiinni joten pitäis selvittää sopiiko audin johtosarja noihin.
        JouniH: Laitoin sinulle YV:lläkin viestiä...

        Luulisi, että ballastit sopivat jos kerta Valeot ovat, riippuen montako johtoa sinne tulee. Veikkaisin, että sama määrä piuhoja löytyy. Liitin näyttää ainakin yhtäkkiä samalta kuin mitä olen katsellut ebaystakin. Virtajohtokin on varmasti sama, koska se menee vain ballastilta polttimolle ja ballastin toinen liitin menee umpioon...umpion takana olevaan liittimeen tulee sitten vasta Audin oma johtosarja.

        Valeon oma numerokin selventää varmasti asiaa...sopiva taitaa olla mallia LAD5GL.

        Tällä hetkellä yksi xenonpulju laittoi ilmeisesti Ollolle kyselin josko ne tekisivät ihan vain minulle räätälöidyn version, joten vastausta odotellessa...olo on taas, niin pirun tärkeä!;)

        Eikähän tähän joku ratkaisu löydy...

        EDIT: Googlea käyttelin ja täältä selvisi, että tuo Jounin ballasti on mallia LAD5G, koska siinä 12-pinninen liitin ja omassa on 4-pinninen. Lisäksi täältä mielenkiintoinen huomio tuosta 5GL-ballastista...siinä on merkinnät D1 ja D2 ja testikuvassa kumpikin xenon palaa samanlaisella ballistilla. Johtopäätös (kuten Nikke Knakkerton sanoisi): Sama ballasti kummassakin versiossa, mutta polttimon kanta ilmeisesti sitten eri D1vs.D2 tai joku muu pieni ero...
        Viimeksi muokannut jaarli81; 27.11.2008, 18:00.

        Comment


        • #5
          Moro

          Ihan uteliaisuudesta ja ajatuksesta heittää xenonit keulille, kun on samanlainen auto itsellä.

          Onko sinulla ohjeita, miten helposti autoon saisi ajovalojen korkeudensäätöautomatiikan rekennettua?

          Itsellä on vain mekaaninen säätö ja sehän ei ihan laillisesti riitä.
          Tietoa korkeudensäädöstä löytyy vähän sieltä täältä, mutta tuntuu aika työläältä.

          Comment


            #6
            mutta tuntuu aika työläältä.
            Ja on myös, jätin itse tekemättä myös ja ajan laittomalla autolla.

            Comment


            • #7
              Onko sinulla ohjeita, miten helposti autoon saisi ajovalojen korkeudensäätöautomatiikan rekennettua?
              Foorumilla oli jossain aiheessa linkki englanninkielisiin ohjeisiin, mutta niin kuin Mika tuossa yllä sanoi, niin hommana se on sen verta mukava, että jää itsellä ainakin tekemättä. Joko säätää suoraan umpiosta tai sitten kikkailee manuaaliset korkeudensäätömoottorit toimintaan vanhasta umpiosta...siihenkin oli jotkut ohjeet jos oikein muista. Saa vain eka ballastit ja muun kuntoon, niin sitten voi perehtyä tuohon hommaan.

              Comment


                #8
                Tuolla nahkahousujen raportti aiheesta:
                http://www.audi4ever.at/faq/pdf/audi...achruesten.pdf

                Comment


                • #9
                  Omastani juurikin tuo ohjainboksi mennyt, eikä pala toinen xenoni. Merkkiliike tiesi kertoa, että sen takia myös valojen korkeussäätö (automaattinen) ei toimi, koska tuo mokkula on pimeänä. Eli se ohjaa kait myös tuota säätöä. Kallis osa, reippa 400 eskoa merkkiliikkeessä.

                  Comment


                  • #10
                    Kallis osa, reippa 400 eskoa merkkiliikkeessä.
                    Pientä salapoliisityötä taas tullut tehtyä ja Valeon samainen LAD5GL ballasti numerolla 088794 pitäisi löytyä myös seuraavista autoista:

                    A4/S4 2003-2005
                    VW Passat/Phaeton 2006-2007
                    Seat Ibiza
                    Volvo XC90, V70, S60, S80 2004-2006
                    Cadillac CTS, STS, SRT
                    Citroen C4
                    Renault Laguna II
                    Chryslet 300C
                    BMW E87

                    Joltain noilta merkeiltä löytyy varmasti halvemmalla tai sitten tilaa jostain varaosaputkasta suoraan Valeon koodilla.

                    Soitin lisäksi Valeon maahantuoja KaHa:lle tänään ja heidän mukaansa ballastin hinta oli 155€, joten siinä on marmorilisää melki triplat...taisi olla maahantuontihinta toki!

                    EDIT: Koitin tilailla tuolla Valeon koodilla, mutta eivät tunnistaneet, joten uusi soitto maanantaina maahantuojalle ja kysely, että millä koodilla sitä saa tilata...silloin varmistuu mikä on hinta jälleenmyyjän kautta.
                    Viimeksi muokannut jaarli81; 28.11.2008, 21:03.

                    Comment


                    • #11
                      Korkeuden säätö on jotenki yhteydessä siihen ballastiin. Edellisestä autosta katkaisin muistaakseni neljä piuhaa niistä 12 jotka menivät ballastille niin ei tullut ylimääräisiä hälytyksiä korkeuden säädöstä.

                      Laitoin siis jälki asennuksena vain xenon umpiot sytyttimineen. Sitten vain säätää valot kohilleen ja homma on bueno. :)

                      Comment


                      • #12
                        Eli jälkiasennuksena xenon umpiot tarkoittaa; kannattaa ostaa ebaystä tms?

                        Comment


                        • #13
                          Soittelin tänään taas ja vahvistus Hessumobiilista oli, että tilaus onnistuu, pitää vain maksaa etukäteen ja toimitusaika 2-4vkoa. Tuota ei löydy Valeon tilauslistalta suoraan, vaan heidän pitää tilata se erikseen maahantuojan kautta. Hinta ~150€ epäilivät olevan ovh, koska tuskin KaHa olisi kertonut maahantuontihintaa...hinta jäi siis auki vielä.

                          Tilauskoodi on 088794...tuota nollaa ei välttäättä tarvi. EAN:koodi tuotteelle oli 3276420887942. Nämä koodit löysin Valeon nettiluettelosta...oli muuten kätevä luettelo. Laitoin asiasta infoa tuonne netistä bongattua osioonkin.

                          Piritek ilmoitti, että alkuvuodesta alkavat saamaan tarvikeballasteja ja niillä hinta olisi 60-70€, joten jos malttaa odottaa, niin valinnanvaraan on!

                          Comment


                          • #14
                            Nonniin, tänään tuli vahvistus Keravan Huolto-osasta...hinta 133€/kpl ja toimitusaika 2-3vkoa. Ei tarvitse kahdesti miettiä mistä tilaa. On muuten pikkaisen eroa marmorihintaan...vinkiksi muillekin. Vielä kun porukka myy käytettynä noita ballasteja 150€/kpl!;) Virtapiuhoja eivät käsittääkseni sisältäneet joten ne ja D1S-polttimot täytyy vielä hommata.

                            No, ennen kuin osa on kädessä ei voi tuulettaa...joku sudenkuoppa tässä nyt täytyy olla!
                            Viimeksi muokannut jaarli81; 31.1.2009, 11:11. Perustelu: Hinta ja liikkeen nimi muutettu oikeaksi

                            Comment


                            • #15
                              Kylläpä hinta kuulostaa epätodellisen edulliselta. Mutta jos tuo osa osoittautuu hyväksi ja toimivaksi, niin eikun vaan repullinen tilata noita, jos menee niin menkööt.
                              Minkä valmistajan tuo ohjainyksikkö on? Onko kuvaa jossain nähtävillä?

                              Comment


                              • #16
                                Tuo on Valeon ballasti eli sama mitä orkkiksenakin siellä on...toki ilman VAG-leimoja...käytännössä siis sama osa.

                                www.xenonkauppa.com tarjos jälkiasennussarjaa minulle räätälöitynä D1S-kantaan sopivaksi 180€ (sisältää polttimot, ballastit ja virtapiuhat), mutta ei ole varmuutta sopiiko umpiosta tuleva liitin suoraan noihin tarvikeballasteihin. Sekin on houkuttava vaihtoehto, mutta toisaalta nuo Valeot ois orkkista vastaavat eikä hinta niin paljon kalliimpi.

                                Jere: Kävele johonkin varaosapuljuun, joka tilaa Valeolta tavaraa ja anna tuo tilauskoodi.

                                Comment


                                • #17
                                  Harmi kun ehtivät laittaa jo 'kallista ja parempaa' osaa merkkiliikkeessä. Muuten olisin tilaillu, mutta osat jo paikallaan. :s

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olipa kerrankin sopiva aihe. Vaihdoin eilen autoon uudet Philipsin d1s polttimot. Onnea kesti 100km ja 6 käynnistystä. Töistöä lähdettyäni vasen ei syttynyt ja ajotietokoneeseen tuli herja. Äsken testasin vanhaa polttimoa, mutta ei toimi silläkään. Liitoksistakaan ei löytynyt mitään epäilyttävää.

                                    Epäilen vahvasti tuota "ballastia". Voiko polttimon vaihdolla olla jotakin yhteyttä vikaan? Ainoa mitä tuli mieleen on, että umpion takaosan ruuveja kiristäessä työkalu olisi painanut ahtaassa välissä yksikköä? Vai onkohan vain huonoa tuuria. Kuuluuko polttimon "palloon" tulla alle kahdessa tunnissa harmaata? Tai voiko viallinen polttimo rikkoa yksikön.

                                    Onko vinkkejä kuka Turussa olisi kykeneväinen tilaaman kyseisen osan edullisesti? Kun näille näyttää olevan menekkiä niin kannattasiko jonkun foorumin osakauppiaan ottaa varastoon muutama jos saa edullisemmin ja yksittäisen tilaajan ei tarvitsisi odottaa kolmea viikkoa.
                                    Viimeksi muokannut LogI; 3.12.2008, 20:08.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jännä juttu sinänsä, sillä itselläni pimeni tuo ohjausboksi viikon sisällä polttimon vaihdosta. En sitten tiedä olisiko sillä jotain yhteyttä tuohon, mutta tuntuu monella pimenneen juurikin polttimon vaihdon lähimailla tuo mokkula.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei näistä xenon plussista muutenkaan ole muuta hyötyä kuin automaattinen korkeudensäätö ja xenonien imago. Aika synkkää ajella muiden perässä ja verrata valotehoa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Komppaan, nuo B6:en xenon+:at olivat kyllä aikamoinen pettymys edellisen
                                          B5:en jälkiasennus depo-valojen jälkeen. Olisiko B6 S4:än umpiot paremmat, ainakin
                                          lltek.com:in mukaan ässässä on isompi projektori? Olisiko espoon/länsihelsingin lähistöllä
                                          B6 S4:ää jota vastaan voisi vähän vertailla?

                                          kuva molemmista

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olisiko espoon/länsihelsingin lähistöllä B6 S4:ää jota vastaan voisi vähän vertailla?
                                            Pian on, kunhan saan ne ballastit...toki Keravalla saakka, mutta auto liikkuu myös Kehä III:en sisäpuolelle!;)

                                            Sinällään jännä tuo lltekin artikkeli noista valoeroista...omat valot on alunperin 2003 S4:sta, mutta tuon vertailun mukaan ne olisi 3/4 Titaniumit!? Eli tämän mukaan on Titanium, koska ballastin paikka umpion alla. Ballastin malli on kuitenkin 5GL johtuen 4-pinnisestä liittimestä umpiossa, joka taas tämän mukaan viittaa S4:een, mutta taas tämän kuvan mukaan on Titanium, koska muistaakseni linssi ei ole noin suuri...täytyy tarkistaa viimeinen väite, koska en muista oliko parkin paikka xenonpolttimon sivulla vai alla...niissäkin näköjään eroa umpioiden välillä. Otappa tuosta sitten selevää. Liekkö nuo toiset sitten Bi-xenon umpiot ja toiset H7+Xenon eli samat mitä on A4 S-linesssa esimerkiksi.
                                            Viimeksi muokannut jaarli81; 4.12.2008, 13:34.

                                            Comment


                                              #23
                                              Varmaan kuvissa on juuri niin kuin sanoit, että vasen pikkuprojektorilla on xenon+h7, sillä
                                              omat xenon+ projektorit ovat juuri tuota isompaa kokoa mitä S4 umpiona mainostetaan
                                              lltek:in sivuilla. Eli siitä ei apua tähän. Pitäisi varmaan purkaa ja katsoa missä kunnossa
                                              projektorien linssit ovat. Samalla voisi tehdä lisäilmapumppu-jumppaa, ilmansuodatin jne..

                                              Onko noita h7+xenon umpioita, ettei vain vasen umpio kuvassa ole h7+h7?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omissa orkkis halogeeni H7+H7 umpioissa on leima, jossa on maininta D1S eli voivat olla periaatteessa samat umpiot, kuin tuo vasemmanpuoleinen, mutta H7 kannalla...sinnehän minä olisin xenonit laittanut jos olisi ollut tummaoptiikalla.

                                                AKTE erottaa neljä erilaista umpiotyyppiä:
                                                A4 Halogen:
                                                Vasen:8E0 941 029 C
                                                Oikea:8E0 941 030 C
                                                A4 Xenon (halogen twin headlight unit for gas discharge bulb):
                                                Vasen:8E0 941 029 H ja Q
                                                Oikea:8E0 941 030 H ja Q
                                                Noita on siis kolmella eri versiolla ilman loppukirjainta, H ja Q. Luulen, että joku noista versioista on tummaoptiikkainen.
                                                S4 Xenon (halogen twin headlight unit for gas discharge bulb):
                                                Vasen:8E0 941 029 M
                                                Oikea:8E0 941 030 M
                                                Tuossa on lisäksi viittaukset myös A4:ään
                                                BI-Xenon
                                                Vasen:8E0 941 029 T
                                                Oikea:8E0 941 030 T
                                                Ei erikseen mainintaa S4:sta., vaan pelkkä bi-xenon.

                                                Itsellä umpiot oli koodilla 8E0 941 004&003 L, jotka sittemmin korvattu 8E0 941 029&030 M.

                                                Luulen, että on niinkuin sanot, että on olemassa kaksi erilaista umpiota bi-xenon ja H7+H7. Tuota H7+H7:aa saa vain eri sisuksilla eli xenon tai H7 hilppeillä ja tietty tummalla tai kirkkaalla optiikalla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sellainenkin tuli mieleen, että pystyyköhän halogeeniumpiosta vaihtamaan H7-kantaisen projektorin tuohon S4 umpioon? Tuohan mahdollistaisi jälkiasennusxenon -sarjan käytön. Kaikkea sitä tuleekin mieleen perjantai-iltana.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    B5:ssa näyttäis ainakin olevan sama umpio halolle kuin xenonille. hehkun kiinnitys on vaan sitten erillainen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Voi pystyäkkin, mutta saako umpion purettua miten kätevästi? B5-umpiossa ei ainakaan linssiä saa mahtumaan lyhyen polttimon luukusta, itse linssi ei ole kuin 3 ruuvilla kiinni. Koitin eilen varovasti avata B5-faceliftin umpiota että saisin sen puhdistettua, mutta luovutin. Pitää koittaa uudelleen joku perjantai tai lauantai kun on "rohkeammalla" tuulella... ;)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onkohan kellään mallikuvaa miten nuo piuhat tulee umpiolta 12-napaiseen liittimeen. Itsellä tulee kaksi piuhaa umpiolta nelinapaisella uros liittimellä. Ballastissa on taas 12-napainen naaras liitin ja mietos onkin, että tuleeko tuollaisen mallin umpiolta 12-napaiseen liittimeen samat kaksi piuhaa. Tarkoituksena mahdollisesti hommata vastaava 12-napainen urosliitin ja vaihtaa 4-napaisen tilalle. Ai miksen hommannut heti oikeanlaisia ballasteja...se olisi liian helppoa!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ratkaisu taisi löytyä. Tuon piuhanpätkän saa ihan varaosanumerolla marmorin kautta. Siitä sitten vain liitin irtin ja tuon umpiosta tulevan 4-napaisen tilalle...sitten taitaa homma olla klaari. Ihme etten aikasemmin huomannut vaikka AKTE:a selailin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tähän lopullinen sinetti. Tilasin loppujen lopuksi nuo Valeon LAD5GL ballastit ja hyvin toimivat vaikka niistä puuttu Audin varaosanumerot ja leimat....näköjään toimivat myös pelkällä Valeo tekstillä ja hinnalla!;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X