Eli 2.5TDI V6 (AKE) menee 2 viikon päästä hariselle ohjelmointiin, niin kyselisin vaan että minkälaisia kokemuksia ohjelmoinnista on kyseiselle moottorille.(riippuu tietenkin lastusta) Harinen lupaa 211hv/450nm.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lastutuksen kokemuksia, 2.5TDI V6
Collapse
X
-
Lisää aiheeseen että kyseessä 2.5v6 tdi. Itse penkitin harisella 150kw/470nm tjeu Tuon jälkeen on lisätty syöttöjä ja uudet nokat ja vetoja tuli vähän lisää ylös.
Vaaranahan voi olla, että hymy kasvaa kasvoilla. Semmoista on ollut olemassa. :D
(alla näkyvää ahtokäyrää pitää tulkita niin että 100=0bar 200=1bar, eli tossa oli ahtoja ~1.22bar)
-
Jos pahat kielet (ja ne muutamat referenssimittaukset muualla) ei ihan paskaa puhu, diffaksen kiesissä saattaa noiden viime muutosten jälkeen se 150 kW. Oma ei ole V6, mutta kivasti sekin piristyi, kun vaihdettiin ECUun väsyneiden tilalle uudet lutikat, eli hyöty on kiistaton. En ole penkittänyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarppa^ Näytä viestiEli 2.5TDI V6 (AKE) menee 2 viikon päästä hariselle ohjelmointiin, niin kyselisin vaan että minkälaisia kokemuksia ohjelmoinnista on kyseiselle moottorille.(riippuu tietenkin lastusta) Harinen lupaa 211hv/450nm.
n.40 000km vuoteen ajot joten luotettava se olisi syytä olla...
Comment
-
Vanhasta muistista heittäisin että tipronikki kestää 450Nm vääntöä. Kierrosluvusta ei mainintaa. Veikkaan jotta noilla yli parinsadan tehoilla laatikkoon sylkäistään myös uusi ohjelma.
Oma AFB sai ns. economy ohjelman sisäänsä kuukausi sitten ja kulutus laski kyllä hieman. Loota alkoi toimia ensimmäistä kertaa auton historiassa asiallisesti. Lisääntynyt vääntö poisti aika hyvin tipissä aiemmin ilmenneen ns. kikkelinvenyttelyilmiön...
-Ts: vaihtaa kun vaihtaa eikä liiruttele kuinka sattuu.
Comment
-
Pikkuisen itseäkin kiinnostaisi lisävoima. Minkälaisia kilsamääriä teillä on ollut takana kun olette lähteneet lastuja laittamaan? Itsellä on jo 240+ tkm, sinänsä kaikki toimii ok ja mitään failua ei ole, mutta onko syytä epäillä, että lisähepojen myötä vanhuksen ikääntyminen nopetuu? Ainakin kait fööni ottaa enemmän kierroksia ohjelmoinnin myötä, mitenkäs suuttimet, kuormittuuko jotenkin enemmän?
Comment
-
No voin omakohtaisesti sanoa, et jos otetaan se 200+ heppoja tolla vakioahtimella, niin
se alkaa olemaan aika kovilla. Siksi fiksuinta on muutenki ennen tehojen lisäämistä ottaa
kunnon ahdin ja vähä avartaa putkistoa. Omaa kutitetaan aina joka vuosi vähän lisää...
luo vähä ku uuden auton tuntua taas. :)
Comment
-
Niinpä, näin olin itseni antanut ymmärtää. Eikös sinulla, Martin, ollut 530d ahdin ainakin jossain vaiheessa? Onko se sitten järeämpi kuin tuo vakio? Onko muuten ahtimet noissa 2.5 V6tdi padoissa kautta linjan (eri tehoversiot) samat? Jos on, niin silloinhan tuo 132kW pata, joka mullakin on, on jo tehtaan softalla kutiteltu ja näin ollen varmasti föönin vaihto olisi paikallaan.
Pakopuolen avartaminen kyllä houkuttelee jo pelkästään, kun on tsekannut Martinin soundit youtubesta ;-)
Comment
-
Jo vain bimmerista toi ahdin, ei ehkä kaikkein parhailla siivilla, mutta riittänee perusviritykseen. Tossa bemmin ahtimessa on turbiini ja kompura 4mm isommat siivet vrt vakioon.
Parhain toki olisi suoraan joku 2260v lyödä kiinni...riittää sitten 300hepan kantturoille. Jokunen vuosi sitten kun vakioahdin kaipasi vaihtoa, niin tuli tilattua 180heppasen ahdin,
joka oliki sit 1:1 150heppasen kanssa. Ahtimessa oli vaan uudempi malliversio numero.
Niin ja onha noi soundit vakio putkella aika hyvin jemmattu piiloon. :)
Comment
-
Mun ex kiesi akn-koodinen 2.5tdi, n. 180hp ja 400nm. Pelas ihan kivasti. Eli tehonlisäys oli suht reilu vakioon pers dynolla.
6-vaihteinen manuaali kyseessä, veti nätisti puna-alueelle hyytymättä. Autolla oli ajettu 200tkm ennen lastutusta.
Ikävä asia oli se, että auton seuraava omistaja ehti ajamaan autolla vain vajaan viikon kunnes turbosta tuli käkikello.
Comment
-
-
-Heitin ton Jarille, en sulle. Sori! Ja siihen, että toisilla/ssa nokat kuluu ja joillain taas ei, on varmasti järjellinen syy. Mikä se lopulta on, siitä olkoon kukin mitä mieltä lystää. Aivan varmaa on se, ettei tähänkään liity sen kummempaa magiikkaa. Pitäis tehä aiheesta satasivuinen tutkimus joka sisältää riittävän suuren otoksen autoja laaharikutosilla, mutta ketä kiinnostaa? Paree vaan koettaa pärjätä "omin nokkineen" mahdollisimman pitkälle ilman murheita ;) Saapahan sitten puolen millin kohalla paukutella henkseleitään jotta :"mitäs minä sanoin"! -Tai sitten ei... Jatkuvasti nää vaggineet kumminkin on jostain paskana. Ja jos ei ole, niin ehkä vähän lisää tehoo jos sais :))
Comment
-
Mitä etua mahdollisesti saavutettaisiin tuolla BMW:n isommalla ahtimella?
Kulutusta pienemmäksi ja tehon kasvaminen?
Mitä itse olen noita V6 TDI:tä nähnyt, niin tuntuvat hieman savuttavan ja kulutus esim. vanhaan 5-syl TDI:hin nähden on huomattavan suuri, vaikka vertailtavat autot ovat muuten lähes vastaavia.
Comment
-
Kulutusta pienemmäksi ja tehon kasvaminen?
Comment
-
Mullahan on 2556 ahdin vakiokuorissa, joka on semmoinen pienin päivitysahdin. Mut se mitä sillä saavutetaan on tietty parempi koneen hengitys, enempi tehoa.
Ei ehkä herää ihan yhtä alhaalta kuin vakio, mut ei siitä kauas jäädä. Parempiha se on voimansiirrollekin, ettei heti alhaalta lähde repimään niin väkevästi. Vakio-
ahtimillahan kamoja on paljon rikki ajettu. En usko, että nää vakio v6:t sen enempi savuttaa kuin muutkaan, jos on vaan kunnossa.
Kulutuksesta en osaa sanoa, ei o tietoa i5 koneen kulutuksia samassa korissa. Omasta mielestä A4:ssa kulutus on maltillinen siihen nähden mitä painoja autossa
on. 150+kg kuski + reilu 50kg tavaraa tapakaksissa (reilu1700kg)työajoissa arkisin, niin kulutus on jäänyt alle 7.3l/100km (50/50 kaupunki/maantie).
Maantiella kulutus semmoinen 5.5l/100km, joskus alle joskus yli. ;)Pelkkää kapunkia kun ajaa, niin tahtoo mennä reippaaseen 8litraan.
Toisaalta kun ostin ton, niin penkitin 160heppaa ja nyt ~50heppa ja 150nm myöhemmin kaupungissaki kulutus on tippunut reilusta kymmenestä reiluun kasiin.
Ajotavassa en väitä tapahtuneen muutosta ekologisempaan suuntaan. ;)
Ei täs nyt ihan metsään ole menty ton softan kanssa, vaikka onkon tehty jonku halpa lastun päälle toi nykynenkin softa. En tiedä sitten miten olis parempi jos
olis ollut alkuun vakio softa, josta olis lähtenyt rakentaa. Suuttimethan mun piti tähän viel lyödä nyt talvella kiinni, mutta tänään saatu 3kk lomautuslappu ehkä
siirtää haaveita vähä tuonnemmaksi. Ranskalaisittain; le fu. :)
(Kukaan joka tätä ajanut on, ei ole vielä huonoksi sanonut;))
Comment
-
kulutus esim. vanhaan 5-syl TDI:hin nähden on huomattavan suuri, vaikka vertailtavat autot ovat muuten lähes vastaavia.
Comment
-
Tuo kulutuksen ihmettely lähinnä perustui Audin omiin ilmoituksiin.
C4 100 tdiq, manuaali. Ilmoitettu kaupunkikulutus 8,6l/100km.
C5 A6 tdiq, manuaali. Ilmoitettu kaupunkikulutus 11,3l/100km.
Autot ovat lähes samanlaisia, vaikka erinäköisiä ja ikäisiä. Liikkumisen tehontarve lienee molemmilla sama.
Ei tuo Diffaksen 7.3l/100km kulutus tosiaan miltään pahalta kuulosta. Lastulla on siis varmasti kulutusta alentava vaikutus.
Tietysti dieselille kannattaa pientä vireistystä tehdä, EGR, katti ym.
Miten, onko V6 TDI:ssä viskoflektiä?Viimeksi muokannut flektivitonen; 9.12.2009, 05:05.
Comment
Comment