Täytyy kuitenki muistaa että tää A4 painaa reilu 1500kg kun A6 q malli joku 1800kg, ellei yliki. Joku omistajahan voi kertoa. Painolla on suuri merkitys tuohon kulutukseen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lastutuksen kokemuksia, 2.5TDI V6
Collapse
X
-
Kyllä kutosestakin visko löytyy.
Passatissa on noissa em. lukemissa mukana egr ja katti. Tukkeutuneen katin kun aikanaan eliminoin, tippui kulutus miltei litran sadalle. Kun taas asensin syksyllä tilalle uuden, ei kulunki kasvanut kuin 0,2-0,3l. Kyseessä siis ei ole mikään race-katti.
Enemmän kasvoi jano männäkesänä kun vaihdatin loppuunajettujen saksankitkojen tilalle Nokian hakka-V:t. Luulin jo että pamahtiko maffi kun kulutus nousi litralla!
Comment
-
Sanottiinpa tuosta V6-koneesta mitä hyvänsä, niin omasta mielestä siinä kuitenkin yhdistyy kivasti kulkupuoli ja taloudellisuus. R5-dieseliä minulla ei kyllä ole ollut ja siihen en osaa kulutusta suhteuttaa. Kuitenkin, sylinterimäärän kasvu tunnetusti nostaa moottorin ominaiskulutusta aina jonnin verran.
Omassa pk-seudulla tapahtuvassa kehätie painotteisessa seka-ajossa tuo meikän malmikasa (omapaino jotain 1700kg) menee mitatusti selvästi alta 7l/100km. Ei lainkaan paha huomioiden V6-maatalousmoottorin tuoma kulkemisen keveys, quattron etenemiskyky ja melko järkyttävä omamassa. Puhtaassa kaupunkiajossa toki menee selvästi enempi.
Enemmän kasvoi jano männäkesänä kun vaihdatin loppuunajettujen saksankitkojen tilalle Nokian hakka-V:t. Luulin jo että pamahtiko maffi kun kulutus nousi litralla!
Nyt kun tuo ahdistinasia on ollut tapetilla tässäkin säikeessä, niin jatketaanpa vielä juttua.
Uusimmissa audin ja bimmerin moottoreissa on tuo sähköisesti ohjattu vnt. Mut noit on
monia muutettu alipaineella toimivaksi. Laipathan ei tietenkään käy suoraan eikä mikään
muukaan oikeastaan. :)
Olisiko kellään tietoa muista V6:seen sopivista ahtimista sellaiseen 250-300hv teholuokkaan, kuin nuo jo edellä mainitut BMW:n ahtimet?
Mites muuten nuo V6:sen veivit, onko niitä joku saanut antautumaan maltillissilla ahto- ja syöttöpuolen päivityksillä?
Comment
-
Alipainetoimiseksi muuttaminen ei ole pulttaamishomma, vaan tarvii leikata ja hitsata vipu sopivan mittaiseksi. Aika tarkkaan sen saa tehdä että vipusuhde on oikea. Tai sitten koko vipu vaihdetaan alip. toimisesta ahtimesta.
Tekeillä on purkki, jolla Audin GTB2260VK servoahtimen saa toimimaan sellaisenaan VAG dieseleissä, siis alipainetoimisen ahtimen sijaan. Toivottavasti hinta muodostuu houkuttelevaksi.
Sellainen purkki on jo valmiina joka toimii Mersun ja joidenkin Bemarin servoahtimien kanssa.
Mikään Bemun ahdin ei sellaisenaan käy V6:een suoraan, vaan kaikki pultattavat ahtimet on vakiosta tehtyjä isommilla siivillä, vaikka sitten bemun tai mersun tai minkä vaan.
Comment
-
Onkos muuten lastutukseta muuta hyötyä kuin sillä saadaan kierroslukualuetta laajemmaksi?
Meinaan vaan kun vulvalandiassa r5 140hv koneesta on penkitetty evryllä ja ahtomodilla 185/410Nm, eli jopa enemmän kuin mitä optimoinnilla tai lastutuksella lupaavat.
Tämmöistä olen päissäni miettinnyt. Ahtoja oli muistaakseni 1.5bar
Comment
-
jopa enemmän kuin mitä optimoinnilla tai lastutuksella lupaavat.
Comment
-
Laittaisitkos Martin vielä linkin siihen V6TDI äänipätkään omasta laitteestasi? Harmikseni hukkasin, nyt ei taas löydä mistään. On NIIN hyvät saundit, että!
Comment
-
Kiittää, kumartaa. Onkohan viitosen soundi enää se "only one"? (No on se, mutta kyllä tämäkin hivelee).Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 9.12.2009, 21:57.
Comment
-
Hienot on äänet, todennäköisesti paras V6 koneen möykkä, mitä olen kuullut.
Tuli tuosta viskosta mieleen...
Kuinka äkkiä V6 TDI saavuttaa normaalin käyntilämpönsä?
Eikö viskoflekti kannattaisi korvata sähköisellä, se kun pyörii vasta silloin, kun on sille oikea tarve, ei kertaakaan ennen sitä.
Taas näitä mun haaveiluja.
Comment
-
No ei toi mikään heti valmis-lämmin auto ole, mut mun mielestä todella paljon nopeammin
lämpenee kuin esim. nuo 1.9tdi:t. Ne ei oikeen talvella lämpene ilman lisälämmitintä.
Merkittävä seikka on sekin, et nyt kun poistin pohjamuovin, niin auton lämpeneminen on
hidastunut selvästi ja samalla myös jäähtyminen nopeutunut. Sen verran se kuitenki siitä
muovista säteilee lämpöä takasinpäin kuitenkin siis...
Viskoflekti vs sähköflekti asiaan en ota kantaa, kun tuo toimii tolleenki hyvin. :)
Comment
-
Sikälikin taitaa olla hyvä säilyttää visko jotta pitää tuolla konekopan alla paikallaan käydessä edes vähän ilman liikkeessä, saattais muuten olla VeePeellä hiukka lämmintä turbon kaverina. Siinähän on oikein kanavaktin hihnakopasta läpi sinne koneen "haaroväliin". -Tiiä häntä...
Niin, ja kauan se lämpenee kutonenkin. Oman osuutensa tekee climan fiksu logiikka joka lyö flektille lisää vauhtia kun kone vähänkin lämpee. Yllättävän tehokas syyläri tuntuu tuo lämppärin kennokin talvipakkasilla olevan.
Comment
-
Sahapukkiahan en omista, mutta nämä asiat voinee rinnastaa tuohonkin.
Eli omassa AFN R4-koneessa on viskotuuletin ja flekti, kumpaakaan ei kannata mennä vaihtamaan. Tämä lämpenee hyvin ja nopeasti talvella, kunhan kuitenkin autolla ajetaan. (Eberi on esi- ja taukolämmitykseen)
Lämpenemistä edistää:
-termostaatti on kunnossa -ei ole juminut auki. Pahvit ei minusta kuulu Autoon.
-sisätilan lämmitysvastukset on kunnossa. 3kpl 333W "hehkutulppia" kannen päästä sisäkennolle lähtevässä letkussa. Menevät pois päältä moottorin lämmetessä yksi kerrallaan. Hyvin jarruttaa laturilla ja moottori lämpenee. Eivät toimi, jos klima Econ-asennossa.
-EGR on päällä eli levyt poistettu talveksi tai ohjelmallisesti normalisoitu (onko kukaan kokeillut lisätä duty cycleä? ;)
-ennen ajettiin kovilla pakkasilla yhtä vaihdetta pienemmällä, ilmeisen katoava D-kansanperinne tippimultitäppien tultua.
Kesällä V6:lla ehkä kannattaisi ajaa ilman pohjamuovia, niin moottoria huuhteleva (ja likaava) voimakas ilmavirta auttaisi myös pumpun lämpökuormaa pienentävästi. Varmasti pyyhkii säteilylämpöjä mennessään ja pintalämmöt on pienemmät myös pysäköinnin alkaessa. Johtumislämpö lienee pienempi paha ja vaikea mennä puuttumaan.
Mitenhän moottorin suojakopan modifiointi esim. jäähdytysilmaa kuljettavalla kanavalla? Joku varmaan pohtinut asiaa. Sinne voisi laittaa sen lisäflektin esim. vanhasta atx-virtalähteestä ja turbotimerin....
Comment
-
-sisätilan lämmitysvastukset on kunnossa. 3kpl 333W "hehkutulppia" kannen päästä sisäkennolle lähtevässä letkussa. Menevät pois päältä moottorin lämmetessä yksi kerrallaan. Hyvin jarruttaa laturilla ja moottori lämpenee. Eivät toimi, jos klima Econ-asennossa.
Klima oli kuitenkin Econ-asennossa eli siis lämpövastukset pois pelistä ilmeisestikin. Pitääkin tutkailla tuota Econ-asennon vaikutusta kabiinin lämpeämiseen.
Comment
-
Mulla ei ainakaan menny AFN Passatissa vastukset ECONissa pois päältä, mittasinkin sen oikein.
Ffp:llä joku tiesikin kertoa, että volkkarissa menee pois päältä vasta kun pyytä LO ilmastoinnilta.
Audissa ilmeisesti meneekin pelkällä ECONilla pois päältä, kuten Jarmo on todennut.
Alkaa olla kaukana V6 lastutuksesta nää jutut...
Comment
Comment