Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAZ sammuilee kesken ajon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAZ sammuilee kesken ajon

    Potilas:
    AAZ 1.9td golf -96


    Oireet:
    Sammuilee kesken ajon. Ensimmäisen kerran teki moottoritiellä 120km/h nopeudessa. Sammui mitenkään ennalta varottamatta. Lyhyen rullauksen jälkeen kun laitoin vaihteen silmään ja nostin kytkimen niin käynnistyi ja matka jatkui normaalisti.

    Nyt lähinnä kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle, niin auto saattaa sammua pari kertaa liikennevaloissa. Yleensä sen jälkeen toimii ok. Auto lähtee kyllä heti käyntiin avaimesta tai rullaamalla.


    Diagnoosi:
    En kovin hyvin dieselien toimintaa tunne, mutta eikös tuon periaatteessa pitäisi poksuttaa käynnissä niin kauan kun soppaa vaan tulee? Eli tämä poistaisi sähkövikojen mahdollisuuden? Vai voisiko vika kuitenkin olla esim. virtalukon pohjassa tai jälkiasennetussa defan hälyttimessä jos siinä on ajonesto? Vai onko autossa itsessään ajonesto?

    Konepellin alla polttoaineletkut olivat melko haperoita, joten uusin kaikki. Tällä ei ollut vaikutusta ongelmaan. Läpinäkyvässä polttoaineputkessa (joka menee ilmeisesti polttoainesuodattimelta ruiskulle?) näkyy dieselin seassa välillä reilustikin ilmakuplia kun kaasua pumppaa. Liekö tämä ihan normaalia tai ehkä syy sammuiluun? Polttoainesuodatin sinänsä näyttäisi tuoreelta.


    Ratkaisu:
    Mistähän nuo ilmakuplat saavat alkunsa? Sen voisi tietenkin aluksi eliminoida jos löytäisi syyllisen. Missä mahtaa kulkea polttoaineletku tankista konetilaan? Liekö jossain näkyvillä mistä sitä pääsisi hypistelemään?

    Mikä muu voisi sammuilun aiheuttaa? Voiko virtalukko/ajonesto tehdä moisen tempun? Ideoita/ehdotuksia?

  • #2
    Mahdollinen "mikä muu" joka nyt tulee mieleen, on sammutussolenoidi tai sen johto ja liitin.

    Ei oikein jaksais uskoa, että ne ilmakuplat tulee sen pidemmältä. Eli konehuoneesta kun uusii letkut, niin saattais kuplat hävitä.

    Comment


    • #3
      Konehuoneesta siis on jo letkut uusittu eikä se noihin kupliin vaikuttanut millään tavalla.

      Missä tuo sammutussolenoidi sijaitsee? Sen voisi tarkistaa.

      Comment


      • #4
        Pumpun kyljessä/yhteydessä.

        Comment


        • #5
          Kun en saa edittiä toimimaan, niin pakko pökkiä tähän perään...

          Löpösuodatin tuli mieleen vielä mahdollisena ilmakuplien aiheuttajana.

          Comment


          • #6
            Tuo suodatin näyttäis melko tuoreelta, mutta sen vaihtoajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa. Uusi ei tosin näytä biltemassa olevan kun kympin, joten semmosen vois hakea ja testata vaikutusta.

            Hankala vika sinänsä kun ei aina temppuile. Pitää muutama päivä körötellä ennen kuin voi varmuudella tietää onko vika poistunut vai ei.

            Comment


            • #7
              Varmasti on juu.

              Virtalukon pohja saattais varmaankin olla se yksi vaihtoehto, kuten ajattelitkin.
              En tiedä varmaksi mutta luulisi, että sammutussolenoidi saa sähkönsä sitä kautta?

              Edit: Virtalukon pohja on noista se halvempi kokeilla. Esim. Motonetista 15,50e.
              Sammutussolenoidi muuten näyttäis löytyvän pumpun päältä, vastakkaisesta päästä hihnapyörään verrattuna.
              Viimeksi muokannut A6tonen; 2.11.2007, 10:52.

              Comment


              • #8
                Taidan alottaa tolla polttoainesuodattimen vaihdolla ja sammutussolenoidin pintapuolisella ihmettelyllä. Jos sais noi ilmakuplat vaikka häviämään. Jos ei tuo helpotusta, niin seuraavaks sit toi virtalukon pohja. Onneks näissä wanhoissa ritsoissa on nämä varaosien hinnat tosiaan ihan siedettäviä.

                Comment


                  #9
                  Hetkellisesti voi tulla kuplia. Sammuuko ko se kun seinään vai hyytyen?

                  Pumpussa ei muuta elektroniikkaa ole kuin sammutussolenoidi.

                  Comment


                  • #10
                    Sammuu yht'äkkiä ilman nykimistä tai nikottelua. Ei siis etukäteen mitenkään varottele. Lähtee myös samantien käyntiin muitta mutkitta ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

                    Comment


                      #11
                      Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa joka syksy, jos haluaa pelata oikein varman päälle. Sammutussolenoidille tulevaa jännitettä kannattaisi kenties mittailla kun vika iskee päälle. Ikävä vaan kun vika tulee noin satunnaisesti ja harvakseltaan.

                      Comment


                      • #12
                        Sen verran voisi vielä lisätä, että tuo sammuilu tosiaan näyttäisi tapahtuvan aina liikkeelle lähdön jälkeen melko nopeasti. Sen jälkeen taas käy ja kukkuu kiltisti seuraavan etapin loppuun asti. Emäntä sillä on tänään parisataa km taittanut ja kuulemma aina startin jälkeen tuon tekee, mutta sen jälkeen kyyti on taas tutun tahmeaa ja turvallista.

                        Hankala tuota solenoidia on tosiaan ajon aikana mennä mittaileen. Koitan raiskata sen ensi alkuun vaikka crc:llä ja vaihtaa tuon filtterin. Toivotaan että niistä olisi apuja.

                        Comment


                        • #13
                          Miten pian startin jälkeen tuo sammuminen tapahtuu?

                          Comment


                          • #14
                            Siinä vaiheessa kun pääsee ensimmäiseen risteykseen/liikennevaloihin. Itsellä se tosin sammui moottoritiellä, mutta sen jälkeen se on yskiny vaan lähdön jälkeisenä minuuttina/parina.

                            Comment


                            • #15
                              Ok, ajattelin vaan jos on sammunu heti käynnistyksen jälkeen. Olis ollu ajonesto meinaan sitten, jos tuossa autossa sellaista on...

                              Comment


                              • #16
                                Joskus muinoin vanhempien mersu oireili samaan tapaan kun siinä oli jälkiasennettu cobran häly+ajonesto. Sammuili kesken ajon millon missäkin. Se tosin ei lähtenyt sammumisen jälkeen välttämättä käyntiin ollenkaan ja loppuviimeks teki stopin kokonaan. Vikaa metsästettiin kissojen ja koirien kanssa ja lopulta syyksi paljastui tuo ajonesto. Itsellä ei tosin ole mitään hajua miten jälkiasennettu hälytin/ajonesto toimii, joten sitä on paha ihmetellä.

                                Kävin polttoainesuodattimen hakemassa tänään ja ruuvaan paikalleen huomenna. Katsotaan sitten onko vaikutusta mihinkään.

                                Comment


                                  #17
                                  Epäilen, että sammutinsolenoidissa itsessään ei ole vikaa. Ainakaan en ole koskaan kuullut yhdestäkään viallisesta.

                                  Tuohon kyydin "tahmeuteen" on pari pientä konstia tiedossa jos kiinnostaa. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ton tahmeusongelman oikeastaan ratkaisinkin jo. Kahlasin kyllä ton savukoneen piristystä käsittelevät viestiketjut läpi, mutta ratkaisin asian kuitenkin hankkimalla itselleni hätäsemmän menopelin. Emäntä ehtii kiiruhtaa hitaamminkin ;).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllähän noissa solenoidessakin vikaa on ollu.
                                      Mutta toi risteyksiin sammuminen kertoisi kyllä jostain muusta ongelmasta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vaikuttais siltä, että virtalukon pohja on syyllinen. Jos/kun auto sammuu kesken ajon, niin se hörähtää välittömästi uudelleen käyntiin vaihde päällä rullaten kun avaimen kääntää kokonaan loppuun asti. Muutoin ei vauhdista käynnisty.

                                        Toivotaan että tuo virtalukon pohja vielä pari viikkoa jaksaa toimia tuon verran kun en sitä sitä ennen ehdi korjaamaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä 96 vuosimallissa on ajonesto vaikka onkin mekaanisella pumpulla. Joku patentti se on siinä pumpussa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lisää oireilua. Hehkutus ei toimi enää lainkaan, jonka takia autoa on aika hankala/mahdoton saada käyntiin. Hehkun valo ei siis syty mittaristoon kun virrat laittaa normaalisti päälle. Voiko tuo vioittunut virtalukon pohja tiputtaa hehkutuksen kokonaan pois? Muuten autoon tulee virrat ja jaksaa starttiakin pyöritellä hyvin.

                                            Lisäksi hälytin oli ruvennut itseästään laulamaan auton ollessa parkissa. No kehotin emäntää käyttämään vain avainta ovien aukomiseen/sulkemiseen. Hälytin oli pitänyt kuitenkin meteliä autoa käynnistettäessä vaikka sitä ei ollut edes käytetty. Voiko toi virtalukon pohja sekottaa hälynkin, vai vaikuttaisko toi enemmän hälyttimeen liittyvältä vialta? Hälytin on siis jälkiasennettu ja merkiltään defa.

                                            Auto (ja emäntä) on tosiaan reissussa enkä itse pääse autoa ihmettelemään ennen ensi viikon viikonloppua. Elättelin jo toiveita että se sinne asti kasassa pysyisi, mutta nyt näyttää vähän huonolta. Onkohan tolle virtalukon pohjalle mahdollista antaa mitään väliaikaista tekohengitystä roiskimalla crc:tä tms.? Vai meneekö huonompaan suuntaan?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Viallinen virtalukon pohja voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä sähkövikoja.
                                              En muista mitä kaikkea mulla oli Passatissa mutta radio ainakin toimi ensin ihmeellisesti, kunnes jostain sieltä päin tuli toimintasavua ja lopulta meni sulake.
                                              Loppujen lopuksi se meni niin sököksi, että avain ei enää kääntyny.
                                              Piti purkaa pohja käteen ja hakea Motonetista uudemman mallin pohja (kytkennät samat mutta sovitus lukkosylinteriin erilainen) ja käyttää sitä ruuvarin kanssa kunnes tilattu oikeanlainen saapui.

                                              Ei sitä ainakaan purkamatta herkistellä CRC:llä, jos muutenkaan.
                                              Eli kannattanee hakea se pohja jo valmiiksi ja vaihtaa kun auto tulee kotiin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei hehkutuksen puute vaikuta noin radikaalisti näissä lämpötiloissa.
                                                Suorasuihkutusdiisseli lähtee kyllä ilman hehkujakin käyntiin, joten vika on kyllä jossain muualla.
                                                Toki hehkut auttaa, muttei se noin toimi.

                                                Toimiiko se muuten ihan ok? Ylensä se, että joutuu sahaamaan käyntiin näissä pakkaslukemissa tarkoittaa kyllä ajotuksen persiillä olemista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kunhan vaan käyntiin saa, niin toimii ihan hyvin satunnaista sammahtelua lukuun ottamatta. Nokkahihnan just vaihdoin viikko sitten ja ajotuksen tarkistin kohdalleen. Tämä kesken ajon sammuilu alkoi itse asiassa jo ennen hihnaremppaa.

                                                  Toi sahaaminen kuullostais enemmän ehkä ajonesto-ongelmalta. Se siis (kuulemma) jaksoi hyvin sahata ja putkestakin tuli hattaraa, mutta ei käynnistynyt. Lopulta käynnistyi ison savupilven saattelemana. Sitten sammui taas kesken ajon ja käynnistyi kääntämällä avain pohjaan. Siinä vaiheessa oli kuulemma hehkun valotkin taas syttyneet.

                                                  Omasta mielestä vaikuttaisi, että vika on virtalukon pohjassa / ajonestossa / hälyttimessä. Kesken ajon sammuilu "korjaantuu" ainakin vääntämällä avain pohjaan, joka viittaisi virtalukon pohjaan. Toi käynnistymisongelma taas viittaisi enemmän ehkä ajonestoon. Voiko sen temppuilu sitten johtua viallisesta virtalukon pohjasta?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos nimenomaan kylmällä koneella joutuu sahailemaan käyntiin ja oletetaan hehkujen toimivan ok, niin vika on syöttöpumpun ajoituksessa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Suorasuihkutusdiisseli lähtee kyllä ilman hehkujakin käyntiin
                                                      Mutta eikös AAZ ole kuitenkin esikammiodiesel?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olipa muuten jäänyt huomaamatta A6tosen aiempi viesti. Virtalukon pohja on jo tosiaan hankittu ja odottaa vaihtoa. Uuden ja vanhan virtalukon pohjan etäisyys on vaan tällä hetkellä liian pitkä. Toivotaan että auton jollain konstilla saa perille.

                                                        Aamulla hehku oli toiminut normaalisti ja käyntiin oli lähtenyt kuten pitääkin. Muutaman tunnin kuluttua auto ei enää hehkuttanut saati käynnistynyt. Sitten taas käynnistyi, sammui, hehkutti, käynnistyi jne..

                                                        Tietty jos uus hihna ois löystynyt ja pumpun ajoitus hypännyt aamun aikana. Vaikuttaako tuo käynnistymisen lisäksi kuinka paljon kulkupuoleen jos ajotus on vähän pielessä? Omat rahat laittaisin tässä vaiheessa kuitenkin virtalukon pohjalle enkä ajotukselle.

                                                        Ei oo vielä tarpeeks haastetta tossa viassa joka tulee ja menee miten lystää, mutta kun pitää vielä koittaa ohjeistaa vähän vähemmän autoista ymmärtävää nais-ihmistä puhelimella tunnin välein. Nokkahihnan kireydenkin vois tietty tarkastaa ilman työkaluja, mutta en taida edes yrittää puhelimessa sitä neuvoa...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jep, AAZi on kammiokone. Jos sahatessa putkesta on tullut hattaraa, niin silloin vika ei voine olla ajonestossa, koska konehan on tällöin saanut kakkua.

                                                          Pielessä oleva ajoitus vaikuttaa dramaattisesti käynnistyvyyteen ja kulkupuoleen.

                                                          Kammiokoneenkin pitäisi kuitenkin lähteä hehkuttamatta näillä keleillä suht mukisematta tulille.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Siltä varalta että joku muukin kärsii samoista ongelmista, niin kyllä nuo kaikki viat näyttivät poistuvan virtalukon pohjan vaihdolla. Taas käy ja kukkuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X