Potilas:
AAZ 1.9td golf -96
Oireet:
Sammuilee kesken ajon. Ensimmäisen kerran teki moottoritiellä 120km/h nopeudessa. Sammui mitenkään ennalta varottamatta. Lyhyen rullauksen jälkeen kun laitoin vaihteen silmään ja nostin kytkimen niin käynnistyi ja matka jatkui normaalisti.
Nyt lähinnä kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle, niin auto saattaa sammua pari kertaa liikennevaloissa. Yleensä sen jälkeen toimii ok. Auto lähtee kyllä heti käyntiin avaimesta tai rullaamalla.
Diagnoosi:
En kovin hyvin dieselien toimintaa tunne, mutta eikös tuon periaatteessa pitäisi poksuttaa käynnissä niin kauan kun soppaa vaan tulee? Eli tämä poistaisi sähkövikojen mahdollisuuden? Vai voisiko vika kuitenkin olla esim. virtalukon pohjassa tai jälkiasennetussa defan hälyttimessä jos siinä on ajonesto? Vai onko autossa itsessään ajonesto?
Konepellin alla polttoaineletkut olivat melko haperoita, joten uusin kaikki. Tällä ei ollut vaikutusta ongelmaan. Läpinäkyvässä polttoaineputkessa (joka menee ilmeisesti polttoainesuodattimelta ruiskulle?) näkyy dieselin seassa välillä reilustikin ilmakuplia kun kaasua pumppaa. Liekö tämä ihan normaalia tai ehkä syy sammuiluun? Polttoainesuodatin sinänsä näyttäisi tuoreelta.
Ratkaisu:
Mistähän nuo ilmakuplat saavat alkunsa? Sen voisi tietenkin aluksi eliminoida jos löytäisi syyllisen. Missä mahtaa kulkea polttoaineletku tankista konetilaan? Liekö jossain näkyvillä mistä sitä pääsisi hypistelemään?
Mikä muu voisi sammuilun aiheuttaa? Voiko virtalukko/ajonesto tehdä moisen tempun? Ideoita/ehdotuksia?
AAZ 1.9td golf -96
Oireet:
Sammuilee kesken ajon. Ensimmäisen kerran teki moottoritiellä 120km/h nopeudessa. Sammui mitenkään ennalta varottamatta. Lyhyen rullauksen jälkeen kun laitoin vaihteen silmään ja nostin kytkimen niin käynnistyi ja matka jatkui normaalisti.
Nyt lähinnä kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle, niin auto saattaa sammua pari kertaa liikennevaloissa. Yleensä sen jälkeen toimii ok. Auto lähtee kyllä heti käyntiin avaimesta tai rullaamalla.
Diagnoosi:
En kovin hyvin dieselien toimintaa tunne, mutta eikös tuon periaatteessa pitäisi poksuttaa käynnissä niin kauan kun soppaa vaan tulee? Eli tämä poistaisi sähkövikojen mahdollisuuden? Vai voisiko vika kuitenkin olla esim. virtalukon pohjassa tai jälkiasennetussa defan hälyttimessä jos siinä on ajonesto? Vai onko autossa itsessään ajonesto?
Konepellin alla polttoaineletkut olivat melko haperoita, joten uusin kaikki. Tällä ei ollut vaikutusta ongelmaan. Läpinäkyvässä polttoaineputkessa (joka menee ilmeisesti polttoainesuodattimelta ruiskulle?) näkyy dieselin seassa välillä reilustikin ilmakuplia kun kaasua pumppaa. Liekö tämä ihan normaalia tai ehkä syy sammuiluun? Polttoainesuodatin sinänsä näyttäisi tuoreelta.
Ratkaisu:
Mistähän nuo ilmakuplat saavat alkunsa? Sen voisi tietenkin aluksi eliminoida jos löytäisi syyllisen. Missä mahtaa kulkea polttoaineletku tankista konetilaan? Liekö jossain näkyvillä mistä sitä pääsisi hypistelemään?
Mikä muu voisi sammuilun aiheuttaa? Voiko virtalukko/ajonesto tehdä moisen tempun? Ideoita/ehdotuksia?
Comment