Ilmaavatko nämä koneet itse itsensä, eli riittääkö kun uuden suodattimen täyttää dieselillä ja sitten starttaa? Joutuuko starttia pyörittämään maailman loppuun asti? Vai pitääkö tuossa operaatiossa olla jotain ilmausapuvälineitä? Kannattaako muuten suodatinta vaihtaa ennen kuin tankissa on talvilaatua?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Polttoainesuodattimen vaihto (TDI).
Collapse
X
-
Polttoainesuodattimen vaihto (TDI).
Avainsanat: b8 polttoainesuodatin, blb, dieselsuodatin, nafta, ohje, polttoaineensuodatin, polttoainesuodatin, suodatin, suodattimen vaihto, tdi
-
Saattaa hyvinkin käynnistyä normaalisti, jos vain suodattimen täyttää.
Toinen ääripää 20 - 30 pitkää starttausta, jos suodatin ja mahdollisesti pumppukin ovat tyhjiä. Potkii rumasti starttia vasten yrittäessään käynnistyä. Merkkiääni ilmeisesti varoittaa liian pitkästä starttauksesta.
Comment
-
Suodattimen vaihto oli tosiaan kivuton toimenpide. Kun uuden suodattimen täytti polttoaineella ennen kiinnitystä, niin heti lähti käyntiin. Sitä vain ihmettelin kun vanha suodatin oli vain puolillaan polttoainetta. Eikö suodattimen pitäisi olla aina täynnä(?). Liekö tuossa jotain syytä kylmäkäynnistysongelmiin.
Comment
-
Polttoainesuodatin ongelma
Eli vaihdoin polttoaine suodattimen ja kuparitiivisteen liittimiin, hetken toimii ihan hyvin, sitten alkaa starttuuttamaan pitempään.
Ilmakuplia kulkee melko paljon putkessa.
Kun irrotin entisen suotimen ja tyhjensin sen purkkiin, niin huomasin jälkikäteen purkin pohjalla kumi tiivisteen joka oli ulkohalkaisijaltaan pikkuisen isompi kuin suodattimen pienempi tiiviste, eli noin pari milliä suurempi.
Nyt askarruttaakin oliko tuo tiiviste siellä purkissa ennestään vai onko siellä suodatin jalassa joku tiiviste, mikä irtosi entisen suotimen mukana, ja nyt vetää sieltäkautta ilmaa järjestelmään.
Comment
-
Löytyikö neljättä mistään, vai oliko tuo ylimääräinen "viides"?
Meinaan jos olis nyt kaksi tiivistettä päällekkäin, vanha ja uusi? Ulkokehän tiivisteitä siis.
Motonetin suodattimet toiminu mulla hyvin, mutta mersut ei niillä ei oikein kuulemas toimi.
Joten varauksella niihin kannattaa kyllä suhtautua.
Comment
-
Jepulis, rupes homma avautumaan. Suodatin jalassa sisemmän ja ulomman tiivistepinnan korkeusero on 2mm. Jota ei tuossa motonetin suodattimessa ollu, edellisessä framin suodattimessa taas oli. Eli ylimääränen tiiviste oli laitettu pienemmän tiivisteen päälle että tiivistepinta ottaa tiivisteeseen kiinni. Pitääpäs käydä motonetissä kyselemässä mitä tehdä kun suodatin on viallinen. Pitääköhän se ottaa irti siinnä pihalla ja viedä näytille tiisseliä valuvana tiskille ;D
Comment
-
Kysytäänpä tähän jatkoksi.
Kaverin AHU alkanut pikku hiljaa kuulemas nikotella ja nyt käyntiinlähtö tosi vaivaista.
Ilmaongelmalta/pa-ongelmalta tuntuis. Kun auton sammuttaa, niin lähtee heti kyllä hyvin käyntiin mutta ei tarvitse kauaa seistä, niin ei.
Löpösuodattimen oli tänään vaihtanut, oli melkein kauppareissun ajan toiminut hyvin.
Pa-suodattimen kannessa (eli se mihin suodatin ruuvataan kiinni) on ilmeisesti jokin takaiskuventtiilin tyyppinen?
Miten sen kuuluisi toimia? Nyt sen toimintaan kaveri ei ollut löytänyt minkäälaista logiikkaa.
Comment
-
-Jos siitä muovinatturasta joka on lestiraudalla kii siinä kannessa on kyse, niin se on esilämmityskierto. Ts. tuuppaa osan pumpulla lämminneestä paluunaftasta filtteriin lämmittämään eväitä. Ei tarvii joka syksy erikseen vaihdella putsaria kelien kylmettyä. Saa mennä huolto-ohjelman mukaan, vaikka talven yli ajeltaisiinkin parafinoituneella "kesä" putsarilla. Kokemusten mukaan tuon kierrätysnatsan kanssa on ollut enempi ja vähempi ilmaongelmia, mutta pääosin sellaisen filsun kanssa jossa on letkuliitännät. Siihen malliin tuo nattura näet kiinnittyy kesselin oloisesti sokalla.
Comment
-
A6 kokemusten pohjalta esitän säännöntapaista: 4-koneissa muutamien letkujen ja putkien tuenta on riittämätön ja vaatii esim. halkaistun kumiletkun lisäystä. Koneen tuenta taitaa olla aika pehmeä siinä pehmeässä tukikumien moodissa.
5- ja 6-koneissa letkut on riittävän hyvin tuettua eikä hankauksia tule, jos huolto on ollut riittävän huolellista (jos huollattaa vieraalla niin tarkistaa ;)
Comment
-
a4 2.0tdi b7 polttoainesuodatin
Tösös,
tulipas laitettua elämäni ensimmäinen audi perheeseen. hyvällehän tuo vaikuttaa ensi tuntumalta. autolla on menty mittarin mukaan 100tkm ja eilen oli ajatus vaihtaa polttoaineensuodatin kun auto on uinu saksan maalta tänne etelän kylmään.
mutta mitä ihmettä... suodatin minkä marmoritiskiltä sain oli erilainen, monestakin syystä. ensinnäkin oli 3cm korkeampi. letkujen lähdöt eri suuntiin ja syötöt suodattimeen oli 8mm kun alkuperäisessä oli 10mm.
onko muilla vastaavia probleemia. niin ja koneen tyyppi BLB.
mitäs muuta sitä pitäis vaihdella kun tuo dieselsuodatin, pitäiskö nesteitä vaihtaa? jarrunesteet? ohjaustehostimen nesteet? kertokaas viisaammat jotka ajaa uitetulla autolla.
Kiitokset jo etukäteen.
Comment
-
Jäähdytysnesteiden jäätymispiste kannattaa mitata ja vaihtaa ne jos näyttää, että eivät kestä vähintään -30 pakkasia.
Ohjaustehostimen öljyjä tuskin tarvitsee vaihtaa, mutta jarrunesteet kannattanee ainakin tarkistaa. Vaihtoväli 60000km / 2v. Moottoritöljyt ja kaikki suodattimet vaihtasin myös, sekä mahdollisesti akun. Omassa B6:ssa oli Saksan tuliaisina vain 55Ah akku, joka antautui heti ensimmäisillä pakkasilla.
Comment
-
2.5 TDI V6 polttoainesuodattimen vaihto (ohje)
Ajattelin tehdä tällaisen aiheen ihan ohjeeksi tuleville naftasuodattimen vaihtajille, kun haulla ei löydy kunnon ohjetta, ainoastaan pelottelua vaikealla ilmaamisella ja syöttöpumpun rikkoutumisella.
Ensin käytä moottori lämpimäksi.
Pura sen verran että suodatin koteloineen näkyy.
Avaa 6mm pultti joka kiinnittää suodattimen kotelon auton koriin.
Nosta suodatin koteloineen että pääset suodatinkotelon kyljessä olevaan 6mm mutteriin käsiksi, joka puristaa kotelon suodattimen ympärille, ja löystytä mutteria.
Purista lukkopihdeillä tulo-, lähtö- ja paluuletkut mahdollisimman läheltä suodatinta umpeen.
Avaa tulo ja lähtöletkujen klemmarit ja irroita letkut.
Poista paluulinjan "kokkareen" sokka ja nosta "kokkare" irti suodattimesta.
Nosta suodatin pois kotelosta ja heitä vanha suodatin metsään.
Aseta uusi suodatin koteloonsa.
Täytä suodatin "kokkareen" reijästä piripintaan dieseliä.
Kiinnitä letkut ja kokkare.
Kiristä kotelo suodattimeen ja kiinnitä kotelo autoon.
Avaa lukkopihdit 3kpl.
Kiinnitä mahdolliset suojamuovit.
Käynnistä moottori, anna käydä tyhjäkäyntiä, ja ajele vaikka 5km lenkki.
Ja sillä sipuli.
Comment
Comment