Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Just tarkistin omasta lunttilapusta, mulla on veivit 0.5g sisällä toisistaan. Tollaset sekasarjat on kyllä ihan perseestä, niinkuin porkkis jo sanoikin eli reklamoimaan.
Näin vähän ajattelinkin, hieno homma. Täytyy käydä neuvottelemassa miten tehdään. Outoa, ettei asiaan otettu mitään kantaa koneistuksen yhteydessä. Turhia murheita yksinkertaisista asioista...
Referenssinä Audin TFSI-koneen tehdasveivit, mitä nyt viimeksi on tullut pyöriteltyä, ovat tavanneet olla 1-2g sisään/setti. Ja nehän on siis ns. halvalla tehtyjä sarjatuotanto-osia. Puolen gramman sisään kait yleensä kehotetaan noita tasapainottelemaan jos moottoria on tarkoitus yhtään viritellä.
Mulle tuli rakennussarjan mukana 5kpl Eagle merkkisiä H-veivejä. Painot 4x563grammaa ja 1x539grammaa. Rakennussarja on onneksi 4sylinterinen. Silmäväliä en vielä ole mitannut, mutta varmaan jotain juubaa siinäkin on.
Syy noihin painoeroihin on se, että juuri kukaan ei tee veivejä vitoskoneeseen vaan ne on kaikki neloskoneen sarjoja. Myyjä sitten valkkaa niistä varastossaan olevista sarjoista viidennen kappaleen pakettiin mukaan. Sitten se on tuurista kiinni ymmärtääkö myyjä valkata sen viidennen veivin painon mukaan vai vetääkö vaan pakasta päällimmäisen. Ja sattuuko yleensä siellä varastossa olemaan mistä valita se oikean painoinen tai painoiset.
Joo siis näinhän se meneekin, että vikan veivin painoero johtuu siitä, ettei se ole samaa sarjaa muiden kanssa. Harmittaa sinällään, koska tässä saa taas aika pitkälti katsoa peiliin. Olisi pitänyt suoraan vaan tilata esimerkiksi FCP:lta 5-cyl sarja, ovat sentään lähempänä yhtenäisiä mittoja. En näe mitään järkeä alkaa koneistamaan 20 gramman edestä tavaraa pois yhdestä veivistä, kun muut ovat kuitenkin gramman sisällä jo entuudestaan. Mielestäni koko sarjan tulee olla n. gramman sisällä valmiiksi, joista saa sitten pienellä sipaisulla ylä- ja alapäät samoihin grammoihin.
Kävin neuvottelemassa Autoracingilla ja yrittävät siellä etsiä sarjan about samoihin grammoihin. Jos ei löydy tarpeeksi hyvää, niin pyrin purkamaan kaupan. Myös koneistamon toiminta aiheuttaa jupinoita, miten lie painottaneet akselin, kun kerta yksi veivi on reilusti muita painavampi? Lyöneet raskaimman speksit koneeseen ja sen perusteella vetäneet koko akselin, tiedä näistä...
Noh, tilanne etenee siten, että kun saan vihdoin riittävän kurantin sarjan, niin vien liikkuvat uudelleen koneistamolle ja pyydän sipaisemaan veivi- ja mäntäpaketit yhtenäisiin grammoihin ja painottamaan akselin uudelleen. Tämän saa tosin suorittaa joku muu, kuin GT-motor. Nää on niitä kuuluisia oppirahoja, kun ei itse ollut vielä tarpeeksi perillä asioista ja muihin ei tietty voi luottaa.
Koneistamo ei tarvitse yleensä kuin yhden kanki/mäntä yhdistelmän puntitusta varten. Oliko koneistamolla toimeksiantona kankien painoerojen korjaus/tarkistus? Jos ei, niin oma moka. Gt-motorissa puntittaneet mulle kolme akselia, eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Olen aina vienyt yhden mäntä/kanki yhdistelmän josta ovat saaneet painot. Toki olen ostanut kankisarjat 5-syl. sarjoina, jotka ollut +/- 1g.
Toimeksiantona oli muiden lisäksi veivien tarkastus ja sanoin, että yksi veivi tuli sarjan ulkopuolelta joka olisi hyvä huomioida. Sanoivat ottavansa huomioon. Mutta niinkuin ylempänä mainitsin, niin peiliin katsomisen paikka, olisi pitänyt itse punnita veivit etukäteen, niin olisin välttynyt ongelmilta. Ensi kerralla paremmalla menestyksellä. Eiköhän tämä asia ole jo käsitelty.
Sovittelin Porsche-jarruja joutessani ja törmäsinkin jo seuraavaan ongelmaan. Adapterit tulivat Epyteciltä Saksasta ja näyttäisi siltä, että eivät ole aivan identtiset mitoiltaan alkuperäisten RS2-adapterien kanssa joihin todistetusti menee bolttiksena 996 satulat kiinni. Näissä satula jää nopean laskelman mukaan n. 3 milliä liian sisään versus RS2-adapterit. Levyt saapunevat jo huomenna, joten pääsee toteamaan epäillyn ongelman varmaksi. Vaikea sanoa, kun ei ole mittoja RS2-adaptereista, mutta kuvien perusteella nämä minun adapterit ovat hieman paksummat olka-akselin kiinnityskohdasta. Nykyisessä opinahjossa vasta eka syksy takana, mutta täytyy kysäistä jos pääsisi itse jyrsimään nuo labraan.
Vantaan Moottorikoneistamo hoiti vielä lohkon tasohionnan ja kiertokankien tasapainotukset. Tuli hyvä. Hioin äskettäin männänrengasvälykset kuntoon. Ylempiin 0.45 ja alempiin 0.50. JE:n sivusto ilmoittaa, että nuo lohkon öljyruutat tulisi poistaa/laittaa jotkut spacerit niille. Oletteko muut JE:n mäntiä käyttäneet vaan poistaneet nuo öljyruutat vai millaisen ratkaisun olette tehneet?
Jaahas, mielenkiintoista. Luulisi tuon ohjeistuksen johonkin perustuvan tai sitten on jotain ameriikan poikien varmuuden vuoksi -juttuja. Täytyy katsoa mäntiä asentaessa, että mikä on tilanne niiden kanssa.
Eikä öljyruiskuja kannata alkaa poistamaan. Varmaan meinaavat sitä osuuko männän pohja niihin ruuttien kärkiin. Mutta niiden idea on jokatapauksessa voidella männäntappia ja sylinteriä sekä jäähdyttää mäntää.
Niin paljon kuin olisinkin halunnut Futurat alle, niin laitoin ne kuitenkin kiertoon. Olisivat vaatineet sekä uudet kannut että lipat, jotta olisin saanut ne mieluisasti istumaan.
Tilalle laitoin motorsport-vannetta Briteistä, eli BBS CH:t mitoilla 8,5 x 18 ET35 joka nurkkaan. Päälle varmaan jotain 235/40 R18 rengasta. Tykkään näistä kyllä kovasti, joten ei mennyt metsään ja tuleepahan hieman enempi race-henkinen auto.
Loistava vanne valinta! Ite haaveillu juurikin samanlaisista samanlaiseen kotteroon ja muutenkin vähän vastaava projekti, tosin ollut jo varmaan pari vuotta pukkien päällä odottamassa uutta intoa... :)
Taas on kolikoita kerätty, ja lukuvuoden päättymisen kunniaksi vippasin kannen Nummelaan Kansisetin Jampan hellään huomaan. Supertechin pakoventtiilit ja uudet ohjurit tuli tilattua myös FCP Engineeringiltä.
Kanteen tulee täyskunnostus; seetien ajo, porttaus, back cutit imupuolelle, ohjurien vaihto, kumien vaihto ja pienet sipistelyt päälle. Saan sen sitten kokonaisena takaisin, jahka valmistuu. Mukava vierailu oli, mahtavan ihmisläheinen kaveri ja hyvä asiakaspalvelu.
Tässä kun taas töiden makuun pääsee, niin projekti etenee sitä mukaa. Seuraavana isompana hankintana luultavasti tähän settiin sopiva ahdin.
Kansi tuli takasin tuossa alkuviikosta ja oikein mallikkaalla työnjäljellä. Virtaus kasvoi samalla 255 -> 277.
Laitoin tänään Fin-Turbolle kyselyä sopivasta ahtimesta ja odottelen heiltä vastausta. Laitetaan sitten hyrrää tulemaan seuraavaksi.
Purkasin vetareita tänään, jotta saan akselit hiekkapuhallettua/maalattua ja nivelet uusittua. Etuvetarien kanssa ei ollut mitään kummallisuuksia, ulompi nivel lähti nätisti irti napapulttia kiristämällä takaisin sisään. Sen sijaan takavetarien ulommat nivelet aiheuttivat harmaita hiuksia, eivät liikkuneet mihinkään tällä em. menetelmällä vaikka ulkoisesti näyttävätkin aivan samalta, kuin edessäkin. Onko tässä jokin kikka kolmonen olemassa vai enkö vain yrittänyt tarpeeksi?
Jos samanlaiset rakenteeltaan kuin c4 kopassa niin voi vaatia pienellä ruuvarilla avitusta se sokan vapauttaminen. Boorien juuren kun pesee ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi niin sieltä pitäisi sokan paljastua jostain kolosta.
Motorsport-palikkaa on taas haalittu, Terholta hain perän etukannakkeen ja Fin-Turbolta saapui ahdin. Ahtimeksi valikoitui neuvottelujen jälkeen kuulalaakeroitu GTW30BB-mallinen Fin-Turbon kustomihyrrä 0.82 pakopesällä. Tuoton pitäisi mennä sinne 480-550 välimaastoon.
Huomenna käyn vihdoin ja viimein Nurmijärvellä koneistuttamassa jarrusatula-adapterit kohdalleen, jotta saan etujarrut paikalleen. Tämän jälkeen alusta onkin kasassa ja jäljellä käytännössä tekniikka, voimansiirto ja maalaus noin pääpiirteittäin.
Kannake on billettiosa uretaanipuslalla. Orkkishan on valua. Tällä peräkonstruktiolla varustetuissa autoissa varsinkin se takakannake tuppaa hajoilemaan kovemmin kuormitettaessa, sitä en tiedä miten tuon etukannakkeen laita.
Mutta jos uretaanipuslan haluaa niin pitää ostaa koko kannake. Orkkikseen eivät tee irtopuslaa, ilmeisesti reikä on siinä ovaali tms erikoista.
Juurikin näin. Halusin tuon kannakkeen lähinnä siitä syystä, koska loputkin alustan puslista ovat uretaanisia/alumiinisia. Takakannake ilmeisesti juurikin se heikko kohta näissä rajummilla voimilla, itselläni on se toistaiseksi alkuperäinen, mutta toki uretaanipuslilla. Pitää katsoa, josko siihenkin päivittäisi sen billet-kannakkeen tai sitten kokeilen, miten alkuperäinen kestää käyttöä.
Alakerta tuli niputettua kasaan ja momenttiin. Jakopään osat tuli myös tilattua, joten enää uupuu kokoonpanosta isompina hankintoina oikeastaan nokka-akselit sekä säädettävä hihna- ja ketjupyörä. Täytyy jossain vaiheessa laittaa hankintaan, jotta saa koneen kasattua loppuun. Kaipaisin vähän kokemuksia noista nokista ~500 hevosvoiman kokoonpanoon - Schrick tarjoaa noita 260 asteisia symmetrisiä akseleita, lieneeköhän passelit? Hinta tosin on suhteellisen kova...
Vanteen istuvuutta kokeilin myös eteen, kun sain jarrun kasaan. Hienosti sopii, mutta vaatinee 5mm lätyn - tulevat sen verran lähelle raidetangonpäätä ainakin oikean kokoisella renkaalla.
Varma ja hyvä resepti, jota moni on käyttänyt menestyksellä on laittaa 7A pakonokka ja Aby vakio pakonokka katkaistuna imunokkana, haulla löytyy paljon tarinaa täältä.
Comment