Totta tuokin, pakopaineille voisi nipan laittaa, niin ei tarvi arvailla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S2 Coupé Quattro-95
Collapse
X
-
Niinpä, ongelma voi hyvin johtua siitä, että olen ajoittanut imunokan liian aikaiselle ja pakonokan liian myöhäiselle, koska haluan tuon tuottavan voimaa mahd. alhaalta. Tuossa talvella joskus mainitsin, että lopuksi aletaan hieromaan nokkien asentoa kohdilleen niin tässähän sitä nyt ollaan. Vielä voisi kokonaisajoitusta hieman myöhäistää ja katsoa pysyykö ahdot ylhäällä. Pakopainemittari pitää laittaa hankintalistalle. Ja jollei sopivia säätöjä löydy näille, niin sitten mennään nokka kauppaan ja ostetaan hieman miedommat nenät :)
Comment
-
Pakolämmöt täyskaasuvedossa ei nouse yli 760 asteen, joten tuolla perusteella voisi olettaa kaiken olevan kunnossa.
Nyt on kiinni iso vihreä ja pieni punainen jousi Tialin hukkiksessa eli jousipaine 1,1bar ja ahdot pysyy vakaana piikkauksen jälkeen n.1,5barissa. Kokeilen vielä hieman nostaa tästä jousipainetta. Aika metkaa laittaa noi tuplajouset, kun siihen tarvittiin kaks ja puoli miestä, sen verran lujaa sai painaa kuppia porttia kohden :)
Pitää etsiä vaikka nestevaimennettu painemittari, jonka voisi säätötilanteessa tarvittaessa laittaa, vaikka pyyhkijänvarren alle tuulilasille ja ottaa pois, kun säätö ohi.
Comment
-
Pakopaine nippaa ei vielä ole, mutta pari huomiota ongelmasta. Hukkaportti purettu/puhdistettu/tarkastettu, on kunnossa. Ahtopaineen säädön dutyn kanssa leikitty jo monta päivää, auttaa toki paremmin paineiden pysymiseen, mutta ei ole järkeä ajella 80% dutyllä, pienemmällä on päästävä. Nokkia on käännelty ja väännelty ihan tarpeeksi, pakonokan aikaistaminen auttaa pitämään paineet paremmin ylhäällä, mutta ei korjaa perusongelmaa, pakoputkisto ei virtaa.
Tarkemmin sanottuna, 4,5" downpipe ei virtaa ja aiheuttaa pakopainetta, tai niin uskon, koska sitä on joutunut liian isokokoisena "moukaroimaan" hieman kasaan raidetangon kohdalta 40t hydrauliprässillä. Tämä on aiheuttanut luultavasti putken sisälle supistavan kohdan, joka pakopaineen aiheuttaa. Putken supistukset 3,5" saakka eivät ole supistavalla kartiolla tehty, vaan vasaroitu kasaan, joten pusku- ja pyörteilyä aiheuttavilta saumoilta ei voi välttyä.
Kiireelllä ei koskaan pitäsi mitään tehdä, koska silloin saa tehdä toistamiseen, niinkuin nytkin. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja SamSam Näytä viestiHKS super power flow (hieno nimi), sienisuodatin tulee suoraan tai lyhyelllä kauluksella (102mm) kiinni ahtimeen. Siihen saa suoraan ohjattua ajoviiman umpion takaa.
Aluksi mietin suodattimen (K&N kartio) sijoituspaikaksi originaalin öljyjäähyn tyhjäksi jättämää paikkaa välijäähyn viereen, mutta vähän ahtaaksi meni tuo tila toteuttaa putkitus ahtimelle, siksi tuo yksinkertaisempi ratkaisu.
Sain eilen vinkin "ajatella" asiaa, ja minähän ajattelin. Kokeilin pari vetoa ilman suodatinta ja ahdot alkoi pysymään nätisti pyydetyssä, propleemos solved.
Eli vaikka on aito HKS-suodin ja rakenteeltaan mielestäni hyvin suopea ilmanvirtaukselle, niin tässä padassa se riitti n.600hv/700nm@5500 rpm ilmamäärän suodatukseen, ennekuin alkoi ahdistaa. Turhaan parjasin Dp:tä, riittänee siis vielä minun tehoille.
Nyt nakerretaan tuolle K&N kartiolle paikka, niinkuin alkuperäinen suunnitelma olikin ja istutetaan HKS:n sieni metsään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jaako Näytä viestiMittasitko niitä pakopaineita missään vaiheessa?
Ilmanoton putkitus olisi nyt sovitettu ahtimelta alas runkoaisan viereen, mutta tuolle kartio filsulle saa oikeasti tehdä tilaa. Voipi olla, että rälläkkä ja leka laulaa huomenna.
Comment
-
Mittaahan ne p-paineet myös, niin saadaan diagnosoida asiaa syvällisemmin. Vaikuttaa, että turbo on haukkonut nyt tyhjää, kun ei oo saanu ilmaa. Tuli vaan mielipuoleen kun toi DP on noin iso, niin siellä ei virtausnopeus nouse tarpeeksi. Iso ei aina oo paras. Pakoputkihan saa pienentyä koko ajan loppupäätä kohden, koska kaasu jäähtyy ja tilavuus pienenee. Putki kun pienenee sopivassa suhteessa kaasun jäähtymiseen, niin saadaan pidettyä nopeus oikeanlaisena.
Comment
-
Eilen tuli soviteltua evo1 kehitysversio tuosta ilmanotosta puutteellisilla tarvikkeilla. Postista vielä tulossa 90 asteen mutkat, joten saa kiinnityksen ahtimelle jouheaksi. Samoin filsu löytää suojaisamman paikan puskurin takaa, kuin mitä kuvassa. Vaikka ahtimen ilmantulo on nyt mitä sattuu, niin ilmaa kone saa täällä filsulla tarpeeksi, ahdot kyllä pysyy. Öljytkin tuli vaihdettua samalla jo neljännen kerran 2500km aikana, eiköhän uuden koneen huuhtelut ole nyt tehty, ja nämä saa pysyä sisässä vähän pidempään
Ongelmiakin eilen tuli, auto alkoi käymään vaivalloisesti tyhjäkäyntiä ja tuntui, että yksi pytty ei aina sytytä. Sytytystulpilla NGK PFR7B oli ajettu tarkalleen 992km ja näin sitten kävi. Kierroksia koneessa ei ollut kuin tyhjäkäynnin verran. Aikaisemmat tulpat oli Denso IK31 mutta niissä ei tahtonut pysyä kiinni tuo liitäntä "hattu" kiristämälläkään kovin pitkään, sehän aiheutti tietty sytytyskatkoja. Nyt on kiinni vaihteeksi tutut ja turvalliset F5DPOR tulpat.
Pitää mitata ohivuodot ja tihrustaa endolla, onko tuo natsa hakkautunut kanteen kiinni. Ahdinkin pitää jossain vaihessa tarkastaa turbiini siiven osalta. Eikä tuossa nyt perstuntumalla mitään oireita/vaurioita huomannut, mutta eipä tuollainen 2mm metallinpala vapaana sylinterissä ainakaan autoa nopeammaksikaan tee, se on sitä motorsporttia...
Comment
-
Tulipa tihrustettua endolla 1.sylinteriin, mitä vaurioita tuollainen katkennut natsa saa aikaan, ei niin mukavaa katsottavaa. Toisiksi parhaat puristukset kuitenkin vielä löytyy, ohivuotoja en vielä mitannut. Luultavasti käytän kannen irti, jotta saa paremman käsityksen seinämävaurioista, kun tuo endoskoopin kuva aina vähän dramatisoi. Jos poraukseen tämä menee, niin sitten saa jäädä, uudeksi aihioiksi otetaan tallin nurkasta AAT-lohko ja tehdään stroker.
NGK:lle lähti tulpat tutkituttavaksi, mutta en nyt ihmeitä sieltä odota, tilastojen valossa miljoonasta myydystä tulpasta, vain kolmessa on ollut valmistusvika.
Jotain positiivistakin, eli tulipa säädettyä nuo pyöränkulmat viimeinkin kuntoon. Takana on maksimi camberit, mitä säädöt antaa myöden eli -2,1' ja edessä sama juttu -1,2'. Auraukset kaikissa kulmissa 0,07'. Nyt vakaa ja hyvä ajettava sekä kääntyy mutkiin paremmin.
Männän laki:
https://www.youtube.com/watch?v=yfRtyOFgLuk
Seinämät:
https://www.youtube.com/watch?v=OXK_tX-2xIU
Venttiilit:
https://www.youtube.com/watch?v=XvKGmd0k6I0
Comment
-
Taitaapi päästä stroukki konetta rakentelemaan, ohivuodot 1.syl. 50% 2.syl.27% 3.syl. 76,5% 4.syl. 60% 5.syl. 30%. Puolilämpimänä mitattu, joten ehkä vähän tulokset paranisi, jos lämpimänä mittaisi, mutta ainakin suuntaa antaa. Yllättävin asia oli, ettei tuo ykkönen ollutkaan pahin, vaikka ihanat naarmut siellä jo katkenneesta tulpan kärjestä johtuen löytyikin. Epäilen etanolin huuhdelleen voitelukalvon sylinterien pinnalta, kun on painealueita yritetty säätää ja kone ei ole saanut tarpeeksi ilmaa tuolla HKS:n sienellä. Muita arvauksia?
Vuotaa siis kampikammioon, joten hattu pois ja mittaamaan sylinterien halkaisijat ja jos tarvii porautuksen, niin korkea lohko tulee tilalle. Ajamaanhan tuolla pystyy normaalisti, joten hieman pitää kerätä motivaatiota, ennenkuin taas jaksaa aloittaa projektin.
Positiivisena loppukevennyksenä laitetaan kuva jouheasta imuputken lähdöstä, on tää niin tätä :)
Comment
-
Tiirailin tänään pyttyihin, ykkösestä löytyi vielä pieni tulpankärjen palanen jumiutuneena samoin männän ja seinämän väliin. Ihme moottori silti, käy normaalisti ja tehoakin on vielä vaikka kahdelle jakaa :) Sanomattakin siis selvä, että purkuun menee ja ahdin, kansi tarkkaan syyniin vaurioiden osalta. Ajokausi 2014 oli tässä.
Tämä projekti tulee muuttumaan siten, että ensin selvitetään aiheuttaja ja sitten aletaan ihmettelemään miten se korkeapuristeinen 236mm lohko rakennetaan.
Comment
-
-
Thuppu: Asioita vaan joskus tuppaa tapahtumaan. Mielestäni tuo auton rakentaminen on jopa palkitsevampaa, kuin se ns. jo valmiiksi saatu. Ainoa mikä köyhää sylettää, on tuo muutaman € kolikon meno :).
Japi: Tuossahan olisi jo hyvä aiheen alku, siihenhän voitaisiin ehdottomasti jatkaa.
Jaako: Katkovälyksiä en tiedä, kun pata ei käynyt mulla auki. Itse epäilen sitä, että kun tuosta on loppunut ilma 5500rpm jälkeen sen HKS:n sienen takia --> sylinterit on uineet etanassa, kun painealueita on yritetty säätää n.50 vedon verran. Onhan se ollut kova kuorma alakerralle kestää. Avaan koneen ja tutkin asian, koska ei enää toista kertaa...
Comment
Comment