Audi taas pihassa! Nyt mopopojat varasti Audin, rek. numero TSF-459! 5.4 aamulla kun katsoin ikkunasta ulos ei autoa ollutkaan tutulla paikalla! 5.4 kirjoituksessa lisää aiheesta:( Tuli hankittua erittäin hyvin säilynyt Audi 100 2.3 automaatti vm-89. Toista vuotta katselin sitä ohi ajaessani yhden kerrostalon pihalla kunnes selvitin omistajan ja sain sen ostettua. Ihmettelin kun myyjä sanoi ettei autolla ole ajettu talvella kuin pari talvea. Tämä on muuttoautona tullut suomeen Luxemburgista v. 2003 Luxemburgin rek. ote oli hansikas lokerossa. löytyi myös lehti missä autoa oli myyty v. 2007. Omistajan vaihdoksen jälkeen autolla ajettu vajaa vuosi ja sitten auto jäänyt seisomaan, katsastettu viimeksi 2006! Myyjä on kyllä käyttänyt autoa joka vuosi, tuulettanut ja muutenkin pitänyt huolta. Kun hakiessani laitoin uuden akun niin auto käynnistyi heti, käy tosi hienosti, kaikki toimii, vaihteisto vaihtaa hienosti. Piti tämä varaosiksi laittaa mutta ei raaski, kyllä tämä pitää säilyttää ja ottaa ajoon! Audi on suomessa ollut ajossa 4 vuotta, ajokilometrit 295tkm. Eihän tällä mitään myyntiarvoa ole mutta se mua just kiehtoo kun tälläisen aarteen löytää! vanha ja penteleen siisti ja toimii kuin uusi. Koitan laittaa kuvaa kun saan auton leimattua ja pestyä kunnolla;) Kepa[/LEFT]
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100 2.3 automaatti.
Collapse
X
-
Laitahan Kepa kuvia tulemaan, ainakin yksi täällä niitä odottelee. Sedan vai farkku? On muuten koneessa km:ä paljon jäljellä. Typ44 on 100% retroa ;) Veikkaan, että noita autoja, jotka odottaavat ostajaansa ilman myynti-ilmoitusta on paljonkin parkkipaikoilla.
-
Jep. Tämä on valkoinen sedan. Laitan kuvia kun Audi pesty;) On noi katsastukset ihmeellisiä, tai niihin menot! Auto toimii hienosti ja sitten kun leimalle lähdössä tulee jotain ihme vikoja, tänään piti leimalle lähteä eikä millään käymään. Pensa haisi penteleesti ja sitten huomasin että takapyörän kohdalta vuotaa pensaa, sähkönen pumppu niin kerkisi sitä pensaa tulemaan tallin lattialle ehkä 1 litran. Pitää se nyt laittaa kuntoon ja koittaa uudestaan päästä leimalle...
Comment
-
Vähän kerkinyt Audia laittamaan. Katkesi tuttavalta Opel Omegasta nokka-akseli, piti se ehjätä;) Sen verran sain katsottua mikä audista pettänyt kun pensat tulee maahan, taka-akselin kohdalla ilmeisesti paineen varaaja josta lähtevä metalliputki ruostunut, se nyt irroitettu ja uudet osat odottaa asennusta. Takapyörien edessä olevat jarruputket oli hyvässä kunnossa, katsoin ne nyt samalla kuten satanen ohjeisti;)
Comment
-
Nyt kerkisin laittamaan audiin uudet pensaputket. (meni omasta -89 td transporterista vesiputki poikki, sitä piti korjata) Tuli aamulla mieleen että pitääköhän vielä laittaa audiin putket uudestaan kun tuli toinen putki vähän oikaistua. Eli paineensäädin mikä takaakselin kohdalla auton alla ja siitä lähtevät letkut, ennen lähtivät ylös päin ja menevät tankin yläpuolelta (paineen säädin on aika tarkkaan polttoainetankin korkeudella) Toisen putken laitoin tankin yläpuolelta, toinen menee nyt melkein suoraan paineen säätimeltä auton alle ja eteen moottorille, tuntuis että audi toimii;) mitäs sitten kun polttoaine tankki täynnä? pitää katsoa. Virtalukko toimii ja starttaa hyvin kun avaimesta painaa startatessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mosak. Näytä viestiJep. Tämä on valkoinen sedan. Laitan kuvia kun Audi pesty;) On noi katsastukset ihmeellisiä, tai niihin menot! Auto toimii hienosti ja sitten kun leimalle lähdössä tulee jotain ihme vikoja, tänään piti leimalle lähteä eikä millään käymään. Pensa haisi penteleesti ja sitten huomasin että takapyörän kohdalta vuotaa pensaa, sähkönen pumppu niin kerkisi sitä pensaa tulemaan tallin lattialle ehkä 1 litran. Pitää se nyt laittaa kuntoon ja koittaa uudestaan päästä leimalle...
Ja vikaa ei meinaa löytyä mistään. Vaihdoin torven, vaihdoin releen, tarkastin sulakkeen, irroitin ratin ja kävin läpi liittimet. Mutta ei vaan pelitä.
Comment
-
Bensapaineenvaraaja? Estää kesäkuumalla bensan höyrystymisen moottori sammutettuna suuttimien putkistoissa, josta seuraa kuplia ja niitä seuraa käynnistymättömyys. Toimii jokseenkin myös painepiikkien vaimentajana, jos niitä ylipäänsä esiintyy.
Ei ole moottorin käynnin suhteen väliä mitä kautta letkut kulkevat.
Comment
-
No nyt vihdoinkin kerkisin audilla katsastukseen asti, kyllä on taas niin vaikeata... Audi toiminut nyt pitkään kunnolla kun luulin vian olevan virtalukossa kun ei starttaa, eli starttaa aina kun virta avainta vähän painaa samalla kun starttaa. Menin katsatus asemalle ja kaikki ok, katsastusmies meni autoon ja ei starttaa!! ei ole todellista;( Katsastus keskeytyi! En saanut sitä käymään kun piti käydä välillä hoitamassa muita asioita.. Kun sitten uudestaan menin klo 17.00 konttorille mihin audi jäi pihalle, sitten kyllä starttasi eli uudestaan katsastus alulle. SEURAAVA TYÖ AUDIIN, UUSIN VIRTALUKON POHJAN! (katsastusmies sanoi että auto voi käydä koko ajan, ei tarvitse sammuttaa) Nyt on pieni vika lappu, oik. käsijarru jää päälle. Toinen korjattava kohta oli liian iso häkäpitoisuus, tämä on katti mutta ei vähäpäästöinen, niin muistaakseni sanoi ja mitataan ainoastaan tyhjäkäynnillä.. luku oli jotain 8-9! yli 6 johtaa ajokieltoon. mikä ton päästöjen häkäpitoisuuden voi noin ylös nostaa? ilmanputsarin jo otin vaihtoon, tulpat oli 3 kärkiset ja hyvät. Onkos siellä ruiskussa joku säätö ruuvi? kone on 2.3 ruisku 138hv. Katsastusmieskin sanoi että yllättävän hienosti käy 800rpm. vaikka häkä ylhällä. Mistä apuja että saan leiman Audiin? Avusta kiittää Kepa
Comment
-
K-Jetissä on seosruuvi määränjakajan ja kumisen imuputken välissä, päällä kuuluisi olla suojakuppi ja sen alla syvällä siinä putkessa säätöruuvi. Se on pienellä kuusiokolokannalla, kokoa en muista ulkoa mutta tarttet aika pitkän kuusiokoloavaimen yltääksesi siihen. Srosmittarin kanssa säädöt kohdalleen.
Comment
-
Ei ne oikeasti kauheasti ole yleensä muuttuneet. Ruuvin koskemattomuuskehotus juontaa siitä, että 99% todennäköisyydellä jossain muualla on jotain vikaa. Leimassa katsotaan vain tyhjäkäyntiä, joten jonkin vian vuoksi päin persettä olevalla seoksella käyvän voi saada leimakuntoon pelkästään ruuvaamalla. Ei se edelleenkään käy hyvin, mutta saa leiman.
Mutta kyllähän siihen voi koskea, jos ei ole vikaa missään. Hienosäätöä vartenhan siinä se ruuvi on. Ainahan sen voi ruuvata takaisin samaan asentoon.
Comment
-
Mua taas vanhat parrat vv-autossa opasti että vanhemmiten k-jetti tahtoo liukua laihalle ja näin se oli omassa KU:ssakin, lievästi tosin. Säädin sitte pakokaasutesterillä tehtaan ohjearvojen ylärajalle, häkäarvoja en muista ulkoa ja lappukin on tuolla autossa mutta hc:n muistan, se oli karvan päälle 300.
Säätö on sitten ihan perkuleen herkkä, tahtoi aluksi kääntää aina liikaa puoleen ja toiseen. Pelkkä säätöruuvin painaminenkin muuttaa seosta eli vaatii kevyttä kättä :)
Onko sulla k- vai ke-jet? Toisin sanoen lambdalla vai ilman?
Comment
-
Pelkkä säätöruuvin painaminenkin muuttaa seosta
e: Eikö jo tuu kuvia et mimmosesta värkistä on kyse? :)Viimeksi muokannut horch; 15.3.2013, 21:36.
Comment
-
Juuri näin Audin huoltomieskin sanoi, laihalle tahtoo mennä.. nyt säädetään sitten ohjearvojen ylärajalle. Jasso tuossa sanoi että ei voi käy hyvin, kyllä muuten käy tosi hienosti! katsastusmieskin sanoi että tosi hienosti käy vaikka häkä ylhällä, oikein sitä ihmetteli hetken (miettiköhän että temppuileeko heidän pakokaasu testeri?) ei ne voi näyttää väärin on joku joskus sanonut;( Pitää pestä Audi ennen kuin kuvia tänne ilkeää laittaa..
Comment
-
No jos se säätö on ollut persiillään, niin sen laittamalla kohdilleen toki rupeaa käymään :) Yleensä vain on oikeasti jotain vikaa, jolloin sitä ei saa käymään hyvin siitä säädöstä.
Ja itseasiassa tarkemmin miettien se säätöhän vaikuttaa koko pytyn liikealueella, ei pelkästään tyhjäkäynnillä. Eipä ole kieltämättä itse tullut perehdyttyä syvällisemmin säätämiseen. Tuo ruuvin koskemiskielto kieltämättä on vähän sellainen mantra, jota kukaan ei koskaan ole miettinyt tarkemmin. Ajatusten päivitys on aina tervetullutta.Viimeksi muokannut jasso; 17.3.2013, 00:37.
Comment
-
No nyt on Audissa tuore leima, käsijarruvaijerin vaihto ja sitten oli tuo häkäarvo 9!
Hankin ensin pitkän 3mm kuusiokolo avaimen, löytyi se paikka sieltä ruiskusta aika helpolla (joskus 900ems saabia säätänyt ja saanut käymään kunnolla/nätisti). Nyt kun sitä itse ilman mittareita perstuntumalla säädin niin oli aivan tunnoton säätöön, kun ei avaimessa ollut mitään vastusta ajattelin että se säätöruuvi mihin avain tulee, on täynnä P...kaa. Sen putsasin pienellä 2mm ruuvarilla ja paineilmalla puhalsin niin johan rupesi avaimelle löytymään paikka. Tuntui kääntäessä että oikeasti joku ruuvi kääntyy. Ei vieläkään mitään mullistavaa muutosta käyntiin vaikka sitä säätöä käänsin aika reilusti.
Aloin miettiä mikä muu tuohon suureen häkäarvoon vaikuttaa? Puristukset ok, tulpat, johdot ja virranjakajan kansi/pyörijä ok. No mutta sytytys ennakko! Pentele etten tuota heti tajunnut. Siellä oli virranjakajan kiinnityspultin päällä joku ihme metallisuoja, joka sellaisella pultilla kiinni joka tehtaalla käännetään rikki (samanlaisia pultteja näkee esim. virtalukkojen kiinnityksessä. Ei mitään mistä pystyisi kääntämään, täysin pyöreä pultin pää). Minähän päätin sen ottaa irti, vaikka en sytytystä viellä edes tarkastanut. Pienellä taltalla vasaralla naputin sen suojan pultin pois. Nyt sitten tarkastin sytytys ennakon, oli myöhäisellä n. 10-13ast. Laitoin sytytyksen paikalleen ja kas käynti parani entisestä. Nyt sitten ruiskun säätöä perstuntumalla hetken ja eikun leimalle.
Käsijarru oli nyt kuin uudessa! Tuo häkä, onko se nyt ch, oli vieläkin ylhällä, otin 3mm kuusiokolo avaimen ja käänsin säätöä myötäpäivään, väätä suunta. Vastapäivään kääntäminen tuotti tulosta kun hetken aina odotti, kun oli vähän säätöä kääntänyt. Nyt oli ch/häkä n. 500! saisi olla jotain 3000-3500. No leima tuli Audiin ja käänsin jo ruiskun säätöä rikkaammalle, en paljoa mutta toi 500 on liian vähän. Pitää se vielä käydä jossain mittarissa säätämässä.
Kun mä tätä Audia nyt olen laittanut niin jälkiviisaus jotenkin kertoo, mitä tälle autolle on aikaisemmin tapahtunut. Kun tämä on v. 2003 tullut Luxenburista Suomeen muuttoautona, viimeksi katsastettu suomessa v. 2006, niin olisko toi startti ongelma ollut syy että auto jäänyt seisomaan. Automaattivaihteisena iso ongelma. Vaihdoin tähän virtalukonpohjan joka oli lievästi halki (siitä myyjä sanoi että se vaihdettu). Startin kaivoin pois ja otin auki, oli hyvän näköinen, joten sen vaan putsasin ja rasvasin helat. Solenoidia sitten epäilin ja sehän siellä oli temppuillut, uusi solenoidi motonetissa 29.90e nyt starttaa hyvin ja aina!
Mulla lisäksi tuota startti ongelmaa sekoitti 2v. vanha Bochin akku, joka hävittää virtansa jotenkin omituisesti. Välillä on virtaa ja ok. Kaapelit irti akusta ja kun rasitusmittarilla mittaan, niin välillä jännite putoaa 8.4v. Kun mitään tekemättä n. 1.5 tunnin päästä mittaan akkua, josta kaapelit irti, jännite rasituksessa 10.6v. jolla toimii hyvin! Sisältä jotain poikki? Outoja juttuja...
Nyt audi jo pesty ja vähän maalipintaa kiillotettu;) jos kohta niitä kuvia tänne ilkeis laittaa..Viimeksi muokannut arto s; 1.4.2013, 23:32. Perustelu: Kappalejako lisätty luettavuuden nimissä ja himppasen hipistelty välimerkkejä sekä isoja kirjaimia jne.
Comment
-
Aivan oikein! Tuota itsekkin mietin että mikä sen sytkän noin on muuttanut, ei suoraan tullut tuo mieleen että olis hampaan pielessä, ajattelin että hammashihna löysä ja muutenkin kuluneet osat... (muistui mieleeni tapaus kun velipojalla oli 1300cc lada ralliauto, siitä oli mitattu vetopyörävoimaa 64hv eli koneteho n.90hv kun ei mistään löytynyt vikaa tehottomuuteen päätti hän koittaa nokka-akselin ajoituksen muuttamista. Yhden hampaan siirto auttoi ja ajoipa hän -80 luvulla sillä ladalla sitten marcello rallin yleskilpailun neljänneksi) -80 luvulla ei vielä temppuiltu nokka-akselin ajoituksen kanssa niin kuin nykyään. Mun pitää nyt lähiaikoina tarkastaa tuo nokkahihnan kunto, siis vaihtaa se ja samalla se kampiakselin stefa vaihtoon.
Comment
Comment