Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 2.5 V6 TDI virkistysprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vois pitkästä aikaa tänne muutaman pienen lauseen kirjoittaa hommasta.
    Viime kesällähä ei homma oikeastaan hirveesti edennyt hävyttömien työkiireiden takia, sekä erinäisten päänsisäisten vaivojen vuoksi. Homma kuitenkin on tässä pikkusteppeja ottanut.

    Ahtimien sijoitus oli kohtuullisen tarkka ja paikat varmistettiin vielä käyttämällä paketti keulalla. Konehuonettaki vähä siistitty ja poistettu vähä peltejä, luodakseen vähä tilaa koneen ympärille.


    Istui ihan näppärästi ja peltikin mahtui vielä kiinni.





    Kannet ja alakerta oli Hemi motorsilla hoidossa ja siellä tasapainotus, nokkien hionta ja venttiilien upotus
    työnkuvana. Nokista otettiin about milli perusympyrästä pois, eli nostoa sen vajaa milli lisää, kun keinujen vipusuhde melkein 1:2. Nyt en muista enään spekseja ulkoa, mut oisko ollut jotain 220 astetta nyt nokassa 1mm. No mutta kuitenkin. Venttiileita upotettiin kanteen saman verran eli sen n millin verran. Samalla toki varmaan myös hieman ruttu laski hieman. Mäntiä ei nyt muokattu vielä.



    Comment


      Syksymmällä jo sitten kannet lopullisesti kiinni ja hilut sisään ja rakentamaan ahtoputkia ja vesilinjoja yms.

      Vesilinjoja:





      Imusarjoihinkin tuli halvat kiinan clampit. Merkkiä EPMAN. Ihan ei voi suositella muuten ku hinnan perusteella. 2" clampit ei mahtunut edes kiinni, kun mukana tullut o-rengas sen verran paksu et yhteismitta leveempi kuin vastakappale. Ei ihan mennyt prässissäkään... :D No vähä ohuemmat o-renkaat ratkais ongelman, toivottovasti. 2.5" clamppi toimi paremmin tai oikeastaan sillain kun kuului.



      Sitten niitä väliahtoputkia. Pääsi ihan tässä ihan opettelemaan TIG hitsuuttelua aika hyvin.
      Semiohutta 1.2mm rosteriputkea. Function over form [tm] :D




      Siihen perään sitten myös imusarjojen imuputkia, samaisesta ohuesta rosterista. Imusarjojen päihin hitsattu
      clamppien toiset puolet ja ahtoputkien puolelle rosterista koneistetut vastakappaleet. Kaveri Vesku halusi vähä suportata ja muutenki vähän tehnyt hieman koneistettuja osia mitä on pystynyt. Imusarjoihin tulevat putket on 2" ja yhtyy sitten 2.5":ksi v-haaralla.





      Koneistamosta tuli myös ihan tollainen öljynjako-blokki:

      Comment



        Jossain vaiheessa tuli mieleen että hetkonen, tätä konettahan pitää kohta alkaa nostamaan keulille.
        Puuttuu vaan nostokohdat. Vähän aikaa siinä mietti niin löytyi pari paikkaa mihin sai sopivasti tehtyä
        nostokannakkeet. Vielä ei ole koitettu, mutta luulen että ihan hyvät.


        Siinä kun kaikenlaisia juttuja soviteltiin ja ihmeteltiin niin meni suuttimetkin paikoilleen ja samointein myös ruvettiin sovittaa suutinputkia. Yllätys oliki melkoinen kun nehän istui ihan sellaisenaan paikoilleen. Niiden ympärillä olevien osien mitoitus oli osittain vanhojen kuvien varassa ja siitä suhteuuttamalla kattelin että voisi sopia olemaan. Lähellä on mut sitä ei lasketa. :)



        Koska apulaitteiksi jää pelkästään laturi, piti sillekin keksia hihnalle uusi reitti.
        Näyttää muuten tältä teipilla mallattuna. Löytyi sopiva moniurahihnakin ja periaatteessa kiristinkin on jo
        työn alla, mut ei vielä toteutettu.


        Nythän tilanne on periaatteessa semmoinen,kun jakopää ja muut koneessa kiinteät asiat ovat paikoillaan, vois harkita jopa keulille nostamista ja konehuoneen asiointia sitten seuraavaksi isompana hommana. Hitaasti mutta epävarmasti, kuten tähänkin asti homma edennyt. :) Tuskin mikään muuttuu. Keväällä pitäs olla kuitenki jo viivalla :D


        Paremmin oon ehkä kuvia laittanut tonne facebook ryhmään, et jos homma kinostaa niin siellä todennäköisesti tapahtuu enemmän, jos on tapahtuakseen. :D https://www.facebook.com/Kingdieselracing/

        PS! hitto et vihaan tätä uutta foorumia, ku ei voi edes pitkää postausta laittaa kuvien kera.

        Comment


          Hop. Nyt kun aavistuksen kipeenä kotona motissa, niin sopivasti aikaa istua alas ja vähä kertoa lisempää tän edistymisestä.
          Viimeksi jäätiin siihen kun harkittiin motin paikalleen roudaamista. Sinnehän se loppujen lopuksi istahti, niinku oli suunniteltukin.


          Tiukkaa sovitetta se oli, joka oli ihan tiedossa, mutta mielestäni ihan riittävästi tilaa joka suuntaan.


          Konehan otettiin jossain välissä pois taas kun tuli riittävästi dataa että sopii olemaan. Koneen ollessaan taas kraanan nokassa, tehtiin pakopaineelle ja lämmölle anturointipaikat.



          Yksi erilainen ratkaisu on ollut ajatus siirtää ohjaustehostin pois konehuoneesta, takakonttiin. Tankoon JIC lähdöt ja letkulähdöt tunneliin, josta sitten voi ajan kanssa jatkaa eteenpäin.
          Ohjaustehostin löysi paikkansa kuskin puolelle takakontin reunalla. TRW tekele Opel Astrasta.




          Jossain välissä kun tuntui että nyt ei tarvis enää konetta irroittaa, se tuli istutettua paikalleen voimasiirtoineen. Olikin ihan eri metka laittaa laatikon kanssa takaisin, kun tilaa oli melko rajattu kääntelyyn ja säätelyyn.
          Sinne se kuitenkin taas kerran meni ahtaudesta huolimatta. Laatikon tueksi tuli just sopivasti silverilta tilatut tuet. Varsinaisesti en ikinä uskonut että puolat pojat moiset ottaisi tuotantoon, mutta ottivat ja niitähä saa
          nyt muutkin.


          Jatketaan seuraavaan postiin..

          Comment


            Sitten vaan tekemään erinäköisiä osia koneen ympärille, mm ahtoputkia, laatikon jalkoja yms. Tässä ahtoputken kollektori, missä yhdistyy molemmat hp ahtimet 2x2" ja siitä 2.5" kennolle keulaan.
            Kivasti tässä asennuksessa pystyi hyödyntää orkkis ahtiputkea mikä kulkee keulapalassa. Just oikean kokoinen ja tulee sopivasti.



            Apparin puolella hieman suoraviivaisempi ratkaisu, suoraan alas laturin vierestä ja runkoputkeen, josta toiselle puolelle.

            Tossa jo vedetty sähköjäki startille ja laturille.


            Samalla tuli tehtyä ahtoputket myös kennolta koneseen päin ja mappianturille paikka. Tähän tulee nyt alkuun 6barin map sensori, pitäs pienempään nälkään riittää. Toivottovasti.
            Ihan hyvin tämäkin saatiin istumaan ja jopa niin että jonkun kokoinen vaparisuodatin saatiin istumaan. Mr puhalta hyville tehoille soveltuva malli. Sopivasti oli 4" kaulalla.



            Kenno istui kans ihan hyvin keulalle, vaikka onkin yllättävän iso. Oiskohan toi nyt ollut 600x300x100 kennoinen. Äkkiä sitä ajattelisi että ei semmoinen kolmen setin verran paksumpi
            kenno ei aiheuttaisi hirveesti juttuja rakenteisiin. Kyllä siinä pari juttua joutu karsii pois. Yllättäen en oo muistanut ottaa kuvia aiheesta, mutta puskurin runkoa ei käytännössä enää
            ole tuossa takana ja vakio puskurin muovejaki piti vähä muokata. Tässä jonkunlainen kuva aiheesta miten istuu vakio puskurin kanssa. Tokihan mulla on edelleen ne rs4:n keulakamat hyllyssä, jotka sitten jossain vaiheessa
            sovitetaan paikalleen. Mennää nyt alkuu tolla vakio a4 puskurilla.


            ​​​​​​​Pannaa lisää seuraavaan postiin..




            Comment


              Keulan ja imupuolen osat kun suurinpiirtein oli valmiita, niin siirryttiin pakopuolelle. Tehtiin dp lp ahtimelta ja hieman siinä joutu laatikon tukeakin muokkkamaan. Putki on nyt kokomatkalta 3.5".





              V-pandille löysin mahdollismman hankalan paikan. :D No ei, kyl se sielt on ihan kivasti purettavissa ja asennettavissa. Ei oo liikaa tilaa.



              Jonkunverranhan siellä alkaa olemaan ahdasta tuolla putkella, mutta jos oikein hätät tulee niin luulen et 4" vielä menis ihan ku laittaa vaan. Luulen kyllä että tää piisaa kaikkeen mitä tää antaa ulos - ikinä.
              Meinasin vielä katalysaattorin laittaa johonkin taka-aseliston kohdalle. Vielä nyt ei moista ole, mutta varmaan kun leimalle pitää mennä, niin suotavaa olla jonkunlainen. Samallaha se hoitaa äänenvaimentimen
              virkaa, joten hyvä niin. Helpommat hommat kun nyt sai pois alta, niin siirryttävä hankalempii, ainakin omasta mielestä. Asia mikä saa ihon kukkimaan ja suonet räjähtää, eli autosähkö. Pienellä mietinnällä ja
              aikaa käyttämällä sai melko ok lopputuloksen ja sai semmoiset osatki laitettua, mitkä tuntui omaan käteen tarpeeksi tukevalta. Tuntuu olevan autoosat jotenkin semmoisia rimpuloita keskimäärin.

              Tulipeltiin otin ihan työautosta tarpeeksi tukevanoloisen jakoliittimen ja pulttasin kiinni. Mielestäni oikein hyvä ja luotettava liitos. Kuvassa näkyy myöskin pakopaineantureille lähdöt. Toises on kierrukka ja toinen tulee
              toiselta puoleta autoa, johon ei laitettu kierrukkaa, kun putkeaki ainaki metrin verran enemmän. 10bar anturit tässä. Vielä ei ole ohjainta noille, eli ekoihin testeihin varmaan laitan alkuun tohon vaan perinteiset mittarit
              tilalle.


              Takakonttiin rengaskoteloon rakensin tälläisen pienen jakoalustan. Pari kappaletta puolijohdereleita, isompi ohjaustehostimelle ja pienempi polttoaineen siirtopumpulle. Löysin oikein tukevan oloisen sulakerasian, johon
              saa kivasti johdot kiinni ihan oikean oloisesti.



              Vähän kauempaa kuvattu perunalla. En tiedä miten osaan aina ostaa sellaisen puhelimen, millä ei kertakaikkiaan saa muita ku sumusia kuvia. En ymmärrä. *user error varmaa


              Tosiaan vararengaskotelossa nyt etureunassa siirtopumppu ja takareunassa akku. Tein taas semmoisen DIY ratkaisun akkutelineelle. Tuntuis kyl äkkiseltään aika tukevasti pysyvän korissa kiinni. Saa lisättyä vielä sangankin
              ympärille jos jossain kisassa vaikka sellainen vaaditaan. Yleensä kyllä riittänyt että on kunnolla kiinni.




              jatketaan..



              Comment


                Pitäähä autoon tehdä vähä muitakin päivityksiä. No ainaki alusta ja jarrut päivittyy hieman isommaksi mitä vakiota. Saa myös paremmin leimattua, tarina kertoo. :)
                Helppouden nimissä olin hommannut joskus hyllyyn s4:n etuolat, kuin myös takapäät. Takapää nyt on sama, niin ei sinänsä suurta merkitystä keskusteluun.
                Jarruiksi olin hommannut hyllyyn B7:n etu ja takajarru osat, eli eteen 320mm ja taakse 288mm levyt. Ihan riittävästi siihen käyttöön mihin tää tulee.

                Etupään levy, kannake ja satula menee kyllä suoraan kiinni S4:n olkaan, ilman muutoksia. Ainut on että kannaketta joutuu hieman koneistaa, vanteistua johtuen.
                Omasta jouduin ihan ottamaan nurkasta metallia pois nurkastahiovalla koneella.
                Levyn istuvuus

                Kannake

                Lopputulos:



                Sit kun ihan vähä sutas kälällä päälle niin ihan kelpo



                Takajarru-upgradeen joutui ihan pikkaisen enemmän tekemään töitä. Mielestäni aika pienellä kuitenki. Jos en nyt ihan väärin muista niin kannake vaati 8mm spacerin väliin, jotta osuis
                levyn keskelle. Halusin käyttää OE osia, niin niiden saatavuus on taattu ainaki joksikin aikaa. Pulttijako sama b7 ja b5:ssa kannakkeessa, eri ET vaan.



                Osat paikallaan. Porasin levyn lukitusruuville jengat napaan, ainakaan vakio a4:n navassa ei ollut. Ihan ok vaikka itse teinkin.


                Jarruletkut ei tietenkään käynyt. Eteen ehkä olis käynyt mut teetätin sinneki samalla porvoon mittaletkus. Takana ne moniosaiset nyt päivitettiin yhteen pidempään letkuun.
                Must väriki on oikein söpö. Kun ruma kuski, nii voi ainaki sanoa että on söpöt jarruletkut.



                Toki kaikkea muutaki pientä on tässä tehty, mistä ei ole muistanut kuvaa ottaa tai kertoa, mut periaattees ihan perusjuttuja nämä. Ainii alustanki päivitin samalla BC racingiin, kun siitä ollut nyt muutamas
                autossa kovin hyviä kokemuksia. No oli miten oli, pikkuhiljaa tässä miten motivaatio, aika ja taloudellinen tilanne on se että auto on saatu nyt etenemään siihen pisteseen
                että on jo käyntiin asti laitettu ja vähä pihan ympärillä huruakin laskettu. Tällä hetkellä ollaan siinä tilanteessa että ensin mun vanha, mutta uusi pumppu ei jostain syystä suostunut säätää ennakkoa ja
                sainki kaverilta uuden vakio akn pumpun lainaan. Vaihettii nopsaa se pumppu ja siinä käynnistäessä huomattii että mites toi supsuttaa imusarjaan. Aiemminha toki ei sitä
                kuullut kun oli kaikki putket kiinni ja pari ahdinta matkalla välissä. Kannethan on tehty kunnon pajalla, et en usko et venat kusis, mut hytikat "vanhoja". Ks hytikoilla siis ei kilometreja ole ku jotain
                tuhansia takana, mutta vuosia useampi. Todennäköistä on nyt että jotkut hytikät on juminnu auki asti ja inan jää venat rakoselle. Äkkiä en keksi mikä muut vois olla.
                Vakioon nähden toki nokat on rajummat ja venojaki upotettu kanteen, mut ne on samassa pajassa tehty.

                mutta joo. homma etenee pikkuhiljaa. Tässä ihan ekasta startista kun saatiin käyntiin asti videoo https://www.youtube.com/watch?v=tJYChGBTr7Q
                Muutenki oon enemmän käynyt asioita läpi videoissa ja facebook sivulla kun millekää foorumille. oiskohan nyt tarpeeksi taas hetkeksi :P

                Comment


                  Pikkuaskelia mennyt tääki taas eteenpäin. Lähinnä jotain niitä näitä pikkunippeleita laitettu. Lähinnä koitettu saada autoa toimimaan sillai järkevästi että sillä voi ajaa.
                  Vielä muutama ohjaus pitää järjestää esim. ohjaustehostimelle, että se lähtis automaagisesti päälle, nyt ku on aina hotwire kytkettävä virtakiskoon. Todennäköisesti laitan senkin samaan x75 kuin missä on siirtopumppu. Onkos muuten kellään ehdotuksia miten vois toteuttaa täs kombossa että siirtopumppu kävis tyyliin virrat päällä aina sen vaikka 10-15sekkaa ja sit sammuis jos ei startata? Ei kuluttais akkua niin paljoa virrat päällä. Autosähkö ei oo mun juttu kyl keskimäärin ollenkaan. :S

                  Autolla on nyt kuitenkin ajettu yllättävän hytikkarempan jälkeen sen melkein tuhannen kilsaa. Toimii yllättävän ok tollaisella vanhalla softallakin vuodelta 2016. Alkuun ei meinanut ahdot oikein nousta, kun pakopaine lykkäs portit auki. Siihen auttoi kun vaihtoi vakio kellojen tilalle vähä paremmat säädettävät jälkimarkkinakellot. Kyseiset kellot löytyi Mambatekilta ja vaikuttaa eri kivalta. Kellojen vaihdon jälkeen alkoi ahtoaki löytymään jo se 3bar+ mikä oli tavoitteenakin. Ihan vinkki vaan jos joku kaipaa tiukempaa omaan k03/04 settiin.
                  Laitoin nyt sisään 1.5bar jousen ja tuntuis olevan just oikea.




                  Kun saatiin ahtopaineet paremmaksi tein sivussa tälläisen hyvin aistikkaan diy henkisen mittaripitimen keskikonsolin päälle. Siis oman kädenjäljen pitää näkyä.
                  Parit painemittarit pitäisi vielä laittaa ja samalla ehkä huomasin että 4bar mittarit ei välttämättä siltikään ole riittävän isot. Kuvassa vasemmalta oikealle: Kokonaisahtopaine, vasemman bankin pakopaine, oikean bankin pakopaine ja LP ahtimen tekemä paine. Lisäksi vielä tarvis mitata interstage pakopaine, mistä vois päätellä mitä kukakin ahdin tekee pakopainetta. Oikeastaan samalla lailla kuin on ahtopuolella. Tulee meinaan vähä kiire seurata ajon aikana mittareita. :D Siksi oon laittanu Gopro telineen mittareiden eteen logittamaan. Alla video. Näyttää yövideolla erittäin kivalta!


                  https://www.youtube.com/watch?v=-_-lXNlUZjM

                  Suorituskyky oli silleen melkein sanoen ihan ok. Tässä vaiheessa epäilin että puhutaan n. 350hp tehosta kun vertailin vanhaan b5:een. Inan painavampi koppa ja neliveto vähän ehkä vie omaa pois. Dragyn korjatut ajat videolla. No ei siinä oikeastaan isompaa sitten tehty ja venattiin pikkuhiljaa pääsyä dynoon. Pari päivää ennen dynoa kuitenki kävin taas vähä ajelemassa, niin eikös siellä nyt kytkin sitten luistanut. Todennäköisesti saannut öljyä päällensä. Tosiaan tuossa hytikkärempan jälkeen jossain välissä alkanut koneen takaosasta vähä mehimään öljyä pihalle ja en ole vielä paikallistanut paikkaa. Todennäköisesti takalaipan tivari tai kampuran päätystefa, sieltä päässy vähä lipsahtaa väärään paikkaan. Muutaman kerran luisti mut sen jälkeen taas ok. Ehkä oli sen verran vähän sitten kuitenki. Siinä tankkaamaan mentäessä kävin tarkistaa että toimiiko flektit niin huomasinki että kivasti jostain menny öljykenno halki ja tulee ihan läpi asti ölppä. Nopsaa tallille ja hullu metsästys missä päivässä uusi samankokoinen kenno tilalle. Onneks paikallisesti löyty CRT prorace joka on kyl hyvin palvellut ennenki häthät tilanteissa. Torstaina töiden jälkeen kenno kainaloon ja tallille vaihtamaan. Perjantai aamusta oli lähtö dynoon TDI tuningille. Aikaa oli vaan muutama tunti, eli ei mitään älytöntä säätöhommaa luvassa. Lähinnä teholaput katsastukseen ja samalla kiinnosti mitä sisällä ollut softa tarjosi voimaa.

                  Penkissä toki se kytkin rupes heti ekalla vedolla luistamaan, joten tiedettiin ettei vääntöö ainakaan nyt ruveta lisämään. Saa olla se mitä on ja jos vähä yläpäähä lisää. Taidettiin siinä vaihtaa vedot vastaisuudessa neloselle vitosen sijasta, niin ei luistanut enää. Eka kunnon veto niin 392hp/640nm. No mitä hittoa, siinähä oli merkittävästi enemmän mitä luulin. Samalla toki uudet ennätykset kingdieselista. Ei huono lähtökohta. Muutamaa eri softaversioo kokeiltiin, mutta ei oikein saatu nyt irtoamaan enempää ja alkoi päivä olemaan illassa. Loppulukemat kuitenki vähä reilu 394heppaa ja 650nm. Tämä oli n. 3.1 - 3.2bar paineella. Hieman yllättävä kun kuitenki nyt kiinni vakio AKN pumppu ja tietämyksen mukaan 30% pienemmät suuttimet kuin mitä oli aiemmassa setupissa. Näistä bulgarian poikien kiinasuuttimista nyt ei voi ihan täysin varma olla. Vähän nyt jäi harmittaa ku 400 jäi niin likelle vaikka enemmän ku positiivisesti yllättänyt muuten. Saatiin nyt katsastusta varten lappuun 290kw / 650nm. Dyno lappu alla:



                  Kaikkea pientä hipostelua täs kuitenki on vielä leimalle, mut kova tarkoitus olis tässä syksyn aikana käyttää muutoskatsastuksessa ja katsastuksessa muutenki. Saapaha sitten ajella ilman koe-kilpiä aina kun haluaa. Olikohan taas about kaikki mitä mielenpäälle tuli... no kysymyksiä saa heittää jos joku askarruttaa :)

                  Comment


                    On tämä kyllä melkoinen potkuripäärakennelma. Nostan hattua.

                    Mietin tässä sitä miten tuo pakopuoli on rakennettu, kun siitä ei ainakaan kummoisemmin kuvia ole. Ja riippuen miten se on niin voisiko pikkuturbojen ohi myös tarjota isolle ahtimelle imuilmaa? Fiiliksellä sanoisin että ovat kuristimet enemmän tai vähemmän. Ajatus tässä taustalla että vaikka kompuroilla pyöritettäisiin turbiineja ison ahtimen pelialueella, ei se pyöri ilmaiseksi sekään.

                    Comment


                      Aina ei muista kaikkia kuvia postailla tai no hyvä ku ensinkään muistaa aina edes ottaa kuvaa saatika videoo. Oon kerännyt jotain valikoituja kuvia tonne mun 1g sivustolle https://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/remppa/Evo2moottori/

                      Tästä kuvasta ehkä vähä näkee miten pakopuoli on toteutettu. Tukkisarja, josta tekee tollaisen käyrän ja kääntyy pikkuahtimille ja sielt sitten isolle.
                      Sillo ku mietin ahtimia niin alunperin oli pikkuahtimiksiksi mietitty tolla samalla k03-029 pakpuolella oleva mutta joku 32-34mm kompura, jolloin herävyyttä olisi periaatteessa paremmin.
                      Vois siis syttyä joku 3-400rpm alempaa kuin nykyinen, mut kyl ihan ok tää nytki. Vaikka kokonaispaine käy 3.3bar niin pienet ahtimet ei koskaan tee isompaa painetta kuin 0.7 ja sekin on heräämisvaiheessa. Tässä nyt snadisti ku on ajellu ja pikkuhiljaa lisänny mittauspaikkoja, niin selvästi pikkuahtimet ovat kompuraltaan snadisti isoja ja iso ahdin snadisti liian pieni pakopuoleltaan. Tossa 3.3bar kokonaispaineen kohdalla iso ahdin tekee n 2.8bar ja pienet kertoo sen n. 1.15 - 1.2. Eli siis isoahdin imee ulkoilmaa ja työntää pikkuahtimien läpi, joiden tarkoitus on korottaa painetta. En usko että vielä ihan älyttömästi ahdistaa, mutta toki ainaha kaikki matkan varrella vaikuttaa.

                      Comment


                        Nojepa. Nythän tääki on sitten laillistettu kadulle kaksipaikkaisena urheiluautona ja rekisteriotteessa 290kw. :) Vakio omapaino kuskin kanssa oli 1653kg ja nyt 1615kg. Nipulla papereita konttorille ja ei muuta ku leima papereihin ja kovaa ajoa. Kyllä näemmä ku jaksaa nähdä edes aavistuksen vaivaa etukäteen, niin saa leimattua kohtuu kivuttomasti. Ihan piti sihijuoma avata moisen kunniaksi. Vuosikatsastus myöskin huomioitta läpi. Tai no maininta suullisesti että ehkä yhden tukivarren voisi vaihtaa ennen ensi leimaa.


                        Myös avautui parisen viikkoa sitten mahdollisuus kokeilla verrokiksi eri dynoa ylläri dynopäivien johdosta. Samalla näki vaikutuksen kun katti on paikallaan putkessa. Kyllä, asensin katalysaattorin leimalle. Se ei vaikuttanut tehoihin ku jotain 3-4heppaa, joka voi olla ihan heittoa dynojen välilläkin. Magnaflown 3.5" rousku siellä putkessa nyt makoilee. Ehkä ihan aavistuksen nosti pakopainetta ja ainaki ensimmäisillä vedoilla tuntuu että savuttaa enemmän, ennen kuin puhdistuu ja sit on taas normaali. Todennäköisesti kerää paskan itseensä ja muutaman polkaisun jälkeen on aika puhdas jo.

                        Comment


                          Hiljaista ollut tässä rintamalla. Lähinnä isompana muutoksena ollut että hukkaportin kelloihin vaihdettu 2bar jouset 1.5barin tilalle. Toimii paljon hienommin...no yllättäen jäykempiä ei ole enää valmistajalta saatavilla. No ei siinä. Semmoinen perstuntuma toli että auto alkoi täs lämpiminä keleinä ahtamaan vähemmän ku aiemmin ja pakonen kuitenki oli about samassa ku ennen, niin epäillys ahtovuodosta oli. Toden totta siellä oli pari pientä reikää imuputkessa. Toinen M8 pultin reikä ollut avoinna ihan alusta lähtien...noh sattuuha sitä. Toinen oli puoliksi hajonnut mappi anturi. Semmoinen pikkurilin pään kokoinen reikä muka vuotaa niin paljon että vajaa 0.5bari hävii painetta imusarjasta. pyh. Reiät tukkeeseen niin ei muuta ku testivedolle. Nyt ahtoi heräämisvaiheessa jo 4.2bar ja isompi ei ollut vielä ihan hereilläkään. Ei ollut rahjetta pitää lappua lattiassa. Oli ohjauspaine jäänny pois kelloilta. ihan hyvä. Se kuntoon ja oltiinki taas normaalissa n 3barin paineessa. Siirsin vielä ohjauksen imusarjaan, kun aiemmin tuli hp ahtimien koteloista, tuli vielä lisää boostia. Nyt siinä n. 3.3-3.4 maksimit.

                          Viikonloppuna oli ekat 1/8 ajot, niin perjantai ilta ja lauantai päivä tuli hakattua lähtötestejä ja miten vehkeet saadaan irtoo viivasta. Ei oo hirveen helppoa saada hereille kun ei ole mitään paukkua tms. tarjolla. Ja lähtörajoitinki on vähä sellainen suuripiirteinen. Hannu hakkas monta eri softaversioo ja oikeastaan piti savurajoittimet muuttaa aika
                          paljon sallivammaksi niin alkoi vehkeet irtoo. Toki se sit taas pölläyttää lähdössä ennen ku täydet boostit. Kuvailin muutamat ruudut ja dragyki oli mukana et saa jotain dataa.




                          https://youtu.be/JqC3mvpRs9I


                          Comment


                            Tässä on yllä kunnon "Pelle Peloton" meininkiä :D Mahtaa olla voimansiirto ihmeissään :)

                            Comment


                              Ei pitäs noilla väännöillä vielä 01E laatikko olla kovinkaan ihmeissään jos vasta 4300rpm kohilla huippuväännöt.

                              Comment


                                Joo ei noin mitättömillä tehoilla 01e ei sano vielä mitään. Lähinnä vetarit ja kytkin on ainoana mitkä voi sanoo et nyt riitti.

                                Selasin eilen illalla myös dragyn varttimailin lappuja ja sielt löyty yllättävä tulos. En ees yrittänyt varttimailia ja lähinnä vaan lähtöjä ja 1/8 vaan. Hyvin jarruttamalla oma henkilökohtainen ennätys, eikä ollut edes parhaita vetoja tuo lähtöjen yms kannalta. Tosi positiivinen fiilis tuli kyllä. Tarkoittaa että 12 puolelle vois olla ihan mahdollista, joka oli tarkoitus tällä setupilla tälle vuodelle. Katotaan kuin hyväks saa ajan tällä 'vakioteholla' nyt.
                                Attached Files

                                Comment


                                • Mulla olis cumminssista tuommonen industrial injectionin vp44 pumppu hyllyssä työttömänä jos tuntuu että kakku ei riitä.

                                  Comment



                                    Joo mul ei vielä ole toistaikseksi polttoaineesta pulaa ja onhan tuo kolmimäntäinen viripumppukin vielä hyllyssä jos tuntuu että enempää ei saa irtoamaan vakiopumpusta.
                                    Melko pitkälle kyllä riittää vakiopumppukin, kun ympärillä olevat asiat on kohdillaan. Joskus kyllä miettinyt et toimiikohan tollaiset cumminsin pumput suoraan edes audin
                                    ohjainlaitteen kanssa. Turha etsi siitä infoa netistä :D
                                    Viimeksi muokannut okkim; 30.5.2022, 13:41. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      Jopas on ollut hiljaista.

                                      No ei sentään tallilla oo niin hiljaista ollut. Tässähän on kesällä keretty laskea vanha auto puuhun kun jarrutuksessa löi yhden jarrun lukkoon ja auto tielle poikittain ja sieltä liukuen. Periaatteessa ihan oma vika.Onneksi ei siinä pahemmin käyny kuin korille ja kuskille henkinen lommo. Moni peltimestari lupaili tulla kurkkii, mutta ei sit ikinä näkynyt, ei enää edes vastattu puheluihin ja viesteihin, niin vihje oli tulkittavissa että ei kiinnosta homma. Halu oli kuitenki päästä ajamaan, niin laitoin haun päälle ehjästä korista. Oulun seudulta löytyi sitten uusi koppa. Samanlainen b5 farkku manuaali nelikko, vähän eri värinen. 2-3 viikkoa siinä painittiin sen kanssa iltoja ja viikonloppuja myöten, että saataisiin tekniikka siirrettyä banaanikorista uuteen. Tiukka oli aikataulu ku piti pari autoa purkaa atomeiksi ja muokata vähä koria yms tekniikan siirtoa varten. Illalla ennen vesivehmaan kisoja sai autosta savut pihalle ja käytiin koeajolla. Pikkujuttuja joutui tekemään vielä yöllä että pääsee aamulla ajamaan. Ei siinä montaa tuntia unta tullu kaaliin ku piti jo lähteä.

                                      Voin sanoa että vähän kyllä jännitti olla aamupäivällä viivalla. Siinä ollut kohtuullinen mälli alla, auto täysin testaamatta ja täysii pitäs lähtee heti. Oli siinä lisänä toki sekin et matkalla kentälle kytkinkin ilmoitti luistolla läsnäolosta. Otin sellaisen varovaisen ja varman päälle vedon omasta mielestä. Vaikka sama kori ja tekniikka, niin silti jotenkin tuntui erilaiselta käteen auto. Ei ihan nappi suoritus ollut, mut ei pitänytkään. Varikolla kaverit oli et mitä hittoa, kuuluttaja sanoi et ajoin 11.6. No sen kyllä tiesin vääräksi heti ja dragy varmisti asian 12.74/180. Oli kyl ihan saakelin tyytyväinen tohon tulokseen ja muutenki näytti et auto kuitenki toimi ok. Laskin vähä rengaspaineta iltapäivälle ja meinasin kokeilla uutta vetoa, mut ei siit kyllä tullut mitään - jokainen vaihto oli mitä sattuu, vaikka lähtö oli parempi. 13.13 siitä jäi käteen. Varmaan pikkaisen stressi ku laukes niin iski tajuton väsymys pääle ja meinasin sammua
                                      aloilleen ja oliki parempi lähtee kotiin.

                                      Seuraavana viikonloppuna heti perään oli sitten malmin kahinat, tosin vaan 1/8 mailia ajettiin. Autoja oli vähän ja hyvin pääsi ajamaan. Oli yllättävän liukas, niin vehmaalta jätetty softa tuntui yllättävän liukkaalta lähdössä. En tietenkään mitään muita softajuttuja ottanu mukaan et olis voinu kokeilla eri. No meni lähinnä opetellessa vaihtamaan jne jne. Päivän parhaaksi lähtösutien 8.10 / 140. Tossa vehmaalla ajetussa 12.7 ajassa oli 8.30 1/8, eli ihan mahdollista olisi vartille ajaa 12.5 tai jopa 12.4.

                                      Syksyllä varmaan otettava sopivassa rakosessa dyno-aikaa ja koittaa säätää softaa hieman paremmaksi. Ties vaikka laittaisi vähä voimaaki pikkuhiljaa lisää. :)

                                      Lisätään vähä videoita vehmaalta ja malmilta.
                                      Viimeksi muokannut diffas; 14.9.2022, 13:51.

                                      Comment


                                        Vajaa pari viikkoa sitten piti käydä extempore vielä ruuvauspajan penkissä verrokkilappu hakee vuoden takaiseen. Ihan huvin vuoksi meinasin kattoo onks kaikki heposet tallella ja mitä katin poisto ja boostin lisääminen tekee.
                                        Teki sen verran hyvää että reipas 10heppaa tuli lisää vuodentakaiseen. Ihan kelas nyt uudelle sataluvulle. Tarpeeksi ku laihentaa seosta niin näemmä tulee lisempää, koska softa oli sama ku vuosi sitten, niin polttoainetta ei ole lisätty.
                                        Vähän tuo omaan makuun vielä tummuttaa, mutta aika hyvä alkaa olemaan. Ei varmaan ihan kirkaaksi saakkaan näillä suuttimilla, luulen. Lambda 1.1 heräämisvaiheessa ja käy jossain 1.5 ja tippuu 1.4 maksimiteholla.



                                        Laitetaan videokooste dynosta https://www.youtube.com/watch?v=M-0_JUjkUoo
                                        Viimeksi muokannut diffas; 7.10.2022, 19:58. Perustelu: virhe linkissä korjattu

                                        Comment


                                          Ei mitään mahdotonta ole tän rinnalla tapahtunut. Keväällä lähti mittaripatteristo kävelee ja tilalle tuli logittamaan ja suorittamaan tiettyjä ohjauksia maxxecu ja tabletti näytöksi. Muutamia antureita lisätty koneseen ja osa tiedosta otettu auton can väylästä. Can väyläily osottautuiki yllättävän nihkeeksi, mut sentään jotain sielt sai about irti. Kisoja ja testivetoja tässä reenailtu alkukesä ja toistaiseksi päästy vartilla 12.56 ja 1/8maili 8.07. Vielä on hakemista löytää sopivaa lähtökierrosta/voimaa. Toisinaan sutii ihan holtittomasti kuten viime viikolla hyvinkäällä ja toisinaan lähtee samalla setupilla todella hyvin. No reeniä, horo, reeniä sanoisin.
                                          Ihan täysin vakuuttunut että kun saa asiat osumaan niin joku 12.3 tia 12.4 olisi ihan saatavissa tällä ja 1/8 mailille 7.8 tyyliin.
                                          Säätöjen ja perus softan osalta nyt ollaan menty samalla kuin ennenkin. Eräs liettuan jätkä halusi vähä koettaa säätää lähtörajoitinta/paukkua et saa ahtimet hereille viivalla. Siinä on suunta ihan hyvä ollut nyt. Syttyy vehkeet tarpeeksi nopeesti pro-kuusellakin. Softailuhan on toki vähä hidasta ku ei data liiku kaapelia pitkin, et aina piiriä irti ja niiden kirjoitusta. Ja toistaiseksi mennään myös vakio pumpulla, kun tuntuu että ei kuski ei saa nykyisestäkään setupista vielä kaikkea irti. syksyllä vois toki kun kisakausi on ohi niin kokeilla dynoon viedä ja koettaa saada voimaa lisää.

                                          Comment


                                            Syksyllä tosiaan kokeiltiin virityspumppua, mutta se leikkas kiinni ekalla täyskaasuvedolla.
                                            Ihan tarkkaa analyysiä toki ei pysty sanomaan jälkeenpäin mikä ja miksi. Pumppupajalta oli katottu että audin pienemmällä nestepäällä olevat pumput ovat tiukemmilla sovitteilla kuin pumput missä isompi nestepää. Just nyt en kirveelläkään muita oliko kyseli akselien sovituksesta vai mistä. Pumppu meni takuuseen vaikka ei olisi tarvinnut, siitä iso käsi kyllä asd häkkkiselle. Nyt on uusi pumppu 3x7.5mm mäntäisellä nestepäällä ja siihen tarkoitetuilla sisuskaluilla. Vielä en laittanut kiinni, koska haluun ensin ulosmitata vakiopumpun.

                                            Tässä talven ja kevään aikana käytin pienet ahtimet Fin-turbolla tarkastuksessa ja samalla halusin niihin pykälän isommat turbiinit. Päivittyi 40mm 42mm:ksi. Oli sitten kohtuu tarkkaa ja vaati oikeanlaisen työjärjestyksen että ne sai irroitettua koneen ollessa paikallaan. Mut näemmä ihan mahdollista. Kenttäpokana jäisi tekemättä, sen verran voin sanoo. :mrgreen: Turbiinit haluttiin isommaksi, jotta niistä mahtuisi entistä enemmän pakokaasua läpi ohivirtauksessa ja myös jos ajetaan porttia kiinni niin on sit enemmän voimaa.

                                            Samaan rytäkkään irroitettiin vanhat suuttimet ja tilasin uudet isommat. Perimätiedon mukaan kiinni olleet olivat n 90% isommat kuin vakiot ja nämä nyt tulleet olisi n 150% isommat kuin vakiot. Kärkien osalta joutuu vähän jumppaa että saa istumaan runkoihin. Kävi mielessä kokeilla myös ihan 1-stage suuttimeksi muuttamista, mutta AFB runkoihin sai, muokkaamalla kärkiä ja runkoja, istumaan kohtuu vaivalla. Paikallinen diesel paja Autohuolto järvinen hoiti tän, kiitokset sinne.

                                            Suuttimet ja ahtimet kiinni, niin autohan käy oikein hyvin, ei mitään eroa oikeastaan vanhaan. Ehkä tyhjäkäynnillä käyhää enemmän kuin aiemmin. Teoreema on että nyt on ruiskutuspaine vielä alhaisempi kuin aiemmilla suuttimilla ja siksi käyhää. Voi olla toki että muistan sen väärin. Käihääminen vähenee kuitenkin kun ajettu kone lämpöseksi. Matala ruttu lienee se isoin syypää.

                                            Lisäksi tuossa talvella rakensin vähä paremmin virtaavan fuelabin suodattimen ja AN10/8 linjat konehuoneseen pumpulle ja lisäsin painemittauksen siirtopaineelle pumpun etupuolelle. Tällähetkellä paine pysyy n. 0.7-0.8bar välillä. Mun mielestä se pitäsi olla isompi kuin tuo. Ylivuotoventtiilissä muistaakseni pitäs olla joku 1barin jousi tai isompikin. No oli miten oli, vaihdan varmaan uuden tilalle jossian kohti. Tärkeää on että siirtopaine on plussan puolella, niin ainakin pumpun normaali toiminta on taattu.

                                            Auton ekat testiajot olivat sillain hauskoja et tuntui että vetoja olisi. Mut toisaalta edellisestä täyskaasuvedosta oli varmaan se 5kk ainaki aikaa, joten ei ihan täysin muistissa ollut miten se kulki. Reilummin se oli kuitenkin kuin vakiossa käyttöautossa mis se vajaa 300lyöntiä. Dragy otettiin mukaan seuraavalle kerralle ja olihan siinä ihan selkeesti veto parantunut.
                                            Seuraavia arvoja syntyi:
                                            60-120kmh 3.17sekunttia, 80-120kmh 2.07s, 100-160kmh 4.26s. Toisin sanoen 100-160 väli parani sen 0.8sekunttia, 60-120 väli 0.5sekuntia ja 80-120 väli 0.3sekuntia.

                                            Lisää kulkua ja lisääntynyttä syöttömäärää indikoi myös lambdan muuttuminen samalla ahtopaineella rikkaamaksi ja iso ahdin ahtoi 0.4bar enemmän. Samalla syötöllä ja ahtopaineella oli lambda täyden tehon kohdalla aiemmin n 1.7 ja nyt 1.5. Puhutaan 3.5-3.6bar paineesta. Isompia testiajoja en ole kerennyt vielä vetämään ku on kitkat alla. Kunhan vähän keli vielä lämpenee ja saa kesärenkaat alle niin voi kattoo lähtöjäkin. Lähiviikkoina olisi ajatus käydä myös dynossa kattoo mitä on tapahtunut tehojen osalta.

                                            Comment


                                              Jatketaas tarinaa. Kävin perjantaina dynossa ruuvauspajalla verroksiksi viime vuodelle.Sehän kingdiesel yllätti positiivisesti ja yskäsi ihan kelvolliset lukemat jo heti ekalla vedolla. 443hp/768nm. Maksimiteho jäi 4300nurkille koska auto meni vikatilaan. Mutta oli mukava nähdä että muutokset teki sen että nyt herää aika paljon kivemmin setuppi, 650nm oli jo 2800rpm kohdalla ja maksimi 768nm 3800rpm. Seuraavalla vedolla aloitettiin veto tuhat kierrosta ylempää, eli 3000:sta. Siitä tuli 469hp ja 745nm.Vääntö jäi aavistuken alemmas koska heräs pikkaisen myöhemmin ja maksimiteho jäi taas vajaille kierroksille, eli 4800rpm jonka jälkeen limp mode päälle. Viimeiseksi vielä kokeiltiin nelosella semmoista nopeampaa rykäisyä, siitä jäi käteen 466hp 5300rpm ja siinäkohti seki meni vikatilaan ehkä. Sen osalta käyrä oli lupaava ja jonkin verran oli lisää tulossa koska käyrä oli voimakkaasti nousujohteinen. Mut sitä ei jääty tutkimaan koska oli melkolailla minuuttiaikataulu keretä takaisin Lahteen ja illaksi keikalle. Eka veto oli n. 3.7bar ja loput 4bar. Lambda oli näissä 1.5+ ja pakolämpö tais maksimissaan olla 740c. Mukavasti yli 650nm 2800-5200 välillä.

                                              Ekana eka veto:



                                              Toka veto:


                                              Kolmas veto nelosella:

                                              Comment


                                                Video tosta "parhaasta" vedosta graafisen datan kanssa https://www.youtube.com/watch?v=n_k1xXqkuH8
                                                Harmi ku rupee leikkaa syöttöö tossa 4800jälkeen

                                                Comment


                                                  Viihdoin kesärenkailla tuli koitettua vähä muutoksia suorituskykyyn ja kokeilin vähä lähtöä ja isompaakin vetoa. Alkaa olemaan ihan hyvin alueella. Ainut mikä nyt askarruttaa on voimakas palamaton käry, joko nää uudet kokeiluluontoiset suuttimet tai pumppu ilmoittaa huollon tarpeesta. Pumppua toki on kyl aika monta vuotta kurmuuteltu tässä että ei nyt mikään ihme sekään olisi. Voisi viripumppua kokeilla kokeeksi miten se reagoi

                                                  Comment


                                                    Viikonloppuna oli autoaiheisen ohjelman kuvaukset ja samalla tuli avattua virallisesti kisakausi. Ekat lähdöt ja heti uudet ennätykset tauluun varttimailille, eikä ollut oikein edes nappisuoritus lähdön kannalta.
                                                    Ei voi kun tyytyväinen olla kehityksen suunnasta.

                                                    Onkos kukaan keksinyt kiertää EDL:ää abs purkista? Joudun irtikytkee abs-purkin että se antaa irrottaa viivasta tarpeeksi vauhdikkaasti, muuten purkki lyö jarrut päälle ja auto kuolee siihen.

                                                    Comment


                                                      Sen verran updatea että löytyi ratkaisu sähköisesti irtikytkeä edl/eds lähdön ajaksi ja absit kuitenki toimii. Kymmeniä lähtöjä otettu onnistuneesti näin. Eri hyvä.
                                                      Toissa viikonloppuna tuli koitettua parantaa ennätystä ihan virallisestiki radalla. Vesivehmaalla oli vedot ja joka vedolla parani ajot. Vanha ennätys oli viimevuodelta 12.48. Päivä aloitettiin 12.08, 12.01, 11.91, 11.90, 11.81.
                                                      Parhaasta lapusta kuva alla. Siinäki oli vähä parannettavaa, joten 11.7 puolelle pitäs päästä pienellä skarppaamisella. Tossaki 0-100 oli 0.2s huonompi kuin paras, joten kuski oppii taas ajamaan. Loppunopeus myöskin uusi ennätys.

                                                      Comment


                                                        Vaikuttiko 60feet aikoihin kuinka paljon EDL puukotus?

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                          Vaikuttiko 60feet aikoihin kuinka paljon EDL puukotus?
                                                          Merkittävästi parani lähdöt ku sai sen pois päältä, sen takia ajelin aiemmin ilman sähköjä absi purkkiin. Halusin kuitenkin että absit olisi käytössä, jos joku äkkitilanne sattuis tulemaan. Ilman EDL 0-100 aika parani 0.5 - 1s, riippuen sutimisen määrästä.

                                                          Comment


                                                            Sen verran updatea että löytyi ratkaisu sähköisesti irtikytkeä edl/eds lähdön ajaksi ja absit kuitenki toimii.
                                                            Teitkö sen sillä softamuutoksella mistä vinkkasin, vai jotenkin muuten?

                                                            Comment


                                                              Ihan joutui pienen autosähkötyön suorittamaan ja lisämään absi purkkiin johdon. Ihottuma oli taas välitön sen osalta. :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X