Tervehdys kakikille. Ensimmäinen viesti tälle foorumille ja ajattelin aloittaa tänne projektipuolelle topicin hankintaani liittyen.
Kyseessä siis vuoden 1987 Audi 100 Quattro 2.2 padalla eli prefacelifti nuilla maailman parhailla ovenkahvoilla varustettuna. Auto on kaikin puolin suht asiallisessa kunnossa ja uuden leimankin se sai n. viikko sitten. (Eka yrittämällä korjaukseen meni dynossa katkennut käsijarruvaijeri sekä abs antureita joutui säätämään.)
Kuvia yritän lisätä heti, kun niitä vähänkään valoisalla kelillä kerkeän ottamaan. Varusteita autossa on manuaali ilmastointi, jonka toimivuudesta ei ole tietoa sekä parhaimpana tietysti kytkettävät keski- ja takatasauspyörästön lukot. Ne tuntuisivat toimivankin. :)
Aluksi tarkoituksena oli pitää auto ns. talvikulkineena, mutta eipä näitä tunnu enään hirveästi olevan liikenteessä, joten voipi olla, että tätä laitellaan kohti orkkis kuosia pikkuhiljaa.
Olen yrittänyt foorumin searchia käyttää ja moniin kysymyksiin löytynytkin jo infoa, mutta esim. mittariston ongelmista kerätty viestiketjukokoelma sisälsi lähinnä vanhentuneita linkkejä. :/
Alkuun muutama kysymys / ongelma autossa, jotka täytyy ensimmäisenä laitella:
1. Kysymys: Minusta näyttää, että auton kylkilistat ja puskurit on maalattu korin väriin jälkeenpäin. (+ puskureissa karmeat "jenkkiparkki" viritykset). Onko kaikki typ 44 tullut ihan mustilla puskureilla pihalle?
2. Kysymys: Voiko oven / kontin lukot sarjoittaa jotenkin samalle avaimelle jälkikäteen? Tuossa on nyt repullinen avaimia ja muutama lukkopesä avaimineen oli hansikaslokerossa vielä lisäksi. Tarkoitus olisi käydä nyt kaikki kahvat / lukot läpi (luultavasti uusia) ja saada ne toimimaan mahdollisimman vähillä avaimilla. esim. konttiin ei käy avaimista yksikään, mutta se lukittuu keskuslukituksen kautta. Kerran olen joutunut menemään jo sisälle "yleisavaimella", joka koostui rautalangasta ja pakkauspanierista.
3. Kysymys: Myös mittariston "kehykset" on hopeaa. Nekin lienee kuuluisi olla mustat? En tiedä on autossa nyt alkuperäinen mittaristo, mutta mukana tuli toinen mittaristo alkuperäiskunnossaan. Täytyy kokeilla se paikoilleen ja testata toimivuus. Tässä kohtaa ne linkit vanhoihin keskusteluihin oli ainakin vanhentunut, joten löytyisikö jostain mittariston elvytys ohjeet jos tuo ei pelaakkaan. Tuo paikoillaan olevan mittariston neulatkin on nimittäin saaneet osansa maalista.. Lisäksi onko mittariston valaistus orkkiksena punertava?
4. About 50 - 55 km/h vauhdissa luullakseni perästä alkaa kuulua jonkinlainen vollotus. Sitä ei kuulu hitaammassa vauhdissa ja se vaimenee aina, kun nostaa jalan kaasulta tai vauhdin kasvaessa yli 60 km/h. Liekkö jokin laakeri menossa tai sitten välyksiä liikaa jossain. Täytyy ensitöiksi kokeilla vaihtaa öljyt joka murikkaan.
5. Auton kojetaulussa on ilmeisesti jonkin sortin hälyttimen purkki, josta lähtee yksi johto kojelaudan sisään ja avainnipussa on ilmeisesti tälle jonkinlainen kaukosäädin. Mitään eloa en ole tässä havainnut ja tekisi mieli purkaa se pois. Mihinkähän tämä on mahdollisesti kytketty? Voiko vain katkaista piuhan thats it vai onko riskinä, että hälyt laukeaa ja auto ei enään käynnisty tms? :D
6. Autoon on vuonna 1989 muutoskatsastettu ABS jarrut. Säädön jälkeen ne tuntuisivat pelaavankin, mutta aina jarrupolkimeen koskiessa alkaa vilkkumaan keskellä mittaristoa jarrujen merkkivalo. Se saattaa jäädä risteyksessä vilkkumaan ja lopettaa vasta, kun autolla on lähdetty liikkeelle. Sain searchilla haettua, että tämä voisi ilmeisesti viitata myös jarrupalojen kuluneisuuteen? Helpoin korjaustoimenpide lienee etsiä "punainen rele" ratin alta ja deaktivoida se? ABS kytketytyy pois käytöstä keskitasauspyörästön lukon kytkeytyessä, mutta samalla syttyy DIESEL valo mittaristossa. Pitäisiköhän siinä palaa oikeasti jokin toinen valo?
7. Kylmänä auto lähtee startatessa hyvin pyörimään ja käynnistyykin, mutta vain hetkeksi. Kierrokset laskee ja auto sammuu 3-4 kertaa ennenkuin se jää tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynti on lisäksi kylmänä tosi raskas / karkea. Kierrokset putoaa välillä lähelle sammumis pistettä, mutta sieltä ne taas nousee iloisesti ylemmäs, mutta lähtee taas laskemaan. Lämpimänä auto käy tyhjäkäyntiä ihan tasaisesti ja lähtee hyvin käyntiin. Voisko aiheuttaja olla joku lisärikastussysteemin anturi tms?
No joo. Tuossapa on alkuun fiksailtavaa. Uusi jakohihna odottelisi vaihtoa, täytyy tässä joulunpyhien aikaan hoidella se pois.
Osatarpeissa auttaa pitkälle samanlainen, mutta v. 1986 yksilö, josta aikanaan hajotettiin ilm. jakolaatikko jääradalla piikkirenkailla ja se jäi seisomaan. Kori siitä on päässyt jo melkolailla lahoamaan, mutta sisusta on aika hyvä esim. kaikki kojelaudan nippelit ja nappelit on paremmassa kunnossa, kuin tässä toisessa. Tuon varaosaautonkin periaatteessa tekisi vielä liikenteeseen, mutta vaatis paremmat tilat. Se on muuten väritykseltään tumman sininen ja kyljissä / peräkontin luukussa on teipattuna audin logo, guattro ja se punainen suunnikas niinku s logossa. Liekkö se on ollut joku esittelymalli tms.
Yksi kuva nyt alkuun löytyi autosta niin näkeepi edes suunnilleen mistä kirjoitellaan. :) Klikkaamalla aukeaa isommaksi.
Kyseessä siis vuoden 1987 Audi 100 Quattro 2.2 padalla eli prefacelifti nuilla maailman parhailla ovenkahvoilla varustettuna. Auto on kaikin puolin suht asiallisessa kunnossa ja uuden leimankin se sai n. viikko sitten. (Eka yrittämällä korjaukseen meni dynossa katkennut käsijarruvaijeri sekä abs antureita joutui säätämään.)
Kuvia yritän lisätä heti, kun niitä vähänkään valoisalla kelillä kerkeän ottamaan. Varusteita autossa on manuaali ilmastointi, jonka toimivuudesta ei ole tietoa sekä parhaimpana tietysti kytkettävät keski- ja takatasauspyörästön lukot. Ne tuntuisivat toimivankin. :)
Aluksi tarkoituksena oli pitää auto ns. talvikulkineena, mutta eipä näitä tunnu enään hirveästi olevan liikenteessä, joten voipi olla, että tätä laitellaan kohti orkkis kuosia pikkuhiljaa.
Olen yrittänyt foorumin searchia käyttää ja moniin kysymyksiin löytynytkin jo infoa, mutta esim. mittariston ongelmista kerätty viestiketjukokoelma sisälsi lähinnä vanhentuneita linkkejä. :/
Alkuun muutama kysymys / ongelma autossa, jotka täytyy ensimmäisenä laitella:
1. Kysymys: Minusta näyttää, että auton kylkilistat ja puskurit on maalattu korin väriin jälkeenpäin. (+ puskureissa karmeat "jenkkiparkki" viritykset). Onko kaikki typ 44 tullut ihan mustilla puskureilla pihalle?
2. Kysymys: Voiko oven / kontin lukot sarjoittaa jotenkin samalle avaimelle jälkikäteen? Tuossa on nyt repullinen avaimia ja muutama lukkopesä avaimineen oli hansikaslokerossa vielä lisäksi. Tarkoitus olisi käydä nyt kaikki kahvat / lukot läpi (luultavasti uusia) ja saada ne toimimaan mahdollisimman vähillä avaimilla. esim. konttiin ei käy avaimista yksikään, mutta se lukittuu keskuslukituksen kautta. Kerran olen joutunut menemään jo sisälle "yleisavaimella", joka koostui rautalangasta ja pakkauspanierista.
3. Kysymys: Myös mittariston "kehykset" on hopeaa. Nekin lienee kuuluisi olla mustat? En tiedä on autossa nyt alkuperäinen mittaristo, mutta mukana tuli toinen mittaristo alkuperäiskunnossaan. Täytyy kokeilla se paikoilleen ja testata toimivuus. Tässä kohtaa ne linkit vanhoihin keskusteluihin oli ainakin vanhentunut, joten löytyisikö jostain mittariston elvytys ohjeet jos tuo ei pelaakkaan. Tuo paikoillaan olevan mittariston neulatkin on nimittäin saaneet osansa maalista.. Lisäksi onko mittariston valaistus orkkiksena punertava?
4. About 50 - 55 km/h vauhdissa luullakseni perästä alkaa kuulua jonkinlainen vollotus. Sitä ei kuulu hitaammassa vauhdissa ja se vaimenee aina, kun nostaa jalan kaasulta tai vauhdin kasvaessa yli 60 km/h. Liekkö jokin laakeri menossa tai sitten välyksiä liikaa jossain. Täytyy ensitöiksi kokeilla vaihtaa öljyt joka murikkaan.
5. Auton kojetaulussa on ilmeisesti jonkin sortin hälyttimen purkki, josta lähtee yksi johto kojelaudan sisään ja avainnipussa on ilmeisesti tälle jonkinlainen kaukosäädin. Mitään eloa en ole tässä havainnut ja tekisi mieli purkaa se pois. Mihinkähän tämä on mahdollisesti kytketty? Voiko vain katkaista piuhan thats it vai onko riskinä, että hälyt laukeaa ja auto ei enään käynnisty tms? :D
6. Autoon on vuonna 1989 muutoskatsastettu ABS jarrut. Säädön jälkeen ne tuntuisivat pelaavankin, mutta aina jarrupolkimeen koskiessa alkaa vilkkumaan keskellä mittaristoa jarrujen merkkivalo. Se saattaa jäädä risteyksessä vilkkumaan ja lopettaa vasta, kun autolla on lähdetty liikkeelle. Sain searchilla haettua, että tämä voisi ilmeisesti viitata myös jarrupalojen kuluneisuuteen? Helpoin korjaustoimenpide lienee etsiä "punainen rele" ratin alta ja deaktivoida se? ABS kytketytyy pois käytöstä keskitasauspyörästön lukon kytkeytyessä, mutta samalla syttyy DIESEL valo mittaristossa. Pitäisiköhän siinä palaa oikeasti jokin toinen valo?
7. Kylmänä auto lähtee startatessa hyvin pyörimään ja käynnistyykin, mutta vain hetkeksi. Kierrokset laskee ja auto sammuu 3-4 kertaa ennenkuin se jää tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynti on lisäksi kylmänä tosi raskas / karkea. Kierrokset putoaa välillä lähelle sammumis pistettä, mutta sieltä ne taas nousee iloisesti ylemmäs, mutta lähtee taas laskemaan. Lämpimänä auto käy tyhjäkäyntiä ihan tasaisesti ja lähtee hyvin käyntiin. Voisko aiheuttaja olla joku lisärikastussysteemin anturi tms?
No joo. Tuossapa on alkuun fiksailtavaa. Uusi jakohihna odottelisi vaihtoa, täytyy tässä joulunpyhien aikaan hoidella se pois.
Osatarpeissa auttaa pitkälle samanlainen, mutta v. 1986 yksilö, josta aikanaan hajotettiin ilm. jakolaatikko jääradalla piikkirenkailla ja se jäi seisomaan. Kori siitä on päässyt jo melkolailla lahoamaan, mutta sisusta on aika hyvä esim. kaikki kojelaudan nippelit ja nappelit on paremmassa kunnossa, kuin tässä toisessa. Tuon varaosaautonkin periaatteessa tekisi vielä liikenteeseen, mutta vaatis paremmat tilat. Se on muuten väritykseltään tumman sininen ja kyljissä / peräkontin luukussa on teipattuna audin logo, guattro ja se punainen suunnikas niinku s logossa. Liekkö se on ollut joku esittelymalli tms.
Yksi kuva nyt alkuun löytyi autosta niin näkeepi edes suunnilleen mistä kirjoitellaan. :) Klikkaamalla aukeaa isommaksi.
Comment