Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Näihin saa muuten vielä täysin uusia tarvikeumpioita (Tyco) nettivaraosakaupoista. Siis koko paketti, lasit ja kaikki. Jos en väärin muista, niin alle 100e sai parin helposti.

    Comment


    • #32
      Samaa olen ollut katsovivani. Mulla on muutama nuita umpioita niin nakkasinpa paikoilleen.

      Starttihommaa kävin ihmetteleen lauantaina. Tilanteen todettua jätin homman sikseen. Melko kuiva keli sattui, ei kuitenkaan palellut, sen verran oli tuota lapioitavaa.
      Click image for larger version

Name:	IMG-20200302-WA0025.jpg
Views:	1743
Size:	28,1 Kt
ID:	1878991
      Click image for larger version

Name:	IMG-20200302-WA0023.jpg
Views:	1747
Size:	78,4 Kt
ID:	1878989 Click image for larger version

Name:	IMG-20200302-WA0022.jpg
Views:	1756
Size:	92,7 Kt
ID:	1878990
      Tänäänpä ei sitten varaosakauppias vastannut puhelimen ja pakkastakaan ei ollut, kuin - 8 C, joten takaisin varaosa-auton kimppuun. Sieltä se startti loppujenlopuksi irtosi, kun sai renkaan irti jäästä ja autoa tunkattua ilmaan jonkuverran.

      Click image for larger version

Name:	IMG-20200302-WA0024.jpg
Views:	1773
Size:	89,7 Kt
ID:	1878992

      Onko kellään muuten tietoa onko tällaisilla teippauksilla jotain historiaa vai liekkö jonkun aiemman omistajan teippaamat. Peräkontin luukussa myös sama teema.

      Click image for larger version

Name:	IMG-20200302-WA0021.jpg
Views:	1772
Size:	148,0 Kt
ID:	1878993

      Comment


      • #33
        No nyt on kunnon suomalais-ugrilaista metsäremonttia, pointsit siitä :)

        Comment


        • #34
          Joo kyllähän se ois ihan hulluutta hakea kaikki osat kaupasta, kun ilmaiseksikin löytyy. :D Vaikka hieman työtä teettäisikin.

          Startti jokatapauksessa vaihtui ja auto lähtee taas käyntiin. Samalla vaihdoin ohjaustehostimen alta lähtevän letkun (vuosi), joka menee ilmeisesti sille "jarrupommille"?? Musta mötikkä melko alhaalla konehuoneessa ja siitä tais lähteä sitte sellainen teräspunosletku jarrupääsylkälle.

          Jos tuo pommi on sökö (kun vilkuttelee sitä valoa, eikä poljin jää kovin pehmeäksi sammuttamisen jälkeen) ja päätän kokeilla olisiko varaosa-auton pommi ehjä niin tarviiko sen vaihtamisesta tietää mitään ihmeempää? Pitääkö sitä ilmailla tms?

          Olin myös katsovivani, että jarrupääsylkän tienoilta oli tullut jarrunestettä. Vuoto tai sitte holvattu säiliötä täyttäessä. Pitää tsekata se vielä.

          Laatikko näytti myös hikoilevan öljyä ilmeisesti vetarin stefalta, että ei tämän kanssa nämä pikkuropaamiset heti pääse loppumaan. :)

          Loppuun kuva, kun niitä on aina kiva katsella.

          Click image for larger version

Name:	IMG-20200304-WA0007.jpg
Views:	1725
Size:	217,7 Kt
ID:	1879094


          Comment


          • #35
            Jarrutehostimen öljynpaineen anturi on siinä tehostajassa heti säiliön alla. Ota toinen johdoista irti, niin valon vilkkuminen loppuu, mikäli kyse oli siitä.

            Pommi ilmaantuu painelemalla jarrua, ei vaadi muuta. Vaihtamista ennen pumppaa paineet pois jarrupolkimella.

            Tehostimen pumpussa on sihti banjopultissa siinä letkussa, joka menee pommille (se pienin banjopultti pumpussa). Joskus joillain ollut se tukossa, mutta oma kokemus on, että kautta linjan kaikissa sihti puhjennut jossain vaiheessa ilmeisesti johonkin öljyn seassa menevään roskaan. Kannattanee kuitenkin ihan vain tsekata.

            On ne "alkuperäiset" ovenkahvat jotenkin nätit omaan silmään. Nämä pre-faceliftit on jo harvinaisia. On muuten samat kahvat Audin Group S ralliprotossa ;)

            Comment


            • #36
              Ei nuo kahvat tosiaan pahan näköiset ole. :)

              Hetki tuli vietettyä hiljaiseloa auton osalta, mutta tänään tuli touhuttua taas jotain. Pommia ei tullut vielä tutkittua sen pidemmälle, mutta imusarjan tiiviste tuli vaihdettua. Kyllä täytyy todeta, että melkonen "seppä" ollut tuon auton entinen omistaja, tai ei ihan edellinen, koska ostin tämän veljeltäni joka otti ässään vaihdossa.

              Imusarjaa irroittaessa huomattiin, että kaikki pultit oli sormikireydellä. Siis ne lähti oikeasti sormilla auki. Sieltähän se on sitten ilmaa vetänyt välistä, mutta tuli käytettyä kokonaan pois ja vaihdeltua tiiviste. Samalla nuita huohottimeen liittyviä letkuja tuli uusittua.
              Homma saatiin pakettiin ja auto käyntiin. -> tyhjäkäynti vajaa 3000 rpm. Imuvuotoja ei enään löytynyt. Eipä sille yhtäkkiä osannut muuta tehdä, kuin kokeilin tyhjäkäyntiventtiilin piuhaa irti ja sammui, eli se pelannee? Lisäksi kaasuläpän yhteydessä olevaa ruuvia tuli kokeiltua. Kuvassa näkyvä ruuvi oli 1,5 kierrosta auki ja tämä vääntämällä kiinni tyhjäkäynti asettui n. 1000 rpm.

              Mulla ei vielä ole hajuakaan mikä ruuvi tuo oli tai sen perus säädöstä. Epäilin kyllä, että liittys kaasuläpän asentoon ja sillä kokeilinkin. Täytynee alkaa searchaan, mutta kaikki vinkit on tervetulleita. Epäilen, että tässä on nyt entinen omistaja säätänyt jotain jostain k-jetistä selvittämättä lähtökohtaista vikaa eli imuvuotoa. Nyt, kun moottori ei vedä ilmaa enään k-jetin ohi niin seokset tms. on väärät.

              E: voisin lisätä oireluetteloon myös sen, että kaasu löysätessä kierrokset laskee aavistuksen laiskasti tyhjäkäynnille.

              Lisäksi venttiilikopasta kuuluu sen verran mukava rallatus, että täytyy säätää luultavasti venttiilit. Oliko tässä moottorissa vielä ihan ruuvisäädöt vai joutuuko säätään paloilla?

              Samalla muutama fiilistely kuva autosta, mutta eka kuvassa näkyy tosiaan se ruuvi mistä tyhjäkäyntiä sain asettumaan.
              Click image for larger version  Name:	1.jpg Views:	0 Size:	914,5 Kt ID:	1880327 Click image for larger version  Name:	2.jpg Views:	0 Size:	738,5 Kt ID:	1880328



              Click image for larger version  Name:	3.jpg Views:	0 Size:	833,3 Kt ID:	1880329 Click image for larger version  Name:	4.jpg Views:	0 Size:	832,5 Kt ID:	1880330


              Viimeksi muokannut SatkuQ; 16.3.2020, 22:02.

              Comment


              • #37
                Tuossa on ihan hytikkanostajat jo venttiilikoneistossa.

                Comment


                • #38
                  Niimpä vain. Oispa tajunnut aikasemmin niin ei tarvis purkaa jakohihnaa taas irti. Nokka-akselinhan tuossa joutuu irrottaan ilmeisesti?

                  Comment


                  • #39
                    Kyllä. Nokka pois tieltä ja nostajia vaihtoon.

                    Comment


                    • #40
                      Tyhjäkäyntiventtiiliin (ISV) pitää kytkeä virtamittari jolla tyhjäkäynti säädetään kohdalleen juurikin tuosta kaasuläppäkotelossa olevasta ruuvista. Itsellä on itse värkätty johto siihen, ei ole vaikea tehdä jos virtamittaus on hallussa.

                      Comment


                      • #41
                        Koita ensin jollain motorflushilla huuhdella jos öljynvaihto sattuu olemaan lähellä. Saattaa hiljentyä nuo nostajat silläkin. Mulla on ainakin auttanut, toki uudet on aina uudet.

                        Comment


                        • #42
                          horch: Tuosta kuulisin mielellään lisää. En todellakaan ole mikään sähköpuolen asiantuntija, mutta eiköhän sitä jotain saa aikaan. Täytyykö tuohon olla erikoisempi mittari vai meneekö perus yleismittarilla?

                          Japi: No tuo kävi kans mielessä. Öljyt ei pitäsi kovin vanhat olla, mutta kyllähän tuo ensin kannattaisi kokeilla. Onko mistä aineista kokemuksia?

                          Comment


                          • #43
                            Dieseliä minä olen käyttänyt. Samat aineosat siinä on kuin vaikkapa fortessa. Sekoitussuhde voi toki heittää.

                            Comment


                            • #44
                              Perus yleismittari riittää. Ja tässä pitää nimenomaan mitata virtaa, ei jännitettä. Eli töpseli irti ISV:stä, virtamittari väliin, eli toiset koskettimet liittimistä saa yhdistää suoraan (siis uros ja naaras) ja toisen kosketinparin väliin virtamittari. Virta päälle, jos mittari näyttää jo jotain virtalukemia, auto käyntiin. Jos pysyy nollassa niin kytkentä ei ole oikein. Kun auto käy, valot päälle. Sitte vain pyörittää kaasuläppäkotelosta ruuvia niin että virta näyttää 430mA.

                              Comment


                              • #45
                                Kiitokset vastauksesta. Sen verran tarkentavaa kysyttävää, että pitääkö moottori käytellä ensin lämpimäksi vai onko merkitystä?

                                Comment


                                • #46
                                  Lämpöiseksi ensin.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Eilettäin yritin tuota tyhjäkäyntiä saada kohalleen, mutta taitaa tuo ISV olla sökö. Kierrokset jää leijumaan kaasu löysätessä. Kokeiltiin sitä, että minä pidätin autoa käynnissä sopivalla kaasulla ja kaveri nappas ISV töpselin irti, jolloin kierrokset alkoi laskea taas ihan normaalisti. Liekkö se nyt jotenkin jumii? Pitää käydä purkamassa toisesta autosta se ja kokeilla toimiiko. Irrallinen ISV, mulla oli väärällä töpselillä. Vanhassa on 2 napaa ja toisessa 3.

                                    Kaadoin myös purkin motonetin motorflushia ja vaihdoin uudet öljyt niin heitti nostajatkin rallattamasta. Joku vollotus tuosta nyt vielä kuuluu, kun kierrokset laskee hiljaa alas. Ehkä laturi?

                                    Video:

                                    https://vimeo.com/user110117389/revi...527/39ea84a54e

                                    Comment


                                    • #48
                                      Videolinkki ei toimi. Monesti hydraulipumpusta voi lähteä vollotus. Onhan siellä kaikki nestetasot normaalit?
                                      Apulaitehihnan irrotuksella selviää, tuleeko ääni apulaitteista. Sen jälkeen pääsee käsinkin koleilemaan, löytyykö laakereista jotain hassua.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Laita vuorokaudeksi naftaan se ISV, voi korjaantua sillä. Vollotus voi kuulua liian kireästä jakohihnasta.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Eipä näköjään toimi itselläkään tuo linkki jos ei ole kirjautuneena vimeoon. Kokeillaan uudestaan. https://vimeo.com/399229527

                                          Hydepumpusta ääni ei tullut sen remmmin käytin irti. Tarkistin sieltä myös sen pommille menevän banjon, eikä löytynyt sihtiä eli ilmeisesti se on hajonnut sieltä. Laturilta en käyttänyt vielä irti, kun en saanut autoa enään nosturille.

                                          Tuota jakohihnaa tuli vähän veikkaultua. Millainen sen kireys pitäisi olla? Se kääntyy nyt 90 astetta, kun taittaa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Omassa säädin sen niin että vonkuminen lakkasi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tarkista ihan ensin, että kaasuläpän mikrokytkin toimii. Kytkimen piuha irti ja mittaat ihan vain kytkimen pinneistä, että kytkee kun kaasuläppä sulkeutuu. Jos kytkin ei ole kunnossa, niin ISV ei toimi oikein. Silloin tekee mm. tuota, että jää leijumaan ylös.

                                              Huomaa myös testatessasi, että ainakin omassa 100:sen KP:ssä ISV:n ohjaus putoaa pois jos irrottaa käynnissä esim. lämpöanturin piuhan. Pitää käyttää virrat pois, että palaa taas toimintaan.

                                              ISV:n ohjaus toimii virran määrää säätämällä. Elektroniikka pystyy säätäämään virran määrää vain tietyllä välillä, jolla se yrittää pitää kierrokset tiettynä. Virran mittaus siis periaatteessa kertoo, missä asennossa ISV on auki. Haluat, että se säätö on sopivassa asennossa normaalilla tyhjäkäynnin nopeudella, että ISV:llä on säätymisvaraa molempiin suuntiin toimia optimaalisesti.

                                              Videolla kuuluu tyypillinen jakohihnan soiminen. Se kireys on näissä välillä vähän viulun virittämistä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kiitokset infosta. Mahtavaa, että viittitte kirjoitella kyllä tän kans menee niin monessa kohtaa sormi välillä suuhun. Uudemmissa vehkeissä riittänyt, että lyö töpseliin ja lukee vikakoodit, mutta näissä pitää vähän jotain tietääkin tekniikasta. :D

                                                Eipä se auta, ku löysätä vähän remmiä. Jakoketjuista lähtöisin olevaa ääntä kyllä kuullut, mutta ei mulla yhenkään auton remmi ole vielä ääntänyt. :)

                                                Auton kimppuun en ole päässyt hetkeen, mutta tuota kaasuläpän mikrokytkintä tuli tarkasteltua sen verran, että se naksahtaa oikein, mutta jäi mittaamatta.

                                                Kävin varuilta purkamassa kuitenkin sen toisen ISV:n irti.

                                                Se jäi mainittematta, että peräöljyjen vaihdolla ei luonnollisesti ollut vaikutusta siihen ääntämiseen. (Jos se nyt perästä edes tulee.) Onkohan näissä sama välitys vuosimallista riippumatta? Toisessa ei kuulunut ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Hihna pitäisi säätää lämpöisenä niin, että kääntyy nätisti sen 90 astetta. Jos siinä vähän ennen loppua pitää voimaa lisätä, niin hihna on liian kireällä, vaikka saisikin voimalla sen 90 astetta kääntymään.
                                                  Silloin on yleensä hyvä, kun kylmänä hihnassa on aavistus ihan tyhjää löysässä kun kokeilee löysää samalla tavalla mitä kiilahihnalla kokeillaan. Koneen lämmittyä se tyhjä löysä katoaa. Tuolla videolla hihna on aivan tolkuttoman kireällä, kun noin ulisee. Ehkä myös tarkistaisin tuollaisen vonkunan takia, että hihnan hampaat istuvat hihnapyöriin. Näissä taisi olla kahta erilaista hihnaa, mutta en kyllä muista, että saako niitä edes väärään moottoriin laitettua.

                                                  Uudemmista vehkeistä poiketen näissä ei oikein ole mitään hajoavaa. Jos olisi, niin näihinkin olisi aikoinaan laitettu vikavalo.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kahta hihnaa tosiaan ainaki löytyy ja toisessa on pyöreät hampaat. Arvaa mistä tiiän? Itseasiassa taisin siitä kirjoittaakkin aiemmin. No hihna pitäisi olla oikea, kun siinä numerot täsmäsi entiseen.

                                                    Melko löysälle pitää siis säätää hihna näissä. Vanha olikin kyllä aivan tolkuttoman löysän tuntoinen vrt. mitä jakohihnat yleensä on.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Jatketaanpa tätäkin pitkästä aikaa. Auto on vielä olemassa, mutta oikeastaan viimeisestä viestistä lähtien se seisoi hallin pihassa, enkä käynyt sitä edes kiireiltäni katsomassa. Nyt auto on taas kotipihalla ja sitä kerkeää pikku hiljaa taas hieroa.

                                                      Tyhjäkäynnin leijuminen näkyi aika hyvin korjaantuvan vaihtamalla varaosa-autosta tyhjäkäyntiventtiilin siihen. Tyhjäkäynti on vieläkin hieman korkea ~1500, mutta kierrokset laskee normaalisti ja auto käy ihan hyvin. Jakoremmia löysättiin hieman, mutta sitä joutuu ilmeisesti löysäämään vieläkin, koska hieman ujellusta kuuluu vielä.

                                                      Nostajatkin hiljeni kyllä aika hyvin kevät talvella laitetuilla motorflush & hydraulic lifter lisäaineilla. Käy oikeastaan ihan sievästi.

                                                      Vilkut vaihdoin oransseihin, kun ne odottivat niin tyrkyllä tallin pöydällä. Kyllä ne ainakin omaan silmään istuu mukavammin tuohon, kuin kirkkaat. Puskurit sekä kylkilistat pitäs vielä saada mustiksi niin pääsisi tuosta nuhjuisesta keulan ilmeestä eroon. Orkkis vanteetkin ois aika pop.

                                                      Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-20 at 19.03.21.jpeg
Views:	681
Size:	280,3 Kt
ID:	1899623 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-20 at 19.03.20(3).jpeg
Views:	637
Size:	289,0 Kt
ID:	1899624 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-20 at 19.03.20(1).jpeg
Views:	659
Size:	250,6 Kt
ID:	1899625



                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mulla olisi tarjota parikin settiä V8:n 15" kaivonkansia. Tuohon on näköjään joku vaihtanut 5-pultti navat.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Sain nyt parikin tarjousta vanteista, pitääpä tsekata minkä näköiset nuo kaivonkannet on.

                                                          Navat pitäisi olla ihan orkkikset. Siinä varaosa-autossa on samanlaiset.

                                                          Olin joskus lukevinani täältä, että preface quattrossa ollut aina 5 pulttia ja levyt joka nurkassa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Pre face quattrossa on aina joo 5 pulttinavat. Faceliftissä sit miten vähän milloinkin.. Täältä löytyisi alkuperäisiä 6" ronaleita ja myös yhdet arton mainitsemat v8 kaivonkannet. Molemmat istuu hyvin kapeakylkiseen :)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Illan puuhasteluina purin keskikonsolia / kojetaulua veke tarkoituksena selvitellä eri härpäkkeiden taustavalaisut kuntoon, sekä ylimääräisten kaiutin & RCA johtojen purku.

                                                              Nelivedon lukkojen tilannetta ilmaisevasta taulusta on palanut hehkuja ja näyttäs olevan niin pieniä ja piirilevyyn suoraan kolvattuja, että käytän sen kaverilla joka nuita enempi värkkää.

                                                              Eräälle johtonipulle en keksinyt mitään tarkoitusta ja vaikka siinä komeilee ihan osanumero niin google ei osannut neuvoa kovin hyvin. Voisko liittyä esim. hattuhyllyllä komeilevaan kuulokevahvistimeen (tai mikä lie se boksi onkaan) Tulee tuolta keskeltä kojetaulua jostain. Siitä kuva liitteenä.

                                                              Lisäksi kaivoin tuon Defa hälytin mikälie boksin esille ja se näyttää yllättävän pelottavalta. Kuinkahan tuo onnistuu deaktivoida vai lieneekö helpoin tunkea se kojelaudalla komeillut purkkikin tuon mukana takaisin uumeniinsa ja unohtaa sinne.. :D En kyllä kokeillut vielä lähteekö auto käyntiin jos tuosta näppää jotain irti.

                                                              Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.00.10.jpeg
Views:	559
Size:	101,7 Kt
ID:	1899759 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-21 at 19.56.43.jpeg
Views:	550
Size:	161,8 Kt
ID:	1899760

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X