Youtubesta osui eteen mielenkiintoinen dokumentin pätkä laser mittauksen virheestä. Reportteri onnistui mittaamaan laserilla 20 mile/h nopeuden paikallaan pysyvään seinään kun siirsi laseria vinolla pinnalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Laser-nopeusmittauksen virhe
Collapse
X
-
Ainahan noi tutkamittaukset on olleet vähintään kyseenalaisia. Jostain nappularenkaisesta enduropyörästä ei saa mitattua lainkaan kun nopeus arpoo 20-180 km/h jos mittaus osuu renkaaseen.
Taitaa noi peltipoliisit olla ainoita joita ei oikein pääse kyseenalaistamaan. Onhan noita nopeussakkoja kumottu kun tarpeeksi kauan vaan vänkää vastaan ja pyytää todisteita laitteiden kalibroinneista ja esittää juuri näitä slip-effect yms näkökohtia.
-
Kymmenisen vuotta sitten isäni teki paikallislehteen juttua juuri näistä poliisitutkien keskenäisistä eroavaisuuksista nopeuden mittauksen suhteen.
Nämä tienkäyttäjiä varten olevat nopeusnäytöt (ainakin tuohon aikaan) kalibroitiin poliisin tutkalla. Silti poliisin kanta näihin näyttöihin oli se, että ei niihin pidä luottaman, niissä voi olla keskenään heittoja. Tätä asiaa sitten isäni oli tiedustellut paikalliselta poliisijohdolta, että jos nämä todellakin kalibroidaan poliisien tutkalla, ja näissä näytöissä voi olla keskenäistä mittaus eroa, sehän tarkoittanee suoraan sitä, että laitteissa joilla ne kalibroidaan (tutkat) on myös keskenään mittaus eroja.
Mihin siis sakkojen antaminen tutkaamalla voi perustua jos tutkat eivät näytä kaikki samaa? En tiedä sitten miten tarkkoja nykyään tutkat keskenään ovat, mutta silloin tuon asian kysenalaistaminen aiheutti hieman vaivautuneita ja ympäripyöreitä vastauksia.
Comment
-
Nopeusnäyttötauluissa on eroja jo senkin takia, että mittauslaitteet tulevat eri valmistajilta ja toleransseissa on eri heittoja. Nopeusnäyttötaulut toimivat pääosin samalla perjaatteella kuin kameratolpat, joten heitto on jokatapauksessa pieni.
Tutkatessahan nykyään miinustetaan 3km/h kuten silmukkamittausta hyödyntävien peltipoliisienkin kohdalla tehdään. Kamera-autossa miinustetaan 5km/h.
Comment
Comment