Tällä seudulla tuskin katotaan hyvällä jos tommosella oikealta skootterilta näyttävällä laitteella päästelee pyöräteitä ja kävelijöiden joukossa, joten toi mopomalli luultavasti olis käytännöllisempi, joskin vähä ylimääräistä kulua ja rajoitusta siitä tulee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköfillari
Collapse
X
-
Mulla oli muutama vuosi takaperin sähköskootteri jossa 4kw moottori.Normaalisti käytti 2kw mutta boost napilla sai esim.ylämäkeen kaikki 4kw hetkellisesti käyttöön.Tuolla kahdella kilowatilla nopeus tippui ylämäessä käytännössä alle 30km/h jos ei käyttänyt buustia.Buustin kanssa sai juuri pidettyä 40km/h vauhtia myös mäessä.En millään jaksa uskoa että tuo Vetta jaksaisi mäkeä vetää ylös kovinkaan hyvin alle 1kw koneella.En suosittele ostamaan ennenkuin on käynyt kokeileen johonkin ylämäkeen miten se vetää..
Comment
-
Noissa pyörissä/skodeissa se todellinen nopeus ylämäkeen riippuu siitä miten se moottori on välitetty. Sähkömoottori kun ei puske sitä esim 1kw tehoa ulos hirveän isolla skaalalla. Usein ne on sovitettu niin että välitykset ovat hyvinkin lyhkäsiä, jopa niin että se max 40km/h vauhti toteutuu sen takia tasaisella että moottorista yksinkertaisesti lopppuu voima kun kierroksia on jo niin paljon. Tämän takia napamoottorit polkypyörissä ei ole niin hyviä kuin kampimoottorit jos haluaa hurjastella.
Comment
-
Piti ihan tarkistaa, eli skootteri millä ajoin muutama tuhat kilometriä oli tämä :
http://www.anvianet.fi/ebikes/e-max/Home.html
E-max 110S
Sen verran pitää sanoja ottaa takaisin että boostilla näkyy käyttävän 3,2kw eikä 4kw kuten kirjoitin. Onhan tuolla omapainoa kuitenkin 195kg ja kuskilla oli lähemmäs sata tuolloin :-) eli 300kg massaa piti liikuttaa.
Mäet on normaaleja mäkiä mitä maantiellä on keskisessä Suomessa, onko ne sitten isoja vai ei ? 2kw ei joka tapauksessa riittänyt pitämään 30km/h vauhtia tuolle massalle oikein missään ylämäessä. Olihan tuossa muutakin, sähköt ei kestäneet vesisadetta ja syöttökaapeli oli vedetty moottorille siten että hinkkautuu ajan saatossa poikki ja polttaa piirikortin. Taitaa tuo vedenkestävyys olla aika useassa halpiksessa ongelma...Työmatkaa oli itsellä 25km suuntaansa niin siihen akku riitti kyllä hyvin molempiin suuntiin. Alle 4kw vehjettä en tuon perusteella edes harkitsisi skootteriksi tai sitten painoa saisi olla itse skootterilla ainakin sen 100kg vähemmän. Mutta hei, käykää kokeilemassa riittävän pitkä testiajo niin asiat valkenee..
Comment
-
Minä ostin Verkkokaupan GZR Pedelec taittopyörän ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Varsinkin kun sain lähes käyttämättömän pyörän puoleen hintaan.
Tässä olen vuosia pyöritellyt päässäni ajatusta rakentaa pihalle pikkuauto lapsille. Voimanlähteenä aikaisemmin ajattelin porakonetta, mutta nyt päähän juolahti tuollainen sähköpyörän moottori. Saako noihin kontrollereihin millaisia kaasuvipuja/-polkimia. Miten voisi toteuttaa portaittain nopeuden säädön (verraten avustusvoimia 1, 2 ja 3)
Comment
-
Moottoriohjaimeen saa kaasuvivun tai polkimen, yleisesti 0-5v signaalilla toimii. Valmiita kikkareita on Ebay pullollaan. Sopivalla pulldown vastuksella saa rajoitettua sitten maksiminopeuden/voiman.
300e maksoi valmis sähkömönkkäri lapsille, siihenkin piti potikka laittaa kaasuvivun väliin kun 20km/h "etananopeus" oli 4v pojalle pienellä pihalla vähän hazardia.
Comment
-
Tuollaisia löytyy nykyään Suomestakin jos haluaa rakennella : https://www.tuontitukku.fi/tuote/tak.../997700166351/
Itsellä on Bilteman sähköavusteinen 29" MTB maastopyörä ollut jo kolmatta kesää ja ei voi kyllä moittia. Hiukan yli 2000km nyt mittarissa ja muuta vikaa ei ole ollut kuin että eturenkaaseen joutuu parin viikon välein pumppaamaan ilmaa jos haluaa ajella kovilla paineilla. Bafangin moottori ja ohjauspaneeli. Manuaalissa ei ollut mainintaa mutta rajoittimen saa säädettyä paneelista yli 25km/h JOS niin joku haluaa tehdä.Löytyi jonkun erikoisen näppäinyhdistelmän ja salasanan takaa. Video löytyy Youtubesta.Rajoittimen kun säätää max 45km/h niin moottori avustaa hyvin käytännössä jonnekin n.33-35km/h nopeuteen. Sen jälkeen alkaa välitykset loppumaan eli poljinnopeus on jo aika suuri tuossa nopeudessa.Ihan riittävä vauhti pyörätielle kuitenkin.
tuosta : https://www.youtube.com/watch?v=uJlJ9vySeHI
Comment
-
Oikean jalan polvilumpion rustoon tuli sen verran vauriota että juoksulenkit, crossfitit sun muut kuormaa lumpiolle aiheuttavat liikunnat meni toistaiseksi katkolle. Polkupyöräily ei oikein ole isommin ikinä napannut kuin pakollisena liikkumismuotona paikasta A --> B. Jotain liikuntamuotoa nyt kuitenkin harjotettava niin päätin tammikuussa hypätä kerralla vuoden 2000 Nishikistä sähköpyörämaailmaan. Nytpä ei tunnu yhtään vastenmieliseltä lähteä pyörän selkään ja lisäksi tullut heitetty pelkkiä maastolenkkejä jo useampi. Käytettynä löytyi hyvään hintaan uutta vastaava 220km ajettu Canyon Spectral ON: Al 6.0. On kyllä hieno tunne kuinka rajotteita poistuu sähköavustuksen kanssa. Ei tarvitse niin miettiä että pääseeköhän tuosta ja loppuukohan puhti kesken kiipeämisen varsinkin kun tuo jalan kuormitus seisaaltaan hieman rajoittaa. Taakse piti Motonetistä käydä hakemassa lokasuoja kun työmatkaa tulee taitettua säästä riippumatta päivittäin. Lisäks tilaukseen meni eBayn kautta ledivalo sekä erillinen katkaisija. Shimanon systeemissä pitäisi valikon kautta käydä laittamassa valot on ja off joten katkaisijalla meinasin oikasta ongelman. Takavaloa haaveilen myös saman katkaisijan taakse mutta tarjonta on hieman heikkoa alemmassa hintaluokassa. Tällä hetkellä paristovaloilla mennään vielä toistaiseksi. Siirtäjä tuossa on heikko kohta ja moni onkin heittänyt tuolla Sramin NX järjestelmällä kuikkaa jo ihan uutuuttaan. Tilalle kuulemma Shimanon XT järkivalinta. Mennään nyt tuolla kunnes alkaa jotain isommin oireilemaan. Innostusta piisaa ainakin alkuun ja toivotaan kesän koittaessa sen jatkuvan. Naisystävältä tuli kyllä heti vinoilut että laiskan hommaa. Ensin etti luomupyörää itselleen mutta nyt hakusessa koeajolenkin jälkeen on kuitenkin sähköpyörä myös. Ei voi olla kuin tyytyväinen tuohon hankintaan.
Comment
-
Ostin Bilteman MTB 27,5" 7-vaihteisen pyörän ihan hinnan takia työmatka/painon pudotus projektiin ja on ihan hintansa väärti tuote. Maksoi 799€ niin ei sillä paljon muuta saakaan.Avustus toimii juuri rittävästi minun tarpeisiin ja lisää halukkuutta hypätä pyörän satulaan merkitttävästi.
Comment
-
Onkos näistä tänäpäivänä millaisia kokemuksia? Vahvasti harkinnassa, mutta millainen. Ajot 80% asvalttia loput hiekkateitä. Mitä pitäisi huomioida? Hybridi varmaan olisi paras vaihtoehto, mihinkään kannokkoon ei ole tarkoitus mennä ajelemaan, joten fatti vehkeet nyt ainakin pitänee unohtaa. Välillä olisi mukava käväistä myös mökillä pyörähtämässä, silloin akuston pitäisi kestää se 60-70km.
Entäs käytettynä, onko nuo moottorit / akustot näissä miten kestäviä? On bafangia, boschia ja ties mitä. Uusia jos katselee, niin järkevät taitaa olla jossain 2-3ke hintaluokassa.
Comment
-
Itsellä lähtee viides kesä tuon Bilteman pyörän kanssa. Mittarissa nyt joku 3300km ja edelleen ei vikoja ole ollut. Alkuperäiset ketjut, rattaat ja akku.Akku kestää mielestäni edelleen sen saman kuin uutena, ei ainakaan mitään oleellista eroa. Takarengas alkaa oleen silostone mut mennee tämän vuoden vielä.Bilteman laatu todettu niin hyväksi et ostettiin pojalle ja puolisolle myös Bilteman sähköavusteiset.En kyllä keksi miksi siitä sähköavusteisesta pitäisi maksaa pari tonnia enemmän, omaan käyttöön just passeli..
Comment
-
Minä hankin (työnantajan työsude-etuna) Helkama SE11:sta, joka on hybridi joustokeulalla. Akun kesto riippuu paljon millä tasolla sähköinen avustus on, omassa ajossa range näyttää olevan noin 100 km ja vähän ylikin. Tasamaalla eikä alamäissä avustusta juuri tarvi, vaikka tuo on ilman avustusta melko tahmea poljettava.
Comment
-
Itselläni on mökkipyöränä tuollainen 100% laiton 1kw moottorilla (Bafang) fätti (ja se on oikeasti vain mökkipyörä, pitäisi rekisteröidä varmaan moottoripyöräksi =) Bafang:ssa on hyvänä puolena se, että sitä saa muokattua sopivalla kaapelilla ja ohjelmalla mieleisekseen. Tosin väärillä säädöillä (kaikki rajoitukset pois ym.) niin ketjuja/rattaita ja pinnoja saa olla uusimassa kohtuu usein (vääntöä riittää). Meillä on työnantajalla myös menossa/harkinnassa tuo pyöräetu ja sen tullessa voimaan ostan "katulaillisen" maantie/retkimallin. Mukava noilla on ajella ja hyvällä säällä auto jää aina talliin ja pyörällä tulee kuljettua. Tosin noiden saaminen alkaa olla hankalaa, tytölle pyörää etsiessä niin "ei oo:ta" tuli kuultua usein. Varsinkin juuri nuo 3-4t€ haarukassa olevat on menneet kuin kuumille kiville tuon veroedun takia.
Comment
-
Työmatkalle on Helkaman XE8, lähes täydellinen omaan käyttöön, mitä nyt valot puuttu että olisi uusien pykälien mukainen.
SItten tuli hätäpäissään hankittua CUBE Reaction Hybrid Pro 500 kun helkama varastettiin, mutta se palautui minulle, ennen kun posti ehti tuomaan uuden tilalle, joten olisi ajamaton 2021 mallin pyörä kaupan jos kiinnostaa.
Comment
-
Tuollainen E-fat on yhdellä tutulla ukolla. On melkoisen toimivan näköinen laite. Enemmän kyllä maastoon tarkoitettu.
https://efat.fi
Comment
-
Kohta lähdössä junalla hakemaan e-fättiä Rovaniemeltä. Sieltä sattui vielä löytymään Rock Machine Avalanche E70 (EP8) hyllystä. Kokemusta ei sähköpyöristä ole kuin muutama kokeilu kavereiden pyörillä, muuten jonkin verran läskillä ajellu.
Comment
-
No tämmöistä noista kerrotaan (linkki lähteeseen, pdf):
Etumoottori: Etumoottori on selvästi yleisin ja suosituin moottorityyppi pyörän sähköistykseen. Sen etuja on mm. suht. helppo asennus, hyvä painojakauma ja hyvä ajettavuus etenkin talvella, koska eturengas vetää edesta ja polkuvoima kohdistuu takarenkaaseen, jolloin lumessa/sohjossa ajaminen sujuu parhaiten. Etumoottorin saa asennettua lähes kaikkiin pyöriin. Etumoottoria käytettäessä eturenkaassa ei voi olla napadynamoa, rumpujarrua tms. Huonoina puolina etumoottorilla on, että vaikka moottori on erittäin kevyt, ylimääräinen paino eturenkaassa voi vaikuttaa ohjattavuuteen ääritilanteissa. Helposti rämisevä/resonoiva pyörä voi ruveta ääntämään kun moottori värisee etuhaarukassa. Ajamiseen se ei vaikuta, mutta monesti resonoiva etupää tulkitaan kovaääniseksi moottoriksi, vaikka ääni tulee itseasiassa itse pyörän värisevistä osista. Hyvälaatuinen pyörä ei yleensä resonoi, mutta jotkut vanhat tai edullisemman pään pyörät tahtovat monesti ruveta resonoimaan.
Takamoottori: Takamoottori on toiseksi suosituin vaihtoehto ja valmiiden sähköpyörien valmistajat suosivat yleensä takamoottoreita pyörissään. Takamoottorin etuja on mm. huomaamaton asennus, yleensä hieman hiljasempi ääni (pyörä resonoi vähemmän) ja hieman parempi ohjattavuus. Takamoottoria käytettäessä pyörästä voi tulla hieman takapainoinen, jos akkukin laitetaan taakse. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma kevyitä lithiumakkuja käytettäessä. Jos tiedät että pyörään tulee usein paljon ylimääräistä painoa taakse, kannattaa harkita esim. etumoottoria jotta painojakauma pysyy hyvänä. mm. talvikeleillä takamoottorilla ajaminen voi olla etumoottoria liukkaampaa, kun sekä polku, että moottorivoima kohdistuu pelkästään takarenkaaeen. Takamoottoria käytettäessä pyörässä pitää olla takana ulkoiset vaihteet, tai ei vaihteita ollenkaan. Napavaihteita tai rumpujarrua ei voida takamoottorin kanssa käyttää. Huonona puolena takamoottorilla on hieman hankalampi asennus ja 8 ja 9 -rattaista takapakkaa ei välttämättä voi käyttää. Pyörän alkuperäisistä vaihteista riippuen takavaihtajaa voi joutua hienosäätämään asennuksen jälkeen, jos uusi hammasratas on kovin erilainen.
Keskimoottori: Keskimoottorit ovat pikkuhiljaa yleistyneet, sillä niiden hinta on nykyään kohtuullinen ja toiminta on saatu hiljaiseksi ja luotettavaksi. Keskimoottorilla ajettaessa korostuu sähköavusiteisuus, eli huippunopeutta sillä ei juurikaan saa lisää, mutta polkeminen ja liikkellelähtö on juuri niin kevyttä ja sujuvaa kuin haluat, joka tilanteessa. Nopeat liikkellelähdöt nostavat keskinopeutta selvästi. Keskimoottorin ansiosta voit käyttää pyörän omia vaihteita myös moottorin vaihteina, joten moottori pyörii aina optimaallisella kierroslukualueella. Tämä tarkoittaa napamoottoriin verrattuna tehokkaampaa moottoria ja parempaa painojakaumaa sähköpyörässäsi. Yleensä myös akun kesto pitenee hieman keskimoottorilla. Nykyaikainen keskimoottori on myös lähes äänetön eikä tuota vastusta lainkaan. Hyvinä puolina keskimoottori on helpohko ja nopea asentaa, sen hyötysuhde on erinomainen, painojakauma optimaalinen, ja se on hiljainen ja miellyttävä ajaa eikä tuota lainkaan vastusta. Huonoina puolina keskimoottorin kanssa voi käyttää vain moottorin mukana tulevaa 1-rattaista hammasratasta, eli etuvaihteista pitää luopua jos sellaiset pyörässä on. Keskimoottori voi myös pienentää maavaraa, eli maastossa ajettaessa se ei välttämättä ole paras ratkaisu. Keskimoottori voi myös kuluttaa mm. ketjuja ja vaihtajia normaalia nopeammin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja msippala Näytä viestiKohta lähdössä junalla hakemaan e-fättiä Rovaniemeltä. Sieltä sattui vielä löytymään Rock Machine Avalanche E70 (EP8) hyllystä. Kokemusta ei sähköpyöristä ole kuin muutama kokeilu kavereiden pyörillä, muuten jonkin verran läskillä ajellu.
Comment
-
Pitää tuohon huippunopeuteen todeta sen verran, että kun kysymyksessä on polkupyörä ja oletetaan sen olevan vielä katulaillinen, niin sähköavustus toimii 25km/h:ssa saakka ja sen jälkeen huippunopeus on täysin kiinni polkijan jaloista. Helkama SE11:sta on Shimanon keskimoottori ja ei tuo mitenkään äänekäs ole. Avustukselle on tuossa kolme valmista tasoa, joita voi kännykkäapilla hienosäätää mieleisekseen, olen toistaiseksi pitäytynyt tehdasasetuksissa. Se täytyy kyllä sanoa, että tällaiselle "sunnuntaipyöräilijälle" tuo sähköavustus on tehnyt sen, että enää ei ole ylämäkiä eikä vastatuulta. Meno on häkellyttävän kevyttä sinne 25 km/h saakka.
Comment
-
Jos ihan hulluksi heittäytyy niin ei muuta kuin AWD malli alle:
https://ecells.com/e-cells-shop/
2.2kw huppumallissa:
https://electrek.co/2020/12/04/super...c-bike-review/
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiItsellä ollut vuoden Canyon Spectral:ON AL 7.0 ja reilu 1000 km takana, hieno peli ja toimii hyvin. Erittäin tyytyväinen siis.
Akku pelittää kuin uurena, kuten kaikki komponentlt. Takavaihtaja piti vaihtaa, kun tuli sen verran osumia maastossa.
25km/h rajoitin tappaa huvin koko laitteesta. 32km/h rajoitin on paljon parempi, ettei kävelijät mene pyörätiellä ohi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti
Sama vehje 1800km ajettuna. Kolme takavaihtajaa, keskilinkun muovipuslat, keskilinkun kaikki kuulalaakerit uusittu, voimansiirto pitää ääntä ja potkii takaisin, toivottovasti vika on vapaarattaassa. Muuten loistava laite. Varsinkin kun päivittää markkina-alueen USA:ksi ja vaihtaa jousituksen coileihin. Ja paremmin rullaavat kumit. Vakioakulla pääsee kesäkelissä noin 40km trailimoodilla kohtuullisen mäkisessä maastossa.
25km/h rajoitin tappaa huvin koko laitteesta. 32km/h rajoitin on paljon parempi, ettei kävelijät mene pyörätiellä ohi.
Comment
-
Tekisiköhän tällaisella mitään? Suhteellisen painava, mutta sähköavustuksella varmaan menisi ihan mukavasti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiJuu ja USA alueen lisäksi muuttaa pyörien koon softassa ääripäähän niin saa polkea avustuksella niin lujaa kuin vain välityksiä riittää :)
Mä ajan aina vaan maastossa, välillä haastavissa oloissakin. Koitan välttää tiellä ajoa.
Comment
-
Joo no ei tarvi niin kirjaimellisesti lukea vastauksia :) toki siirtymiä joutuu ajanmaan tiellä mutta en niihin mitään pyörässä panosta. Polkuja varten sitten säädöt.
Kyllä mulla nopeilla poluilla jenkki rajoitus hyppii nopeasti silmille ja se suoraan sanoen vituttaa, joten piti softata pois :)
Comment
Comment