Aika vakuuttava näky, kun sähköpyörä raapii hiekalla molemmista päistä pelkällä kaasulla. Tässähän rupee innostumaan työmatkapyöräilystä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköfillari
Collapse
X
-
Ostin verkkokaupasta sen fat 4.0 pyörän. Todella hyvä hintaisekseen, uskaltaa suositella. Sillä pääsee kyllä ne luvatut kilometrit latauksella. Lokarit kannattaa tilata pari kuukautta ennen pyörän ostoa. Tuolla voi +100 kiloinen pyöräillä kesällä suoraan kokoukseen, eikä hikipisarat tipahda kahvikuppiin. Tuota ei suositella jos on painoa yli 100 kg ja pituutta paljon, menee satulaputki liian pitkäksi. Jos asentaa mukana tulevan kaasukahvan saa levätä pumppua välillä, silloin pitää ottaa siihen vakuutukset.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...la-rungolla-20
Uusin siitä etujarrun. Oli levyjarru vaijerilla mutta alta satasella saa isomman hydraulisen etujarrun.
verkkokaupassa näköjään lisää valikoimaa. Se tavara-malli tuosta näyttää hauskalta.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-sahkopyora-20
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viestiKellään kokemuksia noista sähköfiluista, semmosista halvemmista. Siis alta tonnin. Ajattelin kesäks jonkinlaisen hankkia, kun tuo pumppu ei aina suostu yhteistyöhön suosiolla tavallisen maastofillarin kanssa.
Comment
-
Noita näkee paljonkin työmatka-liikenteessä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...la-rungolla-20
Tuollaisen olisinkin ostanut, jos viime kesänä olisi ollut saatavana. Tuli nyt tuo fat-malli hankittua, ja sillä ajeltua kadulla. Toimii sekin.
Comment
-
Ilman polkimia se on kevyt sähköajoneuvo jolloin ei vaadita liikennevakuutusta.
Polkimilla:
-max 250w
-max 25km/h
-avustus vain polkemisen aikana
-ei liikennevakuutusta
Polkimilla:
-max 1000w
-max 25km/h
-kaasukahva, ei ole pakko polkea
-liikennevakuutus
Ei polkimia:
-max 1000w
-max 25km/h
-kaasukahva
-maastopyörän tyylinen koska satula saa olla vain maastokäyttöön tarkoitetuissa laitteissa
-ei liikennevakuutusta
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet
Comment
-
En tiedä miten uuden lain myötä on rekisteröimättömien vakuutusten hinnat muuttunut mutta pari vuotta sitten haarukka oli hieman laajempi: 700 - 28000€
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=88352
Comment
-
Olen kanssa siinä käsityksessä, että crossien vakuutuksissa puhutaan tätänykyä kymppitonneista eikä tonneista. Niiden vuosilasku on viime vuosien aikana pari kertaa kymmenkertaistettu.
Tuohon verrattuna sähköfillarin vakuutus on vielä edullinen, mutta prätkien kanssa liikennevakuutuksen osalta kokolailla samaa suuruusluokkaa. Tosin 25 km/h maksimivauhti nyt ei vielä päätä huimaa. Löytyyköhän noita 45 km/h kulkevia mopoiksi tyyppihyväksyttyjä fillareita? Mitenköhän on niiden vakuutusten laita?
Comment
-
Ei nyt varmaan kymppitonneista, mutta pari vuotta sitten oman mopon (KTM 525 SX) vakuutuksen hinta olisi ollut noin viisi tonnia. Vaikka en ehdikään ajella sillä kuin suunnilleen kerran vuodessa, niin en viitsi lopettaa vanhaa vakuutusta. Se maksaa muistaakseni 40€/kk.
Comment
-
Tällä hetkellä ainoa järkevä vaihtoehto lienee ostaa valkokilpinen. Tuolla motot.netin sivuillahan oli tuo iltalehden linkki missä vakuutusmaksu olisi ollut liki 30 000 euroa/vuosi. Joka tapauksessa vielä vajaa 10v sitten harrastelin vielä hintaan ~250 eur/vuosi. Ei ole palkka kehittynyt ihan samalla indeksillä.
Comment
-
Laki vaatii, että kaikkien vakuutusyhtiöiden on pakko tarjota liikennevakuutusta. Ne kiertää sitä laittamalla hinnan taivaisiin niin ei käytännössä ole ketään hullua joka sen niiltä ostaisi.
Valkokilpisiä on vähän markkinoilla kilvettömiin verrattuna ja hinnat pilvissä niin ei sekään ole niin helppo ratkaisu.
Comment
-
Mulla on ollut toi Bilteman pyörä 2 kesää ja ei ole kyllä mitään moittimista ollut.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...en-2000036008/
Isot pyörät niin on kevyt polkea ja rullaa kevyesti.Jos väkisin jotain parannettavaa haluaa niin välitykset isoimmalla vaihteella voisi olla raskaampi jotta saisi alamäessä pidettyä vauhtia yllä mutta ei ne oikein noissa peruspolkupyörissä ole missään riittävät.Välitykset loppuu n.50km/h kohdalla kun johonkin alamäkeen kokeilin.Saahan niitä vaihdettua mutta ei se niin paljoa ole haitannut et olisin siihen alkanut.
Kävin koeajamassa muita paljon kalliimpiakin pyöriä mutta ei ne oikein vakuuttaneet.Osa oli sellaisia et vaikka otit sähköavustuksen pois niin silti joku ikäänkuin kihnutti vastaan.Metsässä kävin pikkupolulla kokeilemassa mutta sinne ei tuosta kyllä ole.Liian iso ja pienin vaihde liian raskas.
Perusmaantie/hiekkatie käyttöön ihan loistava.Moottori jaksaa vääntää 100kg painavan kaverinkin kevyesti mäet ylös kun pikkusen viitsii polkea mukana.Akku on kestänyt 60-70km omassa käytössä Keski-Suomen mäkisillä teillä.?Kun akku loppuu niin tuo on kuitenkin vielä kevyt polkea senkin jälkeen ilman avustusta.
Comment
-
No niin, olihan täällä tämä dedikoitu topiccikin näille "huijauspyörille".
Eilen tuli hommattua siis ensimmäinen sähköavusteinen pyörä. Olen pyöräillyt tavallisella Specializedin hybridillä kesäisin muutaman sata kilometriä vuodessa, lähinnä huviajelua ja samalla hieman kuntoilumielessä.
Nyt tuli veljen sähköpyörähankinnan innostamana sitten hankittua Haibiken Sduro Cross 4.0 etujousitettu hybridi, joka kuitenkin on mielestäni enemmän maastopuolelle kallellaan. Pyörä ei edes alun perin ollut mallia Cross vaan Trekking mutta siitä poistettiin jo liikkeessä ylimääräiset häiriötekijät ja tätä kautta myös hinta tippui hieman. Liikkeen myyjä kertoikin että aina jos joku haluaa Cross-mallin niin se tehdään aina Trekkingistä. Näin ei tarvitse pitää kahta lähes samanlaista pyörää hyllyssä.
Eilen sitten akun latauduttua lähdin ensimmäiselle testilenkille. Testilenkillä ajelin asfaltilla, poluilla, pururadalla ja hiekkatiellä. Profiililtaan lenkillä oli reilusti mäkiä, koska niiden ylösajaminen kiinnosti eniten testata tämän avustuksen kanssa. Lenkin pituudeksi muodostui 42 km josta asfaltilla varmaan reilu 25 km.
Ajaminen tuon kanssa on pirun hauskaa! Syketaso on avustuksesta huolimatta melko korkealla koko lenkin ajan, mutta ne kaikkein kettumaisimmat ylämäet kyllä meni näppärästi selkä suorana penkiltä ja se noin 25 km/h mittarissa. Vastatuulikaan ei tällä tunnu missään. Sukkahousukuskit jää pitkissä mäissä kauas horisonttiin, mikä tulikin testattua legendaarisessa Mätäkivenmäen pitkässä nousussa. Mikäli pitää hyvää matkavauhtia päällä, niin avustus ei kovin paljoa töitä tee ja mittarissa monesti on vauhtia se 26-30 km/h jolloin avustin on pois kytkettynä. Tavallaan tuo siis pitää vain huolen ettei vauhti laske alle 25 km/h. Kaikki nopeudet tuon yli tuntuu ihan samalta kuin normifillarilla. Painaahan tämä tietysti sen 23 kg mutta on ihan siedettävä polkea myös kokonaan ilman sähköä. Voimansiirrosta ei tule ylimääräistä vastusta tässä Yamahan tekniikassa.
Tänään heitin 48 km:n lenkin ja yhtä hauskaa oli. Moottorista ei kuulu mitään ääntä ja avustuksen neljästä tehosta (eco+, eco, standard ja high) olen käyttänyt oikestaan vain ecoa ja standardia. Ajotietokone on selkeä isoine näyttöineen ja vasemman kahvan ohjauspaneelin nappuloista on sitä näppärä hallita. Trekkingistä jätetyt valot myös kytketään tota kautta.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen hankintaan ja laittelen kokemuksia kun kilsoja kertyy hieman lisää.
Parit kuvat pyörästä.
Comment
-
Minäkin hairahduin avustettuun pyöräilyyn kesällä, eikä kaduta juuri yhtään. Paitsi ehkä vähän se etten samantien hommannut täysjoustoa vaan tyydyin jäykkäperään :) "Oikea" enska ollut mielessä pitkään, mutta niillä kun ei ihan noin vaan ajella metsissä ja tuolla Focuksella taas voi melkeinpä ajella ihan missä vaan. Ilman avustustakin tuo olisi varmasti hauskaa, mutta tuo avustus poistaa juuri ne ikävimmät hidastelut touhusta pois. Maantieajoon en avustettua pyörää välttämättä hommaisi, siellä kun se 25km/h raja tulee heti vastaan ja maanteille on hauskempiakin laitteita olemassa aikalailla samassa hintaluokassa. Maastossa taas parhaat reitit on niitä missä tuo nopeus on avustettunakin hankala saavuttaa tai ylläpitää.
Comment
Comment