Tuossa lakitekstiä raskaa kaluston talvirenkaista ja tuossa sen valmistelua.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaspakon poistaminen
Collapse
X
-
Ei merkitystä omaan rengasvalintaani.
Sen jälkeen kun melkein 30 vuotta sitten sain sakot nastapoikkeamasta (4:sä renkaasta puuttui yhteensä 1 nasta?) olen ajanut aina nastattomilla renkailla. Jos on jostain sattunut nastarenkaat eksymään esim. auton oston yhteydessä niin ensimmäisenä Nypin piikit pois. Näinhän voin ajaa kesät talvet samoilla renkailla.
Yllättävää kyllä näinkin pärjää kunhan muistaa mitä auton alla on. Turvaväliä on riittävästi ja muutenkin yrittää ennakoida myös muiden mahdollisesti tekemiä virheitä.Viimeksi muokannut Matti p; 20.3.2017, 08:41.
Comment
-
Yhdyn edelliseen vaikka oon päättänyt olla ikinä puuttumatta tähän rengaskeskusteluun.
Vuosikaudet oon ajanut nastoilla ja pitoa on välissä ollut ja välissä ei, riippuen nastasta. Pääkallokelillä ei se nastakaan hyvin pidä ja yhtä paljon ojiin menee nastallisia kuin nastattomiakin kuskeja, juuri samassa suhteessa kuin niitä on autojen alla.
Nyt viimeiset 10 vuotta asunut Treen seudulla ja tänä talvena päätin, että riittää nastojen ropisuttaminen. Molemmissa perheen kulkineissa kitkat. Vielä ennen viimeisintä autopäivitystä oli mun autossa nastat alla ja rouva halusi sillä ajella mielummin kuin Vitolla, jossa kitkat -> kuulemma parempi pito. No, kävi sitten liukastelemassa samana päivänä molemmilla autoilla ja totesi, että Vitolla parempi pito kuin A4:lla, jossa nastat alla.
Kyllä mua suoraan sanottuna raivostuttaa aina ku käy tuolla Euroopassa työmatkalla talvella ja ajelee suolattuja teitä pitkin, pakkasessa ja kitkoilla - on hiljaista ja kaikilla asiat hyvin. Sitten tulee takaisin Suomeen ja lähtee omalla autolla ajamaan niin humina ja kumina tien pinnan epätasaisuuden vuoksi on aivan valtava. Siinä huomaa kyllä missä nastat on hyviä, eli tienpintojen karhentamisessa.
Ja nyt sitten joku sanoo, että kun nämä meidän pohjoiset olosuhteet on niin haastavat... No jännä homma ku tuolla Euroopan ylängöillä ja vuoristoissa asuu 10 kertaa enemmän ihmisiä ku täällä Suomessa ja hyvin pärjäävät kitkoilla. Välissä sitten lyövät ketjut alle ku on 30cm lunta tullut yöllä. Ja me raukat suomalaiset täällä luulemme, että vain meillä on liukasta ja lunta.
Käykääpä arvon toverit maailmalla talviaikaan, niin näette, että esim. Itävällassa on talvet paljon "rajumpia" kuin täällä meillä viime vuosina ja ovat selvinneet elossa ilman nastoja.
Varmuuden vuoksi sanon, että olen nyt ajellut työn puolesta ympäri Suomea tänä talvena kitkoilla ja kertaakaan ei ole ollut sellainen keli, ettei sopivalla tilannenopeudella voisi turvallisesti ajaa.
Toivottavasti tästäkin mielipiteestä joku pahoittaa mielensä ja haukkuu vastuuttomaksi kitkan käyttäjäksi...
Yhteenvetona - mun puolesta nastat saisi kieltää Suomesta täysin, pilaavat vain tiet ja meidän keuhkot.
Comment
-
Jos nyt jotain niin kerran vuoteen olen tupannut muistuttamaan että kitkarenkailla pärjää mainiosti yleisen liikenteen seassa suurelta osin siksi että valtaosassa autoja kuitenkin on nastat jotkat karhentavat pintaa. Vielä lisättäköön että tämä ei ole mikään kannanotto nastat vs kitkat, itselläni on molempia tällä hetkellä ajossa eikä tuu uniin, ihan sama minkä auton pihasta ottaa ajoon. Väite on kuitenkin täysin faktuaalinen ja jopa suurehkon kotimaisen Tampereen kupeessa toimivan rengasfirman aikanaan testaama.
Testiolosuhteissa ajettiin kierrosaikoja radalla. Ensin pelkin nastarenkain varustetuilla autoilla vaikka 15 kierrosta (en muista kierrosten määrää tarkemmin) koko ajan kierrosaikoja mitaten. Sitten sama kierrosmäärä pelkin kitkarenkain varustetuilla autoilla. Koko ajan pitkin päivää toistui sama kuvio. Nastarenkaiden jälkeen ensimmäiset kierrokset kitkarenkailla olivat käytännössä tasoissa nastoilla ajettujen kierrosten kanssa kunnes jään koko ajan pikkuhiljaa kiillottuessa ja pidon huvetessa kierrosajat heikkenivät loppua kohden. Taas nastarenkailla ajettujen vuorojen jälkeen uuden kitkakierroksen ensimmäiset ajat olivat parempia. Tätä eroa ei nastarenkailla ajetuissa kierrosajoissa saatu näkyviin vaan pito oli tasaisempi koko ajan.
En lähtisi aivan heti nastarenkaita täysin kieltämään. Semminkin jos vaihtoehtona on lisätä suolausta ja hiekoitusta niin että varmasti pärjää millä tahansa.
Comment
-
Tuo tienpinnan vaikutus sisämöykkään on tullut huomattua itsekin, mutta johtuuko se oikeasti nastarenkaiden käytöstä, vai asvaltin laadusta? Faktaa, kiitos.
Itse talvirengaspakkoon, on ehkä aikakin siirtyä kelin mukaiseen rengastukseen. Sama kuin pukeutumisen katsominen kalenterista. Lisäksi sääntö jota ei voi noudattaa tai jota ei valvota, on itsessään turha. Jos vedän pääkalloliukkailla pitkin kaiteita, saat siitä sakon. Yhtälailla se lain rikkomisen mahdollisuus on nytkin.
Comment
-
Juurikin tästä rengasmelulla lie kysymys. Isot sepelinkyhmyt kuluneen asvaltin pinnassa aiheuttaa sen melun. Ero on aivan huomattava juuri tehtyyn pikitiehen verrtattuna.
Maantiesuolan haittavaikutukset tiestöön, autoihin ja ympäröivään luontoon ovat aika huomattavat, mutta tästähän ei puhuta. Lieköhän muita aineita edes tutkittu, kun jollain suolakeisarilla lie kuitenkin hyvä diili teitä suolaavien instanssien kanssa.
Comment
-
Nastarenkaiden kanssa tulee tänä keväänä vielä isompi metakka kuin koskaan ennen. Uudet nastasäännökset kun tuli rengasvalmistajille niin tavoitteena oli vähäisempi tienpinnan kulutus. Valmistajat sai sitten vapaat kädet, osa vähensi nastoja, osa lisäsi. Onko se joku Hakka 8 jossa nastoja on vissiin liki 200 kappaletta per rengas.
Eipä siinä, kaikki ensitestit näytti ihan hyvältä mutta jostain syystä tänä talvena tiet ovat kuluneet enemmän kuin ikinä ennen ja kun asiaa lähdettiin paremmin selvittämään niin jo vain nastaulkonema käytetyssä renkaassa onkin jotain aivan muuta kuin uudessa ja siinä vaiheessa se 200 nastaa alkaa jo jäytämään aivan eri tavalla.
Sanokaa minun sanoneen, tästä tulee vielä iso paskamyrsky.
Comment
-
Hopsis - tuo tien karhennus nastoilla on varmasti totta, mutta ihmettelen miten ne tuolla Euroopassa pärjää kitkoilla talvella kun niillä ei oo nastoja karhentamassa sitä tietä?
Japi - onko nasta sitten oikeasti huomattavasti parempi? Kyllä mulle merkkaa ainakin kokonaisuus, eikä vain se muutaman poikkeamapäivän (lue pääkallokeli) pidon parannus nastoilla, joka silti on vain psykologinen, ei sitä nimittäin pysty todella liukkaalla kelillä ajamaan yhtään sen nopeampaa oli sitten vaikka kuinka hyvät nastat alla. Ja se joka sen sanelee on itsesuojeluvaisto.
Se on vaan fakta, että Suomen lisäksi vain muutamassa maassa ajetaan nastarenkailla vaikka se on sallittua sellaisissakin maissa kuin Latvia, Itävalta, Romania, Espanja, Islanti, Tanska ja Englanti. Noissa maissa ei kuitenkaan ihan helposti tulee nastarenkaita vastaan, vaikka näitä pääkallokelejä on monin paikoin paljon useammin kuin Suomessa.
Vaatisi vain rohkeutta kieltää nastarenkaat vaikka Oulusta alaspäin. Pohjoisempana käyttö voitaisiin sallia, mikäli tiet ovat yhtenäisen lumen ja jään peitossa. Näin ei syötäisi teitä pilalle.
Hyvä esimerkki on toissa kesänä ajourakorjattu pätkä 9-tietä Tampereelta itään heti moottoritien loputtua - siinä oli aivan järjettömät urat (5-10cm), jotka päällystettiin uudestaan (siis pelkät ajourat). Nyt tie on samassa kunnossa kuin ennen korjausta...
Comment
-
Minusta niihin teihin alkaa ilmestyä urat jo kesällä, uuteenkin asvalttiin. En laittaisi ainakaan kokonaan nastojen piikkiin, mutta kun en ole tutkimusdataa asiasta lukenut, en ala väittelemään.
Reikiä tiehen tekee nollan molemmin puolin sahaava lämpötila ja pinnoitteessa tuhoaan tekevä vesi/jää.
Comment
-
Itävaltalaisten työtovereiden kanssa kun juttelin, niin heilläkin saa käyttää nastoja, mutta nastojen kanssa nopeusrajoitus on alempi. Minusta hyvänkuuloinen systeemi, tiet kuluu vähemmän, ja kannustaa vähemmän tietä kuluttavien kitkarenkaiden käyttöön, silti antaen mahdollisuuden nastarenkaisiin niistä pitäville.
Ite vanhoilla saksankitkoilla tänä talvena lipsutelleena sanoisin että keskitalven talvikeli on niitä helpoinpia kelejä, pahin keli minulle sattui viime viikonloppuna kun vesisateen kastelema tie jäätyi illalla. Ei pystynyt valtatiellä ajamaan edes nopeusrajoituksen mukaan, kun perä yritti edelle kokoajan, anteeksi vaan kanssa-autoilijat tien tukkimisesta.
Comment
-
Se pitää ainakin sanoa, että Suomessa tiet kuluvat älyttömän nopeasti verrattuna liikennemääriin.
Puolassa/Saksassa kun ajelen vuosittain niin ei sinne tule uria nykyään samalla tavalla kuin Suomessa - täällä riittää pari vuotta ja urat on komeat. Esim. Puolassa on pätkiä valtateitä, jotka kunnostettu 5-6 vuotta takaperin ja urista ei ole tietoakaan - siihen kun lisää valtavan rekkaliikennemäärän ja todella paljon ihan perus henkilöautojakin, niin uskon niiden teiden olevan käyttömäärältään ainakin 3-4 kertaisella koetuksella kuin Suomessa.
Ja ainoa selkeä ero on nastarenkaat Suomessa ja erilainen asfaltti, mikä on faktinen ero raaka-aineessa on minulle mysteeri, mutta äänestä sen kuulee selkeästi kun vertaa Suomessa vasta pinnoitettuun tiehen.
Comment
-
Euroopassa ei taida maa routia ihan samalla tavalla, joten tien pohja/pinnoite ihan erillaista kuin suomessa. Eli ei nyt voi ihan suoraan verrata ja laittaa nastojen syyksi uria tiessä.
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/art...n-eron/4898938
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Ehkä ne sitten muualla osaa vaan paremmin ajaa kitkoilla, kun nämä meidän ennakoivat kuskit.
Comment
-
lukaszm: Kyllä se ainakin minun käytössä on parempi. Ymmärrän jos ajat eteläsuomalaisia, pääosin sulia valtateitä niin kitka on varmaan mukavampi ja käyttötarkoituksiisi sopivampi. Mulle se nasta on parempi koska noita päiviä jolloin tiet on jäisiä, on täällä varmaan monikymmen kertainen määrä. Nytkin oli tiet jäätyneiden sulamisvesien liukastamat. Mullekin merkkaa kokonaisuus, painotan vain siinä kokonaisuudessa eri asioita eri tavalla kuin vaikka sinä.
Comment
-
Palataanpa pikkuhiljaa aiheeseen ja jätetään nasta vs. kitka -keskustelu omalle ketjulleen.
Kalenteriin nojaava talvirengaspakko on kyllä varsin vanhentunut systeemi. Keliin perustuva pakko toimisi huomattavasti paremmin, kun nykyään lokakuun keli jatkuu helposti tammikuuhun ja palaa jo maaliskuussa.
Samoin saisi tehdä talvirajoituksille.
Comment
-
Ja ainoa selkeä ero on nastarenkaat Suomessa ja erilainen asfaltti, mikä on faktinen ero raaka-aineessa on minulle mysteeri, mutta äänestä sen kuulee selkeästi kun vertaa Suomessa vasta pinnoitettuun tiehen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiPalataanpa pikkuhiljaa aiheeseen ja jätetään nasta vs. kitka -keskustelu omalle ketjulleen.
Kalenteriin nojaava talvirengaspakko on kyllä varsin vanhentunut systeemi. Keliin perustuva pakko toimisi huomattavasti paremmin, kun nykyään lokakuun keli jatkuu helposti tammikuuhun ja palaa jo maaliskuussa.
Samoin saisi tehdä talvirajoituksille.
Comment
-
Siinä pääsiäisessä on takana ihan järkeväkin logiikka, että silloin suuri määrä ihmisiä matkaa etelästä pohjoisempaan pyhien ajaksi. Pääsiäisen aikaan puolestaan aiemmin on ollut etelässä jo kesäkelit, kun ylempänä vastaan on tullut talvi.
Mutta tuonkin hoitaa paljon paremmin kelin mukaan määräytyvä rengastus.
Comment
-
Tuossa kelin mukaan määräytyvässä rengastuksessa on vaan yksi ongelma. Lumisateen/jäätävän tihkun tms talvirenkaita edellyttävän kelin yllättäessä suvikumeilla ajavilla, ainakaan kovin monella tuskin on mahdollisuutta vaihtaa rengastusta kelin mukaiseksi nopealla aikataululla. Eli ajelevat sitten suvikumeilla pääkallokelillä.
Minusta tuo joulu-, tammi- ja helmikuun aikainen talvirengaspakko on ihan paikallaan täällä pohjolassa.
Comment
Comment