Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi a4 b5 ensiautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi a4 b5 ensiautoksi?

    Elikkäs alkais ajokortti ikä pikkuhiljaa lähestymään ja auton hommaus edessä. Olisin kiinnostunut tuosta b5 korimallin aanelkusta joten ajattelin kysyä että jos jollakin olisi kokemusta kyseisestä mallista. Eli onko luotettava tai jotain isompia tyyppivikoja muutakin kuin nuo tukivarsiongelmat? Moottoriksi houkuttelisi tuo 1.8t varsinkin vielä lastutettuna mutta kyllä nuo kuutosetkin voisi kelvata. Kulutus noissa taitaa olla aika samaa luokkaa mutta mikä noista moottoreista olisi sitten järkevin valinta? Eli jos jollain kokemuksia/tietoa kyseisestä autosta niin kaikki tieto otetaan innolla vastaan!

  • #2
    Itsellä oli 2.6 V6 tuossa ja mielestäni ihan OK ja riittävästi ensimmäiseksi autoksi. Varmasti maku kysymyksiä ja 1.8T toki ennemmän viritettävissä, mutta eri asia jaksaako ja haluaako harrastaa niin paljoa.

    Audista kun kyse, niin quattroa kannattaa miettiä, koska ei lopulta paljoa hintaa nosta (toki vähän). Nuo B5:t alkaa olla jos siinä iässä, että tyyppivioista ei kannata suuremmin miettiä. Ne on korjattu tai sitten riittää muuta huollettavaa kilometrien vuoksi (autossa kuin autossa).

    B5:ssa huomioida seuraavaa. Vm. 95-97 ensimmäisiä, 97-99 pieni tekninen facelift ja 99-01 ulkoisesti faceliftiä. 99-01 autotkaan ei enää hirveissä hinnoissa ole.

    Comment


      #3
      Juu kyllähän nuo kuutoset olisi sen puoleen parempia ettei olisi ainakaan turbon murheita ja mukavammat soundit :) Onkos tuossa b viitosessa neliveto torseni?

      Comment


      • #4
        On, 50:50 suhde. Kestävä ja hyvä. Kaikissa pitkittäiskoneisissa on torseni ihan uusiin asti näissä A4 ja A6:ssa. Tosin esim. B8:ssa on jo 40:60 takavetopainotus torsenissa.

        Comment


          #5
          Hyvä ensiauto, itse ajelin perusvarmalla 2.6 moottorilla yli 140tkm tyytyväisenä ilman sen kummallisempia murheita. Ja vielä samassa korissa pysytty ekan auton jälkeen, mallisarjan kirjain vaan vaihtunu.

          Comment


          • #6
            Audissa on yleisesti sen verran hyvät äänieristykset ettei se kutosen ääni paljon kuulu. Ei kuulu kasikaan. Käytön puolesta kutonen vois olla varmempi kun turbo ja ainakin vikkelämpi kun 150 heppanen turbo. Erot on todella pieniä, kannattaa mennä ihan fiilis pohjalla.

            Comment


            • #7
              Sen voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa, että kannattaa varautua lievään harrastamiseen tukivarsien lisäksi vanhan turbokoneen "ominaisuuksien" kanssa. Mitään katastrofaalisia tyyppivikoja noissa ei tunnu olevan, mutta sitäkin enemmän kaikkea pientä fiksailtavaa (esim. ahtopuolen letkut, venttiilit, huohotin yms). Uusiahan nuo ei enää ole, joten lähes 100% varmasti saa alkaa jotain paikkailemaan, tämä tosin taitaa päteä autoon kuin autoon. Hyvänä puolena tuosta AEB-koneesta löytyy ihan tolkuton määrä tietoa tältä foorumilta, joten aika pitkälti ongelmaan kuin ongelmaan on jo valmiit ratkaisut olemassa.

              Omassa käytössä tuo 1.8T on kyllä palvellut viimeisten seitsemän vuoden/90tkm aikana hyvin; kertaakaan ei ole tarvinnut jäädä pientareelle ihmettelemään matkanteon loppumista, vaikka pientä askartelemista aina onkin. Lastutettuna tuo myös liikkuu ihan kohtuullisen rivakasti. Kannattaa käydä koeajamassa sekä kutosta että turboa niin löytyy se oma mieltymys niiden väliltä. Päädyt sitten kumpaan tahansa, niin kannattaa jokatapauksessa valita se joka nurkasta raapiva malli. Muuten alkaa kaduttaa jälkeenpäin, btdt ;)

              Comment


                #8
                Mites olisi tuo 2.8 v6 30 venanen malli? potkua olisi suunnilleen saman verran kuin tuossa turbokoneessa lastutettuna. Että onko tuossa 30 venasessa koneessa kansiongelmia ollut? Mahtaa tulla kalliiks jos kannet pamahtaa :)

                Comment


                  #9
                  En ole ainakaan kuullut kutosen kansiongelmista. Niin ja torsen ei ole 50:50 vetosuhteella.

                  Comment


                  • #10
                    30 venanen on omasta mielestä kyllä kaikinpuolin mukava moottori. "Riittävästi" tehoa, mukavan alhaalta vääntävä ja putkistomuutoksilla saa vähän ääntäkin kuulumaan. Öljyvuotoja noissa saattaa kyllä esiintyä, mutta jos löytää tiiviin moottorin, niin melko huoleton on.

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä oli ekana autona B5 porrasperäisenä, johon tykästyin kyllä ihan todenteolla. On juuri sopivan kokoinen ainakin omiin tarpeisiin. Ulkonäkö omasta mielestä audin yksi onnistuneimmista varsinkin faceliftinä. Varsinkin laskettuna ja sopivalla vanteistuksella todella säväyttävä kori nykypäivänäkin!

                      Varusteita löytyy noista käytetyistä melkolailla kaikki tarpeelliset, vanhassa beefemmassa oli esimerkiksi sähköinen kattoluukku jos sitä arvostaa. Vaihdoin tuon edellisen pois muutama kuukausi sitten ja silloin ei vaihtoehdoissa ollut mikään muu kuin B5, mutta facelift ja mahdollisimman uusi oli saatava. Varusteita on ihan tarpeeksi, tärkeimpänä automaatti-ilmastointi. Miinuksena voisin laskea turbon ja nelivedon uupumisen, mutta se nyt on ihan valintakysymys millaisen ottaa. Summasummaarum, suosittelen lämpimästi beefemmaa ekaksi ja vaikka toiseksikin autoksi!

                      Comment


                        #12
                        Kyllä se pitää sitte quattro varmaa hommata ja kyllähän se talvea ajatellen houkuttelis :) se jää nähtäväksi että millä koneella sitte hommaa mutta kyllä nuo kuutoset tällä hetkellä etusijalla olis.

                        Comment


                        • #13
                          Juniorille vuosi sitten hankittiin vm-96 2.8 v6 quattro ajettu 245tkm ja on kyllä makee peli :) Korjausta vaativat viat: Mittaristo, ABS ohjainyksikkö, takapyörän laakeri, pissapojan moottori. Laturi oli korjattu just ennen ostoa.

                          Comment


                          • #14
                            Ja 3B passatti on luonnollinen vaihtoehto A4:lle jos 2,8 kutonen kiinnostaa nelikkona. Dieselinä passatista löytyy 1,9 nelikkona jota ei nelkkukelkussa tainnut saada ennenkuin B6:ssa.

                            Vituttaa se kuitenkin mahtavasti jossain vaiheessa jos ei nelikkoa kerralla laita.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä B5 sai myös 1.9tdi quattrona.

                              Comment


                              • #16
                                Omassa 2.8:ssa öljyvuodot loppuivat, kun pistin huohotuksen kuntoon. Varmaankin E85:sen käyttö on myös parantanut tilannetta. Suosittelisin mieluummin 2.8:a, kuin 2.6:sta. Kulutus on kuitenkin samaa, mutta aavistus enemmän tehoa. Passatissa on vähän enemmän tilaa, jos sitä arvostaa. Osat hyvin pitkälti samaa A4:n tai A6:sen kanssa.

                                Comment


                                  #17
                                  C4 audi quattrona voisi olla myös aika hyvä vaihtoehto. Todella mukava auto ajaa, tilava luotettava jne.

                                  Comment


                                    #18
                                    Onko kalliskin tuo absin ohjausyksikkö? Kilometrejä tuskin tulee niin paljoa että dieseliä tarvis, eikä oikee muutenkaa innosta. Mites tuossa 3B passatissa jos on tuo 2.8 v6 niin ymmärtääkseni kone on siinäkin pitkittäin eli neliveto pitäis olla torseni?

                                    Comment


                                      #19
                                      Jep, torseni löytyy siitä.
                                      Viimeksi muokannut okkim; 18.11.2013, 15:23. Perustelu: Poistettu turha lainaus.

                                      Comment


                                        #20
                                        3B Passatin neliveto on aina torsen, koneesta riippumatta. 2.8 30v manuaalina + torsenilla on aika mukava ja suht luotettava yhdistelmä, näin vajaan neljän vuoden kokemuksella. Kannattaa huomioida, että A4:ssä on myös ollut tuota vanhempaa 12 venttiilistä 2.8 konetta vuosimalleissa 95-97.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mutta tuskin noissa 2.8 koneissa kauheesti eroa on, ainakin tehot lähellä toisiaan. tosin onhan tuossa 30 venasessa yli puolet enemmän venoja kuin tuossa 12 venasessa eli eiköhän se jotakin kerro :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja duad Näytä viesti
                                            Onko kalliskin tuo absin ohjausyksikkö?
                                            160€ näyttää amalin korjatuista pyytävän. Itsellä ei ole 3B vm.2000:ssa mittaristo tai ABS vikoja ollut. Lukkoja saa ropailla, mutta menee jo rutiinilla oven purkaminen. Sähkökaasullisen mallin hankkisin, niin voi vähän säädellä paremmin itsekin, jos sattuisi innostumaan..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Beefemmassa tosiaan jo on 1.9tdi+torsen yhdistelmä tehtaalta ollut saatavilla. Ei mikään hirveän yleinen tosin, ja tuppaavat kokemusten mukaan olemaan aika karvalakkeja. V6tdiq:ssa varusteet yleensä enemmän kohdillaan, mutta muut tunnetut viat sitten.
                                              B4:ää kun olisikin saanut jo tdiq kombona tehtaalta, niin semmoista vosi harkitakin :)

                                              B5 tekniikkapaletistahan yleensä suositellaan 1.8T bensapuolelta ja 1.9tdi dieseleistä. Silti tuo 1.8T melko nuhapumppu vakiona, eli jonkintasoinen viritys lähes pakollinen. Ei oikeasti kulje mihinkään.
                                              2.8 koneista AAH ei mikään tykki. Aavistuksen enemmän kierroskone kuin 30V versio. 30V joka suhteessa melko paljon mukavampi laitos, taloudellisempikin.
                                              Noi 12V koneet myös kuluttaa melko seppona tehoihin nähden.
                                              "Pikkuveekutosista" ei kokemusta.

                                              Eli osta joko 2.8 30v q, tai 1.8tq johon lasket hintaan vähintään ohjelmamuutoksen.

                                              Comment


                                                #24
                                                1.8tq johon lasket hintaan vähintään ohjelmamuutoksen.
                                                En ny ymmärrä mitä varte pitäs olla heti ohjelmoimas. Kohta 8 vuotta oon omalla ajellu enkä koskaa oo mistää myöhästyny. Mitää lastua ei mun aikana tuos tuu oleen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Turha tästä on taas mitään väittelyn aihetta tehdä. Kenellä riittää 50hv, kenelle 150.
                                                  Idea nyt vain siinä ettei se 150hv 1.8Tq todellakaan ole millään asteikolla tehokas auto.
                                                  Mutta mikä riittää kellekin, ja mitä ollaan hakemassa.
                                                  Joka tapauksessa vakio 150hv 1.8T vs. 2.8 30V on ero todella iso kulkupuolessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei kai ensiauton valtavan tehokas tarvitse olla, eikä sitä kumpikaan vaihtoehto olekaan. Hölmöilemällä tietysti saa molemmilla itsensä hengiltä. 1.8t:llä pärjää varmasti, 2.8 30V on mukava, kaupunkipyörittelyssä vähän janoisempi vaihtoehto.
                                                    Kuten kaverini sanoi kun olin hankkimassa beevitosta: Jos haluat virittää, ota 1.8t, jos haluat käyttöauton ota V6. Otin jälkimmäisen ja T85 jäi harrasteautoksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei kai välttämättä tehokas tarvikaan olla. Kunhan tuli noiden ominaisuuksia listattua omalla kokemuksella, siitä kai tässäkin ketjussa oli kysymys. Kaikki vakiomoottorit tietysti ihan mopoja jos verrataan 600+hv turbovitosiin :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kauas on menty, jos 150hv ei riitä. Itse alotin 0.9l 127:lla jossa oli alle 40hv.

                                                        Kai tässä ratkase se, että mikä on ostobudjetti ja millanen rahavaranto on ylläpitokustannuksiin laittaa.
                                                        Hyvä vaihtoehto voisi olla Golf tai A3.
                                                        Kaikki noi vakio quattrot on tylsiä. Ei pala kumi, vaan ennemmin kytkin, jos alkaa lapsettaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mielestäni tuo 2.6 V6 oli ihan riittävän tehokas enimmäiseksi autoksi, ja vaihdon yhteydessä meni seuraavalle omistajalla ensimmäiseksi. Noita tehottomia riittää ihan uudemmissakin autoissa, vrt kreikassa ajeltiin uudella Fiat puntolla jossen ihan väärin muista. Nopeutta kun oli yli 80km/h niin ei reagoinut kaasuun enää kuin alamäessä....

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ihan hyvää keskustelua täällä. Entäs jos puhutaan hintapolitiikasta. Hinnathan riippuu aikalailla kaikesta, mutta nettihautomon hinnoista voi ainakan tehdä johtopäätöksen, että ahdetusta 1.8 eritoten Quattrona voi pyytää enemmän kuin esimerkiksi noista isommista (2.4, 2.6, 2.8..) Quattroista? Varusteet, yleiskunto, kilometrit, faceliftaus jne. tietysti kaikki vaikuttaa, mutta missä niinkun menee nykyään tyyliin tommosen ~15-vuotiaan berttavitosen hintahaarukka? Jokanen tuppaa vähän kategorioimaan omaa autoaan vähän siihen hintaan kun tykkää, enkä ole järkevää hintatasoa esimerkiksi +200tkm ajetulle 1.8TQ:lle löytänyt. Yhtäkkiä voi karvalakki 300tkm ajettu vapari 1.8 maksaa yhtälailla kun 2.4q V6 +150tkm ajettuna?

                                                            Valaiskaa keltanokkaa. :D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X