Onnistunutta vittuilua!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Hyvä vetoauto veneelle/asuntovaunulle.
Collapse
X
-
Pakko sanoa, että kyllä se kutosdieseli aika hyvä laitos on alaväännön osalta vaikka paljon on haukuttukin muuten.
Kaverin 1.9TDi A4 quattrolla ajellessa meinasin sammuttaa monesti auton loivaan ylämäkeen lähtiessä, kun omalla on tottunut nostamaan vaan kytkimen ja taas mennään.
Noita 2.5TDi quattroja tippilootalla saa reilusti alle kymppiin, monissa on jo nokat laitettu ja tuon hintaista autoa kun ostaa, niin jää siitä budjetista vähän remonttirahojakin.
Comment
-
Itse ostin veturiksi henkilömallin t5 transporterin. 2.5tdi 6v manuaali lyhyellä ykkösellä ja takaperän nappilukolla. Huonontien alusta ja lisä-äänenvaimennus. Luulis menevän ja tulevan pahemmastakin paikasta. Ainoa miinus järjetön vero, mutta hyvin vetää ja sopii muutenkin hyvin reissuatoksi.
Comment
-
Mä ostin reilu kuukaus sitte Astra 1.6 ( :D ) korvaajaksi A6 farkku 2.5 TDI:n vuodelta -99. Automaatti quattro. Muutaman kuukauden päästä sitten näkee kuinka se veneenveto hommissa toimii. Odotukset on kyllä korkeella.
Itse pidän venettä pihalla trailerissa, ja kuljetan sitä monta kertaa viikossa, joten nostoja ja laskuja on useita kymmeniä jäiden lähdettyä jäiden tuloon asti.
Viime syksynä oli hieman noloa Valkeakosken tappajahauki -uistelussa, kun opel ei jaksanutkaan nostaa venettä. Parin kaverin kanssa vähän työnnettiin, niin nousihan se lopulta. Silloin päätin, että ensi kaudella on neliveto alla.
Comment
-
Joo, itse katselen kans vetoautoa itselle. Pitäisi hinata autotraileria ja autoa sielä kyytissä. Niitten yhteismassaksi tulee: auto 1400kg + traileri 300kg? = 1700kg about.
Olen nyt sitten kallistunut A6 C5 Avant quattroon manuaalilla ja näiden keskustelujen jälkeen V6 2.5tdi on ehdoton. Hieman vaan askarruttaa nua 2.5tdi moottoriviat ja se, että saako tollaisen kuinka helposti rekisteröityä pakettiautoksi?
Comment
-
Ihan ensimmäiseksi kannattaa selvittää vedettävän paketin todellinen (=punnittu) akselipaino ja sitten etsimään autoa, jolla moista saa vetää. Aika usein laskettu paino ja punnittu on kaksi eri asiaa ja ylipainosta on turha ottaa rapsuja, kun tässä vaiheessa siihen voi vielä vaikuttaa.
Jos tuo em. 1700kg on paketin todellinen paino, niin sitten tuo C5q lienee varsin oiva vetopeli tuohon hommaan. Autotraikkuhommissa pärjää venehommia paremmin kovalla askilla, jos manuaali muuten miellyttää enempi.
Comment
-
Ei tuota dieseliä kannata peljätä, ja jos on epäilystä, niin etsii remontoidun version. Tosiaankin autonvedossa ei taida olla niin nuukaa ton askin kanssa, kuin venehommissa. Allroadistahan löytyis alennusvaihteisiakin manuaaleja, mutta taitavat olla harvassa (jos venekäyttöä miettii)
Comment
-
Vanha A6 3.0 TDi Tiptronic Quattro vetää kyseistä saippuakoteloa trailerilla (kuivapaino n. 1870 kg) perässään vaivatta.
Audin vetomassa otteessa muistaakseni 1900 kg.
Ps kesän jälkeen pesua vailla... http://aijaa.com/Ncqb13
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja petez Näytä viestiVanha A6 3.0 TDi Tiptronic Quattro vetää kyseistä saippuakoteloa trailerilla (kuivapaino n. 1870 kg) perässään vaivatta.
Audin vetomassa otteessa muistaakseni 1900 kg.
Ps kesän jälkeen pesua vailla... http://aijaa.com/Ncqb13
Comment
-
Alennusvaihteellinen Allroad
Tästä kunnon alennusvaihteellinen vetoauto (en tunne myyjää, kunhan törmäsin tähän): http://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/6158972
Ihan asiallisia korjauksia tehty autoon.
Comment
-
Tarraan myös vähän aiheen viereen.
Alle 500kg painavat kunnollisen kantavuuden autotrailerit on aika harvassa. Keveimmät ovat sitä mallia, jotka ovat sitten tosiaan pelkästään autonkuljetukseen tarkoitettu. Kappaletavarankuljetuskärryt, joilla voi autoakin liikutella ovat 600-700kg haarukassa pääsääntöisesti. Poikkeuksiakin toki on, esim Anssems AMT -alukärryt.
300kg kärryn voi löytää, mutta se on todnäk tehty vanhan asuntovaunun alustalle eikä ole lähelläkään 1400kg kapasiteettia.
On tullut hiukan haaveiltua aiheen tiimoilta, mutta hintataso on kyllä harmillisen korkea. Perävaunu on muuten aika hyvä sijoitus tulevaisuuteen. 90-lukulaiset maksavat melkein saman kuin uudet eli epäilemättä yli alkuperäisen hintansa verran inflaatiokorjattunakin...
4f on ihan oiva veturi. Vetomassa ainakin omassa on vähän matalan puoleinen 1900kg. Aiheuttaa peräkärryspeksille omat rajoitteensa, jos pitäisi edes 1300 painavaa harrastetta kuljetella.
Comment
-
Kärryihin liittymätön mutta kuorman kuljettamiseen lliittyvä kysymys.
Eli saako siirtokilvillä olevaa ajoneuvoa käyttää kuorman kuljettamiseen?
Kysymys juontuu tulevaisuuden suunnitelmasta hommata tavaran kuljettamiseen vanha kuorma-auto. Itseltä kun ajokortin kirjaimistosta löytyy BC (ja MT mutta se ei tähän vaikuta).
Tarkoitus olisi joskus tulevaisuudessa ostaa vanha kuorma-auto joka olisi liikennekäytöstä pois mutta tarpeen vaatiessa siihen ottaisi siirtokilvet/vakuutuksen jotta saisi tavarat liikkumaan.
Onko tälle lakiteknisiä esteitä?
Trafin sivuilla sanotaan seuraavaa.
Ajoneuvon kuormaaminen
Ajoneuvoa saa käyttää kuormattuna siirtoluvalla, kun ajoneuvon autoverotusta koskevan asian käsittely on tullilaitoksessa kesken. Näissä tapauksissa ajo-neuvon kuormaamista ei ole rajoitettu lainkaan.
Muissa siirtoluvan perusteena olevissa käyttötarkoituksissa kuorman on oltava siirtoluvan haltijan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua. Kuormaaminen on kiellettyä, jos käyttötarkoitus liittyy kilpailukäyttöön.Viimeksi muokannut Lipponen; 23.1.2014, 10:30.
Comment
-
Tästä kunnon alennusvaihteellinen vetoauto (en tunne myyjää, kunhan törmäsin tähän): http://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/6158972
Ihan asiallisia korjauksia tehty autoon.
Mites nuo alennusvaihteiset manuaalilaatikot. Mistä malleista niitä löytyy ja ovatko yhtä kestäviä tai edes lähelle yhtä vankkoja, kuin tavalliset 01E-sarjan askit?
Jos hiukan tuoreempi (B7 3.0TDi) A4q alennusvaihteilla löytyisi, niin se olisi varmaan minun valinta tulevaksi harrastevekottimen veturiksi. Jos olisi hinnaltaan jotenkin järkevä.
Tosin jos kovin paljon on vähänkin painavamman veneen vetohommia tiedossa, niin eipä siitä pääse yli eikä ympäri, että momentinmuuntimellinen automaatti on se paras valinta.
Comment
-
Mites nuo alennusvaihteiset manuaalilaatikot. Mistä malleista niitä löytyy ja ovatko yhtä kestäviä tai edes lähelle yhtä vankkoja, kuin tavalliset 01E-sarjan askit?
Comment
-
A4 Avant 1.9TDIq + asuntovaunu, kokemuksia?
Oisko antaa vinkkejä, kannattaako edes harkita asuntovaunun vetämistä ympäriämpäri Suomea vm. 1998 Audi A4 Avant 1.9TDIq (81kw)?
Auton vaihto on viimeinen vaihtoehto, mutta mahdollinen. Suunnitelmissa maks. 1100kg painava vaunu raahattavaksi. Olisiko moottorin optimointi riittävä/järkevä toimenpide?
Comment
-
Vieras
Softalla saat sen verran vääntöä ettei heti tarvitse autokaupoille lähteä. Ei siitä rakettia tule, mutta siedettävä. Jos kytkin on vanha, kannattaa varautua sen uusintaan.
Comment
-
Kiitos. Juurikin tuollaisia vastauksia toivon saavani. Rakettia en kaipaa (kertoohan sen jo tuo nykyinen autoni), lähinnä kiinnostaa, että kykeneekö tuo kiskomaan vaikka vähän hiekkaan uponneen vaunun liikkeelle, vai räjähtääkö koko laitos kiskoessa.
Asfaltilla ajellessa se on yks ja sama tuleeko jonoa. Jos eivät ohi pääse, niin vaihtakoot autoa tai kuskia. Itse helpotan ohittamista mahdollisuuksien mukaan.
Lisää kokemuksiin perustuvia mielipiteitä saa laittaa.
Comment
-
Mulla on Passatissa tuo sama voimalinja eli AFN+neliveto, kevyesti piristettynä. Vaunua en vedä mutta kärryä kyllä ja muuten tosi jees mutta pakki on välitetty aika pitkän tuntuiseksi eli kun ylämäkeen joutuu peruuttamaan isomman kuorman kanssa niin hyvin helposti tulee käryt kytkimestä.
Tyhjäkäynnillä kun ei oikein jaksa mennä ja kun ollaan vetoalueella niin vauhtia on liikaa, ainakin tällaiselle sunnuntai peruuttajalle..
Comment
-
Hyvä pointti tuokin. Kiitos :) Itse pyrin välttämään (etenkin tuon viestisi jälkeen) ylämäkeen peruuttamista. Mitä tarkoitat "kevyesti piristetty" ? Pelkkä softapäivitys vai palikan vaihtoa?Viimeksi muokannut Killeri; 2.7.2016, 21:46. Perustelu: Allekirjoituksen poisto. Seuraavaksi lähtee koko viesti.
Comment
-
Passatissa on sama voimalinja hieman piristettynä.(race2, 3bar map, 130pd hybridiahdin+findiesel ohjelma) Voimaa vajaat 200 hp ja vääntöä n. 350 nm, tosin rajattu alapäässä. Kytkin 540 tkm ajettu alkuperäinen.
Tuo jaksaa nyhtää lastattua n. 900 kilon hevoskoppia ihan mallikkaasti, tosin enimmäkseen nelosella. Vastamäissä tuli heitettyä myös kolmosta sisään kun tuo kytkin hieman säälittää ja lasti päällä täytyy yrittää ajaa mahdollisimman tasaisesti. Pienimmät vaihteet hieman liian pitkiä liikkeellelähdössä, mut muuten vetoautona hyvä. Kevättalvella on eduksi ettei risteyksissä tarvia jännittää riittääkö pito vetoautossa, tai että pitääkö ottaa vauhtia että pääsee jonkin hankalan paikan ohi. Toki jos kyydissä ei ole elukoita, niin ei ole niin nuukaa miten runttaa menemään..
Piti vielä lisätä että keskikulutus n. 450 kilsan reissulla 3 hlö + kopin kanssa oli n. 8 litraa, eli suht taloudellisestikin mennään. Normaali kesäkulutus n. 5,5 litraa.Viimeksi muokannut Hervast; 3.7.2016, 11:32.
Comment
-
Vasta pari viikkoa sitten kiskoin kuopiosta ouluun ja takaisin 1300kg kokonaismassan vaunua tuolla avf etuveto automaatti passatilla. Ihan hyvin se jaksaa, harvoin halusi kolmoselle asti tiputtaa. Hieman isompiin mäkiin vähän meinaa vauhti hyytyä, mutta ihmeen hyvin jaksaa kiskoa. Tuulisella kelillä sitten heiluttaa melkoisesti yhdistelmää ja kiihtyvyys on melko onneton muutenkin mutta lienee tässä tapauksessa tuon automaatin syytä enimmäkseen. Suht ongelmaton kuitenkin loppupelissä. Passatti on siis aivan vakio. 130hp pumppari 5v tomaatilla. Lakeuksilla kulki hämmästyttävästi alle kympin kulutuksella, mutta mäkisillä seuduilla hörppii kuin iso poika, eli nintendo näyttää yli 12 lukemia.
Miksi en vetänyt tuolla touaregilla mikä jaksaa kiskoa vaikka puolenkymmentä tuommoista koppia yhtäaikaa? No kun kortti ei piisaa. Jo itse vetoauton kokonaismassa on liki kolme tonnia. Passatilla yhdistelmän kokonaismassa jäi sentään 3,4 tonniin.
Comment
Comment