Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hyvä vetoauto veneelle/asuntovaunulle.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Diesel ja automaatti subarussa ei vielä onnistu. Huhujen mukaan on tulossa.

    Ajatuksen tasolla olen lämmennyt tälle.

    http://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/5362534

    Comment


      #32
      Tai sitten Allroad täysmoottorilla.
      http://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/4471607

      Comment


      • #33
        Hieno. Mutta ei ole koukkua.

        Laitoin jo kyselyä ifille vakuutushinnasta jo pelkästään uteliaisuudesta.
        Viimeksi muokannut Hammar; 2.3.2013, 13:19. Perustelu: Tarkennus

        Comment


        • #34
          Koukun jälkiasennus ei kai mikään ihan tekemätön paikka ole?---)

          Popista kannattaa kysyä vakuutuksia myös. Vaihdoin vuosi sitten Ifistä Fenniaan, vuosilasku putosi satasilla. Kuukausi takaperin vaihdoin Fenniasta Popvakuutukseen, ja taas satasien vuosisäästö.

          Comment


          • #35
            A4, 2.0 TFSI, Q, TipTronic ;)

            Comment


            • #36
              "Koukun jälkiasennus ei kai mikään ihan tekemätön paikka ole?---)

              Popista kannattaa kysyä vakuutuksia myös. Vaihdoin vuosi sitten Ifistä Fenniaan, vuosilasku putosi satasilla. Kuukausi takaperin vaihdoin Fenniasta Popvakuutukseen, ja taas satasien vuosisäästö"
              No ei, mutta onhan se turha menoerä sinänsä. Allroadin maavara miellyttää. Ajoa tulee vuodessa n.15tkm yhteensä ja se tulee jakautumaan kahdelle autolle.

              Silti en poissulje dieseliä. Yhdentekevää jos se toimii veneen vedossa poikkeuksellisen hyvin.
              Viimeksi muokannut gedu; 2.3.2013, 18:18. Perustelu: quoten lisäys

              Comment


                #37
                C4-kopan tdiq ainakin lähtee ihan vaan kytkintä nostamalla liikenteeseen ilman minkään valtakunnan kiukuttelua. Epäilisin, ettei C5 ole juuri huonompi.

                Comment


                • #38
                  Juuri tälläistä kokemusta haluan kuulla.

                  Mun kokemus pumppusuutindieseleistä on se, että vaikka antaa kaasua, niin silti sammuu. Kunhan veto on yli 2000rpm, niin silloin kulkee.

                  Vähän ajettu c4 tdi taitaa olla mahdoton yhtälö.

                  Comment


                    #39
                    No juu. Tai riippuu mihin suhteuttaa, noilla kun pakkaa ajamaan komeasti sen puoli miljoonaa ja perusteellisemmalla huollolla toisen mokoman.. =)

                    Jakajapumppukoneet ovat tosiaan ihan eriluontoisia, kuin pumpparit. Ei jakajapumpullisissakaan ihmeitä tapahdu ennen sitä noin 2000 rpm, mutta ei nuo ihan niin hengettömiä ole kuin pumpparit.

                    Comment


                      #40
                      Ei taida vitos- tai kutoskoneissa koskaan olla ollut pumppusuuttimia? Liekö isommissakaan?

                      Comment


                      • #41
                        Hankit V10 Touaregin dieselinä ja vielä tuolla R50 mallilla, jos rahat riittää. Sitten sitä voipi vaikka rekkaa hinata...

                        Comment


                        • #42
                          Ei se cr-konekaan ole mikään autuus onneen.
                          Ja tältä foorumilta olen lukenut, että 3.0tdi ei väännä alhaalta.

                          Vaikuttaa siltä, että hyvä momentinmuullinen automaaatti on mun juttu.

                          Comment


                          • #43
                            Ei nyt mitenkään pahalla, en ole venettä koskaan hinannut, mutta mietin että onko veneen lasku ja nosto niin erikoinen tapahtuma että siihen tarvitaan omanlaisensa autokin? Asuntovaunua ja isoa kärryä on vedetty, eikä siihen ainakaan mitään erikoisautoa olisi tarvinnut.

                            Mietin siis lähinnä noita että auton täytyy lähteä vene perässä jyrkästä rannasta tyhjäkäynnillä, eikö siinä voi käyttää kaasua?

                            Comment


                              #44
                              Kyllä kaasua voi käyttää, mutta jos on vaikka 2.0tdi manuaalina ei kytkin kauaa halua jatkaa koska kierroksia pitää olla paljon ennen kuin vääntää.

                              3.0 dieseli automaattina tuo isonkin veneen kuiville ilman ongelmia, alaväännöttömyys kiusaa vain manuaalissa.

                              V10 Touareg repii hyvin, jos sattuu olemaan ehjä.

                              Comment


                                #45
                                Ei kai siinä mielikseen kaasua käytä, varsinkaan jos on manuaaliaski. Tuppaa palamaan kytkin herkästi. Tai ainakin kytkin täytyis saada kiinni ennenkö kaasua annetaan.

                                Comment


                                  #46
                                  Minun venepaketin lentoonlähtöpaino trailerin kanssa on n. 1450kg akseleilta punnittuna ja tuohon lisää aisapaino (n. 50kg) niin todellinen on n. 1500kg. Vetoaautona tuo oma (B6 2.5TDiq) ja manuaalilaatikolla. Vene nousee suhteellisen kevyesti eikä kytkintä kovasti joudu luistattamaan. Aika kivasti tuo kone vääntää jo alhaalta ja lyhyehkö ykkönen auttaa myös. Kaverilla on samanikäinen Passatti 4motion manuaali 1.9TDillä ja siihen verrattuna tuo kutoskone on selvästi kivampi alhaalta paremmin vääntävänä. Molemmat kuluttavat minun veneen veturina n. 12l satkulla. Bensakoneella palaa n. 18-20ll satkulla vetohommissa.

                                  Suosittelisin punnitsemaan venepakettisi vaikka seuraavan traikun katsastuksen yhteydessä, saatat yllättyä miten painava se oikeasti on. Venevalmistajat valehtelevat veneiden painoja yllättävän paljon ja yleensä aina ilmoitettu paino on selvästi kevyempi mitä todellinen paino on. Esmes oman paketin ilmoitetut painot on seuraavat: Vene 680kg, moottori 185kg ja traileri 180kg = 1045kg. Jos varusteiden ja polttoaineen painoksi arvioi n. 150kg, niin silti eroa todelliseen siis noin 250kg. Tekisi mieli sanoa, että mitä vittua?

                                  Summasummarum: Audeista nelonen tai kutonen dieselkoneella ja quattrolla on hyvä peli tuon kokoisen paketin vetämiseen. Automaatti on vetohommissa selvästi manuaalia fiksumpi vaihtoehto, jos automaatti ei hirvitä. Dieselkoneisia B6/C5 quattroja alkaa saamaan jo ihan mukavaan hintaankin.

                                  Ei nyt mitenkään pahalla, en ole venettä koskaan hinannut, mutta mietin että onko veneen lasku ja nosto niin erikoinen tapahtuma että siihen tarvitaan omanlaisensa autokin? Asuntovaunua ja isoa kärryä on vedetty, eikä siihen ainakaan mitään erikoisautoa olisi tarvinnut.
                                  Veneen nosto venerampilta on selväästi raskaampi homma vetoautolle. Asuntovaunujen ja perävaunujen kanssa harvoin joutuu tekemään liikkeellelähdön nin pahasta paikasta. Siksi neliveto on aika ehdoton näissä hommissa. Audin quattrot on siitä kivoja, että niillä hoituu sitten hienosti muutkin autotarpeet samalla paketilla.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jäi nyt hieman epäselväksi se, mitä se vene traireleinneen painaa?
                                    Itse vetänyt tällä rouvalla isoa nosturia, painoltaan 1900kg.

                                    Kyllähän ne vuokraamossa nauroivat, jotta kovin on köykäset eväät, mutta pakkorako ja hyvin tuli perässä ja palauttessa eivät enää nauraneet, joo;))

                                    Comment


                                    • #48
                                      Sen ymmärrän juu että neliveto on plussaa noissa hommissa. Ja alhaalta vääntävä kone myöskin, mutta eikö noi ole sellasia ns. aika helppoja rajauksia auton valintaan. Liikutellaanko sitä venettä niin paljon että se vaikuttaa auton valintaan? Tietämättömänä kyselen, naapuri käytti veneen liikutteluun etuvetosta 1.6 nissan primeraa(?) ja hyvin se liikkui. Veneen painosta ei mitään käryä, joku 80 heppanen kone perässä.

                                      2.5TDI liikutteli ainakin hyvin reilun tonnin painosta kärryä ja vähän isompaa asuntovaunua ylämäistäkin lähdettäessä eikä tehnyt mitenkään pahaa mistään päin. Eiköhän siitä isompi dieseli ole ainoastaan plussaa ja tomaatti varmaan helpottaa vielä entisestään hiljasessa vauhdissa liikuttelua.

                                      Comment


                                        #49
                                        No minulla ainakin veneen vetäminen vaikuttaa autovalintaan -> pakko olla neliveto. No tämä toisaalta hyvä tekosyy ostaa quattroja.

                                        Veneen nostaminen jyrkältä sorarampilta ja/tai jäiseltä asvalttirampilta on varsin haasteellinen tehtävä vetoautolle. Ääriharvoin maanteillä on vastaavan jyrkkiä mäkiä, joissa joutuu kärryn/asuntovaunun kanssa pysähtymään ja lähtemään liikkeelle. Maanteillä myös lähes aina on hyvin tilaa operoida ja lähes aina on mahdollista peruuttaa parempaan liikkeellelähtöpaikkaan. Muuta eroa ei oikeastaan ole veneen vetämisessä verrattuna kärryhommin tai asuntovaunuun.

                                        Minulla venekausi kestää jäiden lähdöstä jäiden tuloon mikä aiheuttaa sen, että liukkaisiin ramppeihin törmää aika ajoin. Reissaan myös veneen kanssa ympäri pohjoismaita ja usein vene lasketaan jossain erämaajärvellä kaukana avusta -> kalusto pitää olla sellainen, ettei nostot/laskut jää siitä kiinni.

                                        Jos neliveto ei ole mahdollisuus, niin takaveto on se seuraavaksi paras vetotapa, koska se toimii venerampilla selvästi etuvetoa fiksummin eli on paremmin pitoa vetävillä pyörillä. Esim. joku 80-luvun jenkkifarmari olisi aika halpa/hyvä vetopeli veneelle. Ovat tietysti jo kovin vanhoja.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                          Bensakoneella palaa n. 18-20ll satkulla vetohommissa.
                                          100q:n 2,2l (KU) vei 15l/100km 1300kg (valm. ilmoittamat painot, ei punnittu) painoinen venetraileri perässä. H-moottorillinen (2,0/K-Jet) 900:n Saab litki viisi litraa enemmän sama paketti perässä. Saabin meno alkoi olemaan todella takkuista. - Luiskasta olisi ollut turha kokeilla nostoa, vaikka pitoa olisi ollutkin. Audin vitosen sitkeys tuli hyvin huomattua, kun paperillahan Saabin ja Audin koneessa ei niin järkyttävää eroa ole.

                                          Wagoneer hörppi vene perässä 27l satasella, kun joskus mitattiin, mutta ei se pelkillä höyryillä kulje ilman kuormaakaan. Astron (4,3 V6) kulutusta ei mitattu, mutta ei se paljoa tuntunut vievän, että varmaan lähempänä 15 kuin 20. Sillä nousi venekin ihan hyvin, vaikka on vain takaveto. Voima riitti koneessa ihan kivasti myös liikenteessä.

                                          Comment


                                            #51
                                            Tuohon kulutukseen muuten vaikuttaa yllättävän paljon veneen tuoma lisäilmanvastus eli veneen muodot vaikuttavat kulutuksen nousuun selvästi paketin painoa enempi. Esim. joku HT tai muu kiinteällä etukannellella varustettu cabiinivene tulee selvästi pienemmällä kulutuksella, kuin esim. avokeulainen pulppari/bowrider.

                                            Mun S2 vei vene perässä tuon 18-20l. Saman veneen kanssa toi nelkku vie sen 12l. Kaverin umpikeulaista HT-Busteria hinatessa menee nippanappa alta kympin. Buster toki selvästi köykäisempi ja aerodynaamisemman oloinen, kuin tuo oma iso keskipulpettivene.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Momentinmuuntimella ne veneet otetaan järvestä ilman stressiä tai kalustovaurioita. Vetotavasta tai merkistä viis :)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Subaru Impreza STW 2.0l bensa
                                                750kg/1600kg kärryä saisi vetää ja plussana tietty manuaalissa alennusvaihteisto ihan tuota kärryn vetoa ajatellen.

                                                Reilulla maavaralla tuolla vie kärryä melko vaikeaankin paikkaan.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Paljonko muuten on 4.2 C4 ässän vetomassat?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kolmenlitran pensa pajero automaattilootalla on kova peli näissä hommissa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      c4 ässällä taisi saada ~1800kg kiskoa.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Re: Hyvä vetoauto veneelle

                                                        Momentinmuunnin on suuri etu, neliveto myöskin, mikäli veneen käyttöaika ja -paikat ovat muutakin kuin puhtaiden betoniramppien luona. Mutta myös hinattavat matkat ovat aika tärkeässä osassa autoa valittaessa. Eli jos paljon hinaa, niin yhdistelmän vakauteenkin voi olla hyvä panostaa. Mitä enemmän massaa hinaavassa laitteessa hinattavaan verrattuna, sen parempi.

                                                        Sekä ralli- että venehommia olen vedellyt hj61 land cruiserilla ja sen parempaan vetoautoon en vielä koskaan törmännyt. Tosin tyhjänä melkoinen vaeltelija ja pompottaja se oli, mutta kun kyytiin tuli 4 henkilöä, koko rallin huoltokamat, katolle kisan renkaat ja koukkuun 240 volvo trailerilla, se meni kuin juna. Syöttöä ja ahtoja oli hyvin maltillisesti nostettu ja yhtään sellaista mäkeä maanteillä ei tullut vastaan missä se olisi kuormallakaan ryytynyt.
                                                        Viimeksi muokannut ilkkapoika; 2.3.2013, 23:04.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                          Ei kai siinä mielikseen kaasua käytä, varsinkaan jos on manuaaliaski. Tuppaa palamaan kytkin herkästi. Tai ainakin kytkin täytyis saada kiinni ennenkö kaasua annetaan.
                                                          Itse koettu fakta. Hyvät savut nostin pariin otteeseen Saabia yrittäessäni nostaa. Traktorilla oli paljon iisimpi juttu :)

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Jaa, kai se pitää taipua tiptroniciin. Olen venettä nostanut monellakin eri automaatilla ja kyllähän se kieltämättä helpottaa.

                                                            Ainoa nykyauto, jossa on lyhyt 1. on dacia duster.
                                                            Viimeksi muokannut Hammar; 2.3.2013, 23:29.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kombi ladalla saa vetää 1700 kiloa, eli kunnon kärry ja kuution löpöpönttö kyydissä niin ei tule kiire, mutta mettäautotiet oli niin hankalia että korvaantui LJ70:sellä

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X