Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Työmatka/käyttöauton valintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tänäaamuna lämpimällä koneella (-07 skoda fabia 1.4 TDI) työmatkan maantieosuuden kulutus (uudelleenohjelmoituna) auton kulutusmittarin mukaan 3,6. Moinen kannattaa koeajaa. 1.4 on säästöpossuhäristin, 1.9 tarjonnee jo enemmän voimaa. Uuden korimallin myötä vanhempaa saa edukkaammin. Tilaa on yllättävän paljon farkun takaluukussa.

    Ei luksusta, mutta ei juuri tarvitse kuin ajaa paljon ja tankata harvoin.

    Onko ison tavaran kuljetusta niin usein, että peräkärry on poissuljettu optio?

    Comment


    • #32
      Tänäaamuna lämpimällä koneella (-07 skoda fabia 1.4 TDI) työmatkan maantieosuuden kulutus (uudelleenohjelmoituna) auton kulutusmittarin mukaan 3,6.
      No onpas pieniruokainen auto, kaupunkiajossakin menee varmaan vitosen pintaan. Mitä mahtaa moisen häristimen verot olla vuodessa?

      Comment


      • #33
        Hatusta heitettenynä ~500e koska päästöt on pienet ja painoa kikottimella ei ole hirveästi pienenä autona.

        Comment


          #34
          On se alle.
          MB C220 CDI sportcoupe mesessä on alle 500e. Tais olla jotain 470... MErsun päästöt kutenkin siinä 170gr nurkilla, ettei se sen puoleen mikään vähäpäästöisin ole.
          Viimeksi muokannut 8866; 2.5.2011, 20:50. Perustelu: Sigun autot tuppaa muuttumaan ajan saatossa.

          Comment


          • #35
            Siis käyttövoimavero+ käyttömaksu vai millä nimellä ne nyt meneekään.
            Tuskin on paljoa alle.
            Päästöillä ei ole vaikutusta käyttövoimapuolelle, koska se menee edelleen painon mukaan.

            Comment


            • #36
              Juuri maksoin omasta A4q:sta verot. Oli jotain 180€, tämä siis 1/4 vuoden veroista. Kokonaisuudessaan siis n. 720€/vuosi. Päästöt lienevät luokkaa +200g. Tuohon suhteutettuna 500€/vuosi kuullostaa varsin kohtuulliselta.

              Comment


              • #37
                Tollaset löyty Fabiasta.
                Ajoneuvovero 59,13 € / vuosi, Käyttövoimavero 415,74 € / vuosi

                Comment


                • #38
                  Jostain olin kaivelevinani joskus A2:lle veroiksi melko tarkkaan 300€. Sis. käyttövoimaveron ja autoveron.. Oletko Pete laskenut vanhoilla laskusäännöillä tuon käyttövoimaveron vai miksi tuo on noin iso Fabiolle?

                  Comment


                  • #39
                    Ihan tutkivaa journalismia toteutin, eli copy&paste netistä.
                    A2:ssa on pienet päästöt ja se painaa vähän. Fabian päästöt on 120g ja kokonaispaino reilu 1600kg.

                    Comment


                    • #40
                      Mulla A2:ssa on co2 119g ja kokonaispaino 1505 kg. Aika surutta saa polkea jos meinaa kulutuksen saada yli 7 litran. Nürren reissulla se kyllä onnistui, reissun keskikulutus oli muistaakseni 7,3 litraa mutta olipa navissa keskinopeutena likimain kotimainen moottoritielukema. :) Konehan tuossa A2:ssa on melkolailla sama kuin Fabiassa, mulla on 90hv versio jossa on mm. muuttuvasiipinen ahdin erona 75hv versioon 1.4 TDI:stä.

                      Comment


                      • #41
                        Mulla siis 59 kW eli 80 hv ja ymmärtääkseni muuttuvageometrinen ahdin. TDI -tekstissä I on punainen. Uudelleenohjelmoinnin tuloksena luvataan 105 hv. Ei tolla vuorta siirrä, mutta arkikäytössä kerkeää ennakoinnilla.

                        Isommassa koneessa on aina ongelmana vajaakuormalla ajo. Nykyaikaisen voimadieselkasin mäntä ei talvikelillä juuri lämpene arkiajossa, vaikka webasto huutaisikin. Karstanpoltto nostaa tilannenopeudet hetkessä liian suuriksi. 1.4:llä voi tehdä täyskaasukiihdytyksiä arkiliikenteessäkin ja maantieosuudellakin mäntä pysyy lämpimämpänä. Siksi halusin pienen koneen arkiajoon.

                        Comment


                        • #42
                          Se on kyllä totta, että jos diisseliä ei saa lämpöseksi menee hyöty hukkaan.
                          Kylmä diisseli kun kuluttaa myös enemmän löpöä. Talvisessa kaupunkipyörityksessä bensan ja diisselin ero ei välttämättä ole iso jos ajot on lyhyitä pätkiä?

                          Comment


                          • #43
                            Pari talvea kun on eletty polttoainelämmittimen + 1.9 tdi:n kanssa, niin olisin sitämieltä että lämmittimen kuluttaman polttoaineen säästää reilusti ajossa kun ei tarvia kylmällä moottorilla ajaa.

                            Comment


                            • #44
                              Sanoisin, että bensakoneelle kylmä on myös myrkkyä. Mulla putosi kulutus melkein litran kun kelit lämpeni, vaikka kuinka on ollut auto roikassa niin kotoa kuin töistä lähtiessä.

                              Comment


                              • #45
                                Toki se bensakonekkin tarttee lämmetä, mutta ennen vanhaan ne lämpes kun näytti avainta ;)
                                Nykyään taitaa olla niilläkin lämpöongelmia talvisin. Ainakin noilla pienillä koneilla.

                                Comment


                                • #46
                                  Mulla aamulla ilman lohkista keskikulutusmittarin ensimmäiset lukemat olivat luokkaa 17. Kiihdytyksen jälkeen nollattu, 100 - 80 alueella 4,1 ja vika 12 km pätkä 80 - 60 rajoituksilla 3,3 loivaan alamäkeen.

                                  Vaimon käytössä oleva 2.8 12 v V6 kuulemma kuluttaa lyhyemmässä ajossa nykyään kuulemma n. 20. Pitänee ajaa lämpimäksi kunnolla ja ottaa seurantaan. Ennen vei noin kympin. Huonosti lämpenee kutonenkin, ainakin mittarin mukaan. Uusi termarikaan ei tuntunut auttavan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Vieläkös kannattaa farkkua laittaa kaksi paikkaiseksi pakettiautoksi, tuleeko siinä paljon pienemmät maksut? Tommonen A6 C4 2.5TDIQ himottais käyttöautoksi enkä tarvisi istuimia takana ollenkaan.

                                    Parempi puolisko muuttaa 300km päähän opiskelemaan joten dieselillä käyvä auto on melko ehdoton.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Kannattaa pakettiautottaminen näissä vanhoissa kuten ennenkin.
                                      Pakettiautojen kohdalla päästöjen mukainen käyttömaksu tulee vasta 2008 vuosimalleista lähtien, joten painon mukaan nuo menee joka tapauksessa eikä siis tipu muutoksen johdosta (ellei saa taisteltua päästöjen mukaiseksi)
                                      Käyttövoimaveron kohdalla ei ole tullut muutosta. Vakuutukset voi olla pienemmät.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Yhdeksi vaihtoehdoksi on nousemassa Saab 9-5 2.2 tai 3.0 TID, jos luonto antaa periksi etuvetoon siirtyä. Noita saa aika edullisesti, ja ois aika paljon autoa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuttava kehuu, että tuo saabin 3.0tdi on ihan paska. 70tkm saa vaihtaa koko konee. En suosittele.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Saabin 2.2Tid on tosi kestävä moottori, 3.0 on paska. 2.2 on Opelin ja 3.0 muistaakseni Isuzun. 3.0 Sylinteriputket vajoaa tjsp.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                              Kannattaa pakettiautottaminen näissä vanhoissa kuten ennenkin.
                                              Pakettiautojen kohdalla päästöjen mukainen käyttömaksu tulee vasta 2008 vuosimalleista lähtien, joten painon mukaan nuo menee joka tapauksessa eikä siis tipu muutoksen johdosta (ellei saa taisteltua päästöjen mukaiseksi)
                                              Käyttövoimaveron kohdalla ei ole tullut muutosta. Vakuutukset voi olla pienemmät.
                                              Työkaverin transportterissa oli vero noussut kun on matkailuautoksi rekisteröity. Eli enää ei ole niin kannattavaa laittaa moni paikkaista dieselautoa pakettiautoksi mutta farmariauton muuttaminen henkilöautosta pakettiautoksi on kannattavaa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Matkailuautojen ja pakettiautojen verotus muuttui juuri ylöspäin, ja niiden käyttömaksu perustuu nykyään painoon kuten muissakin ennen 2008 rekisteröidyissä tai joissa päästöjä ei ole mitattu. Eikai kukaan matkailuautoa pakettiautoksi muuta?
                                                Työkaveris transportterista menee samat maksut pakettiautona tai matkailuautona, koska ne on sama asia maksujen kantilta.
                                                Viimeksi muokannut Puuhapete; 9.5.2011, 14:16.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                                  Matkailuautojen ja pakettiautojen verotus muuttui juuri ylöspäin, ja niiden käyttömaksu perustuu nykyään painoon kuten muissakin ennen 2008 rekisteröidyissä tai joissa päästöjä ei ole mitattu. Eikai kukaan matkailuautoa pakettiautoksi muuta?
                                                  Työkaveris transportterista menee samat maksut pakettiautona tai matkailuautona, koska ne on sama asia maksujen kantilta.
                                                  Kyseessä siis tämmöinen minibussitransportteri, niissä ollut ennen järkevä muuttaa matkailuautoksi. Tuli vähän huonosti ilmaistua itsensä taas.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    No jos taas kyse oli oikeasti minibussista, eli siis 1+9 linja-autosta, niin siinähän ei ollut maksuja ollenkaan :)
                                                    Vaatii toki bussikortin jotta saa ajaa.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Taitaa olla 1+8 :o Ainakin kaksi "minibussi"transportteria tiedän mitkä on muutettu matkailuautoksi jotta päästään halvalla :F

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Juu tiedossa tuo saabin, tai oikeastaan izutsun 3.0 diiselin ongelma. Isän saabista aikoinaan joutuivat sisuskalut vaihtamaan, mut ilmeisesti viimeisimpiä tämä ei vaivaa. Vähän sama homma kun noissa audin 2.5 diiseleissä nokkien kanssa. Tuuripeliä kestääkö. Muuten ihan mukava kone, vaikkakin 3 litraseks alavireinen, lastua lastua...

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Oisko tässä pääkaupunkiseudulla jollakulla 1.9/2.5 TDIQ/4motion yhdistelmää, jota voisi tulla koeajamaan joku ilta? Yvtä voip laittaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Jokos VilleP:llä on vertailutesti kirjoitettuna?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Joo vertailu avasi silmiä. Varsinkin tuo 1.9 oli todella positiivinen yllätys. Ei veekuusikaan huono ollut, mutta ero tuohon 1.9:siin oli yllättävän pieni. Kutosella vaihtamistarve hivenen pienempi, ja näin ollen helpompi kaupungissa ajella, mut käyttökustannusten valossa taidan tuommoiseen 1.9 myllyyn tyytyä, lastulla kuitenkin kulkee jo ihan kivasti isossakin kopassa. Tosin taidan kallistua VW osastolle tässä, 2000-luvun audit vielä sen verran hinnoissaan quattrona.

                                                              Comment

                                                              Working...