Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Työmatka/käyttöauton valintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Työmatka/käyttöauton valintaa

    Rupeaa kilometrejä ja korvauksia niistä tulemaan, ja tuo ässä ei ole ihan siihen tehty, joten pitäisi tässä jotain toista kippoa rinnalle etsimään. Tarkoitus olisi pakuksi rekisteröidä, koska ei ole perhettä mitä tarviis kuljetella ja yritän pitää auton kustannukset mah. pienenä. Seuraavia vaihtoehtoja olen jo funtsinut:

    - Audi A4(B5) Avant 1.9 TDI Quattro
    - Audi A6(C4) 2.5 TDI Quattro
    - BMW 525 Touring E39
    - BMW 320 Touring E42

    Viimeinen on periaatteessa liian kallis, mut hyvällä säkällä jonkun karvalakkimallin vois saada edukkaasti. Syvästi audi uskovainen olen, mut noi bemarit ois pykälää uudemman tuntuisia, takavetoisia tosin:( Noita kolmea ensimmäistä sais ulkomailta tänne rekisteröitynä alle viidellä tontulla. Tuota tokaa on aika vähän tarjolla, mut jos jaksas ettiä ja ootella.

    Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen? Risut ja ruusut noista? Auton pääasiallinen tarkoitus on siis toimia työjuhtana, eli mahdollisimma pienet ylläpitokulut ovat prioriteetti 1 tai 2:)
    Viimeksi muokannut VilleP; 27.4.2011, 13:24.

  • #2
    Kyllä nuo viimeiset vaatimuksesi pistää bemut pelistä pois:) Oikeasti niistä ei ole varmaan työjuhdan toimee. Osatkin kalliihkoja.

    Paljon säästyt harmailta hiuksilta kun et laita lusikkaasi siihen soppaan.

    Nimim. 3v 530d ja vitutusta lähes koko aika vaikkakin toimi melkein kokoajan. kerran jätti tielle(mikään muu auto ei ollut tehnyt minulle tätä). Webasto toimi ~2kk koko ajasta vaikka sitä kahteen otteeseen korjattiin. 2pv. omistuksen alkamisesta cr-painelinjat alkoivat vuotaa. En jaksa enkä edes halua muistella kaikkea.

    Comment


    • #3
      Näinhän se menee, jos yhdellä ihmisellä on huonoja kokemuksia jostakin, niin yleisesti ottaen kaikki saman lajin edustajat ovat ihan pa***ja. No, sen enempää ottamatta kantaa BMW:n järkevyyteen ja kestävyyteen, suosittelisin myös tutkaisemaan 3B farkkupassatin, niitäkin saa nelivetoina. Ajettavuudelleen ihan ok, ylläpitokulut riippuu autolla ajetuista kilometreistä. Helppo ja aika halpakin korjailla ja hankintahintakin alkaa olemaan varsin edullinen.

      Comment


        #4
        Mä olen vähän samassa tilanteessa kun tarviis syksyllä alkaa taas itse ajamaan pitkää työmatkaa ja vielä parempi puolikaskin samaan ralliin. Autoille tulee n. 65tkm ja 35tkm vuoteen kilsoja ja rahaa on luonnollisesti liian vähän. Lisäks tollasilla kilsoilla ei viitsi ostaa kovin kalliita autoja arvoaan kilsoilla tiputtamaan.

        Vaihtoehtoa yksi olen suunnitellut ja se kertaa kaksi. Saksassa todella halpoja, löytyy ykkösellä alkavia mittarilukemia ja verakaan ei kauheesti tule.

        Vaikka kuka sanoisi mitä niin kyllä ajoa varten 1,9tdi mun luottamuspisteet isoveljeltään vie.

        Tällä hetkellä vaihtoehto 2 alla ja se saa tietysti toimittaa toisen auton virkaa jos se itse haluaa ;)

        Comment


        • #5
          Eipä nuo C4 sukupolven R5 dieselit kovin epäluotettavia ole :) Suhteessa lukumäärään, en kovin montaa hajoamista tiedä. Itsellä toki yksi näistä särkyneistä, mutta menee kategoriaan paska säkä. Yhtälailla yksi 1.9 koki itsellä totaalituhon, joten molempien kanssa ollut myös murheita.

          Noista kyllä valitsisin C4 mallin, vaikka onkin hankala löytää. Varsinkin maantiellä miellyttävä ison kokonsa vuoksi, mahtuu myös tavaraa kyytiin. Myöskään kaksi isoa miestä etupenkeillä ei ala ahdistaan, omaa tilaa molemmille.

          A4 taas kulkee varmasti pienemmällä soppamäärällä. Tosin, tuo oma C4 q vienyt nyt tasaisesti 6-7 litran väliin, riippuen kaupunkiajon määrästä. A4 jakajakoneella vienee 5-6 litraa sataselle. (50 tkm / vuosi, eroa tuossa ~650 euroa naftakuluissa)

          Mutta kuten Jannekin jo totesi, tuollainen 3B passatti, farmari ja nelivetona olisi vallan mukava peli. Tekniikka vastaava kuin A4, mutta isompi sisätiloiltaan.

          Comment


          • #6
            Ehdottomasti vaihtoehto 2, on tosin noista vaihtoehdoista selkeästi harvinaisin. Vähintään 150km tulee tuollaisella ajettua päivittäin, downgreidasin C5 2.5 V6 tdi:stä, enkä pysty vieläkään käsittämään miten huoletonta voi autoilu olla. 1.9tdi:tä ajaneena, en edes harkinnut sellaista, on ne niin hengettömän tuntuisia, IMO.

            Tällä hetkellä 175hv/360nm, eli tehojen puolesta oli tosin upgeidaus.

            Alkuperäinen kirjoittaja mk0 Näytä viesti
            Tällä hetkellä vaihtoehto 2 alla ja se saa tietysti toimittaa toisen auton virkaa jos se itse haluaa ;)
            Jos sun profiili pitää paikkansa, niin sulla ei ole vaihtoehtoa kaksi käytössä.

            Comment


            • #7
              Itsellä myös uusia tuulia autoilun saralla, joten täältä vois joutaa hieman jo päivitelty c4 2,5tdi quattro. Melko karvalakki mallia tuo on, mutta joitakin muita plussia löytynee jotka kompensoi asiaa. Kiinnostuneet voi kysellä privalla lisää.

              Comment


                #8
                Kyllä se profiili paikkansa pitää ja huomasin myös virheen. Nyt kun osaan lukea niin ääni täältä myös vaihtoehdolle kaksi.

                Mun paras auto tähän mennessä on ollut C4 korinen -94 satanen 2,5tdi edestä rapsuttavana. Harmittaa vieläkin kun myin pois laatikkon vaihdon jälkeen. Huoleton peli.

                Comment


                • #9
                  Joo ehkä tuo 525 on ainakin pudotettu pelistä. Muutenkin arveluttaa takapotkut, kun eikös täällä etelässä ole nykyään olosuhteet kuin napajäätiköllä?:) Ilman maasturia ei pärjää:) Pasuuna ei sekään huono vaihtoehto ole, sen ulkonäkö ei vaan viehätä, mutta ehkä se ei ole nyt tärkein.

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa pistää tohon listaan myös passat. 1.9tdi nelikko.

                    Comment


                    • #11
                      Juu noita passatteja äsken kattelin. Varteenotettava vaihtoehto myöskin. Onko volkkarin ja audin välillä vakuutusmaksuissa suurta eroa?

                      Comment


                      • #12
                        Hämmästyttävän pieniruokainen auto on ainakin 1.9 passatti syncrona, AFN vei vakiotällissä alle 5l/100 helposti, enempi polettamalla sitten liki 6. Nykyään hieman optimoituna keskikulutus pyörii 5.5 kieppeillä, mut ei tarvi jalkoihinkaan jäädä. Muuta vikaa siinä ei juuri ole kuin että kiihdytyksessä neloskone on karkean kuuloinen.

                        Comment


                          #13
                          Ehjän C4:n suuntaan täältäkin ääni, saman ongelman kanssa painin vuosi sitten :) Kyyti on lepposta ja liikenteen seassa pysyy kohtalaisella kaasujalalla. Kulutuslukemat pyörineet talvinopeusilla ja alkuperäisrengastuksella alle 7l/100km, kesällä hivenen enemmän.

                          Comment


                          • #14
                            Siis selkeeseen A->B kehosiirtovälineeseen 1.9tdi passat. Yks mukavimmista autoista ajaa mitä mulla on ollut. Kunnon penkki käsituella ja niskatuella oli kova sana mulle.
                            Ei sekään nyt ihan ongelmaton ole, mutta kyllä 130hp versiot on ihan pirteitä ilmestyksiä.

                            Mitä tosta A6:sta vois sanoa. Ei voi verrata oikein, koska pasuunassa oli ihan perus meininki renkaista lähtien. Sitä kautta ajomukavuus oli aivan eri.
                            Vaikka moniongelmainen tuo oma onkin, niin ei siinä silti vielä ole ollut mitää kallista ja fataalia. Tai siis pakolliset mitä on pitäny vaihtaa on ollu pari tukivartta ja jarrujen herkistelyä.
                            Halvemmalla pääsee 1.9:llä ja jos löytää vielä AFN koneisen nelikon niin se menee vähiten(etuvetoset erikseen). Nuo pumpparit ei mulla ole ollut mitään taloudellisia. 6l vei molemmat, Tippari passat ja nyt tuo Caddy. Ei jää A6 paljon jälkeen.

                            Ja jos koosta puhutaan niin meidän III koppanen farmari golffi on saman kokonen kun tuo A6:nen. Sivusuunnassa toki A6:ssa on enemmän tilaa, mutta muuten isoa eroa ei ole. Paitsi takapaksin tila, johon mahtuu oikeasti jotain korkeeta :) Okei, 3B passat ja A6/C4 on aika saman kokosia autoja.
                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 26.4.2011, 12:04. Perustelu: B5 -> 3B

                            Comment


                            • #15
                              1.9tdi:n hyvät puolet ovat litran-puolitoista pienempi kulutus ja mahdollisesti alhaisemmat vakuutusmaksut. Itse moottori ei noissa sinänsä suuria käyttökuluja aiheuta, vaan lähinnä se koppa mihin on asennettu.

                              C4 koriset on paljon ajettuja, joten alustan osat alkavat olla vaihtokunnossa ellei sitten satu olemaan jo vaihdettu. Osat kuitenkin saa luokkaa 500-600e ympäri auton ja niitä ei tarvi uusia kuin kerran. Omassa alkaa olla maalipintakin jo kamalassa kunnossa, mutta aina vaan tärähtää tulille ja kuljettaa välin A-B.

                              Comment


                                #16
                                Mites mersun cdi:t? Eilen juuri ajelin kesärajoituksilla Tampereelta Turkuun ja kulutus satkun keskinopeudella oli 4,8L/100km. Toi 2.2L diesel on siitä kiva, että se ei kovin helposti sammu ja vääntöjä saa aika mukavasti. Kai ne kestäviäkin ovat. Todistettavasti viripotentiaaliakin on. Mulla taitaa olla joku 180hv omassa ja ihan mukavasti se käyttöautoksi liikahtaa. Varsinkin kun sen suhteuttaa kulutukseen.

                                Comment


                                • #17
                                  No työmatka-auton kohdalla itse pitäsin sen mahdollisimman orggiksena, eli ei mitään virityksiä yms.
                                  Yksi tuli listalle mieleen. Neloskoppanen Golf. Löytyy myös 4motionina.

                                  Comment


                                  • #18
                                    c4:n ja e39:n jättäsin väliin.

                                    toisaalta quattro on aina quattro mutta eipä tuo e46:n huono vaihtoehto ole, tsekkaa btcf foorumi myös ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Taitaa jäädä penarit pois vaihtoehdoista takavedon ja korkeiden vakuutusmaksujen takia. A4 TDIQ vs. 320d eroa ~500€ vuodessa audin hyväksi...

                                      Comment


                                        #20
                                        W203 mersuja ja e46 bemareita enemmän ajaneena voisin vähän summata plussia ja miinuksia.
                                        Mese:
                                        -Hiljanen
                                        -Mukava ajaa, ei pintakova, mutta jämäkkä
                                        -Melkoisen tunteeton urille. Edes matalaprofiilirenkailla ei vetele kovin pahasti.
                                        -Ruoste. Sitä noissa vaan usein tuppaa olemaan.
                                        -Hyvät diesel koneet.
                                        -jos tykkää puuhastella vikakoodien ja muun auton tekniikan kanssa on mesen star aika paljon kalliimpi ja haasteellisempi kuin inpa.
                                        -Halpa vakuuttaa. Ainakaan tuon oman rakkineen vauutukset eivät olleet pahat.

                                        BMW:
                                        -Ehdottomasti sporttisempi olkoon mese sitten ihan millä tahansa varustelulla.
                                        -Hemmetin tarkka alustan säädöistä ja siitä huolimatta saattaa vedellä aika ikävästi jos alla sopimattomat renkaat.
                                        -pre-facelift mallit ruostuu luukuista. Coupen b-pilarista löytyy usein ruostetta oven silmukan kohdalta.
                                        -dieseleissä ollu kaikkee pientä. Kai ne jollain toimii ihan normaalistikin, kun niin paljon ajettuja on mynnissä.
                                        -Alustasta kuluu lähes kaikki. Heti kättelyssä saa varautua etutukivarsien vaihtoon. Ei oo kyllä paha homma ja mesestäkin noita menee.
                                        -kalliit vakuutukset. No ei ne nyt mitään ihan mahdottomia ole, mutta selkeästi keskitason yläpuolella.

                                        Molemmissa on puolensa enkä oikeasti pysty sanomaan kummasta tykkään enemmän. Sanotaanko että pidän molemmista yhtä paljon ja voisin jatkossakin ajella ihan kummalla vaan. Semoseen ihan tavalliseen arki ja työmatka-ajoon ottaisin ehkä mielummin mersun. Sen alusta kun on hiton hyvä juuri tuollaiseen ajoon. Varsinkin talvella kun tiet on pekkää patikkoa ja uraa, on mesellä aika paljon kivempi ajella. Sitten siihen kaikkeen muuhun ehkä karvan verran mielummin bemari. Sen ominaisuudet tulee esiin heti kun aletaan painelemaan poljinta syvemmälle. Se ei kuitenkaan oo merkittävästi mersua parempi ja sitä normaalia arkiajoahan noilla enimmäkseen ajellaan, joten pieni varaus sitä kautta mersulle. Mersun penkeistä oma selkä tykkäää enemmän. Hyvin erilaisista imagoista huolimatta molemmat kyllä ovat aika samankaltaisia ajella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos mahdollisimman edulliskäyttöstä ja järkevää (paikallis)työmatka-autoa etitään niin miksi ihmeessä täällä speksataan audia, bemaria ja mersua?! Vissiin todellisuudentaju vähän sumentunu porukalla :)

                                          Kun ei ole perhettä kuskattavaksi, E39 ja C4 jne kokoiset autot ovat heti täysin tarpeettomia.

                                          Lähetään liikkeelle vaikka skodasta. Jos tahtoo nelivedon niin vaikka ocu1. Jos pärjää ilmankin niin joku 1.4tdi fabia. Ovat muuten edullisia vakuutettavia.
                                          Sitten on tietysti se harmaa korolla -segmentti, jossa sekä kysyntä että tarjonta on suurta. Helppo päästä eroonkin, kun sen aika koittaa. Skodat ovat kyllä nykyään jo aikalailla ko. segmentissä. Näiden kanssa ei tarvii mitään pakukikkailujakaan.

                                          Tämä löpinä siltä pohjalta että hankit nykyisen käyttöharrasteen lisäksi jotain, et tilalle. Sitten jos olet vaihtamassa, menee tietysti ajatukset eri radalle heti alusta.

                                          Niin tai mikäli tajusin väärin tuon paikallistyömatkan. Jos tarvii ajella myös ympäri Suomen, joku isompi ja premiumimpi on äkkiä perusteltu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Rupeaa kilometrejä ja korvauksia niistä tulemaan
                                            Tuosta nyt voisi olettaa että pidempääkin siivua joutuisi lykkäämään. Tämä on toki puhdas oletus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No en vielä tarkkaan tiedä mutta veikkaisin että 50-60km päivä, että ei nyt ympäri suomea ajella, ainakaan vielä. Ja auto on tulossa samalla käyttöautoksi, tuo ässä jää harraste puuhiin, joten sais se semmonen olla millä mielellään ajelee ympäri vuoden, ja kun kotikonnuilla savossa käy, niin ei selkä ja hermot menisi pidemmässäkään ajossa. Ja kun on tottunut "premiumilla" ajelemaan, niin ei kehtais korolloihin siirtyä, olkoonkin ne halvempia käyttää:)

                                              - Mersua en edes mieti, hevosmiestä minusta ei tule;)
                                              - BMW jää pois kustannus syistä
                                              - Eli VAG-konsernin sisältä jokin sit. Näiden temput tunnetaan, joten niiden ylläpito kuluihin voin itse vaikuttaa positiivisella tavalla.

                                              Mainittakoon että vaikka perhettä ei ole, niin voin joutua työn puolesta kuskaamaan tavaraa, joten iso kori ei ole huono asia, tästä syystä fabian kokoiset on vähän ulkona tästä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ehdottomasti jos edullisuutta ja VAG-perhettä haetaan niin Passat tai Octavia 1.9TDI koneella.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä tollanen C4 alkaa olla jo hieman harraste kuitenkin.
                                                  Kukaan ei ole tarjonnu vielä Seattia? :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä tollanen C4 alkaa olla jo hieman harraste kuitenkin.
                                                    Eikös kaikki yli 5-v autot:) En minä osien vaihtoa pelkää, kaikkiin käytettyihin niitä pitää vaihtaa. Kunhan motti ja loota kestää kasassa että ei tule monen päivän kalliita katkoksia ajeluun.

                                                    Muutin hieman otsikkoa tarkennukseksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No mulla on ollu 3B Passat, 3-koppanen golf ja tuo Caddy, siis bensa audien lisäksi.
                                                      C4 Audilla silti ajelen. Mutta ei mulla C4 koppasta olis, jos se ei olisi R5 Tdi quattro.
                                                      Eikai näissä oikeestaa mikään hajoa, jos vain huollot on tehty asiallisesti ja liikkuvat osat, kuten kiristimet korvattu ajallaan.
                                                      Ja kun on vitosen murinaan tottunu, niin tuo R5 tdi on ainoa vaihtoehto.
                                                      Suhteellisen painavana autona käyttömaksu on hieman korkeampi ja kulutus ei kilpaile uusien dieseleiden kanssa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kulutuksesta olen hieman eri mieltä, ei kai nuo uudemmatkaan yli nelisylinteriset dieselit juuri alle 6,5-7l mene nelivetona?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos ette pistä pahaksi niin lainaan vähän aihetta. Pitäisi vaihtaa kulkine farkkuun, jossa kulkisi (kohta) iso saksanpaimenkoira. Perhettä ei ole, joten muut kriteerit aika samat, kuin ketjun aloittajalla. Olen miettiny vaggineiden lisäksi myös Volvoa (lähinnä XC70) ja Saab 9-5:sta. Onko näistä kellään kokemuksia tai muista "hyvistä koira-autoista"?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itellä ollu kolmisen vuotta tuommoinen c4 a6 2,5tdi quattro työmatkakulkineena. 400tkm tuli just mittariin ja viime kesänä jouduin pumpun uusimaan joka oli pikkusen kalliimpi remppa, muuten ei kyllä ole ollut mitään isompaa. Pakuksi rekisteröity nii ei kulutkaan ole mahdottomat.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X