Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi ostettu =)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi ostettu =)

    Saludos,

    Johan sitä miltei 3 vuotta ehtikin kestääkin, siitä kun myin edellisen VAG-konsernin tuottaa pois - Ol'n'(t)rusty A6 C4 väkivahvalla rivi-5 nokipumpulla - olosuhteiden pakosta tosin.. monesti ikävä vieläkin tuota koslaa, niin monta viikonloppua tuli vietettyä tallilla remonttien parissa..

    Tuli mahdollisuus lähteä hetkeksi lepuuttamaan mieltä ja kehoa lounaiseen Euroopan kolkkaan, joten kotomaan ajokit meni myyntiin ja reissusta uutta alle, vääränmerkkistä tosin. Nyt kun paluu Suomeen alkoi olemaan edessä, niin alettiin katselemaan vaimolle käyttis-autoa. Muuttoajoneuvo-alennuksiin ei tämän kanssa ehditty, katkesi täällä työsopimus sen verran pikaisesti, joten se osaltaan rajoitti hankintaa..



    Noissa vm.2000+ vehkeissä on pitkään aiheuttanut turhaa ahdistusta kaikenlaiset OBD ja elektroniikka-hässäkät, joiden korjaukset vaativat joko kalliita apuvälineitä, osaavan korjaamon, ja/tai paljon rahaa.. Eli tällä kertaa oli mottona 'älä osta itseäsi monimutkaisempaa autoa' - eli hyvin über-simppeli kärry oli hakusessa. Ja koska aiempien ajoneuvojen osalta oltiin päästy noiden 4x4 fiilisten makuun, ei vaimolle nytkään muu kuin neliveto kelvannut.. eli valikoima täällä 'ikuisen auringon maassa' oli vielä rajoittuneempi.. samaten kuin paikallisten alkuasukkaiden täydellinen rahan arvon ymmärtämättömyys (kolhittu 3-4 vuotta vanha Seat Ibiza, jolle ei välttämättä ole tehty muita huoltoja kuin kiillotettu kromista pakoputken päätä, on naapurilla tarjolla hintaa 11'000€)



    Anyway, nelivetoja oli kyllä tarjolla, mutta aina mentiin joko hintaluokassa liian korkealle - eli verot olisivat Suomessa kasvaneet eksponentiaalisesti, tai sitten nelivetotekniikka oli toteutettu jollain käsittämättömällä tavalla (hittoon kaikki aivolaatikot).. Eli pikkuinen quattro oli etsinnässä (no okei, toinen vaihtoehto oli Mitsu, varsinkin Outlander'in ekoja malleja saa täältä ihan edullisesti, mutta ei vain löytynyt mistään liikkeestä tähän hätään). Täällä kun ei tunneta kuluttajasuojaa samalla tavalla kuin Eurooppalaisissa sivistysvaltioissa, oli kaupastakin ostamisessa omat riskinsä. Takuu täytyy ostaa erikseen vakuutusyhtiön kautta ja kaikkea muuta mielenkiintoista..

    Paikallista nettiautoa selailtiin, ja lähinnä etsittiin saksalaisia nelivetoja, kokoluokkana pieni/keskisuuri. Lähinnä keskityttiin aluksi A3'siin, mutta ne tuntuivat olevan täällä yllättävän arvokkaita. Ilmeisesti pienistä autoista joutuu miljoonakaupungissa maksamaan 'pienen auton lisää'.. Lopulta löytyi sopiva ehdokas - '99 A4 1.8T quattro - ja hinta yms. vertailujen jälkeen soitto ja koeajon sopiminen. Lauantai-aamusta junalla kylän keskustaan ja lyhyt kävelylenkki autokaupan pihalle, missä sovitun tapaamisajankohdan jälkeinen - normaali - 20min odottelu ennen kuin myyjä saapui paikalle. Tosin hyvä niin, ehdittiin tutkia edellisenä iltana pihalle ajettua autoa päällisin puolin, ja normaaleja kolhittuja puskureita lukuunottamatta täytyy sanoa, että hyvältä näytti. Mitään maali-, tiiviste- tai kolarivikaa ei näkynyt, ainoastaan yksi pieni kiveniskemä tuulilasissa ja tietenkin ajovalojen laseissa ja maskin ympärillä.

    Myyjän saavuttua paikalle todettiin, että 'näyttää hyvältä, saadaanko avaimet koeajolle'.. ja paikallisiin tapoihin tottuneena oli hämmästys suuri, kun myyjä antoi avaimet ja sanoi että 'ajele rauhassa'.. Eli konehuoneen tarkistus, normaaleja 'käytönjälkiä' - ei siis vastapesty tms. Öljyt ja nesteet OK.. kärry käyntiin ja ihmettelin kuinka täällä ajossa ollut auto kuulosti niin 'normaalilta', ei ylimääräisiä ääniä, huohotusta, eikä mitään muutakaan mikä olisi vaikuttanut huolestuttavalta.

    Ajolenkkinä ensin lämmittely läheisen teollisuusalueen ympäristössä, että pääsin sinuiksi vähän oudolta tuntuvan kytkimen kanssa. Sitten isommalle tielle ja reilusti vauhtia. Rengasmelu kuului 80+km/h nopeuksissa aika kovana sisälle, mutta kumit olivatkin mallia 'hiihtoliiton hyväksymät'. Ohjaus oli vakaa, ei rutinoita voimansiirrosta eikä kolinoita töyssyjen/monttujen yli ajettaessa. Kone kävi mallikkaasti ja kiihtyvyys riitti vanhan diesel-miehen tarpeisiin.

    Ilmoituksen ja mittarilukeman mukaan autolla olisi ajettu 105'000km, ja sisustasta päätellen lukema saattoi pitää hyvinkin paikkansa. Täällä on täysin normaalia, että autoilla ajetaan jopa alle 5000km vuodessa, mutta käyttötunnit ovat sitten aivan toistaluokkaa; eli ruuhkissa seisoskelua ja nykivää ajoa. Tässä A4'sessa eivät nuo kilometrit kyllä tuntuneet, eikä tuo kytkinkään lopulta hankala ollut - irrotti vähän ylempää kuin mihin olen tottunut, ja vaihdelaatikko tuntui ehkä vähän 'kovalta'. Hieman alkoi epäilyttämään kyllä lopulta auton kunto ja nuo kilometrit, kun emme löytäneet huoltokirjaa. Eli pienoisia epäilyjä oli.. Ajokokemus ja fiilis oli kyllä mitä mainioin, ja vaimokin tuntui tykkäävän (eli iso plussa mulle)..

    Vajaa tunnin sekalaisen lenkin jälkeen paluu kaupan pihaan, ja sisälle haastattelemaan myyjää. Kyselin auton historiasta ja huoltokirjasta, ja hän kaivoikin täydellisen huoltokirjan hyllystään muiden auton papereiden lisäksi. Käytiin muutamat käytännön kuviot läpi - takuu yms. - ja nimet papereihin. Oma Visa-kortti ei vain riittänyt kärryn maksamiseen, joten vaimon Visa avuksi.. vielä kertaalleen kaikki paperit ja huollot läpi, ja avaimet kädenpuristuksen myötä kouraan. Hieno homma.. Viikon/parin päästä pitäisi tulla auton paperit postissa omilla nimilläni, ja firman vakuutuksilla saan ajella muutaman päivän (tosin omat vakuutuksen saisi puhelinsoitolla, mutta tällä kertaa ajattelin jopa kilpailuttaa vakuutusfirmoja).

    Viikonloppuna sitten paikalliselle biitsille. Eli ajoa tuli yhteensä reilu 150km (biitsille on vain n. 30km, mutta emme tyytyneet turistirantoihin vaan ajeltiin vähän kauemmas rauhallisimmille seuduille. Ajoreissun aikana totesimme, että automaatti-ilmastointi toimii hyvin, ja auto on yhtä hyvä ajaa kuin se koeajossa tuntuikin. Ainoastaan jäähdytysnesteen lämpötilamittarissa tuntui olevan joku kosketushäiriö; välillä se näytti ihan hyvin n. 88 astetta, ja hetken kuluttua tippui 'nolliin' eli 60asteeseen. Öljyn lämpötila sen sijaan oli koko ajan vakaa. Kone ei savuttanut, eikä muutenkaan oireillut. Sinänsä ihmeellistä, jos olisin kerrankin osannut ostaa auton ilman isompia vikoja (joo, noista muista autoista ei sen enempää, sanotaan vain että tulee liian helposti ostettua tunteella kuin järjellä).

    Täytyy käydä nuo anturien liitokset läpi tuon lämpötilamittarin takia; mietin vain että vaikuttaakohan se koneen kulutukseen/käyntiin, mikäli anturi reistailee.. näin olettaisin, mutta ei ainakaan ajossa huomannut tehojen katoamista tms. Eli vika saattaa olla itse mittaristossakin; jonkin verran ilmeisesti tuo +35 asteen lämpötila ja päivän auringossa säilyttäminen heikensivät mittariston näytön toimintaa.. iltapäivällä sai kyllä vielä teksteistä selvää, mutta ei niin hyvin kuin aamulla kun auton ajoi maanalaisesta autotallista pihalle.

    Varusteiltaan auto on aikalailla mallia 'karvalakki' - ei mitään muita hienouksia kuin kai sitten tuo automaatti-ilmastointi. Myynti-ilmoituksessa oli maininta tempomat'ista mutta ainakaan mitään ylimääräistä viikseä ei löytynyt, eikä niitä vakionopeussäätöjä valoviiksestä. Nyt on hankinnassa jonkinlaiset istuinsuojat, niin ei tarvitse pelätä aurinkorasvojen ja merisuolan jälkiä penkeissä. Samaten Suomeen tultaessa tulee hankintaan kumimatot (ellei Saksan postimyynnistä löydy hyviä, niin taitaa tulla foorumin ostetaan-osastolle ilmoitus). Ajovalojen osalta tekisi kovasti mieli jotain hieman valaisevampaa kuin nämä pre-facelift H1/H7't - mutta katsellaan noita sitten talven aikana, kun paluu Suomeen on ajankohtainen.

    Sen verran lueskelin huolto-opasta noista nokkahihnojen vaihdosta, että se olisi tehtävä 128'000km huollossa. Eli yritän ajella 'rauhallisesti' parin kuukauden kuluttua kärryn Suomeen ja teettää täydellisen huollon sitten siellä. Täällä osaavan huollon löytäminen on ulkomaiselle lähes mahdoton urakka; merkkikorjaamot ovat (kuulemma) selkeästi parempia kuin paikalliset 'kolarikorjaamot' joissa pääsääntöisesti vain kitataan ja maalavaan kolhittuja puskureita. Mutta perus-öljynvaihdot yms. täytyy nyt kuitenkin tehdä ennen hippien road-trip'piä.

    Jot'tuommoista.. kyllähän tässä vanha diesel-mies melkein jo innostui limupulloakin pienemmästä puhallinkoneesta; ja tuo A4'nen oli huomattavasti mukavampi kuin mitä aiempien ajokokemusten perusteella muistin. Ehkä noihin aiempiin kokemuksiin vaikutti talvinen sää ja pukeutuminen; mahtuu kokoa 46 oleva fläpäri paremmin tuonna polkimille kuin saman kokoinen talvisaapas;-)

    Jatkamme ihmettelyä ja kysymyksiä seuraa.. mutta kiva olla 'takaisin' täällä..

    -tuumas toomas

    #2
    Oiskohan siitä vaan yksinkertaisesti termostaatti loppu/särki.
    Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:19.

    Comment


    • #3
      Tuo hihnanvaihto kannattaa tosiaan tehdä, sehän on myös ikäriippuvainen, eli olisiko n.6v tai 128tkm välein, riippuen kumpi tulee ensin täyteen. Gummihihnakin aikasta hyvin kovettuu yli kymmenessä vuodessa, jos huonosti käy.
      Ja teretulemast takaisin kerhoon, itsehän pienen harharetken jälkeen viime syksynä palailin tänne myös :)

      Comment


      • #4
        Tuota termostaattia mietin itsekin, mutta mittarin viisari tipahti sen verran nopeasti siihen 60 asteeseen (ts. 'nolliin') että en oikein usko nesteiden jäähtyvän aivan niin nopeasti. Ja samaten lämmöt eivät siinä 90 asteesta ylitse nousseet. Täytyy tutkia ja pistää kanssa termari vaihtolistalle.

        Remmin osalta hieman arveluttaa tämä tuleva 3500km reissu; täytyy lueskella tarkemmin noita merkkiliikkeen leimoja/huoltoja, ja vaikkapa kysellä sieltä liikkeestä että onko remmi vaihdettu tuon vuosimäärän mukaisesti. Täällä en oikein sitä viitsisi/uskaltaisi lähteä vaihdatuttamaan, varsinkin kun on tuo pitkä ajomatka tulossa eteen; eli jos asennuksessa jotain menee vikaan tai joku pultti jää kiristämättä, niin Saksan autobahn'alle on tylsä jäädä odottamaan lava-autoa..

        -t-

        Comment


          #5
          Omasta kotterosta (A6 1.8T, AWT) oli lämpötila-anturi särki. Oireili juuri samanlaisena, eli osan ajasta oli "nollassa", joskus nousi normaaliin mutta ei koskaan yli. Anturihan on nelinapainen, ainakin omassa, ja siinä on siis kaksi anturia yhdessä kotelossa, ja kun katsoin vcds:lla, niin ecun ilmoittama/näkemä vedenlämpö olikin huomattavan paljon lähempänä oikeaa. Tästä päättelin anturin olevan rikki. Eikös tuon saa luettua myös ilmastoinnin paneelin kautta, en tiedä sen tarkemmin mistä ja mihin lähtien se toimii...

          Comment


          • #6
            kaksi anturia yhdessä kotelossa, ja kun katsoin vcds:lla, niin ecun ilmoittama/näkemä vedenlämpö olikin huomattavan paljon lähempänä oikeaa
            ok - eli mikäli tuossa AEB-koneessa on samainen anturi, niin ECU'n voisi olettaa pelittävän normaalisti; eli seokset yms. kunnossa - vaikka mittari sekoilisikin.. Täytyy tutkia/mittailla ja tarvittaessa vaihtaa tuo anturi, mikäli on omin voimin tehtävissä kadun varressa (tai sitten vietävä jollekin pajalle öljynvaihtoon ja vaihdattaa tuo anturi samalla).

            -t-

            Comment


            • #7
              Pistetäämpä päivitystä, vaikka hetkinen aikaa on jo kulunutkin edellisestä kerrasta..

              Eli lokakuun puolissa välin ajeltiin 3500km Suomeen reittiä Espanja-Ranska-Sveitsi-Saksa-Tanska-Ruotsi.. Auto pelitti mainiosti, joskin ensimmäisen pakkasyön jälkeen (etelä-Saksassa) syttyi aamulla Airbag-merkkivalo. Oltiin edellisenä iltana laitettu istuinsuojaa paikoilleen, joten arvelin herjan johtuvan siitä penkin alla olevan liittimen heikosta kontaktista.

              Paluu Suomeen sujui ilman isompia ongelmia, joskin Tanskan jälkeiset pakkasyöt pistivät vakavasti epäilemään paluupäätöksen järkevyyttä. Ja perinteiseen tapaan Tukholma-Turku -lauttamatka oli koko reissun paskin osuus; hyvät sapuskat tosin..

              Turussa Tulliin hakemaan ajolupaan leima (vai mikä se lappu nyt olikaan nimeltään), ja sateessa ajelua kohti Hämettä. Kyllä Suomen syksy on sitten kaunis.. Seuraavana viikonloppuna taisi olla ensimmäiset kunnon pakkasyöt, joten kyselykierros talvirenkaista ja Nokian nastat löytyivätkin. Harmi vain että tuntuu äänieristys jääneen aikas heppoiseksi A4'sen osalta, eikä noita nastoja meidän suunnalla niin paljoa (kai) sitten oikeasti tarvitsekaan, joten Foorumin kautta peltivanteet+kitkat (muutaman mutkan kautta) alle. Nyt on jälleen leppoisa kurvailla duunimatkojakin.

              Tampereen Tullissa kävin molempien autojen papereiden kanssa 19.10. - ja veropäätös tuli A4'sesta jo 29.10. Sinänsä outoa, koska kovasti painottivat rekisteröintikatsastuksen aloittamisen tärkeyttä ennen kuin saavat verot laskettua. Ja koska ajolupa päättyy autoveron eräpäivänä (15.11.) tuli yllättäen kiire Airbägin merkkivalon ja katsastuksen kanssa. Eli soitto OBD.FI'lle ja heräteostoksena V-Checker. En itseasiassa ehtinyt edes tutkimaan manuaalia kun piti jo maanantai-aamusta ajella paikallisen katsastuskonttorin pihalle. Leimaa oli vielä pari kuukautta voimassa, joten pelkkä rekisteröintikatsastus olisi riittänyt. Päätin kuitenkin tehdä samalla kuntokatsastuksen, jotta saisin 'pitkän' leiman papereihin. Konttorin parkkipaikalla kokeilin V-Checker'iä - ja kiinalaisen näppäimistörakenteen kanssa opittua surffaamaan valikoita läpi, onnistui Airbag-merkkivalon sammuttaminen (eli vian kuittaaminen). Hieno homma ja näppärä laite.

              Katsastus sujui mitä leppoisammin, aika löytyi välittömästi ja insinööri oli aivan asiallinen kaveri. Taitaa tulla vakikonttori, mikäli muutkin inssit ovat samaa luokkaa. 4-vetoauton ollessa kyseessä tehtiin jarrutesti konttorin pihalla. Ainoa suullinen maininta löytyi raidetangon päiden kumisuojusten kunnosta.. tai ei niiden kunnossa isommin mitään vikaa ollut, olivat vain molemmilta puolilta 'luiskahtaneet' paikoiltaan siten että varmastikin tämän talven aikana alkaa tulla välystä niveliin. Täytyy pistää korjauslistalle. Mitään muuta mainittavaa ei autosta löytynyt, vaikka olin jo varautunut alustan osien uusimiseen tms. Masokistisesti vähän miltei harmitti, kun ei tullut hyvää syytä uusien osien hankkimiselle (periaatepäätös tuli tehtyä, että jos/kun jokin osa hajoaa, se korvataan paremmalla osalla).

              Konttorin paperitöihin meni sitten vartti, mitään erillisiä todistuksia ei tarvittu, tuon ikäisestä autosta löytyy kaikki tarvittava tieto alkuperäismaan rekisteriotteesta, ja konehuoneen tyyppikilvestä. Eli laput kourassa ja pepsodent-smile naamalla poistuin konttorilta. Sitten vain töihin maksamaan verot ja loppuviikosta voin hakea kilvet (eli siinä vaiheessa kun maksetut verot näkyy Trafin tietokannoissa).

              Veroista sen verran, että oikaisupyyntö pitäisi laatia tässä lähiaikoina. Auto olin siis A4 1.8T Quattro sedan (18.1.1999) - mutta verrokki autona oli käytetty facelift mallin farmaria. Jos sitä jokusen kympin saisi pois. Verojen hinta oli siis n. 1600€. Rekisteröinti+kuntokatsastus maksoivat yhteensä 170€ + pakokaasumittaus 24€ (muistaakseni).

              Nyt sitten pitäisi hoitaa sama homma varsinaisen muuttoauton kanssa.. Siinä tosin on ajoaikaa tammikuun puoliväliin saakka, joten odotellaan rauhassa työtodistusta ulkomaiselta työnantajalta ennen kuin Tulli pääsee laskemaan vähennyksiä..

              Seuraavana varmaankin alkaa sitten pienet tuunausprojektit; öljyjen vaihto ensimmäisenä, ja ajovalojen parannukset heti kun sopivat umpiot löytyvät (saa tarjoja facelift HID-umpioita+tarvittavia komponentteja). Samaten alkoi ahdistamaan renkaiden vaihdon kanssa, kun ei noi hallitunkit mahtuneet oikein kunnolla auton alle (en uskaltanut nostaa siitä helman saumasta, missä kai 'pitäisi' olla nostopaikka). Löytyisiköhän tuohon malliin korottavia jousia?

              Mutta voi tätä ilon päivää..

              -t-

              ps. tuota V-Checkeriä täytyy vielä testata paremmin muidenkin ominaisuuksien kanssa, mutta tuo Airbag-kuittaus onnistui kyllä todella helposti. Tosin kun on tuommoinen vanha karvalakki-mallin kärry, niin kovin paljoa sillä ei varmaankaan pysty tekemään..

              Comment


                #8
                Tampereen Tullissa kävin molempien autojen papereiden kanssa 19.10. - ja veropäätös tuli A4'sesta jo 29.10. Sinänsä outoa, koska kovasti painottivat rekisteröintikatsastuksen aloittamisen tärkeyttä ennen kuin saavat verot laskettua. Ja koska ajolupa päättyy autoveron eräpäivänä (15.11.) tuli yllättäen kiire Airbägin merkkivalon ja katsastuksen kanssa.
                Tämä pätee CO2-verotettaviin. A4-AEB on sen verran iällä, että se verotetaan kokonaismassan mukaan, joka löytyy kivasti suoraan joka maan rekisteriotteesta.

                Tuossa on muuten myös kikkailun paikka, jos auto kaipaa COC-paperia eli verotus ei etene ennen ko. paperin toimittamista tulliin. Vaihtoehtoisesti tarvitaan hyväksytysti suoritettu rekisteröintikatsastus, jonka katsastustodistus toimitetaan tulliin. Kikkailulla tarkoitan nyt siis asioiden vetkuttamista. Ainoa vetkuttelua rajoittava on jo aloitetun katsastuksen loppuunsaattaminen kuukauden sisällä ettei tarvitse aloittaa alusta.

                Comment


                • #9
                  Tuommoinen 'viivytystaktiikka' oli itselläkin ajatuksena. Espanjan vakuutukset ovat voimassa vuoden loppuun, joten olisin ihan mielelläni ajellut noilla spanski-kilvillä ilman maksettuja veroja vielä reilun kuukauden. Eikä tilannetta helpottanut yhtään sekään seikka, että lopputili maksettiin ulkomaan tilille sen jälkeen kun olin jo Suomessa, ja rahojen siirrosta peritään sen verran isoa maksua että tulee halvemmaksi lentää itse hakemaan pätäkät pankin tiskiltä.

                  Katsastusinsinöörikin ihmetteli sitä veropäätöstä, ja sanoi että Tullissa ovat aiemmin kovasti vaatineet myös painon virallista ilmoitusta katsastuskonttorin kautta, ennen kuin verotus on voitu suorittaa. Mutta ilmeisesti jonkin verran yhdenmukaisuutta noissakin lapuissa..

                  Ai niin, mielenkiintoiseksi tästä koko hommasta tekee se, että vaikka Trafi ilmoittaa auton rekisteröinnistä lähtömaahan (ETA-maissa), jolloin ajoneuvon 'pitäisi' poistua automaattisesti lähtömaan rekisteristä. Mutta Espanjassapa tämä ei viimeisten tietojen mukaan noin menekään, vaan autokohtaiset tieverot yms. saattavat jäädä kerääntymään, ja parin vuoden kuluttua olen sitten hirmuisissa veroveloissa Espanjaan.
                  Eli spanski-viranomaisten mukaan minun olisi pitänyt poistaa auto ensin Espanjan rekisteristä ja vasta sitten siirtää se Suomeen. Näinhän homma menisi jos ulkomaisena ostaisin auton, eli siirtokilpiin tms. Mutta tässä tapauksessa en halunnut maksaa extra 300€ siitä että saisin viikon/parin siirtokilvet joihin ei sitten kuitenkaan olisi saanut Espanjasta vakuutusta.. Tosin tässä hommassa ei ole mitään ihmeellistä, kyseessähän on eräällä tapaa kehitysmaa (kuten Suomikin näissä veroasioissa). Eli katsotaan miten homma etenee; EU-kansalaisena luotan että euvostoliiton säännöt ovat samat kaikille;-)

                  Comment


                  • #10
                    Ja jos haluaa kunnolla vetkutella niin toimittaa Tullille tipoittain verotukseen liittyvät paperit. Jokaiselle paperille saa 2 vkoa täydennysaikaa :=) Tällä säästää varsinkin diiseleissä käyttövoimaveron/pv ja ajoneuvoveron samoiten. Molemmat alkaa juosta vasta kun autoon saa kilvet.

                    Katsastus kannattaa vitkuttelu mielessä tehdä vasta kun on saanut veropäätöksen. Tullille on nykyjään ihan sama milloin katsastuksen suorittaa. Aiemmin piti suorittaa viikon (vai oliko 10pv) sisällä maahantuonnista.

                    Comment

                    Working...
                    X