Bongasin tällaisen kommentin taloudellista ajamista käsittelevästä oppaasta
(http://www.motiva.fi/files/2130/Talo...as_ajotapa.pdf)
sivu 24, lainaus:
"Mäkisillä tieosuuksilla on tärkeää osata sovittaa ja hidastaa optimaalisesti, jolloin polttoainetta säästyy huomattavasti. Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin melkein pohjassa. Usein väitetään, että kaasupolkimen pitäminen näin alhaalla pienillä kierroksilla rasittaa autoa liikaa. Moottorivalmistajat ovat kuitenkin suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla noin 1200 - 1300 rpm."
Kuka bensa-auton omistaja tunnustaa ajavansa esim. 6-vaihteella viittäkymppiä jyrkkää mäkeä ylös kaasu pohjassa kierrosten ollessa ~1200 RPM. En ainakaan minä :)
(http://www.motiva.fi/files/2130/Talo...as_ajotapa.pdf)
sivu 24, lainaus:
"Mäkisillä tieosuuksilla on tärkeää osata sovittaa ja hidastaa optimaalisesti, jolloin polttoainetta säästyy huomattavasti. Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin melkein pohjassa. Usein väitetään, että kaasupolkimen pitäminen näin alhaalla pienillä kierroksilla rasittaa autoa liikaa. Moottorivalmistajat ovat kuitenkin suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla noin 1200 - 1300 rpm."
Kuka bensa-auton omistaja tunnustaa ajavansa esim. 6-vaihteella viittäkymppiä jyrkkää mäkeä ylös kaasu pohjassa kierrosten ollessa ~1200 RPM. En ainakaan minä :)
Comment