Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Taloudellinen ajotapa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Taloudellinen ajotapa

    Bongasin tällaisen kommentin taloudellista ajamista käsittelevästä oppaasta
    (http://www.motiva.fi/files/2130/Talo...as_ajotapa.pdf)

    sivu 24, lainaus:
    "Mäkisillä tieosuuksilla on tärkeää osata sovittaa ja hidastaa optimaalisesti, jolloin polttoainetta säästyy huomattavasti. Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin melkein pohjassa. Usein väitetään, että kaasupolkimen pitäminen näin alhaalla pienillä kierroksilla rasittaa autoa liikaa. Moottorivalmistajat ovat kuitenkin suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla noin 1200 - 1300 rpm."

    Kuka bensa-auton omistaja tunnustaa ajavansa esim. 6-vaihteella viittäkymppiä jyrkkää mäkeä ylös kaasu pohjassa kierrosten ollessa ~1200 RPM. En ainakaan minä :)

    #2
    Montakohan moottoria ja lootaa on noilla ohjeilla rikottu. Itse tiedän tusinan 02K lootan tasaupyörästöjä ja 02M 2massavauhtipyöriä kun moisella ajotavalla rikottu.

    Comment


      #3
      Miksi ihmeessä kaasu pitäisi ylämäessä pitää melkein pohjassa? Korttihan siinä lähtee jossakin vaiheessa ;)

      Comment


      • #4
        Silloinhan sitä polttoainetta vasta säästyykin, kun korttia kuivattelee ;) Ei vaan, aika mielenkiintoinen ohje kyllä. Taidan jättää kokeilematta kuitenkin...

        Comment


        • #5
          Juur mietin itsekin aamulla töihin tullessa samaa. Edellläajavien nopeus kun laski sen 10km/h kun ylämäki alkoi.

          Comment


            #6
            Perustuu varmaan moottorin pumppaushäviöiden pienentämiseen ja sitä kautta hyötysuhteen paranemiseen. Ihan tältä istumalta on kuitenkin aika vaikea kommentoida että mahtaako tuo päteä aivan kaikkiin mahdollisiin, vapaastihengittäviin ja ahdettuihin ym. Ohjetta kirjoitettaessa varmaan tuo Veskuh:n mainitsema tilanne on jäänyt huomiotta. :)

            Comment


            • #7
              Olen jo aiemmin nähnyt jollain keskustelualueella vänkää samasta asiasta, siellä asiaa perusteltiin ja laskivatkin monen miehen voimin juuri tuolla hyötysuhteella ja samalla sitä hyötysuhdetta myös varastoidaan niin teoriassa kuin käytännössäkin vastamäkeä seuraavaan myötäleeseen, eli jopa lisäämällä vauhtia (?) siinä vastamäessä parhaalla hyötysuhteella, voidaan sitten myös körötellä myötälettä tai mitä sitten seuraakaan pidemmälle, jopa nollakulutuksella.
              Ilmeisesti teoria olisi päteväkin ellei siellä tiellä olisi muita "säästämässä" kukin omalla tavallaan, eli ehkä lopputulos ei aivan vastaa käytännössä vaivaa mikä tuosta bongaamisesta aiheutuu joten mieluummin laitan vakkarin päälle ja annan auton itsensä päättää mikä on pelin henki.
              Kuitenkin kaikitenkin tuskin ajotavoilla muuten saa talouttaan kuntoon kuin myymällä auto pois tai sitten pientä säästöä voisi saada tiputtamalla keskinopeutta radikaalisti, eli se kaasupoljin mahdollisimman ylhäällä koko ajan...

              Comment


                #8
                Myöskin tämä lause kävi hieman silmiin:

                Moottorivalmistajat ovat kuitenkin suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella
                Voidaan ajaa, mutta onko se sitten järkevää... Auton moottorit ja monet muut tuotteet vielä näinä säästön aikoinakin mitoitetaan tehtaalta aika ronskia väärinkäyttöä silmälläpitäen. En pidä kuitenkaan mahdottomana Jonden mainitsemaa 2-massavauhtiksen rikkoutumista. 1200-1300rpm vedätettäessä tuollainen perus henkilöauton moottori ravistaa jo aika tavalla.

                Comment


                  #9
                  Joskus kokeilin typ32b/1.8 passatilla moista ajotapaa, ongelmaksi tuli vanhemmalla koneella öljypaineiden radikaali laskeminen kun ajettiin vetopäällä alle 1.5krpm alueella. Versiolla typ32b/2.2 ei ollut mitään ongelmaa kun vitosen sitkeys toiselta planeetalta kuin neloskoneessa - ja ilmeisesti öljypumppu/laakerit paremmassa kunnossa.

                  Comment


                    #10
                    Ei kai kukaan sentään sovella tuota niin, että vedättää väkisin koneen vatkatessa tuskissaan... Kyllä itsekin tuota ajotapaa noudatan sovelletusti. Jos kone vetää sukkasilleen ja kevyen tuntuisesti, en näe mitään ongelmaa suurella vaihteella ajamisessa kiekat 1300-2000 välillä. Se on sitten sulaa tyhmyyttä vedättää väkisin konetta niin, että se on kokoajan polvillaan. Siinä ei edes säästy bensaa.

                    Comment


                      #11
                      Jospa pidetään tuo oppaan kierrosalue dieseleiden käytössä

                      Comment


                        #12
                        S-tronic D-asennossa ja nopeus 50 km/h - kuudes vaihde/1200rpm. Vr6/BUB ja 98 bensalla ajellaan.

                        Itseä tämä aluksi vähän hirvitti koska kierrokset hiukan päälle tyhjäkäyntikierrosten. Kaipa tiedetty miksi ohjelmoitu noin, toivotaan.

                        Comment


                          #13
                          Dieselillä on taasen sulaa tyhmyyttä survoa kaasu pohjassa, pumppaushäviöt ei muutu mutta ruokaa työnnetään lisää. Ainakaan konsernin vehkeissä sitä kaasuläppää ei tietääkseni ole käytössä.

                          Comment


                            #14
                            No DSG:n kykä&2massapyörän paketti on kokonaisedullinen :)

                            Comment


                              #15
                              Ite koitan pitää kierrokset vähintään min. ~1500 ajon aikana. Taloudellisin nopeus on ollut mulla v6tdi:ssa ~90km/h ja 1600rpm 5l/100km keskikulutuksella. Tol isommalla ahtimella ei meinaa nykysin olla alhaal oikee hönkyä, ku ohjaus on mappiohjattu...savua kyl piisaa. :D

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja marre Näytä viesti
                                S-tronic D-asennossa ja nopeus 50 km/h - kuudes vaihde/1200rpm. Vr6/BUB ja 98 bensalla ajellaan.
                                Onhan tuo ihan ok tasaisella, kun pintakaasulla ajetaan eikä moottorin tarvitse vääntää rajusti. Silloin on varmasti taloudellisin vaihde eikä moottorikaan rasitu.

                                Ylämäessä laatikko vaihtaa sitten pienemmälle, niin kuin kuuluukin, tosin pari sekuntia myöhässä. Itse autan laatikkoa usein manuaalisesti ja vaihdan pienemmälle juuri ennen ylämäen alkamista. Siten säästyy ne pari sekuntia "jurraamista", jonka aikana laatikko huomaa, että tarvitaan lisää vääntöä ja vaihtaa pienempää pykälää.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
                                  Itse autan laatikkoa usein manuaalisesti ja vaihdan pienemmälle juuri ennen ylämäen alkamista. Siten säästyy ne pari sekuntia "jurraamista", jonka aikana laatikko huomaa, että tarvitaan lisää vääntöä ja vaihtaa pienempää pykälää.
                                  Samaa harrastan itsekin. Vaikka laatikko automaagisessa asennossaan, niin silti voi lääpysköistä tai kepistä nytkytellä pienempää.

                                  S-modessa taitaa kierrokset kuormittamattomana ja pintakaasulla pysytellä alimmillaan 2500-3000 rpm/min.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei pysty vaihtamaan pienemmälle ylämäen lähestyessä kun silloin vakkari putoaa pois päältä. :-p

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaihda automaagiin ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hannu Kulju Näytä viesti
                                        Ei pysty vaihtamaan pienemmälle ylämäen lähestyessä kun silloin vakkari putoaa pois päältä. :-p
                                        Uudemmissa Audeissa muuten vakkari ei tipu pois päältä vaikka vaihtaa vaihdetta. Vaihda siis uudempaan Audiin jos väkisin vaihdettavasta ei voi luopua. ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Mutta kun niissä uudemmissa Ahvenistollakin nähdyissä oli ihan pikkasen suolasempi hintalappu kuin mihin kukkaro voisi riittää ... Mennään nyt tällä hetki kunnes joskus toivottavasti on varaa päivittää C5->C6.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla on ollu tällä viikolla uskomattoman taloudellinen ajotapa. Mittarin mukaan bensan määrä TT:n tankissa on kasvanut, vaikka en ole käynyt tankkaamassa. Nyt mittari näyttää 1/1 (täysi tankki), vaikka edellisestä tankkauksesta on jo 295 km. Jihaa! ;)

                                            Comment

                                            Working...
                                            X