Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin A3:sta ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audin A3:sta ostamassa.

    Elikkä Audin A3:sta olen katselemassa, moottorina tulisi olemaan 1.9tdi.
    Elikkäs mitä "tyyppi vikoja" näissä on, Audia kun en ole ennemmin omistanut..

    Onkos näissä aina Webasto vakiona, vai saako näissäkin palella talvisin?

    Uudesta autosta ei ole kysymys, se mitä etsin on korkeintaan -03 mallinen (budjetti syistä).

  • #2
    Dieselistä ei ole kokemusta mutta alustan puslat ainakin kulutustavaraa, oven alaosat saattaa ruostua sieltä kumilistan alta ja ajonesto saattaa temppuilla kun ei tunnista avainta, noi nyt äkkiseltään tuli mieleen. Ainakin omalla olen ajanut 50 000 km ja 3v ilman isompia ongelmia, nyt taulussa 202000 km.

    Edit: Niin tarkoitetaanko tässä 8L vai 8P-mallia, eikös se vaihtunut juuri tuolloin '03 hujakoilla?
    Viimeksi muokannut sonikk; 29.12.2009, 15:00.

    Comment


      #3
      Lokakuussa 2003 sain Belgiassa työsuhdeautoksi 3-ovisen Audi A3:sen. Hain auton uutena maahantuojan liikkeestä (D'Ieteren Meiser, Brysselissä). Kyseinen auto oli minulla 3 vuotta, ja ajoin sinä aikana (2003-2006) noin 83 tuhatta kilometriä.

      Kyseinen Audi oli siis ensimmäisiä uusikoppaisia A-kolmosia (8P). Tämä oli siis vielä ilman "single frame" -maskia. Ja moottoria oli 1.9 TDI (77 kW, 105 HP, 1896 cc, pumppusuuttimilla varustettu diesel).

      Eräänä aamuna ensimmäisen vuoden aikana mittaristoon syttyi kaikki mahdolliset varoitusvalot. Muuten auto toimi vielä ihan ok. Mittaristo vaihdettiin takuuna.

      Toisen vuoden aikana akku levisi ja jätti tien päälle (mutta onneksi kotiin oli silloin matkaa vain 500 metriä. Jee! :))))). Myös akun vaihto meni takuutyönä. Ei aiheuttanut omia kustannuksia (paitsi tuli parkkisakko 15 EUR).

      Pientä miinusta täytyy antaa öljynkulutuksesta. Huoltoväli oli 15 tuhatta kilometriä. Eli "long life" -huolto-ohjelma ei ollut käytössä, ja siten moottoriöljyt vaihdettiin 15 tuhannen kilometrin välein. Huoltovälin aikana piti lisätä lähes 1 litra moottoriöljyä. Onneksi auto osasi kertoa aina, jos öljytaso oli minimissä, joten öljyjä ei tarvinnut aktiivisesti seurata.

      Muuten ei sitten ollutkaan mitään ongelmia. Paitsi valojen polttimoita piti vaihtaa useita. Se lienee normaalia, kun ajoa oli kuitenkin tuo 83000 km - eli aika paljon.

      Belgiassa ei webastoa tunneta eikä lohkolämmitintä, joten niistä en osaa sanoa paljonkaan. Mielestäni molemmat ovat aina ns. jälkiasennuksia - eli eivät tule koskaan vakiona, eivät edes Suomi-autoissa.

      Comment


        #4
        Tosin öljynkulutukseen "saattoi" vaikuttaa se, että paahdoin jatkuvasti autobaanaa kaasu pohjassa. Hyvällä kelillä (kun liikennettä oli vähän) auton mittarinopeus tasoittui aina lukemaan 210 km/h. Oikeasti auton huippunopeus on alle 200, joten tuo 200 ylitys meni puhtaasti mittarivirheen piikkiin :)

        Comment


        • #5
          Itellä on nyt ollu tollanen -02 1,9 TDI (96kw) quattro 3vuotta/100000km.tällä hetkellä autolla on ajettu 275000 km.

          Normi öljynvaihtohuoltojen lisäks vaihdettuja osia:
          -lämpötila anturi
          -laturin vapaakytkin
          -alustan puslia (alkuperäset kesti 270000km.)
          -kuluvia osia esim. jarrulevyt, iskarit, hehkut yms. yms.

          Noista vois tyyppiviaks sanoa tota lämpötila anturia.

          Webastoa näissä ei oo vakiona, mutta osassa noista TDI moottoreista on kannen päässä lisälämmitin. (3 hehkutulppaa vesiletkussa) Ei toi lisälämmitin ny webastoa korvaa mutta lämmittää kuitenki sen verran että ei tartte palella.

          Ps. Toi mun auto on ehkä kohta myynnissä :D
          Viimeksi muokannut HarriJ; 29.12.2009, 18:45. Perustelu: lisäilty tekstiä

          Comment


          • #6
            Ihan kiva kuulla vioista, ei noi nyt oikein suurilta vioilta vaikuta..
            kuinkas noi ovien ruostumiset, kun joku mainitsi.. onko hyvinkin yleistä..?

            Comment


            • #7
              Varmaan riippuu paljon pidosta ja kuinka paljon on jaksettu suihkia painepesurilla etenkin talviaikaan noita listoja, itellä pienet kuplat molemmissa ovissa maalin alla. Nähnyt kyllä yksilöitä missä ihan näkyvästi ruosteessa mutta autoa kattomallahan se selviää. Mutta tämä siis koskee tota ekaa 8L-koria, edelleen jäi epäselväksi kumpi hakusessa.

              Comment


              • #8
                ensin meinasin sitä vanhempaa mallia, mutta nyt on noussut kuume enempi tuohon uudempaan malliin -03->

                Comment


                  #9
                  Hyvä auto se 8P A3 on, ainakin minusta paremman näköinenkin kuin vanhempi 8L A3. Ja ainakin yksi 8L korisen S3:n omistaja oli sitä mieltä, että tiloiltaan isompikin tuo uudempi. Ei muuta kuin etsiskelemään ;)

                  Comment


                  • #10
                    Tuli mieleen ,että uudempi korimalli voisi olla helpompi jälleenmyydä aikanaan, noin niinkuin rahallisesti. Kenties.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla myös 15tkm huolto-ohjelma käytössä ja ihan sama; 1l öljyä pitää lisätä Audiin (a3 8p)
                      Mulla on mennyt 163tkm:n aikana yksi lämpötila-anturi rikki. Mitään muuta ongelmaa ei tuon öljynkulutuksen lisäksi ollut. Ja eikö se ole ihan jees että öljy vaihtuu koneessa?

                      Comment


                        #12
                        Itselläni toinen A3:n menossa. Eka oli mallia 8L ja nyt 8P.

                        Molemmista malleista on kokemuksia ja ainakin voin allekirjoittaa 8L mallissa tuon ovien listojen ympäristön ruostumisen. Omaan pirssiin noi ilmaantui molemmille puolille aika nopeesti sen jälkeen kun olin auton ostanut. Sen lisäksi ko. Audiin vaihdoin normihuoltojen lisäksi uuden termarin ja lambdan. Tuossa oli myös ilmeisesti jotain vuotoa pakosarjan ympäristössä kun se piti pientä "pörinää".

                        Nykyisessä 2.0 TDI:ssä ei ole vielä ollut isompia harmeja. Laturin vapaakytkin meni mullakin viime syksynä, mutta onneksi ei tarvinnut vaihtaa koko laturia, niin säästyi alta 100€:lla. Sen lisäksi jarrulevyt ja palat on vaihdettu kertaalleen (mittarissa nyt 125tkm) ja apparin etujarrusatulan purin ja huolsin kun pölysuoja oli mennyt halki ja sitä myötä kuraa oli päässyt sylinteriin ja mäntä hieman jumitti.

                        Lisäksi kun olen tänä talvena ajanut PK-seudun erittäin epätasaisilla pikkuteillä, niin olen havainnut pientä natinaa tukivarsien suunnalta ja kun kurkkaisin pirssin alle, niin näyttäis siltä että ainakin alatukivarren puslat pitää vaihtaa piakoin kun niissä oli halkeamia.

                        Muuten tykkään kyllä molemmista malleista. Mukava ajella ja pidempikin reissu menee helposti. Suosittelen että ota mieluummin 8P malli ja SP, sillä 8L:ssä takamatkustajilla on ihan onnettomat jalkatilat. Muutenkin 8P (etenkin SP) on hieman "modernimman" näköinen sekä sisältä että ulkoa.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä oli -02 8L ja auto toimi aivan moitteetta. En voi sanoa autosta mitään pahaa. Mitään suurempaa remppaa ei autolle tehty. Mallina oli juuri tämä 74kW... Sitten toki laitoin isomman turbon ja lastun ja putkiston ja vahvemman kytkimen yms. ;D

                          Comment


                          • #14
                            Oma A3 8P 2.0 FSI on ollut kohta kolme vuotta ja suht huolettomia kilometrejä on ollut. Puolat on joutunu vaihtamaan ja ilmastoinnin kompura levisi, molemmat korjaukset meni takuuseen. Tyyppivikoja molemmat.. muuten todella näppärä auto ja hyvä ajaa. Tuntuu kokoistaan isommalta. Itellä on 3-ovinen versio mutta jälkiviisaana ottaisin nyt sportbackin.

                            Comment

                            Working...
                            X