Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A2 1.4 TDI 90HV

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A2 1.4 TDI 90HV

    Päivää.
    Vaimo se vaan jaksaa valittaa kun myin rakkaan perheenjäsenen A2:sen pois jokunen kuukausi sitten. Ainoa keino päästä pälkähästä ostaa samanlainen tilalle. Mietin tätä isompikoneista TDI:tä. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä malllista? Eroja tuohon 75 hv versioon? Varmaan vähän rivakammin liikkuu.. Tuontiauto tietysti, onko veroista tietoa, en jaksa selailla noita tullin sivuja..?
    Kiitos etukäteen..

    #2
    En jaksa vastata.

    Comment


    • #3
      Kiitos. Asiantuntijoista on aina pulaa..

      Comment


        #4
        Mulla on kokemusta kolmelta vuodelta ja 70tkm matkalta. Olen koeajanut myös 75hv tdi:tä sekä molempia bensakoneita.

        Kaikki on toistaiseksi toiminut hyvin, kone on ihan hauska vaikkakin kaupungissa työläs lyhyen vetoalueen takia. Mun mielestä 90hv tdi on A2:n paras konevaihtoehto. :)

        Comment


        • #5
          Tuontiauto tietysti, onko veroista tietoa, en jaksa selailla noita tullin sivuja..?
          Joten jaksan kirjoittaa tänne ja kysyä?

          Comment


            #6
            Sieltä tullin sivuilta ei muuten välttämättä löydy hirveästi tietoa 90hv tdi:n veroista. Viimeksi kun katsoin niin Suomessa oli 4 tai 5 kpl kilpien välissä. Mulla oli Suomen ensimmäinen, se verotettiin -06 ja veron määrä silloin oli reilut 6600e. Nyt oletettavasti selvästi vähemmän.Co2 mulla on 119 joten siitä voi laskea veroprosentin.

            Comment


            • #7
              Jaksan toki. Ja sain haluamaani infoa, suurkiitos T. Pänttöselle. Ja myös teille jotka ette mitään tienneet..

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Donitsi Näytä viesti
                Jaksan toki. Ja sain haluamaani infoa, suurkiitos T. Pänttöselle. Ja myös teille jotka ette mitään tienneet..
                Ei kestä kiittää, kysele ihmeessä lisää jos joku askarruttaa.

                Muistelen että 75hv ja 90hv TDI:n rautapuolen erona on ainakin ahdin, 90hv versiossa on muuttuvasiipinen kun 75hv:ssa on kiinteillä siivillä oleva ahdin. Tehokkaammassa on myös levyjarrut takana kun 75hv:ssa on pikkubensakoneen tapaan rummut.

                Comment


                • #9
                  Kumpi sitten on "iso bensa", 1.6 vai? ;)

                  Comment


                    #10
                    Pieni auto, pienet koneet. Myös ne isommat.. :)

                    Comment


                      #11
                      Millaiset kulut pikku-Kakkosessa noin muuten on, vakuutukset, verot? On ollut kroonisesti mielessä emännän kulkuneuvon vaihto joko johonkin ihan älyttömään (S2 tai UrS4) tai sitten tällaiseen über-sparenfahreniin.. :)

                      A2 olisi ainakin helppo perustella, varsinkin kun 95% vaimon ajoista osuu kaupunkialueeksi luokiteltavaan maastoon.

                      Comment


                        #12
                        Tarkkoja euromääriä on hiukan hankala antaa mutta kyllä väittäisin että nuo kiinteät kulut on selvästi vähemmän kuin ässä-Audissa. Koneet on pieniä, päästöt vähäisiä, kulutus kohtuullinen.. Mitään kroonisesti rikkoontuvaa paikkaa näissä ei kai ole mutta toisaalta näitä on sen verran vähän että vaikea on tehdä johtopäätöksiäkin.

                        Haluatko että lastesi äiti (oletus että lapsia on..) ajaa autolla joka on käyttötarkoitukseensa sopiva, jossa on ESP ja joka on käyttökuluiltaan edullinen? Vai haluatko että vaimosi ajaa sillä autolla jolla oikeasti itse haluat ajaa? ;)

                        Sitäpaitsi.. A2:n ylläpito on (ainakin omien kokemusten perusteella, kopkop) niin halpaa että siihen rinnalle voi sitten hankkia vaikka urssin..

                        Comment


                          #13
                          On ollut kroonisesti mielessä emännän kulkuneuvon vaihto joko johonkin ihan älyttömään (S2 tai UrS4)
                          Nooh nooh, pari järkevintä audin mallia mitä koskaan on tehty :)

                          Donitsi voi jättää kuittailunsa kirjoittamatta. Avausviestin "en jaksa, tehkää puolestani" -asenteen jälkeen siihen ei ole varaa.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen
                            Haluatko että lastesi äiti (oletus että lapsia on..) ajaa autolla joka on käyttötarkoitukseensa sopiva, jossa on ESP ja joka on käyttökuluiltaan edullinen? Vai haluatko että vaimosi ajaa sillä autolla jolla oikeasti itse haluat ajaa? ;)
                            Eikö tämä nyt ole sanomattakin selvää? =)
                            Niinkuin sanottua, vaihtoehtoina ollut joku ylijärkevä ja sympaattinen pikku-Kakkonen tai lähes täysin järjellä perustelematon, mutta äärimäisen hauska Ässä. Kunhan nyt saisi rouvan yleensä luopumaan nykyisestä, saati vaihtamaan toiseen Audiin. Siinä sitä tekemistä.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja janne Näytä viesti
                              Tuossa kurkkinut jos sattuisi löytymään saksanmaalta hyvä yksilö kakkosautoksi. Kiikarissa 1.4 tdi, vm2000-2002tms, todennäköisesti 75hp ihan hintapoliittisista syistä, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos hyvä 90hp tdi osuu kohdalle.

                              Minkälainen auto on talvella? Noissa diiseleissä on vissiin kaikissa(?) webasto tehdasasenteisena? Ilmeisesti webasto on käytännössä heti päällä jos haluaa sisälle vähänkin lämmintä? Saako webaston toimimaan myös normaalilla tavalla kellotettuna vai pitääkö auton olla käynnissä?

                              Onko kaikissa A2:ssa ESP?

                              Minkähänlainen elinkaari on tuollaisella 3-pyttyisellä pikkukiisselillä? Jos sanotaan että normidiisseli on vasta sisäänajettu kun sillä on pyöritetty 100tkm, mutta miten on tällaisen pikkukoneen laita?

                              Entäs lastutus? Esim mtm tarjoaa tuohon 75hp -> 100hp upgradea. Kaivaako sillä verta nenästä? Ahtimissa on ainakin eroa noissa (75 vs 90hp), mutta mahtaakohan olla jotakin muuta kestävyyteen vaikuttavia eroja?

                              Lasikattoiset kannattaa ainakin unohtaa (enkä sellaista edes haluaisi), etuvieterit ovat vissiin heikko lenkki. Mitäs muuta kannattaa tietää?

                              Jokerikysymyksenä: Entäs 1.2tdi automaatilla, onko aivan turha ja hengetön vehje?
                              Tässä lyhyesti vastauksia..
                              • Webastoa ei ole dieseleissä vakiona. Itse laitatin jälkikäteen kaukosäädön kanssa ja olen ollut tyytyväinen. Asennuksen hoiti Alppilan Autohuolto syksyllä 2006 ja kaikki on toiminut ilman ongelmia koko ajan.
                              • ESP löytyy kaikista
                              • 1.4 TDI on hyvin läheistä sukua 1.9 TDI:lle. Poikittaiskoneisissa 1.9 TDI:ssä on ollut jonkin verran samaa nokkaongelmaa kuin 2.5 V6 TDI:ssä mutta ei mitenkään hälyttävästi.
                              • Lastusta ei kokemusta mutta ahtimen lisäksi muutakin eroa on. Takajarrut vaihtuu levyiksi ja muistaakseni välijäähy joku tulee lisäksi tai on ainakin erilainen. Ahdin on muuttuvasiipinen tuossa tehokkaammassa.
                              • Etuvetareissa ole ollut mulla ainakaan mitään ongelmaa, tosin kilometrejäkin on vain reilu satku.
                              • 1.2 TDI:stä ei ole kokemusta mutta lienee robottilaatikkoineen tuskastuttavan hidas.

                              Comment


                              • #16
                                Tarkoitin etujousia en vetareita :) Jossakin ulkomaisella foorumilla mainittiin että kannattaa tarkistaa etujousien kunto, niillä on vissiin taipumusta mennä poikki.

                                Riittääkö hyttiin lämmintä talviajossa ilman webastoa?

                                Comment


                                  #17
                                  Katos mokomaa, niinhän tuolla lukeekin vieterit eikä vetarit. :) Jousitus ja alusta muutenkin on hyvin läheistä sukua Pololle ja Fabialle (ainakin alustasarjat tulee samalla koodilla joiltakin valmistajilta vaikka autojen painot on ihan eri luokkaa) joten tuskin jousien katkeaminen mikään paha ongelma käytännössä on. Jos auton jousi menee poikki niin yleensä se menee poikki jommastakummasta päästä.

                                  En ole kokeillut ajaa ilman webastoa mutta niin kuin melkein kaikki TDI:t ei tämä pikkukonekaan tahdo kaupungissa talvella pysyä 90 asteessa kovilla pakkasilla. Maantiellä ei varmasti ole ongelmia.

                                  Jos olet käymässä Helsingin suunnalla niin ota yhteyttä. Mun autoa pääsee tutkimaan ja vaikka koeajamaankin. Mulla on siis 90 hv TDI.

                                  Comment


                                    #18
                                    Myös 1.6FSI on mukava vaihtoehto - toki kulutus on suurempi (yhdistetty niinkin järkyttävä kuin 5,9ltr/100km). Sen verran kevyt auto, että lähtee paikoiltaan varsin pirteästi. Mitä itse ajanut, niin ärsyttävin piirre autossa on erittäin herkkä ESP. Talvikeleillä tuntuu kuin joku polkisi jarrua, kun vaikkapa rampista yrittää kiihdyttää moottoritielle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos olet käymässä Helsingin suunnalla niin ota yhteyttä. Mun autoa pääsee tutkimaan ja vaikka koeajamaankin. Mulla on siis 90 hv TDI.
                                      Kiitos tarjouksesta! En tällätietoa ole sielläpäin liikkeellä, mutta pidän mielessä.

                                      Myös 1.6FSI on mukava vaihtoehto
                                      Joo, ei tuo varmaan hullumpi vaihtoehto olisi. Olen kuitenkin vielä kallellaan diisseliin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Osaako joku äkkiseltään sanoa, että jos pikkukakkosessa on kattoluukku, niin onko se aina tämä aurinkokattoviritys vai onko kenties niitä olemassa aivan perinteisellä oldschool-kattoluukulla varustettuna?

                                        Comment


                                          #21
                                          En ainakaan muista nähneeni muuta kun lasikattoluukkuja. Katon muoto on niin kaareva että siihen on varmasti melko hankala suunnitella tavallista luukkua mitenkään järkevästi. Lasikattokin muistaakseni laskostuu takaosaan ja katon "yläpuolelle".

                                          Comment


                                            #22
                                            Lasikattokin muistaakseni laskostuu takaosaan
                                            Onkos siinä saranat vai materiaali tavanomaista taipuisampaa? :-p

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Hannu Kulju Näytä viesti
                                              Onkos siinä saranat vai materiaali tavanomaista taipuisampaa? :-p
                                              Heh, näköjään ollut vähän huono sanavalinta mutta näin se toimii:

                                              Comment


                                              • #24
                                                Näyttää että saksan valikoima ~3 kertaistuu, jos ei halua penkinlämmittimiä.

                                                Joku tiesi Essolla, että vaikka penkinlämmittimiä ei olekaan, niin useissa uudehkoissa Audeissa on penkeissä lämmityselementit, mutta kytkimet puuttuvat ja osa johtosarjaa puuttuu. Mahtaako olla huuhaata ja jos ei ole, niin mitenköhän tilanne on A2:n kohdalla?

                                                Niin, mitenkäs vetokoukun laita? Maksanee marmoritiskillä kuukivenkappaleita? Jossakin tosin väitettiin ettei autolla saisi vetää mitään, mutta jossakin kyllä näin vetokoukun...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ainakaan Suomen lisävarustelistoissa ei ole vetokoukkua, joten sitä tuskin marmorilta saa edes rahalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Selvittelin reilu kolme vuotta sitten tuon penkinlämmitinasian. Ei ole elementtejä ja Saksassa merkkiliikkeessä niiden asentaminen olisi maksanut 600e.

                                                    Koukkuja on saatavana mutta muistelen että ensimmäisiin vuosimalleihin sitä ei ehkä ollu tyyppihyväksytty. Siis autoa koukulle. Tästä ei kyllä ole varmuutta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jep, penkinlämmittimien jälkiasennus on kallista. Ilmeisesti minkäänlaisia elementtejä tai johdotuksia ei ole vedetty valmiiksi tehtaalla.

                                                      Oman pikkukakkosen metsästys olikin juuri tästä syystä melko haastavaa kun piti löytää hyvä auto muutenkin "oikella" varusteilla (1.6 FSI, S-line, harmaa met. väri jne.)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tässä muuten vielä tietoa että mitä eroa on 55kW ja 66kW TDI-moottoreilla.

                                                        1.4 litres capacity, 66 KW (90 HP), 230 Nm of 1900-2200 rpm.
                                                        The changes to 55 KW TDI are strengthened piston rods and pistons, reduced compression and a turbocharger with VTG as well as a water-cooled recycling of exhaust gases. It corresponds to the 1.9-TDI-Motor with 130 HP, only one cylinder less.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onko jakopään hihnan vaihtoväli 90tkm 1.4tdi:ssä?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja jake79 Näytä viesti
                                                            Onko jakopään hihnan vaihtoväli 90tkm 1.4tdi:ssä?
                                                            Ainakin omaani vaihdatin 90 tkm kohdalla. AudiCenterin tarjous jakohihnan ja vesipumpun vaihdolle oli 1.100e ja Keravan Laakkosen 600e keväällä 2008.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X