Niin, amishan on periaatteessa sama "nuorelle" kuin "aikuisellekkin". Jossain esim. näytöissä/opinnäytetöissä voi olla eroja, alasta riippuen. Nimimerkillä samaa tutkintoa värkätty molemmin puolin..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua opiskelusta
Collapse
X
-
Ammattikoulussa olen käynyt levyseppähitsaajan tutkinnon ja kävin lisäksi tuossa muutamia vuosia sitten Edupolissa aikuiskoulutuspuolella hitsaajan ammattitutkinnon. Aikuiskoulutuksesta jäi erittäin positiivinen maku opetuksen tasosta. Opin varmaan enemmän vuoden aikana tuolla kun ammattikoulussa 3vuoden aikana.
Comment
-
-Mitä opiskelit?
Tradenomi (IT), tradenomi ylempi AMK (yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen), opettajan pedagogiset opinnot, näyttötutkintomestari
-mihin ammattiin valmistuit?
En oikein tiedä, toimin nykyisin kuitenkin kauppiksen opettajana
-Miten rahoitit opiskelun?
Työnteolla opiskelujen aikana
-Työsuhteesi opiskeluaikana?
Menin opiskelemaan AMKiin, olin sekatöissä samalla ekan vuoden. Sitten pääsin AMKiin IT-tukeen töihin ja olin siellä loppuun asti. Kun valmistuin, esikoinen syntyi ja olin pari kk kotona hänen kanssaan, sitten illalla kauppiksen sivutoimisena opettajana.
Pääsin töihin kauppikseen IT-tukeen ja pidin paria kurssia sivussa. Sitten palkattiin kokopäiväiseksi opettajaksi ja hankkiuduin opekorkeaan. Viikko sieltä valmistumisen jälkeen aloitin ylemmän AMKin ja näyttötutkintomestarikoulutuksen. Tein ne kaikki opettajan työn ohella päällekäin vähän yli vuodessa (koska silloin kauppiksen lehtorin virkaan oli vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, ei enää).
-Opiskelitko työn ohella vai teitkö töitä opiskelun ohella?
Opiskelin ja tein töitä ja kolme lastakin siinä samalla.
-Millaisessa elämän tilanteessa opiskelit? (oliko omaa asuntoa, vuokralla, asuntolassa... jne.)
Aluksi opiskelija-asunnossa, sitten vuokralla, sitten omistusparitalossa (nyt omistusomakotitalossa)
-Millaisia mietteitä jäi opiskelusta?
En tiedä itsekään, missä välissä sain tehtyä 390 op AMKissa kolmen lapsen ja enemmän tai vähemmän täysipäivätyön kanssa.
-Kannattiko tai mitä tekisit toisin?
Kannatti, nyt on virka lehtorina.
-Jos opiskelit työn ohessa, oliko rankkaa? (No tähän oikeastaan tiedän jo vastauksen... :) )
No arvaapa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja A-j-P Näytä viestiNostelempa vanhaa topiikkia ylös päin. Kovasti olen miettinyt tässä alanvaihtoa, kun lvi-alalla meinaa olla tällä hetkellä hiljaista ja alan työtilanne vaihtelee paljon.
Aikaisempana tutkintona siis Lvi-asentaja, käyty vuosina 2009-20011. Lähinnä mietin opiskeluajan pituutta ja luulisi että "vasta" käydystä tutkinnosta saisi hyväksi luvettuja kursseja.
Nettihän on pullollaan tietoa ja onhan tuota tullut selattuakin kovasti.
Kertokaapas lissää kokemuksia aikuiskoulutuksesta...
Ajoneuvoasentajaksi kiinostusta ja tarkoitus panostaa aika kokonaan opiskelulle. Tietysti loma ajat menisi työhommissa...
Comment
-
Mulla on tällähetkellä menossa ajoneuvvoasentajan oppisopimus koulutus ja mulle on ollut tosi hyvä ratkaisu. Koulua on ollut kerra kuussa 1pv muuten olen normaalisti töissä no hieman pienemmällä mutta sekin on työn antajasta kiinni.
Tällähetkellä kun on oma aunto ja 4henkinen perhe niin tuo oppisopimus oli oikeastaan ainut ja paras vaihtoehto.
Comment
-
Opiskelin vuosina 2003-2006 teknikosta AMK insinööriksi TAMK:ssa. Valmistuin koneautomaatioinsinööriksi, mutta työskentelen osto- ja hankintapäällikkönä. Opiskelu rahottui työtä tekemällä, olin vakituisessa työsuhteessa nykyisellä työnantajalla. Tuolloin 1. lapsi oli juuri syntynyt, asuin uudehkossa omakotitalossa perheen kanssa. Opiskelu työn ohessa oli välillä raskasta, mutta motivaation ollessa kohdallaan, se ei ollut ylivoimaista. Opiskelu kannattaa aina, itsensä kehittämiseen panostaminen auttaa työmarkkinoilla pärjäämisessä.
Kun tuosta edellisestä rypistyksestä on jo aikaa kulunut, on jälleen motivaatiopeikko istunut olkapäällä yllyttämässä jatko-opintoihin. Niinpä minulla on nyt opiskelupaikka Metropoliassa. Syyskuussa alkaa YAMK -tutkinnon suorittaminen Hankintatoimen koulutusohjelmassa. Aikaa tämän tutkinnon suorittamiseen on alustavasti varattu 1 - 1,5 vuotta.
Olen siis pitkän linjan taatelintallaaja. Koneasentaja -> teknikko, koneautomaatio -> AMK insinööri, koneautomaatio, YAMK insinööri, hankintatoimi. Olen osto- ja hankintatoimintaa tehnyt työkseni liki 10 vuotta ja nyt tunnen olevani sillä alalla, jossa myös jatkossa haluan tehdä töitä.
Comment
-
Motivaatio on kyllä nyt rankasti hukassa opintojen suhteen. Päätin kirjottaa tänne, jotta 1.) ajatukset selkeytyisivät itsellä 2.) joku muukin saisi myös jatkossa täältä apua motivaation hukkumisen suhteen.
Olen ammattikorkeakoulussa tradenomiksi lukemassa. Aloitin opinnot 2008. Ne kestävät normaalisti 3,5 vuotta. Olen ollut vaihdossa ja työharjoittelussa ulkomailla, joten sekin on hidastanut opintoja. Mutta varsinaisesti olen hakenut nyt sitten lisää aikaa opinnoille tuon opinnäytetyön vuoksi. Nyt ehdoton takaraja on 31.1.2013. Opparia olen kirjoitellut noin 30 sivua. Se on siis todellakin jo pitkällä, mutta motivaatio on totaalisen hukassa. Mitä neuvoja olisi foorumilaisilla antaa? Esimerkiksi hyvä neuvo on se, että tekee aikataulun ja deadlineja itselleen... sitä tuossa äsken väkertelin.
Olen työssäkäyvä (MA-PE 8-16) ja tuntuu aina, ettei työpäivän päätteeksi jaksa enää tehdä töitä opparin suhteen. Viikonloput menee harrastuksissa tai juhlimisessa. Työpaikka on hyvä ja mielenkiintoinen ja tietysti nyt sitä opiskelua ei osaa arvostaa... :/ Aikomus on hoitaa opinnot kuntoon, saisinko täältä edes jotain apua??
Tässä tuli nyt vähän rikkinäistä tekstiä, mutta ymmärsitte pointin...
Comment
-
Joo, näin on. Jos opparista enää kiinni hommat, niin kaikki muut riennot pois ja oppari kuosiin. Itsellänikin oli pirun vaikeaa tuo kirjoittaminen, mutta jossain vaiheessa tein vaan sen päätöksen että istun koneen ääressä niin kauan, että tekstiä alkaa tulla. Ja kyllähän siitä sitten jonkinlainen tuli. 30 sivua jos on niin sehän on jo hyvässä mallissa.
Comment
-
Itse kanssa olin vuoden työelämässä ja tämän jälkeen menin Tamkkiin opiskeleen sähkötekniikkaa ja nyt valitsen automaatio suuntautumiseksi...Välillä kyllä kaverit/muu vapaa aika vähän kortilla, mutta pitää osata katsoo eteenpäin ja uskoo et joskus valmistuu itekki =D Töitä on painettu kyllä opiskelun oheessa ja töitä tullaan jatkossakin painamaan... Toista vuotta opiskelen tällä hetkellä...Automaatiomasentaja olen pohjakoulutukseltani, ja uskon et tällä alalla töitä on kun vain on itse ahkera ;)
Comment
-
Jos sulla ei olisi noin lähellä tuon oparin deadline, sanoisin että ota opintoihin hieman etäisyyttä tapaamalla kavereita ja harrastamalla. Itsellä tuo on ainakin toiminut. Toisaalta kun olet työssäkäyvä, lähestulkoon ainoa vaihtoehto kirjoittaa oparia on viikonloput, joten panosta niihin! Eli muut viikonloppumenot pois ja oparia kirjoittamaan, kyllä se vielä valmistuu. Tsemppiä!
Comment
-
Ylimääräiset menot pois ja perjantai-ilta ja lauantai-päivä uhrataan opparille. JOS tulosta syntyy, niin lauantai-iltana ehtii vielä jotakin touhuamaan ja sunnuntain saa levätä. Kunhan alkuun pääset, niin huomaat, että sopivassa vireessä tulee kymmenen sivua viikonlopussa kasaan, mutta se vaatii sen, että karsii muut häiriötekijät pois. Joskus on tullut kirjoitettua reilun kymmenen sivun harkkatöitä tai esseitä yhden yön aikana, tuo DL on kovin hyvä kannuste. Kannattaa muuten harkita muutaman lomapäivän uhraamista opparille tai ottaa vaikka palkatonta pari päivää, jos tuntuu, että viikonloppuisin ei saa riittävästi kasaan. Tsemppiä loppurutistukseen.
Eipä tässä itsekään voi kovin neuvoa "ylhäältä päin", pitkään on opiskeltu ja oltu töissä ja välillä motivaatio opiskelujen suhteen todella heikko. Nyt on neljä opinnäytetyötä (2 kandia + gradu + diplomityö) kesken mutta keväällä pitäisi sitten tulla tutkinnot kasaan. Viimeisen reilun vuoden aikana sosiaalinen elämä on ollut vain koulun ja perheen ympärillä, mutta tulosta onkin tullut enemmän kuin edellisen kymmenen vuoden aikana yhteensä.
Comment
-
Itellä hieman samatilanne kuin AudioWillellä. Opparia väkerrrän parasta aikaa ja sen pitäisi olla valmis vuoden loppuun. Ensi vuoden puolella sitten seminaari-esitys, kypsyysnäytteet yms muu aiheeseen liittyvä ja sitten pitäisikin olla suomenmaassa yksi persereikä enemmän (insinööri siis).
Tuttavat jaksaa toitottaa että opiskelu kannattaa aina. Itsellä alkaa vaan olla hieman sellainen fiilis että olisi sitä ehkä vähemmälläkin lukemisella elämässä pärjännyt. Senkin tiedän ettei tämä koulujen käynti tähän lopu. Jatkossakin täytyy ties mitä kursseja käydä ja ehkäpä jopa YAMK tutkinto sitten joskus. Nyt kun olen yli puolet elämäni taipaleesta koulunpenkillä istunut niin ajattelin jonkin aikaa tehdä ihan oikeita töitäkin.
Comment
-
Itse opiskelen AMK:ssa tällä hetkellä, toinen vuosi menossa, neljä vuotta pitäis kestää. Opinnot siis alotin pidettyäny 7 vuotta välivuotta lukion jälkeen. Joista yksi vuosi vierähti maastokuvioisissa kuoseissa tuolla perämettässä tyynäten, mutta muuten oli 2 vakuduunipaikkaakin siinä välissä. Tiesin kuienkin koko ajan meneväni koulunpenkille, joten tuli säästettyä aika paljon. Okei, olin sellasessa hommassa reilu 3 vuotta missä vuositulo oli noin tuplaten sen mitä joku ikäiseni jollakin amistutkinnolla saa vuodessa. Eli hyvin sai jemmaan rahaa. Nyt teen siis koulun ohella kahta duunia, missä molemmissa YT:t käynnissä, joten saapa nähdä mitä vuodenvaihteen jälkeen on. Toisessa olen siis osa-aikasena, toiseen teen vaan ns keikkaa.
Sen tiedän että valmistumisen jälkeen alkaa sellanen työkuvio että se on sitä mitä haluan tehdä. Mutta kyllä tämä opiskelukuvio näin ruotsinkielisenä vähän hämmentää soppaa, kun kyseistä asiaa voi opiskella vain ja ainoastaan yhdessä AMK:ssa suomessa Ruotsiksi. Okei kyseinen koulu sattuu vielä olemaan sillä alalla hyvin arvostettukkin. Mutta mustahan ei stadilaista saa edes ratakiskosta. Joten nyt tasapainottelen työ-ansioiden ja säästöjen ja opintotuen välillä, jota siis en edes saa nostaa joka kuukaudelle kun opiskelen.
Vuokralla asun, mutta kumminkin yksin elävälle aika iso kämppä, saunallinen kaksio lasitetulla parvekkeella... ja auton lisäksi pihassa on moottoripyörä. Mutta loppupelissä koen itse että pärjään ja jaksan suhteellisen hyvin loppujen lopuksi. Toki jos joku isompi lasku tulee, esim joku isompi auton remppa niin sitten ollaan kusessa kyllä.
Comment
-
Noihin kirjallisten töiden tekemiseen liittyen, kannattaa välillä käväistä haukkaamassa happea ulkona jos alkaa homma kovasti vastustaa. Ja ei kannata liikaa stressata siitä että onko tuotos aina julkaisukelpoista, on hyödyllistä jos saa työhän varattuna aikana laadittua paperille tai ruudulle vaikka projektiin liittyviä ajatuksia ranskalaisilla viivoilla. Kaikki se auttaa eteenpäin, vaikka ei siltä tuntuisikaan.
Itselläni on ollut aina hieman asenneongelmaa kirjallisten töiden kanssa, mutta siihen ei auta muu, kuin asennoitua niihin hommiin kuin mihin tahansa muuhun työtehtävään. Ainakin näin yrittäjänä usein paras tuntipalkka tulee siitä, kun jaksaa perehtyä asioihin ja jaksaa nysvätä paperihommat kokoon huolellisesti.
Comment
-
Kiitos kaikille vastanneille,
Menin heti seuraava päivänä ohjaajalle, kun tänne olin kirjoittanut. Sain sieltä semmoset ohjeet, että kirjotan vähän, joka päivä tai edes joka toinen päivä. Sanoi, että kirjoitat välittämättä opintojen aikataulutuksesta valmistumisen suhteen. Eli ensin kirjoitan työn mahdollisimman valmiiksi ja sen jälkeen haetaan erillinen aika "valmistumisprosessin läpi viemiseksi". Työn tarkistus, esittely ja tutkintatodistuksen hakeminen. Nyt olen sitten jo muutamina iltoina kirjoittanut jopa parikin tuntia, kun ei ole stressiä aikataulun suhteen
Tsemppiä muillekin opiskeluun. Puhumalla ja kirjoittamalla saa paljon apua, älä jää tuskailemaan yksin!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja niksu Näytä viestiPalautin tänään TE-toimistoon hakemuksen työttömyysetuudella tuetusta omaehtoisesta opiskelusta, ensi viikolla toivottavasti myönteinen päätös ja sen jälkeen tammikuusta alkaen Turun Kauppakorkeakoulun avoimeen yliopistoon ja tavoitteeksi KTK/KTM-tutkinnon suoritusoikeus.
Comment
-
Avoimessa opiskeluun taidetaan suhtautua nihkeämmin mitä oikeeseen yliopistoon. Jos sulla on joku sopiva tutkinto (kauppapuolen AMK tai melkein mikä tahansa yliopistotutkinto) alla, niin kaivat Kauppakorkeasta jonkun opintoasiainpäällikön ja menet sen juttusille ja sanot, että haluaisit tehdä +2-tutkinnon (eli vain maisterivaiheen) ja aloittaa nyt heti tammikuusta. Jos sattuu pohjat olemaan kohdallaan ja pöydän takana istuja ymmärtäväinen, niin voi onnistuakin. Olen tällaisista tapauksista kuullut, mutta se vaatii omaa aktiivisuutta.
Comment
-
http://mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura...kelu/index.jsp
Lue tuo, jos et ole vielä lukenut. KTK on 180op, joten vaatii vähän enemmän kuukautta kohti kuin 5op, jos aikoo suorittaa 24kk aikana, jonka ajan saa omaehtoiseen opiskeluun tukea. Sen jälkeen voi toki hakea normaalia opintotukea. Mutta vauhtiin kun pääsee, niin 180op menee pariin vuoteen, jos vaan muuten opiskelut eivät töki ja opiskelutekniikat ja ajankäyttö hallussa.
Kannattaa aamulla mennä TE-keskuksen tiskille kyselemään perusteluita ja ratkaisuehdotuksia. Ne osaa neuvoa ja kun saa lupauksen paperille, että joku onnistuu, niin äkkiä korkeakoululle neuvottelemaan miten se siellä onnistuisi.
Comment
-
Sain tänään perustelut kielteiseen päätökseen ja väittivät että avoimen opinnot ovat aina sivutoimisia. Esitteessä ja maspen linkin takana lukeeOpinnot voivat olla myös ammatillisesta koulutuksesta tai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista lisä- ja täydennyskoulutusta tai avointa yliopisto- tai ammattikorkeakouluopetusta.
Comment
-
maspen kirjotuksen innoittaman voisi käydä tammikuussa juttelemassa, että miten pääsis suorittamaan +2 tutkintoa. :) Välillä miettinyt, että opiskelisko vielä jotain. Tradenomiksi valmistuin 2010 ja yrittäjänä tullut oltua opintojen ohessa ja sen jälkeen. Tekniikan ala kiinnostaa mutta ei oikein tiedä, että mille linjalle hakis...
Comment
Comment