Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Seisontaan laitosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Seisontaan laitosta

    hei, kysytäämpäs täältä kun varmaan asiasta tietäviän löytyy, eikä haku tuottanu tulosta:

    Eli mitenkä nykyään tapahtuu auton seisontaan laitto?
    Mennäänkö vakuutus yhtiöön vai katsastuskonttorille vai molempiin?
    Taitaa jonkun kympin maksaa seisontaan laitto ja takasi ajoon?

  • #2
    Mennään otteen kanssa katsastuskonttorille.
    Liikennekäytöstä poisto tai käyttöönotto maksaa aina sen rekisteröintimaksun verran, eli reilun kympin.

    Ja se katkaiseen nykyään myös verot. Tieto poistosta/käyttöönotosta menee automaattisesti vakuutusyhtiöön.

    Comment


      #3
      MUISTAKAA että sillä liikenteenstä poistetulla autolla jos ajeloopi (siis siirtää talliin pihasta, tietenkin kukas niillä muuten ajelisi) maksaa muistaakseni 3 vai 4 kertaisen vakuutusmaksun verran kumminki aina vähitään 1000e

      Comment


      • #4
        Sen verran lisäystä että verojen lisäksi vain pakollinen liikennevakuutus katkeaa liikennekäytöstä poistossa, joten jos on vapaaehtoinen autovakuutus on siitä sitten keskusteltava vakuutusyhtiön kanssa erikseen jos haluaa muutoksia.

        Comment


        • #5
          Tuon käytöstä poiston / käyttöön oton voi tehdä myös vakuutusyhtiössä.

          Verojen kannalta ei kannata ottaa käyttöön kovin lyhyeksi aikaa, koska minimi vero on jokatapauksessa 10e. Laskin että mun (ennen 1994 käyttöönotettu) ei kannata ottaa Audia alle 40 päiväksi käyttöön.

          Vakuutusmaksussa ei tietääkseni oo mitään minimimaksua.

          Comment


          • #6
            AnLe kirjoitti:MUISTAKAA että sillä liikenteenstä poistetulla autolla jos ajeloopi (siis siirtää talliin pihasta, tietenkin kukas niillä muuten ajelisi) maksaa muistaakseni 3 vai 4 kertaisen vakuutusmaksun verran kumminki aina vähitään 1000?



            Tolla 1000?:n sanktiolla ja vakuutusmaksun korotuksella ei ole mitään tekemistä keskenään.
            Jos liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo tavataan liikenteessä, lähtee kilvet, rekisteröintitodistus sekä tulee sakot.
            Lisäksi tulee ajoneuvovero jälkiverotuksena, ajoneuvoveron lisävero ja korotettu vakuutusmaksu (4-kertaisena, jopa 10-kertaisena mikäli kolaroit auton, siltä ajalta jonka ajoneuvo 0n ollut poistettuna liikennekäytöstä)
            - lisävero on vuotuinen ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1000?.

            Comment


              #7
              Kannattaa lisäksi muistaa että konttorille mennessä on oltava mukana myös ilmoitusosa. Toki ne printtaa uuden jos ilmoittaa kadonneeksi mutta se maksaa yhden 10,40 euroa lisää. Auto on silloin sitten ihan oikeassa ajokiellossa, vain ennakkoon varattuun katsastukseen voi ajaa.

              Comment


              • #8
                Hoituu tosiaan sekä vakuutusyhtiössä että konttorilla, kunhan on molemmat osat rekisteriotteesta mukana. Saat vastineeksi uudet, joissa lukee että auto on poistettu väliaikaisesti liikennekäytöstä. Jos teet tämän vakuutusyhtiössä, saat postissa nuo uudet otteet. Itseäni vähän jänskätti, kun vakuutusyhtiöön jäi vanhat otteet ja sanoivat että uudet tulee postissa. Siinä sai sitten luottaa, ettei posti hukkaa autoni papereita matkan varrelle! Mielenkiintoinen käytäntö. Jotain hyvää oli se, että poliisin huomautus renkaiden muutoskatsastamattomuudesta jäi vanhan otteen takapuolelle, ja uuteen sitä ei enää tullut. No renkaat on kuitenkin jo aikapäivää sitten muutoskatsastettu.

                Hintaa oli muistaakseni 10,40 kun auto laitetaan seisontaan ja saman verran taas kun käyttöön otetaan. "seisonta-ajalta" menee kuitenkin minimimaksut kaskosta, kuten itselläni joitain euroja palo-, varkaus- ja ilkivaltavakuutuksesta. Nuokin käsittääkseni pystyy kuitenkin jotenkin sumplimaan nollaan..

                Kun auto mennään laittamaan seisontaan, seisonta-aika alkaa seuraavasta päivästä. Eli saman päivän saa vielä ajaa, kun tekee ilmoituksen. Autolla saa taas ajaa samantien kun käy peruuttamassa liikenteestäpoiston.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja JS1984 Näytä viesti
                  Hintaa oli muistaakseni 10,40 kun auto laitetaan seisontaan ja saman verran taas kun käyttöön otetaan. "seisonta-ajalta" menee kuitenkin minimimaksut kaskosta, kuten itselläni joitain euroja palo-, varkaus- ja ilkivaltavakuutuksesta. Nuokin käsittääkseni pystyy kuitenkin jotenkin sumplimaan nollaan..
                  Tietenkin niistä palo-, varkaus- ja ilkivaltavakuutuksesta täytyy maksaa koska ne turvat on myös voimassa liikennekäytöstä poiston aikana. Jos niitä ei tarvitse, kannattaa irtisanoa kasko- tai osakaskovakuutus vakuutusyhtiöstä. Se täytyy tehdä kirjallisesti.

                  Comment


                  • #10
                    No asiahan tuli harvinaisen selväksi :) kiitoksia!
                    seisontaanhan coupe joutaa jos vika ei ala selvitä.

                    Comment


                      #11
                      Takavuosina auton piti olla vuoden aikana "vakuutuksissa" 6kk, että kertyi bonuksia siltä vuodelta. Lieneekö vielä sama käytäntö, en tiedä.

                      Tuollahan ei sitten ole väliä, jos on jo täydet bonukset...

                      Comment


                      • #12
                        On sama käytäntö. Mutta kuten itselläni, vaihdan talveksi liikennevakuutuksen bonukset tuosta talven seisonnassa olevasta audista toiseen jolla ajan talvikelit, jolloin on liikennevakuutus jatkuvasti voimassa ympäri vuoden, auto vaan vaihtuu. Liikennevakuutus kun ei ole autokohtainen. Tosin kahteen samaan aikaan vakuutuksissa olevaan autoon en kai saisi molempiin samoja liikennevakuutuksen bonuksiani?! Toinen lähtisi nollista?

                        Comment


                        • #13
                          Jep, ei saa kuin yhteen autoon ne bonukset.

                          Edit: Mun kokemukset Tapiola:sta
                          Viimeksi muokannut hildebad; 24.9.2008, 17:51.

                          Comment


                            #14
                            Juu, bonukset voivat olla vain yhdessä autossa kerrallaan. Ainakaan Pohjolassa niitä ei voinut jakaa tasan, viimeksi kun kysyin.

                            Comment


                              #15
                              Mulla oli Audi kesällä pois liikenteestä, ja nyt uudessa otteessa ei enää ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, vanhassa oli. Mitä tämä tarkoittaa, onko löysemmät päästörajat katsastuksessa? Autoonhan ei ole mitään muutoksia tehty.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja JS1984 Näytä viesti
                                On sama käytäntö. Mutta kuten itselläni, vaihdan talveksi liikennevakuutuksen bonukset tuosta talven seisonnassa olevasta audista toiseen jolla ajan talvikelit, jolloin on liikennevakuutus jatkuvasti voimassa ympäri vuoden, auto vaan vaihtuu. Liikennevakuutus kun ei ole autokohtainen. Tosin kahteen samaan aikaan vakuutuksissa olevaan autoon en kai saisi molempiin samoja liikennevakuutuksen bonuksiani?! Toinen lähtisi nollista?
                                Liikennevakuutus on nimenomaan autokohtainen, mutta sitä vakuutus- ja vahinkohistoriaa jonka perusteella bonus määräytyy, voi siirtää autosta toiseen. Ja koska kyse on VVH-tietojen siirrosta, ei samat VVH-tiedot voi olla kahdessa eri autossa yhtä aikaa.

                                Comment


                                  #17
                                  juimin kysymys menee rajusti offtopikkiin, mutta ake on suuressa viisaudessaan päättänyt noudattaa eu direktiiviä sen sallimissa rajoissa ja pudottaa kaikki tekninen tieto otteesta pois.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Edelleen offtopikkia, mutta jos rekisteriotteessa on maininta kolmitoimikatalysaattorista, on auton täytettävä vähäpäästöisyysvaatimukset. Ilmeisesti tuossa tapauksessa edelleen täytettävä vaikka mitään mainintaa ei olisikaan. Tämä teksti vähäpäästöinen liittyy katalysaattorikauden alkuaikoina myönnettyyn verovähennykseen.

                                    Profiilin autossa ei ole ollut koskaan mainintaa vähäpäästöisyydestä, sen sijaan katalysaattorista ja monipisteruiskutuksesta kyllä. Johtuu siitä että auto tuotu 90-luvun puolella muuttoautona Ruotsista--> ei ole saanut veroetuja.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä jossain tämmöisissä tapauksissa on "hävinnyt" tuo vähäpäästöisyys. Eli kissan voi heittää tunkiolle.

                                      Comment


                                        #20
                                        eipä se ole mihinkään hävinnyt, tai sitte on ihan virhe tiedoissa. Otteella vaan ei vaivauduta sitä enään kertomaan, 3toimikatalysaattori teksti taitaa tällähetkellä olla "vähäpäästöisen" nimi

                                        Comment


                                          #21
                                          Kannattaapa käydä kysymässä konttorilta löytyykö tietokoneelta merkintää vähäpäästöisyydestä.

                                          Eli se voi hävitä tuolta tiedoista ja sitä ei sinne tarvitse korjauttaa, jos se häviää. Tämä voi tapahtua vain minun tietääkseni näissä 91 vm. ja vanhemmissa autoissa.

                                          Comment


                                            #22
                                            90:n rekisteriotteessa ei ole mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä tai katalysaattorista. Konttorista siis saa selville, onko auto vähäpäästöinen vai ei? (tähän asti on ollut, loistavaa jos se olisi pudonnut pois!)

                                            Comment


                                              #23
                                              koittakaa nyt uskoa, että sillä otteella ei ole teknisiä tietoja juuri ollenkaan enään. Eihän siinä ole edes auton korimallia tai väriä, ei nekään mihinkään ole hävinneet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siitä on harmillisesti hävinnyt myös mahdollinen edellinen rekisteritunnus :(

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ja arvatkaako myykö ake mielellään näitä tietoja maksullisilla palveluillaan ....

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omistin hetken aikaa tuossa vuosi sitten bmw 525 -89.vanhassa otteessa oli merkintä katalysaattorista sekä airbagista..kuitenkin kun vaihdoin auton omiin nimiin,katosi otteesta noi merkinnät:) putkiston vaihdoin katittomaan ja bagin valon otin pois..en kerennyt katsastamaan kun nokkaketju katkesi ja myin eteenpäin,seuraava omistaja korjaili auton ja vaihtoi vielä ratin bagittomaan sekä katsasti auton moitteitta..eli katti ja bagi poistettuna,vaikka vanhalla otteella näin ei olisi pystynyt tekemään:) turbo luvat kyseiseen autoon siis saisi kun tuo järjestelmä muuttui;)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Katsastusasemalla inssi tuumasi kuatron rekisteriotetta katsellessaan, että merkintä olisi jos on vähäpäästöinen.. Pitäisikö pyytää arvio kirjallisena?

                                                      Enivei maksoin itseni 3,50 eurolla aken tietopalveluun ja sieltä kun tekniset tiedot valitsin, näin että kohdassa "Pakokaasun puhdistuslaitteet" lukee että Vähäpäästöinen. Että näköjään puhuvat paskaa konttorillakin.. Akelle lähti aiheesta myös kysymys.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kun itse olen autoa viime vuosina ostanut, tilaan akelta täydellisen listauksen ostettavan auton tiedoista. Taitaa maksaa jonkun 7?, mikä on halpa hinta siitä tärkeästä tiedosta, joka ei näy rekisteriotteella.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X