Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lomamatkailua Audilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lomamatkailua Audilla

    Omalla Audilla Saksassa

    14.7. lähdimme matkaan kahdestaan vaimon kanssa. Saksan-kiertue oli haaste, johon oli helppo tarttua. Saksa maana ja matkailukohteena oli jäänyt käsittämättömän etäiseksi, itse en ollut siellä käynyt vielä kertaakaan aiemmin. Siksi päätös ottaa oma auto mukaan ja käyttää sen tuomia vapauksia hyväksi niin siirtymisissä kuin majapaikan valinnassakin osoittautui viisaaksi.

    Saksan liikennekulttuuria arvostellaan paljon, suureksi osaksi täysin aiheetta. Tieverkko on käsittämättömän kattava, sitä voisi luonnehtia jopa täydelliseksi. Entisen Itä-Saksan alueella on vielä huonokuntoisia osuuksia, mutta sielläkin päätiet ovat vähintään nelikaistaisia moottoriteitä, ja esim. Münchenistä Berliiniin johtava 9-tie on koko matkan kuusikaistainen. Rajoittamattomat nopeudet ovat pian vain myytti, sillä niitä on enää pienellä osalla koko moottoritieverkosta. Sielläkin, missä rajoituksia ei ole, liikenne useimmiten estää vapaat nopeudet. Toki 120-130 km/h toleransseineen tarjoaa letkeää menoa Suomen rajoituksiin tottuneelle.

    Tiestön kunto puolestaan oli osin pettymys. Voi olla, että Audin rengastuksella oli osansa, mutta hyvin vähän oli tieosuuksia, joilla meno olisi ollut äänetöntä vailla jytkähdyksiä tai ulinoita. Toki korkeammat nopeudet vaikuttivat asiaan, ja ilman muuta Saksan tiestön peruskunto on ratkaisevasti suomalaista parempi. Mutta siltä osin ei täydellisyyttä sentään ole saavutettu.

    Saksalaisten liikennekäyttäytyminen ansaitsee mielestäni korkean arvosanan. Turvavälit pidetään yleensä riittävinä, ja vaikka edellä ajava ohitustilanteessa ei etenisikään lähestyjän nopeutta, vain harvoin varsinaista kiilausta tapahtui. Tietenkin oli erityisen tärkeää seurata jatkuvasti peileistä takaa lähestyvää liikennettä, ja erityisesti vapaan nopeuden osuuksilla piti erityistä huomiota kiinnittää ohituskaistalla ajavien nopeuteen. Jos piste horisontissa suureni nopeasti, ei ohitukseen kannattanut ryhtyä, ennen kuin Porsche, Lamborghini tai usein jopa aivan tavisbiilikin oli hurauttanut ohi 250:ä. Noissa tilanteissa on yleistä, että ohittaja vilkuttaa pitkiä valoja merkiksi, että hän haluaa ajaa muita selvästi kovempaa. Jonkin kerran sattui yllätyskin, kun olin joko ohittamassa pitkää hitaampaa letkaa tai lähdin hitaamman perästä. Onneksi ei mitään sattunut. Liikenteen rytmiin ja pelisääntöihin alkoi tottua jo runsaassa viikossa. Vakionopeudensäädin on Saksassa miltei tarpeeton, siksi vilkasta ja vaihtelevaa on liikenne.

    Ruuhkiin kannattaa varautua, samoin tietöihin. Tällä matkalla suurimmat haitat kohtasimme länsireitillä Hampurin ? Kölnin seudulla. En oikein usko tietöiden kiertämisen mahdollisuuteen, mutta sitäkin voi toki yrittää. Tietyöt toteutetaan moottoritieosuuksilla siten, että liikenne ohjataan toiselle ajorataosuudelle ja kaistat kavennetaan pariin metriin. Rekan ohittaminen tuossa kapeikossa tuntuu joka kerta yhtä uhkarohkealta, kun nopeus on yleensä 80 km/h. Ihmeen hyvin noissa kuitenkin mennään.

    Taajama-ajo poikkeaa aika tavalla eri kaupungeissa. Moniin suurkaupunkeihin kuten Kölniin, Hampuriin, Lyypekkiin ja Müncheniin pääsee moottoritietä hyvin lähelle keskustaa, kun taas esim. Berliini on niin laaja ja moniulotteinen, ettei moottoritieverkon ulottaminen keskusta-alueelle olisi mitenkään mahdollista. Toki Berliiniinkin pääsee autolla kävelyetäisyydelle ydinkeskustasta, ja ainakin me saimme parkkipaikan puoleksi päiväksi kymmenellä eurolla.

    Mitään paikoitusongelmia emme kokeneet missään kaupungissa. Parkkeerasimme Lyypekissä, Rostockissa, Kölnissä, Heidelbergissä, Bonnissa, Ingolstadtissa, Augsburgissa, Münchenissä, Dachaussa, Lutherstadt Wittenbergissä ja Berliinissä sekä Itävallan puolella Salzburgissa ynnä monessa pikkutaajamassa, ja aina löytyi parkkipaikka ? useimmiten tosin maksullinen -, joko kadunvarresta, erityiseltä paikoitusalueelta tai parkkihallista. Eikä hinta missään ollut kohtuuton. Useimmissa kaupungeissa on tosin kävelykeskusta, mutta sen tuntumasta autopaikka löytyy uskomattoman kätevästi.

    Ennakkotiedoista poiketen muutamien suurkaupunkien (Berliini, Köln) keskustan päästörajoituksista emme tienneet mitään. Tai niistä ei kaupungissa tiedotettu eikä siten mitään maksuvelvoitteita kohdattu. Nettitietojen mukaan nimittäin monet saksalaiset suurkaupungit ovat ottaneet käyttöön päästörajan, jonka perusteella suuripäästöisten autojen ei sallita ajaa kaupungin keskustaan. Epäilemättä vanhamoottorinen 1.8 T:kään ei noita rajoja ylitä, mutta siitä huolimatta asiasta tiedottaminen ontuu.

    Suunnistamisessa ratkaisevan avun tarjosi Tomppa. Ilman sitä tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna täysin mahdottomalta selviytyä. Keskimäärin vekotin täytti tehtävänsä hyvin. Kohdevalikoima on riittävä, kunhan sitä oppii tarpeeksi hyödyntämään. Ellei katuosoitetta tiedä, voi aivan hyvin laittaa kohteeksi kaupungin keskustan, jolloin useimmiten löytyy myös parkkipaikka.

    Aivan viime metreillä Tomppa kuitenkin petti. Olimme palaamassa reissun päätteeksi lähtösataman, Travemünden Skandinavienkajenille, jonka tietysti ohjelmoimme Tomppaan. Tie oli selkeä, olimmehan sen jo kerran ajaneet toiseen suuntaan. Määränpään olleessa Tompan mukaan vielä muutaman kilometrin päässä vaimoni huomasi Skandinavienkajenille osoittavan viitoituksen moottoritieltä. Silloin oli myöhäistä enää reagoida. Ajoimme rauhallisesti Tompan osoittamaan kohteeseen, vaikka hieman epäilyttikin Skandinavienkajenin viitoituksen loppuminen. ?Päämäärään? saapuminen osoitti sitten karun totuuden: Yhteys Skandinavienkajenille oli suljettu, ja uusi yhteys oli avattu juuri tuon useita kilometrejä aiemman liittymän kautta. Eipä ollut apua Tompan vastikään päivitetystä Keski-Euroopan karttaversiostakaan. Jos päämäärä olisi ollut hankalammin tavoitettava, olisi saattanut tulla vaikeuksia, koska navi oletti nimenomaan tuon suljetun, vanhan reitin olevan se oikea.

    Toinen ongelma oli mielestämme, että Tomppa määrätietoisesti ohjasi moottoriteille. Piti oikein varta vasten etsiä pienemmän tien varrelta paikkakunnat, joihin ei ollut helppoa ohjata suoraan moottoritieltä, jotta saatoimme ajaa pidemmän matkan pienempää tietä. Jos sattui, että ajoimme ohi risteyksen, Tomppa etsi yleensä nopeasti uuden reitin.

    Ainoastaan kerran, kun sattui useita pitkähköjä tunneleita peräjälkeen, Tomppa kadotti signaalin. Laitteen pois päältä kytkeminen ei auttanut, ja signaalin palautuminen vei aikaa viitisen minuuttia. Onneksi ajoimme moottoritietä, eikä tuona aikana tarvinnut kääntyä. Muutoin olisimme kyllä olleet pulassa.

    Matkaohjelmasta

    Saksan matkaan omalla autolla on syytä varata riittävästi aikaa. Kaksi viikkoa on mielestäni minimi, jos aikoo ottaa haltuun koko maan pohjoisesta etelään ja lännestä itään, kuten me teimme. Laajempaan Euroopan kiertueeseen suosittelen ehdottomasti varaamaan ainakin kuukauden, muuten koko aika kuluu ryntäilyyn paikasta toiseen.

    Menimme Finnlinesin rahtilaivoilla Travemündeen ja takaisin. Merimatka kestää vajaat 30 tuntia. Laivalla on niukasti ohjelmaa, mutta jos tyytyy syömiseen, nukkumiseen, pariin baariin ja meren tuijotteluun kannelta, täyttävät nuo erittäin vakaasti merta kyntävät alukset hyvin tehtävänsä.

    Majoituimme enimmäkseen halvoissa (kahden hengen huoneessa 50 ? 75 ? per yö) kahden tähden hotelleissa. Osan varasimme booking.com:in kautta etukäteen, ja osan ?lennossa? paikan päällä. Aina löytyi sopiva huone. Saksassa tarjontaa riittää moneen makuun. Koulujen loma-aikana heinäkuun lopulta syyskuulle saattaa olla tiukempaa.

    Maaseudun pikkukylissä voi tehdä todellisia löytöjä, mutta suurkaupunkien liepeillä saattaa joutua halpaa majoitusta etsiessään tyytymään hieman vaatimattomampaan, vaikkakin täysin toimivaan ratkaisuun. Muun muassa B&B Hotels on uusi ketju, joka tarjoaa halvalla peruspalvelut sisältävää majoitusta hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Parkkipaikka ja nettiyhteys sisältyvät huoneen hintaan.

    Kiinnostuksen kohteista riippuen voi reitin suunnitella etukäteen siten, että vaihtaa joka yö majapaikkaa. Vaihtoehtoisesti voi ottaa majoituksen alueelta, jossa on runsaasti nähtävää ja tehdä ?pistohyökkäyksiä? ympäristöön. Me sovelsimme menestyksellä molempia taktiikoita.

  • #2
    Jatkoa edelliseen ... (Audilla Saksassa)

    Etukäteisinformaatio

    Navigaattorin lisäksi kannattaa hankkia kunnon kartat niin kokonaiskuvan kuin alueellisten yksityiskohtienkin hahmottamiseksi. Kaupunkikarttoja saa toki paikan päältä, mutta ne ovat yleensä liian ylimalkaisia. Karttoja kannattaa hankkia yhtäkin matkaa varten. Esite- ja infomateriaalia saa Autoliitosta ja Saksan matkailutoimistosta, myös englanninkielisenä. Kaikki hyvä ja kiinnostava ei tietenkään niihin sisälly, joten paikallisille ahaa-elämyksille kannattaa varata aikaa ja tilaa matkaohjelmassa.

    Autot

    Saksalaismerkeillä on kotimaassaan itsestään selvä ylivalta. Näppituntumalta yhtä yleisiä ovat Audit, BMW:t ja Mersut, mutta runsaasti on myös Opeleita ja Fordeja. VW lienee merkeistä yleisin laajalla mallivalikoimallaan. Tehokkaimpia Porscheja näkyy niitäkin, etenkin vapaan nopeuden moottoritieosuuksilla niiden haltijoiden tekee mieli hyödyntää auton menohaluja. Yhden Lamborghinin näimme, ja myös muutaman Audi R8:n, tosin kaupungissa.

    Ranskikset olivat edustettuina kohtuullisesti, samoin japanilaiset ja ruotsalaiset. Skoda oli huomattavasti meikäläistä harvinaisempi. Huomio kiinnittyi myös Fabian suhteellisen runsaaseen osuuteen Octaviaan verrattuna. Superb oli harvinainen.

    VW:n mallikirjo on edustettuna koko leveydeltään. Myös meillä tuntematonta Lupoa ja harvinaista Phaetonia haitarin toisesta päästä esiintyy yleisesti. Borasta on myös farkkuversio. Huomiota kiinnitti Sharanin suhteellinen yleisyys ? sitä näkyi yhtä paljon kuin Tourania. Syynä ovat Suomessa tuntemattomat faceliftatut Sharanin uudet versiot.

    Saksan autokanta on luonnollisesti Suomea nuorempaa. Vanhat ruppanat olivat varsinkin moottoriteillä harvinaisia. Yhtään Trabanttia tai Ladaa emme nähneet.

    Kiinnitin huomiota myös autojen väreihin. Jotenkin aika masentavan väritön on saksalainen katukuva siltä osin. Vaihtelu rajoittuu pääosin akselille valkoinen ? harmaa ? musta. Harmaan eri vivahteet ovat oikeastaan ainoa piristys. Punainen tuntui olleen jo laivalta lähtien harvinainen väri, varsinkin peruspunainen. Sinisiä sentään oli jonkin verran.

    Palvelut

    Moottoriteiden varrella on kohtuullisesti taukopaikkoja, joista tiedotetaan ennakkoon hyvissä ajoin. Ennakkotiedoissa mainitaan myös tarjolla olevat palvelut, mutta ellei paikka ylimalkaisen tarkastelun perusteella miellytä, on seuraava luvassa usein jo 20-30 km:n jälkeen. Jos taukopaikka on sijoitettu muuhunkin kohteeseen johtavan rampin yhteyteen, kannattaa olla tarkkana, milloin pitää kääntyä.

    Miehitetyillä taukopaikoilla palveluiden kirjo vaihtelee. Bensaa saa 91- ja 95-oktaanisena, mutta ei aina 100-oktaanisena. Ensimmäinen tankkaukseni Saksassa oli tuota 95-?Superia?, ja mielestäni oktaanivajaus tuntui selvänä tehonmenetyksenä. Viimeinen tankkaus olikin sitten Aralin 100-oktaanista ?Ultimatea? ;). Hinnat ovat tällä hetkellä hyvin lähellä Suomen hintoja.

    Taukopaikkojen ruoka- ja kahvilapalvelut vastaavat yleensä meikäläistä huoltamotasoa. Kafe normal vastaa tavallista suomalaista kahvia. Myös ruoka-annoksia on usein tarjolla. WC:n käytöstä pitää maksaa, mutta 50 centtiä kompensoidaan ostoksen yhteydessä.

    Saksalaiset rakastavat meikäläisittäin epäterveellistä ruokaa. Rasvaiset makkarat. sianliha sekä makeat ja rasvaiset leivonnaiset ovat parasta herkkua. Niitä maistelimme hyvällä halulla itsekin. Valitettavasti vihannekset eivät edes kuulu normaaleihin ruoka-annoksiin, vaan ne pitää tilata erikseen.

    Palvelu on asiallisen ystävällistä, ja muutaman kohteliaisuuden taitaminen saksaksi on eduksi myös turistille. Toki saksalaiset englantia osaavat, ja sen avulla palvelu pelaa useimmissa paikoissa.

    Hotellien palvelutaso vaihtelee. Joissakin ketjuissa työvoima on supistettu minimiin eikä mitään lisäpalveluita ole odotettavissa.

    Poliisien melko runsaasta esiintymisestä huolimatta emme joutuneet "turvautumaan" heidän palveluksiinsa. Toivotaan, ettei tule yllätyksiä jälkikäteenkään.

    Oma auto

    Audi sopeutui hyvin ympäristöön. Väriä ja osin rengastusta lukuun ottamatta se oli Saksan teillä kuin kotonaan. Auto pelasi koko matkan moitteetta, jopa ilmastoinnista oli nyt normaalia vähemmän harmia eikä säätötarvetta juuri ollut.

    Matkaa kertyi kutakuinkin ennalta arvioimani 3000 km. Bensaa tankkasin 232 litraa.

    Etukäteen arvelin bensankulutuksen nousevan, mutta lisäys jäi odotettua pienemmäksi, noin 0,3 litraan satasella. Keskinopeuksia en valitettavasti tullut seuranneeksi ajotieturilta, mutta moottoriteillä ne olivat jossain 120:n paikkeilla. Lisäksi kaupunkiajoa oli aika paljon, joten kulutuslukemat jäivät yllättävän alhaisiksi. Meikäläistä sileämmillä pinnoitteilla ja tasaisemmilla maastoilla lienee osuutensa.

    Saksassa tulivat vastaan myös normaalitehoisen Audin rajat. 130:n nopeudessa kiihtyvyys ei enää ole kummoinen, eikä sen ohjattavuus ole enää samaa kuin pienemmissä nopeuksissa. Toki niin suoraan- kuin kaarreajokin sujui aina mallikkaasti, mutta haastetta tarjosivat vaikka tien epätasaisuudet 140:n nopeudessa.

    Audi-Forum, Ingolstadt

    Käytimme yhden päivän tutustumalla Audi-Forumiin Ingolstadtissa. Paikka on tyylikäs, ja kaikki toimii. Konsepti on Audilta tuttu: Kaikki maksaa, mutta hinnoittelu on tehty siten, ettei voi välttämättä tietää etukäteen, mitä pakettiin kuuluu. Tämä koski myös lounasta, jolle kertyi yllättäen hintaa Audi-tyyliin ;).

    Kävimme Audi-museossa, jossa oli näytillä upeita klassikoita sekä myös konseptiautoja viime vuosilta. Mielenkiintoinen oli uusin autojen luovutushalli, jossa toinen toistaan hienommat ajokit siirtyivät onnellisille omistajilleen.
    Ehdottomasti tärkein osuus oli tehdaskierto. Opas selosti englanniksi tärkeimmät vaiheet korin valmistuksessa ja auton loppukokoonpanossa. Varsinaisille tekniikkaosastoille emme päässeet. Myös kysymysten esittäminen oli lähinnä muodollisuus. Hyvin selväksi tuli, missä kulkee avoimuuden raja.

    Tehdashalli oli erittäin siisti, samoin työntekijät tekivät positiivisen vaikutuksen. Turkkilaisista ei ollut tietoakaan. Työvaiheet olivat täsmällisiä, mutta mistään ei voinut saada varmistusta, etteikö virheitä olisi voinut sattua.
    Tehdaskäynnistä jäi vaikutelma, että Audi-laatu on juuri sitä, mihin olemme tottuneet: hyvää ja laadukasta työtä, jossa tekniikka liittyy luotettavuuteen, mutta jossa inhimillisellä tekijällä on myös osuutensa. Laatujärjestelmän kokonaisuudesta emme kuulleet kattavaa selvitystä, useita viittauksia kylläkin.

    Forum-Shop oli riistohintainen, sieltä ei juuri mitään tarttunut mukaan.

    Forum-käynti vahvisti mielikuvaa Audista: Brändi tarjoaa mielikuvan korkeasta laadusta, ja siitä pidetään myös huolta. Mutta laadunhallinnan yksityiskohdat varjellaan visusti ulkopuolisilta, jolloin ainoaksi keinoksi jää ?suoravalvonta? tuotteiden kautta.

    Comment


    • #3
      Erittäin hyvä raportti Saksan automatkailusta. Olen itse käynyt Saksassa useamman kerran automatkalla kuukauden ja viikon pituisia matkoja, ja tässä omia havaintoja matkoilta.

      Autobahnalla oli ensimmäisellä matkalla kiva ajaa ensimmäiset pari päivää, erityisesti pääsi kokeilemaan paljon auto kulkee ja syö polttoainetta. Totesin kuitenkin ajamisen olevan aika rasittavaa yli 190km/h nopeudessa ja muutenkin tietyöt ja ruuhkat alkoivat "hidastaa" menoa. Tästä syystä suosin itse paikallisia tietä, joilla nopeusrajoitus on 100km/h (taajaman ulkopuolella). Myös maisemat on hienompia ja tiet haastavampia, ja ajaminen on rennompaa.

      Majoituksessa suosimme aina gasthaus majoitusta, koska niissä saa mielestäni rahoilleen ja vatsalleen parhaan vastineen. Mikä onkaan mukavampaa kuin pysähtyä pienessä keskiaikaisessa kaupungissa/kylässä, ottaa majoitus paikalliselta perheyritykseltä, syödä hyvät pihvit ja parit huureiset päivän päätteeksi. Itse en osaa saksaa kuin muutaman sanan, mutta aina on saatu majoitusta ja ruokaa, vaikka majatalon pitäjät eivät välttämättä osanneet kunnolla englantia. Majoituksia olemme varanneet vain talvisin/keväisin, koska silloin osa majoituksista voi olla suljettuna. Kesällä ei ole ollut mitään vaikeuksia löytää majoitusta.

      Reittejä olen suunniteltu sekä erittäin mainosta Ari Taipaleen kirjoittaman "Saksa matkaopas" kirjaa että LonelyPlanetin kirjojen mukaan. Luonnollisesti navigaattori on helpottanut matkustamisista, mutta ensimmäisen kuukauden reissun navigoinnissa käytössä oli paperikartat.

      Mieluisempia paikkoja Saksassa on Baijerin ja Frankenin alueet - erityisesti keskiaikaiset kaupungit ja niitä yhdistävät tiet ja nähtävyydet - mm. Romanttinen reitti, Linnojen reitti sekä Saksan Alppitie.

      Comment


      • #4
        Omien kokemusten perusteella voisin lisätä yhden asian, mitä en aikaisemmista viesteistä huomannut.

        Käteinen on ehdottoman tärkeää. Kun on tottunut reissaamaan lähinnä Visa taskussa, on Saksa tässä ehdoton poikkeus. Esim Frankfurtin juna-asemalla ei edes McDonaldsissa tunnettu luottokorttia ja olikin oma seikkailu löytää automaatti, josta tuohta sai nostettua. Kannattaa siis ehdottomasti varata käteistä riittävästi mukaan, jotta maksupolitiikasta ei tarvitse stressata.

        Comment


        • #5
          Hyvä lisäys Harrilta. Tosin huoltoasemilla ainakin Visalla pystyi maksamaan. Tunnuslukua eivät halunneet, vaikka laite oli käytössä, vain vihreää kuittauspainiketta piti näpelöidä.

          Comment


            #6
            Master cardilla ei ollut minulla mitään ongelmia Saksassa.

            Comment


            • #7
              Bensa-asemista vielä. Korttiautomaatit taitavat olla Saksassa tuiki tuntemattomia. Ainakaan itse en osunut kertaakaan mittarikentälle jossa sellaista olisi ollut. Liekö Sakumaassa kylmäasemia lainkaan?

              Comment


              • #8
                Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään "kylmäasemaa", jossa olisin Saksassa tankannut. Korttiautomaatteja kyllä löytyy bensa-asemilta, mutta kaikki olivat "miehitettyjä".

                OT - sinällään mielenkiintoista verrata tätä USA:aan, jossa sinulla ei "ole statusta", jollet maksa kortilla (bensa, hotellit, ravintolat). Bensa-asemilla jos käteisellä osti niin piti etukäteen maksaa, ja 100 dollarin seteliä tutkittiin todella tarkkaan. Aluksi tuntui oudolta, mutta siihenkin tottui.

                Comment

                Working...
                X