Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

IF lunastusturva uudella autolla ihan vitsi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • IF lunastusturva uudella autolla ihan vitsi

    Vaimo kolaroi lumituiskussa Audi E-tron sportbackin vm2020 lokakuussa ajoon otettu, ajettu 5000km. Auto ojaan ja autossa laukesi kaikki airbackit, myös takana. Keula sisään ,etupää uusiksi valoineen ja kojepelti. Kustannusarvio reilu 30 000eur. IF.n lunastusturva mutta IF ilmoitti että auto korjataan ei emne lunastukseen koska kustannus alle 35000 eur. Korjaus vie noin 3kk , voi olla pidempikin koska osien saanti hieman epävarmaa. Tutkailin että tuo IF:N lunastusturvaa ja sehän ihan vitsi. Korjaukustannusten tulisi olla 50% tai yli jotta auto lunastukseen. Mielestäni eikö normi kaskolla auto ole jo samoilla prosenteilla lunastukelpoinen. If ilmoitti että kaskossa raja 70% lunastukselle :). No olisi pitänyt noita ehtoja katsoa etukäteen ja pääasia ettei henkilövahinkoja kolarissa käynyt, harmittaa vain kun ajatus ollut että vakuutukset vimosen päälle ja turvaisi juuri tälläisen tilanteen. Vertailin että Fennialla sama uuden auton prosentti lunastukseen on 40%, sillä vakuutuksella olisimme saaneet uuden auton tilalle.

  • #2
    Ottaisin uudelleen yhteyttä käsittelijään ja pyytäisin vahvat perustelut aiheesta. Jos vakuutukseen sisältyy lunastusturva, vaikuttaisi kaikki sen ehdot täyttyvän tässä tapauksessa. En ole seuraillut uusien Audien hintoja, mutta A3 tuskin kustantaa 60 000 €, joten tapauksen pitäisi olla kirkkaasti uusarvolunastus.

    Tässä lainaus IF:n kaskovakuutuksien ehdoista:

    6.3.4.1 Lunastusturva
    Lunastusturvasta maksetaan korvaus ajoneuvon lunastustilanteissa seuraavien sääntöjen mukaan:

    Uusarvolunastus
    Ajoneuvo lunastetaan uuden samanlaisen ajoneuvon käteismyyntihinnasta vahinkohetkellä tai jos ajoneuvoa ei ole enää myynnissä, siitä
    käteismyyntihinnasta, joka ajoneuvolla oli silloin, kun ajoneuvo viimeksi oli uutena myynnissä, jos

    - ajoneuvon ensirekisteröinnistä on kulunut enintään kolme (3) vuotta
    - ajoneuvolla on ajettu enintään 60 000 kilometriä
    - korjauskustannusten arvioitu määrä on yli 50 prosenttia uuden samanlaisen ajoneuvon edellä mainitusta hinnasta vahinkohetkellä tai kun sellainen
    viimeksi on ollut myynnissä ja
    - ajoneuvo on ensirekisteröinnistä alkaen ollut vain vakuutuksenottajan omistuksessa tai hallinnassa tai vakuutuksenottaja on hankkinut ajoneuvon
    kyseisen automerkin valtuutetulta jälleenmyyjältä, jolla ajoneuvo on ollut uudesta lähtien esittelyautona tai työsuhdeautona.

    Comment


      #3
      Aikoinaan (vuonna 2002) lähes uusi A3 meni samalla tavalla lähelle uusturva lunastus rajaa. Ensin tuli päätös että korjataan, pienen väännön jälkeen saatiin auto lunastukseen. Tosin ehdittiin jo sopia myyjän kanssa että liike ottaa auton rikkinäisenä ja vakuutus korvaa korjauksen, sitten kun mentiin kirjoittamaan papereita uudesta autosta, niin vuoron perään soitteli myyjä ja vakuutusedustaja että lunastukseen menee ja pahoitteli sotkua. Tuolloin Y-Fennia oli yhtiö.

      Comment


      • #4
        A3 tuskin kustantaa 60 000 €
        Mutta Pasin tapauksessa auto onkin E-tron sportback, ja 2020 vuosimallien hinnat lienee olleen jossain 80t tienoilla. Tuollaisen luulisi olevan vielä järkevä kunnostaa ajoon, jos akustoon ja sen järjestelmiin ei ole tullut vaurioita. Sähköauton tapauksessa keulakolari taitaa olla paras (huonoista) vaihtoehdoista, kun ei ole kallista moottoria ottamassa osumaa.
        Viimeksi muokannut vV8m5; 25.1.2021, 22:16.

        Comment


        • #5
          Nyt kävikin paha lukihärö allekirjoittaneelta. E-tronin tapauksen ymmärrän kyllä. Pitänee yrittää sisäistää teksti ennen oletuksia.

          Vakuutusyhtiön laskentakaava herättää silti mielenkiintoa. Jos heidän mukaansa lunastusraja on 70 % auton arvosta, he laskevat E-tronille noin 50 000 euron arvon. 50 % arviollakin jäädään 10 000 euroa vajaaksi Ville-Veikon arviosta.
          Viimeksi muokannut lateski; 25.1.2021, 22:41. Perustelu: Vakuutusyhtiöihmettely lisätty

          Comment


          • #6
            Tuota hintanäkemys/lunastusraja- politiikkaa ihmettelin kyllä itsekin. Toisaalta auto on 5000km ajettu ja käytännössä vastasi liikkeestä pihalle ajettua uutta autoa (esittelykäytössä voi tulla enemmänkin kuin 5tkm), joten olisiko vakuutusyhtiössä arvioitu auton arvoksi lähes uuden vastaavan hinta, joka voi auton varusteista riippuen olla helposti yli 100te.
            Tuosta uskoisin olevan mahdollista vielä vääntää vakuutusyhtiön kanssa, että kuinka ovat auton arvon arvioineet.
            MUTTA vakuutusyhtiöt saattaa olla vielä melko nihkeitä lunastamaan tällaisia arvokkaita sähköautoja, joten sekin on voinut vaikuttaa päätökseen. Jossitteluahan nämä kaikki on, tärkeintä että Audin turvarakenteet kestivät hyvin eikä tullut henkilövahinkoja.

            Comment


              #7
              Asiaan liittymätön mutta kuitenkin sitä sivuttava kokemus tuosta viime syksyltä. Polkupyörä varastettiin ja uusi vastaava on 2021 mallia, vakuutusyhtiön (OP) Korvausneuvojan mukaan uusi oli kuitenkin 2020 mallia joten korvaus laskettiin sen mukaan. Lisäksi viisasteli jotain vielä halvempaa että se olisi teknisesti vastaava mutta ovat reiluja ja maksavat kuitenkin 2020 mallin mukaan.

              Sitten se asiaa sivuuttava osuus. Korvausneuvojan kanssa asiasta vääntäminen on kun menis kiville puhumaan metsään. Pyysin tuosta sitten kirjallisen päätöksen johon voi hakea muutosta vakuutusyhtiön asiakasasiamieheltä. Esitin sinne asiani perustellusti ja asia päätettiin edukseni. Pari satasta sain korvausta korotettua, prosentteina ~25%.

              Tarinan juoni: kannata tyytyä ensimmäiseen päätökseen jos tuntee että asia ei mene oikeudenmukaisesti. Tässä tietysti pitäisi viedä auto jollekkin toiselle vahingotarkastajalle tms.

              Normikaskon lunastusprosenttina 70% kuulostaa siltä että saa aika tarkkaan lukea vakuutusehtoja ennenkuin vakuutusyhtiötä vaihtaa.

              Comment

              Working...
              X