Kuten ERWINistäkin voi lukea, VW/Audihan on ottamassa 2020 malleista lähtien käyttöön uuden diagnostiikkaprotokollan tai lisäsuojauksen, jolla on tarkoitus suojata pääsyä auton järjestelmiin, kun tulevaisuus kuitenkin on 24/7 online. Mitä nyt olen lukenut, niin kulkee nimellä SFD/schutz der fahrzeugdiagnose/vehicle diagnostic protection.
Hirvittävästi ei vielä tietoja ole, mutta ilmeisesti kaikki pääsy bokseihin vaatii component protection tyyppisen verifioinnin eli yhteyden VW:n serverille. Tarkoittaa siis kaikki long codingit, adaptiot, nollaukset yms. Suurin osa kolmannen osapuolen lukulaitteista ei virallisesti ainakaan vielä lupaa tukevansa tuota tai ylipäänsä enää jatkossa lupaa pystyvänsä tarjoamaan yhteensopivaa ohjelmistoa. Näyttää MB ja muutkin merkit siirtyvän vastaavanlaiseen suojaukseen.
Melko ikävää näin meidän harrastajaropaajien kannalta, että koko diagnostiikka yritetään taas blokata muilta kuin merkkitiskiltä. Varmaan vikakoodien luku ja geneerinen OBD toki onnistuu jatkossakin, mutta kaikenlainen muu säätö kyllä taas karkaa astetta lähemmäksi marmoritiskiä. Toki parameteisoinnit ovat jo nyt VCDS:llä tekemätön paikka, mutta VCP:llä vielä tehtävissä.
Varmasti tulee jossain välissä joku kiertotapa, kuten aina on tullut, mutta torppaa kyllä joksikin aikaa paljon. Eroa aiempiin on tehdas autentikointi serveriltä joka yhteydelle erikseen, mikä toki lähtökohtaisesti on astetta vaikeampi kuin vain kiertää paikallinen kertasuojaus.
Hirvittävästi ei vielä tietoja ole, mutta ilmeisesti kaikki pääsy bokseihin vaatii component protection tyyppisen verifioinnin eli yhteyden VW:n serverille. Tarkoittaa siis kaikki long codingit, adaptiot, nollaukset yms. Suurin osa kolmannen osapuolen lukulaitteista ei virallisesti ainakaan vielä lupaa tukevansa tuota tai ylipäänsä enää jatkossa lupaa pystyvänsä tarjoamaan yhteensopivaa ohjelmistoa. Näyttää MB ja muutkin merkit siirtyvän vastaavanlaiseen suojaukseen.
Melko ikävää näin meidän harrastajaropaajien kannalta, että koko diagnostiikka yritetään taas blokata muilta kuin merkkitiskiltä. Varmaan vikakoodien luku ja geneerinen OBD toki onnistuu jatkossakin, mutta kaikenlainen muu säätö kyllä taas karkaa astetta lähemmäksi marmoritiskiä. Toki parameteisoinnit ovat jo nyt VCDS:llä tekemätön paikka, mutta VCP:llä vielä tehtävissä.
Varmasti tulee jossain välissä joku kiertotapa, kuten aina on tullut, mutta torppaa kyllä joksikin aikaa paljon. Eroa aiempiin on tehdas autentikointi serveriltä joka yhteydelle erikseen, mikä toki lähtökohtaisesti on astetta vaikeampi kuin vain kiertää paikallinen kertasuojaus.
Comment